Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Uønsket hest - levende fakkel
Forfatter: 
Dato:  04-12-2013 10:26
Indsat fra nyheden Uønsket hest - levende fakkel:

En efterladt hest har lidt en grusom død. Den er blevet overhældt med benzin, der herefter er blevet antændt, hvorefter hesten er omkommet som følge af de omfattende forbrændinger.


Uønsket og ubeskyttet
Som om det ikke var tilstrækkeligt ulyksaligt at være en efterladt hest som ingen længere ønsker at tage ansvaret for. Disse heste lever på alle måder et temmelig udsat liv, der oftest er på lånt tid. Dels er mange overladt til selv for at dø i stalde og skure, hvor der intet opsyn er længere, og de heste der slippes fri, skal selv søge føde og vand, på områder, der oftest - slet ikke er egnet hertil. De frie uønskede heste er i sidste instans ikke heldigere stillet end de første. De er særligt udsatte for overgreb, da de er eksponeret, men ingen længere yder dem omsorg eller bekymrer sig om deres videre skæbne.


Overhældt med benzin

En af disse efterladte heste led ifølge hestemagasinet Horse & Hound, for få dage siden, en grufuld død nær Dublin i det hesterige Irland. Kyniske mennesker, overhældte efter sigende hesten med benzin, og brændstoffet blev efterfølgende antændt. Hesten døde angiveigt som følge af omfattende forbrændinger.


Ugerningen fandt sted i Tallaght, lige syd for Dublin, sent onsdag aften den 27. november 2013.


Forfærdelige lidelser
Den lokale dyreværnsforening DSPCA er chokeret og forfærdet over forbrydelsens modbydelige karakter: "Den forfærdelige død, som dette dyr har fået, er ikke til at fatte" udtaler Brian Gillen, talsmand for DSPCA, og han fortsætter: "Vi er desværre ude for mange hjerteskærende svigt og vanrøgtsager i forbindelse med efterladte heste, men aldrig har vi oplevet så grusom og sygelig en mishandling af et forsvarsløst dyr", udtaler han til bladet.

 

Det forlyder imidlertid ikke, hvorledes velfærdsorganisationen efterfølgende har kunne konstatere at hesten var i live, da den blev overhældt med benzin, som efterfølgende blev antændt. Historien nævner ikke om der var direkte vidner til selve optrinet.


Behov for øget indsats
Ifølge talsmanden for DSPCA, er episoden blot med til at understrege, at der skal sættes yderligere ind overfor det stadigt stigende antal omstrejfende heste og ponyer i Storbritannien og Irland, som ingen drager omsorg. Problemet har efterhånden udviklet sig til en regulær national hestekrise på de Britiske øer.


"Denne forfærdelige episode, viser med al tydelighed, hvilken desperat situation disse utallige omstrejfende heste, udenfor Dublin, området, befinder sig i. Vi vil anmode de lokale myndigheder om, straks at igangsætte tiltag, der kan sætte en stopper for denne slags barbariske handlinger, og fjerne de efterladte heste, så der kan ydes dem beskyttelse". Hvordan de imidertid har forestilet sig at få myndighederne til at ´tage ansvaret for denne omfattende opgave, vidner historien intet om.

 

En anden løsning

Om det rreelt er muligt at skaffe de mange uønskede og omstrejfende heste beskyttelse og omsorg, forbliver dog et uafklaret spørgsmål. De hestehjem og dyrevelfærdsorganisationer, der tager imod de nødlidende uønskede heste er få - og alle fyldt til bristepunktet, overalt i Storbritannien og Irland.

 

Ingen af de brittiske politikere eller myndighedspersoner ønsker øjensynlig, at tage den givetvis upopulære og kontroversielle beslutning, det ville være, at indfange og aflive hovedparten af de dyr der ellers er levedygtige, til trods for at lovgivningen, netop er blevet strammet op på området og giver mulighed for, selvom den først får virkning fra det nye år. Det kan undre at ingen tilsyneladende stiller spørgsmålet eller tager diskussionen op. Er det da bedre at lade hestene leve, og lade dem være til fare for overgreb, til fare for sig selv og omgivelserne, eller at tilbyde disse heste en lige så usikker fremtid ved at sælge dem videre til billige penge, end at give dem en værdig afslutning på livet?


Kilde: Horse & Hound

 

Billede


Resterne af den afbrændte hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg håber
Forfatter: 
Dato:  04-12-2013 17:18

inderligt at hesten var død inden branden

 

Mvh janni

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  04-12-2013 19:26

Også mig. det er ikke til at holde ud at tænke på at et levende væsen er blevet brændt levende.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-12-2013 19:33

Ingen levende væsener fortjener at opleve at blive brændt levende.

Det minder mig om en mishandlingssag, hvor nogle drenge synes det var vældig sjovt at sætte ind til et marsvin, og filme det løbe skrigende rundt Så går jeg ind og giver mine et kram.


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grusomt
Forfatter: 
Dato:  04-12-2013 19:51

...hvis det er sandt, men jeg har mine tvivl.

 

De fleste af den slags mennesker udvælger deres ofre så der ikke er tvivl om styrkeforholdet, dvs. små dyr som marsvin, kattekillinger, o.lign. Tvivler på at ret mange af dem har mod til at nærme sig en hest.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja en obduktion
Forfatter: 
Dato:  04-12-2013 20:10

havde nok været på sin plads, så man kunne om hesten havde inhaleret røg.

 

Mvh Janni

1
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  04-12-2013 21:15

Fuldstændig frygteligt, hvis det er sandt.


Jeg vil dog give til en artikel, der stiller kritiske spørgsmål frem for bare at jage sensationen. Og ligeså for at bringe spørgsmålet om aflivning på banen, selvom det er upopulært.

1
0
Svar på denne tråd
 
 dem som udfører sådanne
Forfatter: 
Dato:  05-12-2013 18:11

helt forfærdelige handlinger burde have samme tur selv ...glemmer aldrig det marsvin som blev brændt levende.

 

 

sådanne forbanndede møjunger som burde have haft en straf som var i samme stil med hvad de udsatte dyret for

 

danmark er simpelhent for svagt i forhold til straf mod forsvarsløse dyr...

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tvivler
Forfatter: 
Dato:  06-12-2013 10:00

Jeg syntes det ser ud til at den ligger på et bål, så mon ikke den var død inden den lagde sig der?

Men det er en virkelig kedelig situation hestene er i derovre. Jeg syntes de burde aflive mange af dem og især nu hvor vinteren kommer og der ikke kan findes føde ude.

Det er en grim tanke, men jeg syntes det er bedst for hestene at blive aflivet frem for ar sulte ihjel.

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider