Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Katte leukemi
Forfatter: 
Dato:  27-09-2009 23:05

Hej


Har lige en forespørgsel for min mor.

Hun har en holy burma som er blevet vacineret for katteleukemi. Dette er noget dyrlægen har vlagt at gøre uden opdrætters tilladelse da der åbenbart kun er noget man skal gøre i forbindelse med at man kan bevise at katten lider af leukemi. Der er foretaget sådan en test og det viser sig at han ikke lider af leukemi.

Nu er min mors kat så indlagt på dyrehospitalet med nyresvigt og er blevet spået 10 & overlevelse :(

Min mors kat er ud af et kuld på 5 killinger hvor af de 4 er døde :(:( Det er først gang opdrætter har fået katte vacineret for katteleukemi( dette er gjort uden opdrætters viden).

Min spørgsmål går på om der er nogle der kender denn vacine og om man evt selv har en kat der er blevet vacineret for det og om hvordan den kat har det i dag ?

Og er der nogle der måske ved hvorfor man ikke alid vacinerer katte for denne sygdom ?


På forhånd tak







Hilsen Marianne





Der er overskabe, underskabe og klædeskabe men de bedste skabe er venskaber, og gid de altid må bestå

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis 4 ud af 5 er døde
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 04:50

Så er der vel noget galt- er de alle vaccinret?


>>Vacciner til kat:


  • Fel-o-vax IV : Kattesyge/katteinfluenza/ Rhinotracheitisvirus (Felin Parvo-, herpes- og calicivirus)

  • Leucogen Vet : Katteleukæmi.

Vi anbefaler at katten sammen med den almidelig vaccine samtidig bliver vaccineret med Leucogen Vet. Katteleukæmi bliver mere og mere udbredt.

>> Herfra: www.herfolge-dyreklinik.dk/ default.asp?ID=161&amp...hoerer=160


Hvis man søger på Hellig Birma + nyresvigt kommer der en del op.


Spørgsmålet er- om det ligger til racen?



Mvh
xtiny


"All problems are people-problems. No people, no problems!"

Citat tilskrevet Stalin






0
0
Svar på denne tråd
 
 interessant
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 10:35

Havde også en hellig birma en gang der også til sidst blev aflivet grundet nyresvigt.


Mine killinger der blev vaccineret for en uge siden, bl.a. også for leukæmi, lever i bedste velgående og lige nu lyder set som 10 elefanter er flyttet ind i tv-stuen!!!


Håber at din mors kat klarer skærerne, men jeg tror altså ikke at vaccinen har noget med dens sygdom at gøre.


MVH Trine


Un cruzado con genio y corazon

En krydsning med hjerte og karakter


www.bricksite.com/romero



Nu katte"mor" igen :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har opdrætter
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 16:12

fået sine katte testet for pkd?? pkd er en arvelig nyresygdom (også kaldet cystenyre)...måske det er det din mors kat fejler...


Den er arvelig :-(


Har aldrig hørt at vaccinen mod leukæmi kunne give dødelighed i et kuld ej heller forsage nyresvigt...


Lillefis

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 18:20

Katte bliver ikke vaccineret mod leukæmi hvis man har konstateret at de har det. Det kan ikke behandles og vaccination er jo netop for at forhindre at de får det....

Ligesom alle andre vacciner. Prisforskellen fra en grundvaccine og til den med leukæmi er på ca. 50 kr, så det burde bestemt ikke afholde nogen fra at give sin kat den ekstra sikkerhedsmargen.


//Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 20:05

Ja alle kattene i det kuld min mors kat er fra har fået denne vacine for katteleukemi og som sagt er 4 døde og Eliaz kæmper for hans liv :(

Det er den eneste kuld der er vacineret for dette og den eneste gang hun har mistet killinger. Hun har haft killinger 5 gange med de samme forældre uden dødsfald så det lyder mig noget underlig at der lige pludselig sker dødsfald efter de har fået denne vacine.


Om opdrætter har testet hendes katte for pkd det ved jeg ikke men har sendt spørgsmålet videre til min mor.Hvordan forløber sådan en sygdom ?





Hilsen Marianne





Der er overskabe, underskabe og klædeskabe men de bedste skabe er venskaber, og gid de altid må bestå

0
0
Svar på denne tråd
 
 PKD hos katte
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 20:39

Se dette link:


www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/ id=689/sprog=1/grp=2/menu=9/


Selv om det primært er perseren der er nævnt, er alle katte potentielle for at have det....


Hellig Birma er bla. topscore for FIP (en anden farlig sygdom)men den forefindes også hos andre bare ikke lige så meget...

Dette for at fortælle dig, at der er en del sygdomme hos racekattene, nogle racer er mere ramt end andre....


Men gå opdrætteren på klingen...det må under alle omstændigheder udløse en erstatnings kat (selvfølgelig alt efter hvad der er galt og hvor gammel katten er)


Et godt råd...få obduceret katten når det er slut for den...




Lillefis

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har lige snakket med
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 20:49

min mor og opdrætter har tjekket for pkd og der er ingen af hendes katter der lider af det. Eliaz er også testet negativ for dette. Men den anden sygdom har jeg lige læst lidt om og det kunne godt lyde lidt som det at han fejler:(


Katten er ca 8 mdr så han er jo ikke gammel på nogen måde :( Og opdrætter har lovet hende en ny kat men det er jo ikke det samme på nogen måde :(:(





Hilsen Marianne





Der er overskabe, underskabe og klædeskabe men de bedste skabe er venskaber, og gid de altid må bestå

0
0
Svar på denne tråd
 
 Få katten
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 11:34

undersøgt for FIP hvis du synes det lyder som det...


katten kan smitte inden det bryder ud som FIP, så det ville nok være rart for opdrætter at få den oplysning hvis det er det...


Pøj pøj...det er bestemt ikke en rar situation I står i, men heldigvis lyder det til, at det er en meget forstående opdrætter som I kan snakke med...


Når der kommer en afklaring på hvad der er galt med katten, vil du så ikke skrive det her eller i en privat besked...Er jo selv opdrætter, så ville da gerne vide hvad der er gået galt....og måske det er brugbar info for andre kattefolk :-)




Lillefis

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 13:16

Jeg ville få den obduceret hvis den dør, det koster ca 2000-2500kr.

Det lyder meget mystisk at 4 ud af 5 er døde.


FIP giver forskellige symptomer fra kat til kat, jeg har selv mistet en til det, måske det er et bud?


Hvad var symptomerne da katten blev syg?




Michelle


Hvis du er positiv ser du løsninger.

Hvis du er negativ ser du fejl.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Standart vaccine
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 17:48

I mit område er vacciner mod leukæmi med i standart vaccinen. Dette er pga. at der i mit område er mange katte smitte med netop denne sygdom(og også aids, så der desværre ikke kan vaccineres for) så for at komme sygdommen til livs er det en rigtig god ide at vaccinere mod felv(leukæmi). Hvis i er bekymret for leukæmi så få lavet en Fiv/FeLv test, så har du svaret på ingen tid!


Jeg synes det lyder meget mystisk hvis det er vaccinen der skulle gøre dette, og jeg mener bestemt ikke at man kan holde dyrlægen ansvarlig, da vaccinen med komponenter mod felv er standart hos flere og flere.





Knus fra Trine


Hunpåfugl søges!
Vores påfugl Pop søger en mage, da hans kone Pip idag er gået bort pga. alderdom :(
Ring eller skriv 28498318 ell. trinewiuff@jubii.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 19:39

<Lillefis : Det var ikke FIP det er han testet negativ for fortalte min mor mig her i dag. Ja det er en rigtig rar opdrætter min mor har købt katten hos og hun er selv rigtig meget fortvivlet over situationen og hun har lovet min mor ny kat hvis det uheldige sker at han dør. Det skal siges det er en kat hun har købt for en arv efter min morfar( hendes far) og det mest utrolige er at min oldefar hed Eliaz og katten var navngivet inden hun fik den så det er lidt sådan skæbne over det hele *s*

Men jeg skal nok give besked når der endelig findes ud af hvad der er galt med lillemanden :(

Welina:

Der er lige blevet opduceret en af kattene her i dag så vi venter spændt på hvad svaret er. Jamen Eliaz virkede meget stille og holdte sig meget for sig selv op til han blev rigtig syg. Han ville ikke spise eller drikke noget som helst. Og tabte sig pænt meget lige pludselig over en kort periode. Han kom i går hjem fra dyrlæge og min mor skulle fjerne plastret hvor hans kateter havde siddet. Og så styrtbløder han bare for vildt så de må op til dyrlægen igen. Det viser sig at hans blod nu ikke kan størkne :( Han har i dag haft en form for lammelser i hans bagben som om de giver under ham. Men ellers er han jo blevet sit glade jeg igen og er rigtig kjællet. Og han er begyndt at spise igen så vægten er begyndt at gå op af igen. Og dyrlægerne kan ikke helt finde ud af hvad han fejler for han har ikke ondt nogle steder så syntes det er meget underligt. Men nu venter vi svar på opduktion af den sidste døde kat og så håber vi på at vi kan finde en løsning til Eliaz

Trine:Han er testet negativ for katteleukemi så det er ikke det han fejler. Det der lyder så underligt er at opdrætter har fået flere kuld med de samme forældre og de lever alle sammen i bedste velgående. Hvorimod dette kuld der har fået denne vaccine er der kun 1 tilbage ud af 5 killingegr !!! De andre har aldrig fået den vaccine så det lyder jo mig en tand underligt. Men det er nok kun i mine ører:(. Den eneste grund til at opdrætter er utilfreds med dyrlægen er jo at han har valgt at give denne vaccine til kattene uden samråd med opdrætter og da det ikke har været nødvendigt at give den til killingerne.





Hilsen Marianne





Der er overskabe, underskabe og klædeskabe men de bedste skabe er venskaber, og gid de altid må bestå

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så fik lille
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 12:28

Eliaz fred i Torsdags . Mine forældre valgt at tage den tunge beslutning da de ikke længere syntes at livet var værdigt for ham. Jeg syntes det er flot klaret af dem. Så Eliaz fik lov til at sove stille ind i min mors arme mens han spinnede på livet løs.

Han skal nu opduceres for at finde ud af hvad der var galt med ham.


Sov sødt lille Eliaz nu har du fred.





Hilsen Marianne





Der er overskabe, underskabe og klædeskabe men de bedste skabe er venskaber, og gid de altid må bestå

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke noget øv
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 13:05

Det mener jeg, jeg synes ikke katte skal dø. Men jeg håber, I får en årsag- om ikke andet for avlers skyld.


Da jeg fik min Mallekat, skrev avler pænt- at den anden kat, hvor hun kom fra, var død af FIP. Så hvis jeg valgte at aflive Malle forstod hun det. Nå- jeg talte med dyrlægen og kiggede på nettet. De fleste katte har coronavirus- og hvis det muterer og giver FIP, så gør det det.

Eller ikke.


Vi har godtnok bøvlet med så meget andet!


Så Malle lever.





Mvh
xtiny


"All problems are people-problems. No people, no problems!"

Citat tilskrevet Stalin






0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider