Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 opbevaring af pels
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 08:24

Godmorgen


Jeg har en pels jeg har arvet fra min mormor. Jeg er glad for den, bruger den ca et par uger om året.


Lige nu hænger den inde i mit skab med mine kjoler, men den "lugter" - nej den stinker ikke eller er dårlig og alt det der, men den dufter ikke af sol og sommer ligesom mine kjoler gerne skulle.


Jeg er ikke interesseret i at have den opbevaret ude i byen - og jeg har ikke et stort cedertræsskab på 3 meter i gangen hvor den kan hænge i fred.


Er der andre opbevaringsmuligheder ? Kan den tåle at blive lagt sammen og i en pose ? Kan den tåle at hænge i en dragtspose ?


Nogle gode råd, hvodan jeg får den ud af kjoleskabet uden at gøre skade på den ?


Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har min
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 08:55

mink i en dragtpose om vinteren, det tager den ikke skade af, men synes nu ikke den lugter, men kender godt den specielle pels-lugt, den har ikke meget med sommerkjoler at gøre

-det var forøvrigt den jeg fik med til den. tror nok hun anbefalede at den hang lidt køligt om sommeren, men jeg har heller ikke 70 rum med forskellig temperaturer i....


Min sæl hænger bare blandt de andre jakker, den har ikke været så heldig at få en pose helt for sig selv -den tager heller ikke skade.





Broderier laves, bla. efter dit eget billede, se billeder og priser på præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis den nu
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 09:01

hang på dyret som den blev skabt til ville den nok ikke lugte


Hver gang i tager det på, signalerer i at det er ok at gå med, uanset hvor i har dem fra, arvet eller købt eller fundet i en container.


har i nogensinde set en pelsning ? selv i vores lille dk er det modbydeligt at se hvordan mink behandles, hvordan det foregår i udlandet er kun endnu værre.


NYD JERES PELS for mange dyr har lidt en grusom skæbne for jeres lyst til at iklæde jer deres hud og hår for sjovs skyld.


Hilsen Sjanna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sjanna...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 09:08

Det var et yderst brugbart svar, jeg vil ræse ud og finde nogle dyr og hænge dem på....


Så kom jeg tilbage, hestene synes ikke det er fantastisk at gå med pels nu, men det skal de, for jeg kunne ikke finde en mink og sæl og hunden var for lille og kattene for hurtige.....



Tror du at det er så meget mere fantastisk for naturen at lave alt det kunsttøj det bliver kylet ud hvert år, hvorimod en ordentlig pels holder minimum en menneskealder.... -hvor mange tror du arver en nylonjakke???






Broderier laves, bla. efter dit eget billede, se billeder og priser på præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Marie...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 09:15

skal jeg give dig adresser til et par minkfarme hvor du sikkert gerne må overvære lovlig aflivning/pelsning ??? så kom du og snak om nylonjakker bagefter hvis du stadig syntes det er relevant.




Hilsen Sjanna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ih altså...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 09:51

Hold dog op med at angribe på den måde.


Hun synes, at hendes pels er lækker og lad hende om dét.


I må jo også være vegetar siden i er så meget imod det - Flot! For i kan jo ikke synes at det kun er synd for minken og ræven og ikke grisen ;)


Ang. pelsen så ville det bedste nok være en dragtspose til den. Du skal bare passe på at der ikke opstår en masse gnidninger, da hårene så kan falde ud - Lyder jo ikke til at være en hel ny pels ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 09:53

... vælge at sende den til opbevaring i byen.


En kvalitetspels KAN (og bør) ganske rigtigt holde en menneskealder eller mere, men det kræver at den bliver plejet og opbevaret rigtigt. Og det har pelsopbevaringsstederne forholdene til. Samtidig kan den jo blive renset og gjort lækker og parat til næste vinter.




£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)


Se smukke unikke smykker til salg

0
0
Svar på denne tråd
 
 nu er det jo ikke
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 18:48

sæson - men når tiden kommer - så rul dig et par gange i sneen.


Det elsker en pels, mine får turen hver vinter.


De opbevares i alm. klædeskab og lugter ikke.


Måske er dit arvegods ikke blevet luftet i lang tid? Prøv at hænge den ud til gennemluftning et tørt sted - carport eller lignende. Gerne et par uger.


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 rosalia
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 19:26

rosalia: jeg er helt enig.

tænk at "dyremennesker" går i den slags


og ja, jeg ER vegetar samantha!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Berettigelse?
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 19:35

I "dyreelskere" glemmer bare at bruges dyrene ikke til føde/pels så har hovedparten af dem mistet deres eksistensberettigelse, og så skal de bare graves ned efterhånden som de dør + der skal ikke avles på dem. Hvilket så vil medføre at en del dyrearter ender med at uddø.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hellere død
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 19:55

Jeg tror faktisk flere af dyrearterne hellere ville være uddøde end gennemgå den behandling et pels-avlsdyr får.


I er jo naturligvis alle klar over, at pelsen bliver flottest som jakke, hvis man flår den af dyret mens det stadig er i live.


Jeg væmmes ved den dyremishandling der finder sted, som såkaldte dyreelskere kan retfærdiggøre med de i denne tråd nævnte argumenter.


Måske er I også bare typerne der ikke gider se de gusomme videoer der går verden rundt, af vaskebjørne der bliver hængt op i halen og får trukket pelsen ud over snuden mens den skriger.


Men så igen, det går jo heller ikke ondt af få en husafskrabning, så det er nok ikke så slemt at få trukket huden af kødet.


Og ja, jeg er vegetar gennem mange år, men vælger nu at spise økologisk kød der er købt direkte i stalddøren. Jeg ved hvordan alt omkring det er foregået og jeg er ikke fanatisk. Men det var bare ikke dyrenes ide at vi skulle rive pelsen af dem for selv at kunne holde varmen. Til gengæld er fødekæden noget helt andet, og der kan vi sagtens være enige om, at det er fint at spise kød, bare kødet har haft et godt liv og er humant aflivet.


Det er bare min mening.



Come back

for just one moment

Your star looks bright

I'm still wondering why your time

here on earth was so short

and I can't seem to get it right

you'r still missing in my life

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nadja83.
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 20:43

Sikke dog en forskruget holdning.

Nej de får ikke flottere pelse af at blive hevet af levende dyr. og det er heldig vis de færreste steder og enkelte dyr som oplever det.Desuden er det klit med vaskebjørnen hunde gammelt og er det samme som bliver vist hele tiden.


Pelse skal helst opbevares med luft omkring og har ikke godt af at komme i en dragt pose af plast.


Jeg har også en pels jeg har arvet en sort persianer, som blev købt i 1964 af min mors faster.

den hænger i et skab og den lugter overhovedet ikke.


Vil I vide hvordan Mink bliver aflivet, så kan i godt få foklaringen.

Tidligt om morgenen, hentes de mink som skal pelses, de bliver en af gangen gasset i en lukket kasse, så bliver de lagt på en tråd reol og bliver kolde og stive, inden de pelses, bliver de tromlet så kroppen bliver blød igen, så det er komplet umuligt at der er liv i dyret, når det pelses.

Andre dyr som pelses i Dk Ræve chincillaer osv. sker på samme måde, det er hurtigt og humant. og ingen dyr lider.





Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Furius
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 20:56

Hvorvidt mine holdninger er forskruede afhænger vel af hvem du spørger. Men tak for den personlige stikpille.


Du overså desværre ironien mellem linierne, det er ikke min holdning, men sådan de fx har det i Kina og Indien. Min veninde hos WSPA ser det jævnligt - og i disse år. Alderen på klippet gør ikke handlingen mindre grusom eller hændelsen mindre sand. Fordi man lukker øjnene holder barbariske handlinger ikke op.


Det er muligt at dyret er dødt i DK - men forklar så lige det humane i måden man fx holder ræve på?


Jeg skrev at det var min mening. Fordi jeg har ret til at have den.


Come back

for just one moment

Your star looks bright

I'm still wondering why your time

here on earth was so short

and I can't seem to get it right

you'r still missing in my life

0
0
Svar på denne tråd
 
 alle har ret til en mening.
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 21:50

Husk lige på at tjekke.

Din sæbe , din crem, din læbestift, dit skopudsemiddel,

dit biodisesl osv.

Der bliver mink kroppene menlig brugt til.


Og grise, køer, har det sgu ikke bedre end mink og ræve.


Grise bliver sendt på slagteriet med store sår, transporteret tværs gennem landet i overfyldte lastbiler.

Deres skin, behøver ikke at være helt.


Den ene er sgu ikke bedre end det andet.








Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Muligvis lugter
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 21:52

din pels fordi den er død, døde ting lugter!


At i vil gå med den slags, så længe de lever så elendige liv som de gør! Det er da dybt grotesk!

Og spar jer at smide den her ind: De har aldrig kendt til noget andet!


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 
 sikke dog en yndig
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 21:55

debat, udviklet af en venlig forespørgsel.


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 22:27

Folkens, hvis I har et problem med at nogle går i pels, så smut væk fra tråden!!

Den var/er oprettet for at få råd til hvordan den opbevares, og når nu I ikke kan/vil svare på dette, så fis af!


Mange gider ikke høre på jeres fanatiske tis (sorry to say).



Min mor opbevarer hendes ulv i et klædeskab for sig selv (hun har så også skabspladsen til det.





0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis i har problemer
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 22:34

med at vi kommentere, så lad være med at smide det på en offentlig debatside.

Sry...


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456756
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 22:37

Hold op hvor er mange af jer dog grumsomt uvidende. For JO, man kan så absolut godt få pels, som kommer fra dyr, der har levet et liv under gode vilkår. Og ikke mindst blevet aflivet humant.


Jeg kan absolut ikke se forskellen på, at have en pelsfrakke og ride rundt i en lædersadel med en lædertrense til. Så husk, når i pegre fingre af andre, så pegre der ti mod Jer selv!!!


Min pels hænger i skabet sammen med mit andet tøj, jeg synes ikke den har en træls lugt. Nu er jeg også god til at lade vores tøjskabe stå åbne når der luftes ud :-)





- HeidiZ

Aldrig at tale om sig selv er en meget raffineret form for hykleri.

F. Nietzsche



0
0
Svar på denne tråd
 
 Elsker pels!!!
Forfatter: 
Dato:  28-06-2009 23:19

Ja jeg elsker mine pelse... Det er ikke arvestykker, men noge jeg har købt selv. Har en del forskellige...


Vaskebjørnen, minken og ræven hænger i klædeskabet sammen med andre frakker... Synes ikke de lugter. Kanin vestene som jeg elsker hænger på en krog bag døren i soveværelset pt. pga. pladsmangel i skabet Mine rævestolaer ligger i en stor opbevarings papkasse oven på klædeskabet, hvor de er lagt forsigtigt ned ved siden af hinanden uden at blive klemt.


Jeg tror det har lidt at sige hvor gammel pelsen er... Min mor har en ulv og den lugter altså også lidt underligt når den har hængt i skabet en sommer.


Pelsproduktionerne i DK og i skandinavien kan bestemt ikke ophidse mig... Har været på flere pelsfarme og jeg vil faktisk sige at minkene har det bedre end mange andre dyr som fx. grise og høns... Så nej det kan ikke ophidse mig overhovedet.


Dansker bosat i Norge!

Beklager div. stavefejl - en nydelig blanding af dansk og norsk!

0
0
Svar på denne tråd
 
 For at friske
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 07:50

Den op kan du rulle dig i sneen :-)


Det er mest ældre pelse der kan have lidt lugt ved hjemme opbevaring...


Mine ligger i stofposer ikke i skab men på hylde i påklædnings værelset. Vil ikke hænger dem i mdr. vis på bøjle, det er de for tunge til...De vendes af og til eller rystes op.


De har faktisk aldrig vært i kulde i sommer mdr. og de ser stadig meget smukke ud.







Illum !!

.


Realistisk kyniker...










0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for de gode råd
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 08:33

ang opbevaring.


jeg tror planen er som følger. Den ryger til udluftning i et par uger når det ikke er for varmt. Herefter foldes den ( den er faktisk også ret tung) - i en stofpose og lægges på en hylde.


Når det så bliver sne går jeg ud og ruller mig :-) - hvilken temperatur skal den så "tørre" ved bagefter ?


Tak for de gode råd


Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du skal bare
Forfatter: 
Dato:  29-06-2009 08:35

Lad den tørre normalt, gå en tur i den..


Den skal jo ikke gennemblødes :-)


Bedst hvis du kan ligge den fladt også når den ligger i pose, som godt kan være et dynebetræk :-)så får hårene ikke knæk på et bestemt sted længe..


Tag foto når du ruller :-) :-)





Illum !!

.


Realistisk kyniker...










0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider