Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Selvmord hos heste...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 11:41

Undskyld den voldsomme overskrift, men der var ikke plads til det jeg egentlig ville skrive "Heste, det eneste dyr der kan finde på at begå selvmord"

 

Jeg sad og så et program om fisk, rivermonsters, her var han i sydamerika og fiske efter ferskvands-stingrays.

 

I programmet er man ude hos nogle grauchos som kunne fortælle om disse farlige dyr og fortælle rædselsfulde historier om de heste der var blevet stukket af stingrays (hvad ER det nu de hedder på dansk?)

 

Speakeren fortæller så at heste er det eneste dyr der kan finde på at begå selvmord hvis den har store smerter, altså at den begynder at kaste sit hoved ind mod væggen gentagne gange indtil den dør af det (spørg mig ikke hvordan man har fundet ud af det, mangel på smertestillende midler og et håb om at hesten bliver rask måske)

 

Har i nogensinde hørt om det?

 

Eller, endnu værre, oplevet det?

 

Jeg har aldrig hverken hørt om det før eller nogensinde set det.



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift.
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 11:53
En pige jeg stod sammen med har oplevet det - hesten blev skadet med et brækket og blev opereret. Få dage efter den kom hjem fra hospitalet til boksro begyndte den at kaste hoved mod væggene og var meget selvdestruktiv. De havde selvskab inde hos den, var hos den hele tiden og gab mere smertestillende intet hjalp - efter 5 dage i boks kom de ud og fandt hesten død i boksen efter at revet hul på en pulsåre i halsen og betydelige slag i hovedet fra væg og bokslåger.

Forfærdeligt og jeg troede ikke rigtig de kunne tænke så langt - men puha en historieat få afvide.

<p><span style="font-family: comic sans ms;">hilsen sofia.</span></p> <p><span style="font-family: comic sans ms;">med hestene Chamieka og Lucifer . :D</span></p>
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 11:59

Jeg tror ikke, et dyr/hest begår decideret selvmord.

At en hest fx dør af at hamre hovedet ind i væggen eller noget tilsvarende, skyldes "blot" at den dør som følge af dens naturlige adfærd. Et dyr kan ikke tænke i for- eller fremtid. Den er i nuet.

Den reagerer på fx stærk smerte.....ikke på et ønske om at dø.


sagde Charlotte

 

med Malú og Musse

en oldenborg og en pippipony

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Muligvis
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 12:13

men det ER da enestående HVIS hesten er det eneste dyr der udviser den form for adfærd.

 

Hvis det fx. handler om at det er et byttedyr, der instinktivt foretrækker at skade sig selv med døden til følge frem for at blive angrebet af rovdyr, så er det da underligt at ikke alle byttedyr har den adfærd.

 

De fleste dyr går jo ind i sig selv når de har smerter, det er jo også et dødstegn, men ligefrem at skade sig selv i en grad der medfører døden, det er da lidt interessant.



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskriften er her
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 12:57

Jeg har nu også hørt den med at heste kan begå selvmord pga smerter.

 

Jeg ved ikke om det er tilfælde eller.. Men vi havde en hest ude i vores stald, som væltede en vinter og derefter ændrede adfærd sig, vi prøvede at præge ejer til at få dyrlæge osv. Men det var kan halve løsninger der kom (u.autoriserede kiropraktorer (til mennesker). Mange sagde at hun skulle have en røgten af hesten.

Nå, men så kommer der en dame i stalden som har show heste, hun hævder at "tale med dyr", snakker med hesten og siger han bare er "fræk".

(Allerede der er vi jo helt fra den..)

Nå, de rider så nogle ture på henholdsvis 4 - 6 timer. I meget hård terræn.

Pludselig begynder ejeren at fortælle hun ikke tør ride ved trafikken mere, da hesten er begyndt konsekvent at kaste sig ud foran bilerne.

Så blev det til at hesten smed sig ind i mod murerne osv osv.

 

Hesten bliver så flyttet, fordi vi ikke vi have en syg hest i stalden. Og inden så længe kommer der en dyrlæge. Hesten bliver aflivet - brækket lårben igennem det sidste års tid.

 

Det var først bagefter jeg kom til at tænke på det med hesten kan flygte fra smerte ved at "begå selvmord" om det var tilfælde med bilerne eller bare for at slippe for tur...


Lady

My little princess


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 13:43

det er så grumt at læse de historier.

Kender heldigvis ikke selv nogen, selvom jeg har kendt ufattelig mange heste gennem årene - men der var dog en der fortalte om en hest der havde kastet sig imod boksvæggene, så der var blod overalt, pga kolik, og var død næste morgen.

- så har jeg næsten lyst til at sove ude i løsdriften hver nat, når jeg tænker på det!

 

- men bevidst selvmord tror jeg ikke, heller ikke at de tænker for og fremtid på den måde.

Men måske en afledning, fra store smerter.

Som overspringshandlinger, stereotypier m.m., de er kloge nok til at lære, at finde lindring/beroligelse/"dope" sig sig selv i svære situationer. Det gør vi 2-benede også

 

 

 

 


Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner.

Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden.

Citat: Bent Branderup

 

 

 

- gør livet til en fest - rid fjordhest ! ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm....
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 14:09

Tror ikke heste er de eneste dyr. Vi bor tæt på nogle høje klinter og har hørt flere beretninger om køer og en hund som rendte ud og klinten. Hunden var blevet påkørt og var formentlig løbet i panik. Om ikke andet, er det naturlig adfærd.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej ikke selvmord
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 14:41

Jeg tror altså ikke på at dyr kan tage den bevidste beslutning, at begå selvmord. Men jeg tror, at de kan være så vanvittige af smerter (eller kugleskøre) at de udviser en adfærd, de ender med at dø af.

 

Det med hunden, den har nok bare løbet vildt afsted og så har det så været ud over en skrænt.

 

Når lemminger løber over skrænter og begår kollektiv selvmord er der tale om et instinkt, ikke en bevidst handling.


Mvh. Sanne

 

Crosstræner sælges eller byttes til kondicykel, se præs.

 

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sanne...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 14:56

 

Når lemminger løber over skrænter og begår kollektiv selvmord er der tale om et instinkt, ikke en bevidst handling.

 

www.snopes.com/disney/films/ lemmings.asp

 

 

 


Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Selvmord
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 16:29

Hej

Ved ikke helt om dette hører ind under denne tråd. Men da jeg var ung, tog jeg ud at rejse i ca. 7 mdr. Havde en gammel pony, som jeg havde haft siden jeg var 8 år gammel. Hun var så sød og børnevenlig og havde boet på vores lille landsted i ca. 12 år med andre heste. Da både min søster og jeg flyttede hjemmefra, rejste hestene også. Musse som min pony hed, kom hen til en ung sød pige, der havde fået en pony selv. Det var ca. 7 km fra vores gård. Jeg trak Musse derover og tog ud på min rejse med bevidstheden om, at hun havde fået et godt pensionat, indtil jeg kom hjem igen.

Ca. 1 måned senere modtog jeg brev fra min søster. Musse som aldrig var gået igennem noget hegn i alle årene var gået igennem hegnet og var gået de 7 km hjem på vores gård. Hun var gået ind i den tomme stald og om morgenen fandt min mor hende død derinde.

Dyrlægen blev tilkaldt, og han kunne se, at hun havde brækket et ben. Han mente det var sket under dødskramperne.

 

Hold da op hvor blev jeg ked af det. Følte at jeg havde svigtet hende, ved at flytte hende hjemmefra. Men hun havde på en eller anden måde valgt at gå hjem med eller uden brækket ben. Det finder vi aldrig ud af.

 

Syntes på en måde også at historien er smuk. Vælger at tro på at hun gik hjem for at dø der hvor hun var tryg og havde haft mange gode år.

 

Kh Janne


Går altid ind for hestevelfærd :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 16:40

Synes faktisk det løber mig lidt koldt ned af ryggen, når jeg læser jeres historier..

 

Jeg havde aldrig hørt, at heste kunne begå selvmord, og jeg har (heldigvis) aldrig oplevet den slags adfærd. Men at læse fra jeres beretninger, er det åbenbart noget der sker af og til.

 

Jeg forstår dog ikke, hvordan i kan sige, at det er selvmord hos mennesker, men ikke selvmord hos dyr.

Som definition er selvmord, at slå sig selv ihjel. Så er det vel fløjtende ligegyldigt hvilken art det er.

 

Og måske har mange ikke tænkt over det, men mennesker begår jo også selvmord pga smerte? Den er blot psykisk i stedet, hvor den hos hesten (så vidt vi kan bedømme) er fysisk. Men smerte er stadig smerte..

Så så stor forskel vil jeg heller ikke lægge i det, uden at være ekspert i dyre-selvmord.

 

Men det er helt klart bemærkelsesværdigt, at de udviser en sådan adfærd, det var jeg godt nok ikke klar over. Specielt når man tænker på, som en anden skriver, at dyr lever i nuet, de er ikke intelligente nok til altid at kunne forudse konsekvenserne af deres handlinger, de reagerer på instinkter.

Hvis hesten bevidst har slået sig selv ihjel, fordi den ved at det vil stoppe smerten (samme årsag som når mennesker begår selvmord), så skal man pludselig til at tillægge hesten en større intelligens end som så.

 

Helt klart et interessant emne. Ville ønsker der var mere forskning på området man kunne læse, for jeg gad godt nok vide, hvad der ligger til grund. Er den blevet kugleskør, eller ved den at døden fjerner smerterne?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lemminger igen
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 16:53

Golda Showers, dit link giver en bedre forklaring end jeg nok gjorde ;)

 

Det jeg forsøgte at skrive var jo netop, at lemmingerne har et instinkt for at vandre/migrere og i den situation kan de 'begå selvmord', ikke fordi de vælger det, men fordi de omgivelser de kommer igennem gør, at det bliver resultatet for nogle (mange) af dem.

 

Så jeg tror vi er enige ;)


Mvh. Sanne

 

Crosstræner sælges eller byttes til kondicykel, se præs.

 

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 17:57

I filmen 'The Cove' fortæller en mand, der i mange år arbejdede med delfiner i fangenskab, om hvordan en af hans delfiner begik selvmord. Det fik ham til at stoppe og i stedet arbejde for at stoppe brugen af delfiner i fangenskab.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skrækkeligt
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 18:10

Det er nogle skrækkelige beretninger at læse om! Det giver mig fysisk ubehag at tænke på den hest, der er redet i hårdt terræn af sin ejer med et brækket lårben, og så at have gået rundt med det et år. FØJ! Jeg håber han/hun vil have dårlig samvittighed resten af livet.

 

Jeg ved ikke, om dyr kan begå selvmord.. Men om et dyr ligefrem tænker at tage sig selv af dage pga. smerter, har jeg svært ved at forholde mig til. Jeg tror nu nok, de dør SOM FØLGE af en naturlig adfærd, de tilegner sig pga. de svære smerter.

 

Jeg har aldrig selv hørt om andre historier, end dem jeg netop har læst mig til - heldigvis.

 

Mvh. Kristina




*** SAVNET er de 4 smukkeste stjerner på himlen ***

Zar, Chiquita, Grøndalgaard´s Mademoiselle, Starlight´s Sidney

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskriften er her
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 19:07

Kristina;

 

Jeg kan så desværre fortælle at ejer af den hest, som jo heldigvis er aflivet, har fået sig en ny

 

Jeg håber og beder inderligt til, at det er en hest der kan sige fra. For det kunne den anden ikke.

EN vallak på 8år, sød og rar, men med en ejer så stupid...

 

Åh.. skulle lige ud med det.. Det har tager meget på mig..

Det er svært at være vidne til, og prøve at gøre alt...


Lady

My little princess


0
0
Svar på denne tråd
 
 Milan begik selvmord
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 21:11

Min unghest fik i feb 2011 sandkolik og kom til Ansager til observation. Han fik saltvandsdrop og jeg blev nødt til, at efterlade ham der, hvilket jeg slet ikke havde lyst til. Milan, som han hed, stod hest stille imens jeg var der. Fik sit dækken på, da han rystede...han var skidt. Sagde farvel til ham og gik med tunge skridt fra ham. Da begyndte han at blive urolig, gik tilbage og beroligede ham. Da jeg forsøgte at gå igen, kom der et lille sagte vrinsk og så stod han igen stille....og jeg fik tårer i øjnene.

 

Han fik det desværre værre og dyrlægen ville åbne ham og se, hvad der var galt. Selve operationen gik som den skulle, uden komplikationer. 20 kg sand og en fordrejet tarm. Han blev lukket sammen og kom i opvågningsboksen med kamera til observation. Efter noget tid, vågnede han, men lå ikke og lige kom til sig selv. I stedet sprang han op og kastede sig ind i væggen. Operationssåret sprang op igen og hans tarme osv faldt ud. Dyrlægen hørte larmen og løb ind og afliver ham på stedet.

Dyrlæge og assistent (som så det ske over kameraet) var meget rystet over hændelsen. Og da jeg tomt sagde "han begik selvmord", svarede dyrlægen "jah...det kunne godt se sådan ud".

 

Det var virkelig den følelse jeg havde, da jeg stod ved boksen, hvor det var sket (efter at have set hans døde krop med de tomme øjne). At Milan ikke ville leve videre efter operationen.

 

Jeg ved i dag, at jeg aldrig nogensinde vil udsætte en hest for sådan en operation igen.

 

Så jo, jeg tror på at de kan vælge selvmord.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blue Marlin.
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 21:25

 

Blue Marlin fisken, kan også finde på "at begå selvmord".

Det er en fisk som virkelig fighter, når man får dem på krogen.

Hvis den på relativt dybt vand indser at den er ved at tabe kampen, kan den finde på at styrtdykke direkte mod bunden - hvilket slår den ihjel.


Team Mo Chuisle

Det er mig, med det store brune monster.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvaler
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 21:52

 

Skræmmende læsning. Puha :s

 

Hvaler begår jo også en slags selvmord. Man hører jo at kun de syge og svage svømmer ind på land og strander - det er vel en form for selvmord.

 

Om det er noget dyrene planlægger kan diskuteres, personligt tror jeg det er en reaktion på smerterne, men også noget med deres naturlige adfærd.


 

 Ryggen op, måsen med og så rider vi af sted !

- hvorfor ride med bid, hvis man kan ride uden?

"Det' dejligt, bedstefar !"

 

Vidunderlig nem unghoppe sælges

Se hende her!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 22:57
En sting ray er en rokke på dansk :) Sjovt nok spekulerede jeg den anden dag hvad det nu var de hed på engelsk, så tak ;)
Hvaler begår også selvmord.

 

 

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

0
0
Svar på denne tråd
 
 heste.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2012 00:56

puhh nogen væmmelige historier.

kendte også en hest med "lig i lasten", men som havde fået en rar ejer pludselig en dag fik noget der lignede et nervesammenbrud og begyndte og stå og knalde hovedet ind i boksvæggen og lave "kamikaze løb" ud på folden og panikke helt vildt uden synlig årsag.

hun røg på stesolider i rå mængder og jeg mener at have hørt, at hun senere blev aflivet :´(

 

jeg synes også også at marsvin med smerter kan have en temmelig selvskadende adfærd og bestemt også hunde, ingen af dyrene har bare samme legemesvægt at smadre sig selv med.

 

puhh sikke et væmmeligt emne egentlig...og så lige før sengetid...


Venlig hilsen Sarah.

 

Det er menneskeligt at føle....

 

 

 

 

 

Part søges til min hest Dinde.

Han står i Osted.

Og er rigtig sød ;-)

Se min annonce.

 

 

Se de fineste hvalpe: "Astaroiderne" på facebook.

  ...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider