Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Oksesteg
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 12:02

Hej Alle

 

Vi skal have barnedåb i næste uge, og jeg leder derfor efter en god marinade/lage som man kan lægge stegen i, inden den skal lave, for at give en god smag.

 

Jeg har købt en kæmpe steg, som skal skæres op i 3, hvoraf den ene skal laves traditionelt, den anden skal i rødvinslage (mangler også lidt en opskrift her) og så mangler jeg idéer til den sidste.

 

Så kom gerne med gode forslag :-)


Helena

 

Landsted m. 2,2 ha ved Skanderborg sælges

 

9 års hoppe efter Donato/Michellino/Roots XX
4 års vallak efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

 

www.gghorses.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rødvinsmarinering...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 12:24

... kan gøres med denne opskrift, som jeg med stor succes har brugt til vildt:

 

1 dyreryg (eller i dette tilfælde oksesteg)

4 spk smør

4 spk olivenolie

½ pund bacontern.


Marinade:

1 løg

2 gulerødder

2 spsk smør eller olie

1 flaske GOD rødvin (den samme som du serverer til)

3 kviste persille

1 kvist timian

1 laurbærblad

2 fed hvidløg

4-5 sorte peberkorn

1-2 knuste enebær



Sovs: den reducerede marinade beurre manié af 1 spk smør og 1 spk mel, samt 1 vinglas portvin og 2 spsk ribsgele


Marinering af kødet: Snit løg og gulerødder, og svits dem kort i smør eller olie. Hæld alle ingredienserne i et stort fad af porcelæn eller lertøj - IKKE METAL

Læg kødet i marinaden, stil det et koldt sted og vend 3-4 gange om dagen i 3 dage (bogen siger gerne op til en uge - jo længere, jo kraftigere bliver vildtsmagen - men til oksekød er jeg sikker på at en dag eller to vil være fint).


For at tilberede kødet: Smelt smørret og tilsæt olien, tilsæt bacontern, og rist til de er sprøde. Tag kødet op af marinaden og tør det af. Brun kødet let.


Kog marinaden ind til halvdelen er fordampet(i den samme pande hvor køddet er brunet i, og selvfølgelig med bacontern osv), si grøntsagerne fra, og hæld marinaden over kødet.


Sæt kødet i ovene ved svag/middel varme til det er mørt


Tag kødet op af marinaden, dæk det til og lad det hvile et lunt sted mens sovsen laves. (man kunne også vælge at vente til nu med at si grøntsager osv fra)


For at lave sovsen: Reducer marinaden til halv mængde en gang til, jævn med beurre manié. Tilsæt portvin og ribsgelé og kog igennem. Husk at skrabe gryden/bradepanden godt, så alt det gode der sidder på efter stegning af kødet er med.


Si sovsen over kødet og servér



£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  20-03-2012 15:56

Hej Lisbeth

 

Tusind tak for den detaljerede beskrivelse. Det skal helt sikkert prøves. Blev helt vildt lækkersulten da jeg læste din opskrift :-)


Helena

 

Landsted m. 2,2 ha ved Skanderborg sælges

 

9 års hoppe efter Donato/Michellino/Roots XX
4 års vallak efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

 

www.gghorses.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 ideer..
Forfatter: 
Dato:  20-03-2012 17:40

rødvin, løg, gulerødder, friske krydderurter (eks. rosmarin, timan osv) lad stegen trække i fadet med ingredienserne, steg i ovnen med det hele, grønsagerne og rødvinen kan blendes og giver en fantastisk sovs...

 

olie, hvidløg, løg og friske krydderurter, tilberedes på samme måde som rødvinsstegen.

 

steg, championger, friske kryderurter, fløde, i ovn.

 

rodfrugter som bund, lidt whiskey, steg, friske krydderurter.

 

steg krydret med peber osv. i kuglegrill, med 'jack D brikketter, langtidssteg den....

 

 



hilsen stella

 

Heste klippes midtjylland


450 for hest og 400 for pony. ved helklip(ben/hoved), koster det 50kr oveni, De første 20 kilometer ud og hjem er gratis, derefter 3 krone pr. kilometer. skriv besk ...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider