Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hestens Muskler
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 07:15

Hvor meget ved du om dem, deres funktioner og hvor de sidder ?

Dette spørgsmål kommer af, jeg egentlig tit tænker over det, og fordi jeg oplever at man tit misforstår disses funktioner, jeg selv inkluderet, for m´nej jeg er ikke perfekt eller altvidende ;)

Selvfølgelig er der nogen som nørder mere i det end andre og jeg er ikke selv stor nørd, men vil vove den påstand, at jeg alligevel har en bredere viden, end man ellers lige umiddelbart har.

Har du sat dig ind i din hests muskulatur ?

Hvorfor og hvorfor ikke?

Kunne du tænke dig at vide mere om dette, såfremt det blev gjort på en unørdet måde,og det var let og overskueligt ?

K'sFoto ©

- Et øjeblik fastholdt i tiden.

Amare et sapere vix deo conceditur

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Nørdet ???
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 07:19

Det er da ikke spor nørdet, man kan jo bare sætte sig ned OG læse Og lære.

Det er slet ikke svært. Alle oplysninger er tilrådighed !!! på alt..

Illum !!

.

Foragter Fantasten....skal der

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 07:26

hvos det er nørdet at vide noget om hestens muskulatur er det så ikke nørdet at have viden om fodring, ridning og alt andet vedr en hest Det er vel ikke anderledes end med alt andet man ved noget om - men jeg må være en almen nørd så for jeg mener da selv og har fået at vide af andre jeg har en bred og god almen viden.

www.nikon-pics4u.webs.com

Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/

Bokse udlejes 6040 Egtved

NU med termin den 18 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved faktisk
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 07:31

ikke specielt meget om hestens muskler, men det er for mig heller ikke det vigtigste i mit arbejde med min hest.

For jeg ved tilgengæld at trivsel, giver form.

I forhold til nørder...........ja - så er jeg vild med nørder og skulle jeg vælge at få mere viden om muskler, så ville jeg vælge at få det fra er nørd.

Nørden har trods alt ofte, mere viden og ville kunne besvare alle mine spørgsmål.

En af mine veninde er super nørd og jeg kan sidde i timevis og bare lytte til hende

Pia

Jeg har bestilt VIP-plads, til dette års største begivenhed :-)

0
0
Svar på denne tråd

Altså nu er
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 07:31

Der nogen, som mener det er nørdet, og i den forbindelse jeg skriver det, er det altså ikke forbundet med noget negativt. :)

Men oki, alt hvad der kan misforstås, bliver det.

Men jeg vil da stadig gerne have svar på spørgsmålene, om man mener det er nørdet, eller ej, da det jo ikke er det primære, ej heller vigtigt ;)

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Trivsel
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 07:37

Giver form, det har du helt ret i, men alligevel er hestens muskulatur vigtigt, i sær i forhold til ridning og hestens holdbarhed, for uden muskler vil den jo belaste sig forkert, hvilket er = skader. Samt at den jo ikke vil have de rette forudsætninger, for at være ridehest, samt at den forkerte muskel sætning, bestemt ikke er positivt, og ensbetydende med skader, eller tager jeg fejl?

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

jeg tager det
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 08:03

skam ikke negativt- jeg siger bare at så er vi vel alle nørder et el andet sted, og så forsvinder netop det negative man end måtte ligge i ordet netop da det så munder ud i en massebetegnelse og ikke abre et fåtal af en gruppe... For reelt er alle vel nørder i et vist omfang så hvis de er bærrere at en god viden, på et vist punkt omkring en enkel ting el flere- eks som med pc`ere, elektronik generalt, heste, racing, biler, motorcykler, hunde mv.

verdr musklerne, nej så ved jeg med garanti sikkert ikke emre end de fleste om hav de forskellige hedder- jeg ved hva der påvirker dem, hvordan og hvorofr ja- men hva de hedder... nej det er ikke det der for mig er det vigtigste- det er hva positiv/negativ belastning af div muskler. Så længe jeg ikke skal undervise nogen behæver jeg ikke ha styr på hva de hedder mv.

0
0
Svar på denne tråd

Misforstået ??
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 08:05

Sludder...men vil man være nærtagende så er man nærtagende...

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

He he...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 08:30

Det er det jeg hele tiden har påstået - jeg er übernørd!

Mvh. Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Udenadslære
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 09:09

At forstå hestens muskler er ikke så svært - man starter med at lære skelettets anatomi, og udenadslærer navnene på alle de små bump og huller o.s.v. Så begynder man med musklerne fra en ende af, og lærer sig deres navne, udspring og tilhæftninger. Det er den nemme del - det er som sagt bare udenadslære.

Når man så kan musklernes navne, udspring og tilhæftninger, begynder man at lære funktionerne. Det er ikke så svært, når man kan det andet, for i de fleste tilfælde giver musklens funktion sig selv, når man ved, hvor den hænger fast på skelettet. Så skal man bare se den for sit indre øje, og forestille sig, at den bliver kortere, og se, hvad der sker med skelettet. Så har man en funktion. Nogle funktioner er meget gennemskuelige - bøje- og strækkefunktioner f.eks. De dybere muskler, og dem, der roterer led, kan godt være tricky.

Jeg har haft stor glæde af at gøre ovennævnte, INDEN jeg begyndte at interessere mig nærmere for rideteori. Det giver et vist klarsyn at man ikke allerede har forhippet sig på en ridemetode, som éns nye forståelse for anatomi så død og pine skal presses ind i, men i stedet vælger den ridemetode, som er logisk ifølge ens viden om anatomi (y)

Da jeg boede i England, og ikke havde noget bedre at tage mig til, brugte jeg to år på at tage en kvalifikation, der hed AEBW (nu har de ændret den til MEBW - man kan læse om den her) Jeg troede måske, jeg skulle være hestemassør, men hver gang jeg har masseret en hest, skal jeg selv til kiropraktor :P

Jeg bruger min viden om muskler, skelet og træningsfysiologi næsten hver dag. Jeg masserer min egen hest, når jeg kan tage mig sammen, og kan mærke ting i dens muskulatur, som jeg nok ikke ville have været opmærksom på ellers :)

Mvh

Julie

Et bid er ikke hårdere... øh, mere uroligt end den hånd, som fører tøjlen ;-)

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg synes
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 09:23

hestens adfærd, anatomi og fysiologi er basis for ALT. Som Julie skriver, giver det en god balast til at forholde sig til det brogede marked af rideteorier, fodermidler, hovpleje, adfærdsteorier osv.

Jeg har haft fagene på landbohøjskolen, men som en dyrlæge sagde til mig engang, det er altid godt at repetere sin anatomi. Jege r rimelig god til selve skelettet, men alle muskler er jeg lidt rusten i.

Jeg er mest nørdet indenfor foder og hove for det er det som jeg har en stor interesse i og arbejder med i det daglige, men vil gerne sætte mig grundigere ind i det andet.

Jeg vil gerne arrangere et kursus på KU Life hvor en anatomi og bevægelsekyndig dyrlæge gennemgår anatomien og funktionen på en slagtehest. Men det er relativt dyrt (ikke i forhold til et ridekursus), men der var ikke nok interesserede blandt dem jeg spurgte. Jeg skal gerne finde prisen frem igen.

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Jame Karoline
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 09:43

Du siger, at manglende muskler (de rigtige) er = skader??

Er det korrekt forstået?

Og at korrekt muskulatur er vigtigt i hestens ridelighed og holdbarhed...........jamen så er min hest fjing fjong - for han har aldrig været på vej til slagteren

Pia

0
0
Svar på denne tråd

mangel på
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 09:46

miskler er da ikke nødvendigvis = skader- jeg mener jeg fik en hest hjem uden muskler overhovedet af nogen art- hun er da ok. Nu er jeg forvirret. ok hun var ikke tilredet men altså...

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 09:48

Jamen det er min overbevisning, men dermed ikke sagt den er korrekt.

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Godt du forbeholder
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 09:52

Dig muligheden for at du ikke har ret, for det har du ikke...

Men det har du jo også ligesom indrømmet, sådan siddende lidt på plankeværket...ja ved at forbeholde..

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor er
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 10:09

mangel på muskler = skader??

Plage har da sjældent synderlig muskulatur? Freja havde tærret musklerne væk da hun ikke var fodret ect - det er ikke muskelskader- der kom heller ikke muskelskader da hesten ikke blev redet og brugt- den havde heller ikke behøvet at få det selvom den var bleve tredet ect

0
0
Svar på denne tråd

Et andet spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 10:27

Hvor lang tid tager det, at opbygge/rette op på hestens muskler???

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Muskler = skader
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 10:31

Tror, desværre, jeg ved mere om muskler en gennemsnittet, men det siger desværre mere om det gennemsnitlig heste menneske end mig. Er IKKE stærk i Navnene, og kun god til hæftninger og funktioner af hovedmusklerne, men ved hvordan de skal se udm og efterhånden hvordan de IKKE må se ud. Men da det først er inden for det sidste halve år, jeg har fundet ud af hvor vigtigt det er for at kunne se om man bruger sin hest korrekt, så er jeg ikke nået så dybt.

Manglende muskler giver absolut IKKE skader efter min logik. Det er forkert brug af hesten der giver skaderne. Du kan sgatens ødelægge en perfekt muskuleret hest, hvis du presser den for meget, og en 3års behøver ikke få skader når du begynder at ride den, bare du tager deti dens tempo. Så synes ikke musklerne har noget at sige for skaderne, det har ridningen! Det er jo også den der giver de spændte muskler, som giver følge skader!

Rider undervisning ved Susan Kjærgård og er STOLT af det

>>>Kursus med Susan Kjærgård i Aalborg.

Se præsentation for mere info<<<

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 10:37

Jamen Illum, jeg har intet i mod at fortælle hvis jeg tager fejl, eller ikke er sikker på om jeg har ret, Men omvendt, nå jeg VED jeg har ret, holder jeg fast i det. Og hvad har det iøvrigt med sagen at gøre ?

Stute jamen nu bruger hesten jo musklerne til at bevæge sig, og musklerne støtter på alt andet i hesten, og hvis vi sammenligner med mennesker, så har vi da også tilbøjlighed til at få flere seneskader osv. hvis vi mangler musklegrupper i forskellige områder, dette må vel også gøre sig gældende ved heste eller ?

Har man en hund med dårlige hofter, så kan man bla, anvende steroider idet at hjælpe den med at opbygge en stærkere muskulatur, som så holder sammen på hofterne, og forhindre at de går fra hinanden, dette er anvendt på hunde med HD i mildere grad.

Hvorfor skulle dette ikke notop også gøre sig gældende ved heste. Det er da netop derfor man skal ride en hest, som evt har skævheder i skellettet, for at opbygge muskulatur som gør at det bliver fastholdt der hvor det skal være, efter det er blevet sat på plads af kiro. Det er da i hvert fald hvad jeg er blevet fortalt.

Så derfor må mangle på muskler, eller de forkerte muskler, vel også være ensbetydende med større sansynlighed for skader eller ?

(for mig virker det logisk, men om det er tilfældet, må en som er klogere, gerne be-, eller af -kræfte

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Mere end bred viden
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 10:39

Det er vi jo flere der har...

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

stald k
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 10:46

ja- men det betyder jo ikke at man reelt osse vil FÅ skader pga det. Man har en større risiko ja- men det er jo ikke = at det reelt osse sker. uanset om hesten bruges el ej.

0
0
Svar på denne tråd

Okay , men
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 10:50

Når du VED du har ret, hvorfor så skrive du forbeholder noget ??

Det vise da en form for tvivl...

Der er nogle modstridende udsagn i dette indlæg, er det også en for for forbeholden ??

Det er jo svært at komme med en anden form for viden/bevis når du ved du har ret, jojo det skriver du jo øverest...ikke nemt.

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:02

Illum dit kvæuleren, gider jeg ikke beskæftige mig med, ej heller dine tolkninger.

Stute det er helt korrekt. Sansynligheden vil være større for at få skader, men helt rigtigt, så er det ikke ensbetydende med at det sker.

Men stadigvæk, forligger muligheden/sansynligheden ikke netop for flere skader, såfremt hesten ikke har tilstrækkeligt med muskler, eller har de forkerte muskler ?

Julie det kan være du kan svare på dette ?

Sarah man kan ride alle heste i stykker, det er jeg helt enig med dig i, lige som man kan ride dem korrekt, rider man dem forkert, opbygger de jo ikke de rigtig muskler, eller de opbygger de mindre ønskelige muskler, i det tilfælde da vil hesten da også være mere tilbøjelig til skader som flg af dette, eller ? ;)

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kvælu osv.
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:07

da ikke.

Du skriver du ved du har ret og den slags kan man jo ikke gøre noget ved, ikke ændre på..

Men du har ikke ret...

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

Jo men det falder jo igen
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:08

tilbage på ridningen. Selvfølgelig, hvis jeg sætter en op på min hyp, som efterhånden er rimelig korrekt muskuleret, pånær den stadig er let hul foran skulderen, og ikke er helt af med hendes kæmpe underhals, og lader denne høvle afsted, så vil den nok holde længere end vedkoments egen hest, som hun fejlrider hver dag. Men det har jo ikke noge med musklerne som sådan at gøre, det er jo et spørgsmål om ikke at ride efter hestens formåen muskel mæssigt?!

Men jo tager du en tre års direkte fra folden, og en der har været redet korrekt i de sidste 5år, og udsætter dem for det sammepres, så er der da størst risiko for skader på den 3års, men hvad beviser det?

Rider undervisning ved Susan Kjærgård og er STOLT af det

>>>Kursus med Susan Kjærgård i Aalborg.

Se præsentation for mere info<<<

0
0
Svar på denne tråd

stald k
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:11

jo det gør den faktisk- for mennesker får osse flere og større muskelskader el muskelrelaterede skader hvis de eks IKKE er opvarmede ordentligt i form af sene, led, muskel skader og følder der af- så det er ikk igen nødvendigvis en sammenhæng med store el gode muskler alene. Det kan lige så vel blot være opvarmningen ect der spiller en rolle som er vigtig.

Eller fodringen, korrekt vitamin og mineral tilførelse mv.

Du kan ha nok så trænede gode muskler- men uden korrekt opvarmning, efterfølgende udstrækning af muskler samt god alsidig diæt med det tilførtye nødvendige, ja så er du sådan set reelt lige vidt.

0
0
Svar på denne tråd

Skader...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:23

Om hesten får skader af ikke at have stærke muskler, kommer vel an på, om man beder den om at gøre noget, som den ikke har musklerne til.

Umiddelbart ville jeg forvente, at der sker flere skader på heste med stærke, trænede muskler, fordi det er disse heste, som der kræves mest af. Når man genoptræner en meget muskelfattig hest, tager man jo hensyn til dens tilstand, og kræver ikke noget i nærheden af dens kapacitet. Men med en toptunet konkurrencehest kan man være nødt til at nærme sig en hårfin grænse, hvis man vil have en fordel frem for konkurrenterne.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Beviser
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:24

Illum Skrev NÅR jeg ved jeg har ret, ikke at jeg havde ret. Stor forskel.

Sarah: Jamen det beviser vel ikke noget, ved heller ikke om det skal det. Jeg spørger jo blot, omkring noget jeg har tænkt over, men bestemt ikke er sikker på. Og det er vel så reelt som noget kan være. :)

Og ja er man ikke velopvarmet inden evt øvelser, så vil man få skader, og det gør avs. Har haft fiberspræninger, fordi jeg, før en kamp ikke fik varmet tilstrækkeligt op, og dermed overbelastede mine muskler i låret, knap så sjovt.

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Muskler erog bliver vel muskler
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:25

Jeg har ingen ide om, om menneske og hestemuskler reagere ens.

Men jeg ved at der er stor forskel på, om man pumper sine muskler eller "styrker" sine muskler.

Så der er jo forskel, jeg foretrækker slanke og styrkede muskler, fremfor pumpede.

Desuden er der jo riciko for at tilegne sig skader, ved at overtræne - og det er jo sådan set det man gør, når man pumper sine muskler.

Så jeg ved nok en del om, hvordan musklerne udvikler sig under træning, på mennesker - men om det kan sammenlignes?? aner det ikke, men jeg gør det alligevel

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Jamen....
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:30

er der ikke større sansynlighed for seneskader, forvidninger osv. hvis hesten ikke har tilstrækkeligt med muskulatur ? Musklerne støtter jo netop disse ting, eller er jeg helt galt på den ?

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Å ja du
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:32

Kan vende, dreje og skriv så det er en fornøjelse ;-)

Men jeg kan sagtens se når det skrevene er skrevet, så skriverene kan skifte mening ;-)

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig er der
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:35

Større riciko for skader, hvis ikke der er tilstrækkelig muskler.

Men som Julie er inde på, så tror jeg også at store muskler snyde og giver anledning til at tro, at hesten kan magte mere end den måske kan.

Men jeg vil stadig gerne have svar på, hvor lang tid det tager (ca.) at genopbygge forkerte satte muskler??

Pia

0
0
Svar på denne tråd

jo men igen
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:36

er større chance for at det sker jo ikke = at det reelt VIL ske. Det er gisninger. 10 heste med gode muskler og 10 heste med ikke så gode muskler- hesten trænes efter om den er klar, dvs man passer lidt mere på den emd ikke gode muskler som skal genoptrænes, men hvis de 10 andre heste ikke er fodret korrekt og optimalt vil de i sidste ende være lige så svækkede og måske endda ha større tendens til skader pga forkert fodring når alt kommer til alt i og med man osse forlanger mere af dem fordi de reelt ser godt ud og som værende klar på en større udfordring jo.

muskler støtter sener ja - men en forvridning sker ikke med mindre hesten vrider om, det vil den sjældent gøre pga manglende muskulatur hvis den går normalt, og ikke evt blir bange el stopper brat ect.

Så med mindre man træner hesten for hårdt hvilket er gældende hva enten den har gode muskler el ej ja så vil det som sådan ikke ske det store- andet end måske i længden. men i længden vil den træne muskler op efter arbejdet og så er vi lige vidt da hesten alligevel ender med gode muskler.

0
0
Svar på denne tråd

forkerte muskler
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:43

Jasper er det et spørgsmål til mig ? for det kan jeg ikke svare dig på, for det er jo individuelt, og alt efter træningen.

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 11:51

Er det nu også det?

For vi skal vel lige deffinere (staves) hvilken slags muskler vi taler om - de "pumpede" eller de "slanke".

Den ene slags kommer af koncentreret hård træning og den anden kommer af mange gentagelser med mindre pres.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Seneskader
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 12:00

De fleste seneskader er jo på bøjesenerne langs med piben, og hesten har slet ikke nogle muskler dér, som kan stabilisere. Det samme gælder gaffelbåndsskader, kodeledsforvridninger o.s.v. Det er kun hvis skaden befinder sig over forknæ og has, at man måske vil kunne sige, at det skyldes manglende stabilitet pga atrofi. Heste er anderledes end mennesker på den måde. Deres "fødder" er ikke gearet til at skulle stabiliseres muskulært - det er også derfor, mennesker har mere glæde af støttebandager end heste.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Syrede...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 12:04

Til gengæld kan man anstrenge hesten så meget, at den bliver så træt og syret til, at den begynder at snuble, og SÅ er der risiko for forvridninger etc.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

muskler
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 12:07

Jasper der er jeg ikke helt enig med dig, for de hurtige pumpede muskler kan jo også komme pga kemiske reaktioner, tilføjet kroppen. Og kosten er jo også en væsentlig faktor, ifht muskel opbygning.

Julie (Y) tak så blev jeg det klogere ;)

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Jo - det kan de
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 12:11

Men de er jo ikke specielt sunde - de "kunstigt opbygget!!

Og det er jo også dem, der falder sammen som smeltet is i løbet af ingen ting.

Hvorimod "sunde" muskler forbliver i meget lang tid, ved stilstand

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Sunde muskler
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 12:23

Jeg oplever, at "sunde muskler" vedligeholder sig selv. Heste, som har lært at løfte ryggen ved at række halsen frem, går på den måde - også på fold. Jeg har set en hest, der har stået i 8 måneder med noget nervebetændelse, og alligevel havde den ikke tabt et gram muskelmasse, fordi hele dens måde at bevæge sig på er ændret, så den træner de pågældende muskler ved bare at gå omkring på marken :)

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

stald k
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 12:30

det har jeg jo allerede skrevet op til flere gange det med KOSTEN spiller ind vedr muskler

0
0
Svar på denne tråd

Kosten
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 12:50

Stute det har jeg heller ikke modsagt dig i vel?? ;)

Julie ja det har du ret i, for det kan jeg se på min egen.

Jasper jamen det er helt rigtigt:)

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Hvis vi kan blive enige om
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 13:09

at korrekte muskler kan minske skader, så må vi vel også gerne undre os over, at umiddelbart muskuløse heste ofte bliver ramt af skader!!

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Jasper
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 13:16

..."Hvor lang tid tager det, at opbygge/rette op på hestens muskler???"...

Jeg læser pt. lidt om distanceridning og i bogen: Distanceridning - en grundbog, af Anne Phaff Ussing står der,

Opbygning gennem træning

Det tager flere år at opbygge en elitehest. Sener, ledbånd, horn, brusk og knoglevæv kan ikke optrænes på samme måde, som musklerne kan det. Men de kan styrkes i løbet af en træningsperiode.

De bløde væv: muskler, herunder hjertet, samt kredsløbet og de øvrige organer, der har betydning for vejrtrækningen, responderer direkte på træningen, og kan optrænes på 4 til 8 uger, forudsat hesten er både fysisk og psykisk veludviklet, og har grundridningen i orden og er parat til at modtage træning.

De mellembløde væv: sener, ledbånd og andre ligamenter, brusk (led) og horn (hove) kræver 6 - 12 mdrs. træning.

De hårde væv: knoglerne, kræver 1 - 3 års træning, før der er opnået fuld styrke.

...."Den største hurdle for at få stoppet mishandling af heste er illusionen om, at den ikke foregår"...

MVH Louise

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Louise......
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 13:46

Takker:)

Men hvis nu vi mener, at pumpede muskler forsvinder hurtigere end "sunde" muskler.

Må vi så ikke konkludere, at underhalse der ikke vil forsvinde, bliver med med at blive aktiveret??

For den må vel betegnes som en usund muskel og kommer vel, fordi mennesket gør noget forkert og derfor får pumpet den??

Det er vel en muskel, der bliver aktivere ved "tvang" - tvang som ved en menneskeskabt aktivering.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

jasper
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 13:49

vores Freja rides ikke, hun har pt et alm str dækken på (hun er 130/35 stg)- havde ingen underhals da vi fik hende. hun har nu så meget underhals at dækkenet faktisk klemmer mere end jeg gerne ville ha fordi hun har en nu meget stor (under)hals. Hun rides ikke (er ikk tilredet)- så behøves det være pga (forkert)ridning???

0
0
Svar på denne tråd

Stute.....
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 14:07

Nu skrev jeg ikke ridning Jeg skrev menneskeskabt!

Måske din unghest "hænger" lidt i dækkenkanten og derfor aktivere musklen??

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan ikke
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 14:14

huske hvem der skrev det, men læste i en tråd at underhalsen ikke forsvinder, den bruges jo stadig selvom hesten bruger sig korrekt. Men at den ikke bliver så fremtrædende, fordi de øvrige muskler trænes. Så hele hesten bliver "udfyldt".

Min veninde har en ammepude, som føles præcis som jeg gerne vil have at min hest hals skal føles, når man klapper blødt på den

Jeg tror at jeg har mere viden om skelet og muskler end gennemsnittet, både gennem uddannelse og interesse. Ikke fordi jeg er speciel klog, men fordi gennemsnittet (tror JEG) ikke ved ret meget om hestens anatomi.

Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Noget helt andet
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 14:19

Eller det hører vel med til denne diskussion.

Giver store muskler ikke begrænset bevægelsesfrihed??

De må vel fylde op og gøre bøjninger (ekstreme) næsten umulige??

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Det er et
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 14:29

spændende spørgsmål. Jeg er ikke sikker på at en pumpet, bodybuilder hest er en god ting. Men det kommer nok an på hvad man vil, fx kan en galop hest jo være super smuk og stærk, men med slanke muskler fordi den skal løbe stærkt. Hvor en dressur hest nemt bliver pumpet at se på.

Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Ekspert?
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 14:36

Må tilslutte mig flere andre - muskler er ikke = mindre skader i sig selv.

Styrkelse af led og sener, balance, løsgjorthed og at hesten har lært at bruge sig rigtigt ved fx at kippe i bækken og bære ud fra en svingende rygmuskel er alle elementer der er vigtige for at begrænse skader og sikre holdbarhed - og ingen af dem er en følge af stærke muskler. Tværtimod vil jeg sige det er omvendt - stærke muskler er en følge af dem.

Rygmusklerne er vel et godt eksempel, de skal ikke være svulmende og stærke=forkortede og spændte, men løsgjorte, svingende og 'blævrende'.

Det er i hvert fald hvad jeg har lært. Og det leder frem til næste presserende spørgsmål, for hvor har jeg lært det henne og er jeg sikker?

Nej - jeg er aldrig helt sikker - og jeg læser ingen bøger om anatomi - men jeg lytter (og forholder mig) til eksperter, som jeg mener argumenterer godt, sammenhængende, videnskabeligt og fagligt for deres sag - og jeg er rede til at revurdere når der kommer bedre beviser eller argumenter på bordet.

Jeg mener ikke man som hesteejer/rytter selv skal være ekspert inden for både fodring, hovpleje, sygdomme, sadelmageri, muskelsætning og læringsteori. Men man skal have en grundlæggende viden - som man så kan bruge til at forholde sig kritisk til og lytte til hvad dem, der så rent faktisk er eksperter, siger.

Man skal anerkende, at mennesker, der har læst og forsket i 5-10-20 år nok ved mere end ens berider nede på hjørnet osv - eller den, der har fundet en smart metode at vinde medaljer på.

Det er ganske normal praksis i rigtig mange dele af samfundet - men underligt nok ikke i ridesporten; her er det nok at sætte "eksperter" i citationstegn og henvise til fortolkning...

I

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 14:38

se hestene forskellige ud - muskelmæssigt, alt efter hvad de bliver brugt til

Men jeg sammenligner bare med mennesker og de meget trænede bodybuilder er jo ikke smidige, for det er lidt umuligt, da der jo sidder muskler i vejen.

Og hvis man kan overføre det til hesten, så har vi måske der et problem, for så kan en pumpet hest jo ikke være helt smidig - naturlov, eller hva'?

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Muskler...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 15:00

Jeg vil starte med at sige at jeg giver Issina helt ret, når hun skriver:

Jeg mener ikke man som hesteejer/rytter selv skal være ekspert inden for både fodring, hovpleje, sygdomme, sadelmageri, muskelsætning og læringsteori. Men man skal have en grundlæggende viden - som man så kan bruge til at forholde sig kritisk til og lytte til hvad dem, der så rent faktisk er eksperter, siger.

Man skal anerkende, at mennesker, der har læst og forsket i 5-10-20 år nok ved mere end ens berider nede på hjørnet osv - eller den, der har fundet en smart metode at vinde medaljer på.

Derudover er jeg nok en af dem der ved en smule mere om muskler osv end gennemsnittet - desværre faktisk, for jeg ved i realiteten ikke ret meget.

Jeg kunne godt tænke mig en bog på dansk, hvor man kunne læse om den enkelte muskler. Fx med en tegning af hvor musklen sidder, og en beskrivelse af dens funktion.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja og Fenja - verdens smukkeste piger

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Jasper
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 15:49

jamen snakker man fx ridemetoder så benytter nogle smidiggørelse ved at bøje halsen fra side til side og lade den blive meget rund. Hestene bliver meget smidige i halsen og får en muskelsætning derefter.

Nogle træner hestene i selv at holde deres hoved og have halsen helt lige. Disse heste bliver meget muskuløse i halsen og ved skuldrene og desto mere træning, desto sværere får de ved at bøje foran skulderen.

Så jeg tror du har ret i din betragning, det kommer jo så an på hvad man ønsker i sin træning.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Så kan man vel
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 20:08

konkludere, at det ikke nytter at være vidende i muskler, hvis ikke man tager alle de andre faktore i betragtning.

For prægtige muskler er ikke altid lig med korrekt "form", da prægtige muskler kan være til gene - eller hvad??

Spændende diskussion?

Og for at vi ikke skal ende ud i, at jeg ikke går ind for muskler - jo det gør jeg!!!!

Men Jannej - det vil sige, at musklen som "udgør" underhalsen, bliver for fremtrædende, når de andre muskler i halsen ikke aktiveres??.

For underhalsen er altid aktiv??

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 20:54

Hmm... Ang. om muskler kan være i vejen, så tænker jeg lidt: Store muskler i halsen vil ikke være i vejen for bøjning, for de heste der bliver bøjet kraftigt af, vil slet ikke få de store muskler :P

Det er selvfølgelig ret firkantet sat op, men ikke destop mindre tror jeg det er ret rigtigt. Det er i øvrigt også (ret meget) det Janne skriver.

For lige at uddybe lidt, tror jeg at de mennesker der bøjer kraftigt af, generelt set fører en ridestil der ikke giver den pumpede og udfyldte hals. Deres ridestil giver en hals med få pumpede muskler, men med en hals der er mere "hul" i midten.

Folk der fører en ridestil der giver en kraftig, jævn og pumpet hals (der muligvis ville begrænse bøjning) lægger som oftest vægt på ligeretning og bøjer ikke hesten (kraftigt) af.

Jeg ved godt det er sat meget i kasser, og man skulle mene at der er folk der gør begge dele - men jeg kan faktisk ikke lige komme i tanke om nogen der gør

Men men, HVIS der kan være en begrænsing, tror jeg halsen skal være MEGET pumpet og jeg tror bøjningen skal være MEGET kraftig.

- Cat -

"Pinky, are you pondering what I'm pondering?" "Well, I think so Brain. But if we didn't have ears, we would look like weasels...."

0
0
Svar på denne tråd

Der er flere
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 23:59

muskler i underhalsen, brachiocephalicus (1)og omotransversarius (2) hæfter på forbenet og oppe ved nakken ((1)/de sidste halshvirvler(2). De bruges når hesten rides til at føre forbenet frem. Ved stilstand bør de, som alle andre muskler være afspændte og bløde. Er de hårde og spændte, så rides hesten med stor sandsynlighed for fastlåst fortil og skal derfor bruge disse muskler til at spænde imod biddet.

Jeg har skrevet noget mere om det i en anatomi rapport, men den kan jeg ikke lige finde nu

Rides hesten fastlåst fortil, så vil den oftest få en spændt underhals + den vil oftest ikke bliver styrket i den del af halsen som ligger over skuldrene.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Billeder
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 00:03

Rigtig mange gode muskle billeder med forklaring her:

hfhmassage.com/pages/massage/tezme/image018.gif

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Forfra
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 00:06

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

spændende debat
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 02:38

med undtagelse af en hvis dames navlepilleri..

Hvad er den generelle holdning så til muskelsættene tilskud som f.eks myoplast som ofte gives før en kåring på ungheste???

I had a dream, it came true and his name is Staro...
0
0
Svar på denne tråd

muskel nørderi
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 06:10

1

RECTUS CAPITIS LATERALIS

Bøjer hovedet og drejer hovedet mod sin side. (Lille muskel lige bag ørerne.)

2

BRACHIOCEPHALICUS

Bøjer hoved og hals mod sin side. Løfter forbenet. (nederste halsmuskel.)

3

SPLENIUS

Løfter hovedet. Vrider hoved og hals mod sin side. (Midterste halsmuskel)

4

DELTOIDEUS

Bøjer i skulderledet. Løfter forbenet til siden. (lige under trapezius)

5

TRAPEZIUS

Løfter skulder bladet opad og bagud. (trekantet muskel ved manken)

6

RHOMBOIDEUS

Løfter skulderbladet opad og bagud. Løfter hovedet. (løber langs mankammen)

7

TRICEPS BRACHII

Bøjer i skulderledet. Strækker i albuen. (dråbeformet muskel ved toppen er forbenet)

8

BICEPS BRACHII

Strækker forbenet. (øverste af forbenet, ved siden af pectoralis)

9

SERRATUS CERVICIS

Trækker skulderbladet fremad.
Løfter brystkassen.
Bøjer halsen til siden.
Hjælper med at stabilisere skulderbladet.

10

SERRATUS THORACIS

Trækker skulderbladet tilbage.

Stabiliserer skulderbladet

Fikserer kroppen mellem skulderbladene.

11

PECTORALIS

Trækker forbenet bagud.

Trækker forbenet indad.

12

INTERCOSTALES

Løfter og sænker brystkassen.

Hjælper til ved vejrtrækning.

13

EXTENSOR CARPI
RADIALIS

Løfter forbenet.

Strækker det forreste knæ.

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

flere muskler
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 06:13

14

LATISSIMUS DORSI

Trækker overarmen tilbage.

Sidebøjning af ryggen.

15

LONGISSIMUS DORSI

Strækker ryggen.

Løfter fordelen.

16

RECTUS ABDOMINIS

Støtter ryggen. Bøjer i kroppen.

17

OBLIQUUS EXTERNUS ABDOMINIS

Bøjer kroppen til siden.

Trækker bagbenet frem.

18

GLUTEUS MAXIMUS

Hestens "motor" og fremaddrivende kraft.

Strækker i hoften.

19

BICEPS FEMORIS

Strækker bagbenet og hoften.

Bøjer i knæledet.

20

SEMITENDINOSUS

Strækker hoften og hasen.

Bøjer knæledet.

Vrider benet indad.

21

SEMIMEMBRANOSUS

Strækker hoften og trækker bagbenet indad.

22

TENSORFASCIA LATAE

Bøjer hoften og strækker knæledet.

23

EXTENSOR DIGITORUM LONGUS

Strækker underbenet.

24

MASSETER

Tyggende bevægelser.

Det var 24 af de vigtigske muskler, hvor man også kan se hvad de anvendes til, billede kommer senere.

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

jasper
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 06:57

nej store muskler giver ikke bevægelseshæmninger- quartere og paints har netop større muskler end andre racer, men skal i eksempelvis i ko klasserne være drønhurtige og smidige.

Vedr. underhalsen, nej Freja hverken hænger nogen steder el det ene el andet*LOL* Men hun bruger af egen fri vilje nakke og hals meget i det hun ofte kaster med hovedet*LOL* hvis det er det som kan gøre den store forskel... hi hi...

Her et billede af freja og min paint.

Her fra siden, så der kan man ikke se eks musklerne på bringen- Det kan man på det næste.

Ingen af dem er tilredne, longeres el lig- de går på folden og hygger sig og det er det. Den røde har ikke voldsomme muskler i betragtning af han er en paint, men han har større end de fleste stillestående heste ville ha.

her et af de eneste billeder hvor man overhovedet kan se frejas hals - har ikke så mange af hende endnu (gode) så dette må der nøjes med.

0
0
Svar på denne tråd

Staro............
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 09:40

Er det mig du mener er navlepiller???

For så må du da gerne uddybe!!!!

Janne - jeg vidste at jeg kunne regne med en nørd

cat - du har sikkert ret, bevægelsesfrihed vil kræve ekstremer.

Det var nu også bare en tanke jeg fik, i forbindelse med denne tråd.

Karoline, jeg kan desværre ikke bruge din liste til noget, da jeg ikke ved hvor de forskellige muskler sidder.

Stute - jamen vi er faktisk enige, og underhalsen kommer jo af "forkert" brug.

for Frejas er jo kommet af hovedkasteriet Hun er ellers skøn

Men som Jannej skriver, så vil det vel udligne sig, hvis de muskler der ligger over, bliver aktiveret.

Forresten kan jeg ikke se dit sidste billede - Janne

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Kun hvis, Jasper
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 09:43

Du gå med hat og handsker, for det er hvad Damer gør

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

Griner!!
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 10:03

Så er jeg mere rolig, for det gør jeg ikke.........eller jeg har hat på, når jeg er på jagt

gælder det???

Nå put, jeg bliver vel oplyst snart.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Nej Jasper
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 11:34

det var ikke dig beklager hvis du følte dig ramt ;-)...

0
0
Svar på denne tråd

billede
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 11:38

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Det hjælper
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 12:14

ikke så meget, bare at vide 'hvilke muskler der gør hvad', for ingen af muskler arbejder alene, - selv om det naturlivis er interessant.

Derfor skal man kunne se på hele hesten og måske derudfra vurdere, hvordan musklerne arbejder ;-)

Velmuskulerede heste kan sagtens være adrætte, og dog er der som regel forskel på adrætheden hos en velmuskluret belgier og en galophest :-P

Hvis vi kigger på mennesker, er der også stor forskel på muskuleringen hos fx en kuglestøder og en 100m-løber. Så musklernes udvikling har rigtig meget at gøre med det arbejde, der kræves af dem ;-)

Hos heste vil vi helst se en glat overflade og ikke svulmende bodybuildermuskler, da disse er tegn på en overudvikling, en spændthed.

:-) fra NinA

Rid som du vil - men lad være med at plage din hest :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 12:44

Var det ikke hende, ej heller mig, for jeg bære heller ikke hat og handsker.

Bliver du dog aldrig mere oplyst, du vil en dag føle dig så meget taget ved snuden :-)

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

blir du dog aldrig så voksen
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 13:05

at du deltager med noget konstrukivt i en debat istedet for at sidde og brokke dig i et væk over ligegyldige småting????

Nåhh nej det kræver jo man har noget konstruktivt i sin hverdag at byde på ;-)

Der findes faktisk piller mod konstant PMS bare for at gøre dig opmærksom på det ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Staro det er en skam
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 13:30

At du en dag bliver skuffet, dog bliver det ikke over mig..

Og lad dog vær med at forsøg at ramme, du sigter ikke særlig godt...Du aner nemlig intet om mit liv.

Men måske ved du besked og vælger at mener at det du har viden om er iorden, og så kan du kun blive slået i hartkorn med personen du har viden om..

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

hvis det er Karoline
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 13:36

du hentyder til (el det behøver jeg vel ikke spørge om) kan du sparre dig jeg er vældig oplyst på det område og din mening el viden omkring hende er mig totalt underordnet jeg kender sandheden..

Hvad jeg ikke forstår er du har alt den her fritid til at sidde og bitche i hendes tråde sker der vitterligt ikke mere der du opholder dig???

Ja vel forsæt bare måske trænger du til en advarsel fra moderator som et par stk herinde også har fået???

Anyways hele den her WEHATE Karoline bande er så transperant og umoden at man næsten får lyst at græde over voksne mennesker kan bruge så utroligt meget fritid på at jagte folk rundt på en hestenetside tsk tsk..

0
0
Svar på denne tråd

Bla bla
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 13:37

Jeg ved faktisk ikke ret meget om dem - andet end hvad min massør har sagt - jeg ved da hvilke der bliver "store" hvis man ride rigtigt og sådan - men ikke andet :)

Hvis det var sådan noget der var let at lære , så måske , men jeg tror ikke jeg har behov for at vide alt om hvad alle muskler laver og hedder :s

0
0
Svar på denne tråd

Her skinner
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 13:41

Solen, temp er 23 og ingen bestemmer hvad jeg bruger min tid på.

Du må sandelig også bruge din godt, siden du ved hvor meget jeg bruger :-) og at du ovenikøbet under dig ;-) tak for tiden du bruger på mig..

Du kan holde fri imorgen, jeg tager til frankrig..nyd din firdag.

Jeg bitcher IKKE, jeg svarede bla. i denne tråd at nej det var ikke nørdet...

DU bliver derimod en lille skolepige som forsøger at ramme og latterlig gøre, men men du kan ikke ramme ;-)

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

så siger vi det ;-)
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 13:44

din mening og holdning er utrolig umoden illum og den dag du rent faktisk kan præstere et konstrutivt svar der har noget med debatten at gøre vil jeg igen ofre min dyrbare tid på at svare dig .

0
0
Svar på denne tråd

Du vil som andre
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 13:53

Læse ALT hvad jeg skriver også selv om du ikke svare.

Og du vil kun tage det til dig som du ikke er enig i, det kaldes at være negativ selektiv...Du kan slet ikke lade vær´...

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

Det var da
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 14:16

fantastisk at I, Illum og Staro skal ødelægge en ellers god tråd!!

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

jannej
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 14:32

Må jeg ikke svar, når en skrive om og til mig ???

Læs venligst hvem der lægger ud , tak.

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

Staro.......
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 15:11

Ja vel forsæt bare måske trænger du til en advarsel fra moderator som et par stk herinde også har fået???

Har du insider viden?? Eller gætter du bare??

Eller råber du på moderator og håber??

NinA - Det er vel generelt det farlige ved at tro, at man ved nok!

Kunne en af jer "nørder" sætte et billed herind, af en hest med sunde muskler, altså muskuløs som den skal være, hverken mere eller mindre.

Jannej - sorry, jeg er ikke ude på at ødelægge tråden, men på vegne af navlepilleren, bliver jeg altså lidt stødt

for det hører ingen steder hjemme at komme med en sådan beskyldning - vi aner jo ikke, hvem der menes.

Og personligt tolker jeg det som mange andre tiltag, der har med StaldK's tråde at gøre.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Næh det
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 15:25

kunne også tænkes at det var mig der blev hentydet til, men jeg er da fløjtende ligeglad. Hvis folk synes jeg er dum eller navlepillende, så dem om det :) Så overskudsagtig er jeg :)

Skal se om jeg kan finde nogle billeder :)

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Nejnej Pia
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 15:30

NinA - Det er vel generelt det farlige ved at tro, at man ved nok!

Jeg kunne ikke være mere enig ;-)

Misforstå mig ikke - denne tråd er åbenbart vanskelig at skrive i :-D

Nej, jeg mener netop (i) , at det er farligt at tro, at fordi man kender navnene på alle hestens muskler, så ved man også hvordan man skal ride :-D

:-) fra NinA

Rid som du vil - men lad være med at plage din hest :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Jannej........
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 15:39

Det sørgelige er jo, at denne bemærkning kommer fra en side, hvor man ikke holder sig tilbage, men at råbe vagt i gevær....

Tak - fordi du gider lede efter billede, det vil jeg glæde mig til.

NinA:

Vi er helt enige, jeg var bare ikke så god til at skrive det!

Og nu er jeg jo en af dem der ikke ved så meget, men det er jo ingen skam ikke at vide, det er en skam ikke at ville....

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil gerne
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 15:40

sætte nogle billede ind af min hest til debat. Billederne er ikke ret gode, men burde kunne sætte en debat igang. De er måske ikke gode at bruge, fordi hun jo har været ramt af sygdom.

Ret ung hest, ikke redet ret meget. Læg mærke til hullet fran skulderen:

Taget ca. ½ år efter styrt, rimelig pænt udfyldt, men mangler stadig lidt fylde foran skulder:

Taget efterår 08, efter hun kun var skridtet hele sommeren. Jeg synes selv det er imponerende at hun ser sådan ud efter nogle måneder som foldhest og skridt arbejde for lange tøjler:

'

Debatter gerne om mine billeder ;)

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Jannej.......
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 15:46

Nu kan jeg af gode grunde ikke kommentere på din - da jeg ikke ved noget særligt.

Men jeg sætte lige et af min en - måske man kan sammenligne??

jeg ved godt at han er lidt farveladeagtig, men skyd bare løs og oplys mig;-)

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Den her
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 15:48

er ret pænt muskuleret. Men det er svært når man ikke ser den tæt på.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Her fra den mørke side
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 15:48

hvor det er nemmere at se, men vinklen er en anden

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Sjovt at sammenligne
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 15:49

For det er jo tydeligt, at din har muskler ved skulderen og det har min ikke...

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Det er lidt svært
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 15:50

for manen, men umiddelbart synes jeg at han ser pæn og ensartet ud.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Finde foto af dig overskudsagtig
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 16:20

Det har ikke noget med overskudsagtig at gøre...

Illum !!

.

grines eller grædes??

0
0
Svar på denne tråd

Oplyst
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 16:26

Nu er der nogen, som ikke beskæftiger sig med sladder af den kaliber, som du gør Illum, men som ved hvordan tingene hænger sammen. Og Dine konstante stik piller føre ingen vegne, ej heller noget positivt med sig. Heller ikke dine slette forsøg, på at være personlig. Og når nu andre er blevet bedt om at stoppe deres personlige korstog, hvorfor er det så du starter hvor de slutter ? Hvad er det du TROR du ved Illum ?

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

jasper
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 16:53

jamen det er jo så et spørgsmål for hun begyndte jo at danne underhals INDEN hun sådan begyndte at kaste med hovedet- da hun begyndte at få foder og ligne en ponu endeligt efter jeg fik hende. Så reelt havde hun jo halsen inden, den er bare ikke blevet mindre af det-

men igen hva så med quarter og paints som fra start har større muskulatur? de bibeholder dem ved ståstand- ikke nødvendigvis 100% men til dels jo.

Freja har osse en giga røv faktisk- lige så stor som hendes hals i hvert fald*LOL* men ingen bringe fordi hun er smal og det ikke er store muskler her, hva så med den?

0
0
Svar på denne tråd

Julie Taylor
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 17:11

Kunne du ikke være helt vildt interesseret i at lave en hjemmeside på dansk om hestens muskulatur og skelet, som en lille nebengeschäft? :-)

Det engelske er bare ikke lige mig....

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Karoline.......
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 17:18

Hvis ikke det er en af dine "VENNER" der begynder at kaste gris i dine tråde, så er det dig!!!!!!

Hvem er det der er blevet bedt om, at stoppe deres personlige korstog???????????

Føj hvor usselt at trække den slags ind i tråden!!!!

Faktisk var tråden fri for gris - indtil Staro begyndte at kalde folk for navlepillere.

Illum - Jannej mente at hun havde overskud nok til, at tåle Staros øgenavn - det var ikke billederne hun mente...

Stute. ganske spændende det med fremavlet muskelmasse!!

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Mærkelig
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 17:22

drejning tråden så lige tog. Det forløb da ganske godt indtil et surt opstød fra trådstarter forekom!

Iøvrigt en rigtig spændende tråd som jeg har fulgt på sidelinien da min viden ikke rigtig rækker til debat syntes jeg.

Iøvrigt, som kommentar til dit sidste indlæg, Karoline, så tror jeg NÆPPE, at Illum løber med sladder. Hvilket i sig selv, nok er kommet en eller flere til gode...

Nu som "jyde" igen..

0
0
Svar på denne tråd

af hensyn til karoline
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 17:39

stå jeg af andet snak end selve emnet forløbigt....

Anyways ville egentligt gerne høre hvad folk mener disse tilskud til at bygge muskler med bygger de sunde muskler el de hurtige (dem som er kortvarrige)?????

0
0
Svar på denne tråd

at opbygge muskler..
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 18:53

tager meget lang tid.

Folk der bruger tilskudsmidler, som på samme måde som hos en body bilder, opbygger musklerne kunstigt, har bare ikke fattet noget som helst.

En muskel skal opbygges korrekt og over længere tid. Det skal foregå med korrekt træning og uden en masse hjælpemidler = indspænding og unødig tvang.

Jeg har IKKE sat mig ind i musklerne og hvad de hedder. Hvorfor skulle jeg også det.

Jeg har da heller ikke sat mig ind i, hvad mine egen muskler hedder og hvordan de fungerer.

ang. om folk her på hn føler sig forfulgt, tjaa. nogle gange er det jo sådan, at folk der selv er ude efter andre, ofte selv ryger med i møddingen og har svært ved at bunde uden en rednings vest..

0
0
Svar på denne tråd

Inger..........
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 19:10

Jeg tænker også på, om ikke muskelfremmendemidler også giver dyrene bivirkninger......

De kan jo bare ikke fortælle det.

For først var min tanke, det kunne da være en mulighed, hvis det betød at et af mine dyr, kunne få forlænget livet.

Men hvis der er riciko for, at bare lidt af de bivirkninger mennesker kan få, også kan forekomme hos dyret, så vil jeg ikke fylde mine dyr med den slags, bare for at forlænge deres liv.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

E-vitamin
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 19:21

Nu kender jeg flere der har brugt fx e-vit som muskelopbyggende tilskud. Men det er vel ikke nødvendigt hvis man træner "korrekt" (forstået som uden tvang og overbelastning, ikke nogen bestemt ridemetode)??

Linda.

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Ja netop...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 19:24

er det for mig lidt lige meget, om man tuller rundt på den ene eller anden måde, så længe det ikke skader og hesten langsomt bliver bygget op.

Sådan er det jo med mange sportsfolk, det kræver jo også tid, før de får opbygget den muskel masse der er nødvendigt.

HUSK REDNINGS VEST ! ELLERS KOMMER DU IKKE OP AF MØDDINGEN.ISÆR HVIS DU SELV HAR PI..ET I DEN

0
0
Svar på denne tråd

mange bruger det
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 19:31

jo i udstillings situationer for at gi dem lidt "ekstra" inden udstillingen er det bare at springe over hvor gærdet er lavest så???

0
0
Svar på denne tråd

Staro ......
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 19:34

Det vil jeg da i den grad mene at det er...altså snyd!

tænk hvis nogle af bivirkninger er - aggresivitet, hovedpine, sult.

Det er bare nogle af de bivirkninger der findes, hos mennesket - vil man virkelig byde sit dyr det???

Bare fordi det er nemmest!!!!

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Forresten
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 19:37

Lilar og Inger, muskelfremmer, det er vel hvad der sker, når folk tror at meget er godt!!!

Måske det er en stor misforståelse hos folk, at bare der er muskler så er alt i skønneste orden.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

tjaaa.........
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 19:40

den måde mange træner deres heste nu om dage, er jo et tydeligt bevis på, at det skal gå rigtigt stærkt og helst i går, hestens skulle gå middelsvær.

det skulle ikke undre mig, om en hel del bruger de produkter, der kan købes rundt omkring.

de bruger jo i forvejen, en del hjælpeudstyr og uhæmmet metoder, for at kommer hurtigt til tops, uden at ha forarbejdet lagt korrekt.

HUSK REDNINGS VEST ! ELLERS KOMMER DU IKKE OP AF MØDDINGEN.ISÆR HVIS DU SELV HAR PI..ET I DEN

0
0
Svar på denne tråd

Hjemmeside
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 19:41

Som LouiseN (Sir Felix) kunne jeg da godt tænke mig hvis en som Julie Taylor ville lave en hjemmeside om muskler osv. Synes der mangler noget på dansk, for alle os der ikke er så gode til engelsk, og som er elendige til tysk...

Ang tilskud så vil jeg da mene at der ikke burde være slemme bivirkninger ved godkendte tilskud som fx E-amino fra Blue Hors, Myoplast og hvad de ellers hedder. Spørgsmålet er så bare om de muskler de giver er "rigtige" muskler som hesten har gavn af, eller om det bare er "spil for galleriet"...

Linda.

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Lilar.....
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 19:54

Ok - jeg tænkte nu ikke på den slags tilskud - jeg tror alligevel ikke på, at de har den vilde effekt.

jeg tænkte mere på de "kunstige" medicamenter(staves)

Ej - Inger, jeg tror nu alligevel ikke på, at der bliver brugt "kunstige" vækstfremmer...

Vi kan være uenige om ridemetoder, men at folk ligefrem skulle finde på, at junke deres heste i form - det tror jeg alligevel ikke på.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  07-05-2009 23:44

ikke man kan give heste kunstige muskel vækst midler, såsm steroider. Det er da ulovligt, eller er jeg dårligt informeret? Så er enig med JAsper.

Mange af de midler der er på markedet er jo protein i forskellige former, evt krydret med fx e vitamin.

Hvis vi tager et eksempel med en ung hest der skal i træning, så har den brug for bla. protein til at bygge muskler op. Ved at give et protein tilskud oveni dens normale foderplan, så man giver en lille overdosis protein, så sikrer man optimale forhold for muskel opbygning. Det er ihvertfald det jeg oplever. At folk lige vil give noget "ekstra" og sikre optimale forhold. Men selfølgelig er det ikke så sundt for organerne, hvis man konstant overfodrer med protein.

Man man når ikke langt uden træning. Muskler udvikles ved brug.

Jasper det nr. 2 billede viser ret tydeligt at dens overlinje mangler noget :) Især foran mankebenet går den lidt ned. Hvis man sammenligner med den lige ovenover jeg satte ind, så har den en "bøf" båd foran manken samt foran skulderen.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

dvs f.eks Myoplast
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 00:09

en mndr før udstilling komb med træning er ikke skadeligt?? er det sådan jeg skal forstå det du skriver JanneJ???

0
0
Svar på denne tråd

Myoplast
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 00:47

er protein.

Proteiner er store makromolekyler der er essentielle komponenter af alle levende organismer. De deltager i alle cellulære processer og fungerer som biologiske byggesten i alle levende organismer. Proteiner består af polypeptidkæder (poly betyder mange), der er opbygget af aminosyrer som er bundet sammen. En polypeptidkæde er altså en kæde, der består af mange bindinger.

Nej, jeg kan ikke se hvorfor udfodring af protein og træning skulle være skadeligt. Forudsat træningen er fornuftigt og ikke forceres.

Spændende artikel om protein her:

www.foderplan.dk/2008/08/protein- kroppens-byggesten.html

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Nå ja...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 00:50

En hest kan godt være "fyldt op" med nogle amminosyrer, men mangler nogle andre. Ved så at tilsætte fx myoplast, så sikrer man at hesten fyldes op med alle de vigtige amminosyrer. De forskellig tilskud kan have forskellig sammensætning af amminosyrer og altså have forskellig effekt.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Lilar...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 01:29

Hvad mener du med at de muskler hesten får ved protein tilskud ikke skulle være rigtige muskler?

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 01:45

jannej for svar og artikel den var meget spændende :-) har du selv prøvet f.eks Myoplast???

0
0
Svar på denne tråd

Jannej
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 02:26

Se det var et godt spørgsmål

Altså det jeg mener er om man kan lave gode muskler (altså korrekte muskler) ved blot at give hesten de her produkter - det har jeg ofte hørt. Men kan man reelt det?!?! Jeg vil da mene at muskelopbygning kræver træning, og at fodertilskud alene ikke kan gøre det.

Bruger selv protein til min egen, i form af en smule ekstra sojaskrå.

Linda.

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Foder muskler
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 08:26

Når man fodre muskler på, giver man jo i pricippet bare et foder med større indhold af proteiner, dette giver hesten flere byggesten og øger muskulaturen. Men på en måde, som ikke er skadelig med mindre de ender med en protein forgiftning, der kan du jo bla bruge Build up fra H&D.

Om man kun kan nøjes med at fodre muskler, altså ikke kompinere det med træningen, tror jeg ikke på, har en god indflydelse på muskel opbygningen. Det vil jo bare være, som at puste en ballon op, uden at binde knuden ordentligt. Hvor efter luften siver lige så stille ud.

K'sFoto ©

Bullerklubben. JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

kalorier
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 08:29

Proteiner er også kalorier, får du for mange af dem uden at lave noget, så bliver de til fedt, ikke muskler.

Det eneste som giver muskler uden at lave noget er hormoner og steroider og andet ulovligt.

:Pia

*

Sommergræs tilbydes ca. juni-juli-august - ren "herreklub", gerne hingsteplage. Sydvestsjælland. cantering @ yahoo.com

0
0
Svar på denne tråd

Jannej...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 09:50

Nu er de to sidste billeder også i nogenlunde samme vinkel, hvilket gør det meget nemmere at sammenligne.

Og jeg kan sagtens se hvad du mener

Især en god sammenligning, da min jo ikke er redet eller "trænet" og derfor ikke har nogen stærk overlinie, da denne vel kommer af træning.?

Kunne man uden at denne tråd ender ud i slåskamp, få et billede herind at en hest med "forkerte" muskler.?

Og en forklaring.

Men Jannej - alle heste i form, burde så have bøffen foran skulderen og manken??

For disse muskler har intet med hvilken ridning man udfører, at gøre - eller hvordan?

Forresten tak fordi du orker, alle mine spørgsmål

Pia

0
0
Svar på denne tråd

muskler
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 10:46

Jasper er skøn

Han er bare en unghest, som ikke er redet endnu. Hvis han får den rette remonte træning, bliver han super flot

Man kan se det tydeligt på den røde epona-longerings hest. Den første video af den viser også en muskelfattig hest, men i løbet af de par måneder, der går i de forskellige longeringsvideoer, bliver den mere og mere udfyldt netop på de steder, som du nævner Janne.

Her får I lige et billede af min unghest, Nadi, som nu er blevet longeret i 1/2 år af Kirsten Hansen. Nadi er til lejligheden blevet flettet meget fint af Marianne Sommerlund og Matilde

Nadi har bare fået en super flot hals, synes jeg.

Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd

Flere muskler
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 11:48

Her er Nadi fra longeringen i går

Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd

Muskulatur
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 15:57

på halsen (altså den fede slags) burde alle heste have. Når hesten skal sætte sig bagtil, skal den jo have muskulatur til at hæve brystkassen fortil.Men man ser heste på alle niveauer der mangler muskulatur på de rigtige steder, samt er forstørret andre steder.

Jeg tror det der sker når man "fodrer muskler på" er at hesten ikke har haft optimale forudsætninger for at bygge muskler. Jeg er ikke helt enig med staldK. Flere bygge sten (amminosyrer) giver IKKE større muskler, medmindre der samtidig trænes. Så vil der bare være overskud af amminosyrer, som tisses ud igen.

Men hvis hesten mangler nogle essentielle amminosyrer og man så giver fx myoplast, så vil hesten bygge muskulatur bare af at gå på folden. Fordi den førhen ikke havde optimale forhold, så vil den, når man giver den optimale forhold sætte muskulatur.

Det blev lidt rodet, håber det giver mening.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Muskulatur
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 16:02

Manglende muskulatur:

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Muskler
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 16:15

Når musklerne arbejder er det vigtigt, at der er energi, blandt andet i form af glukose, tilstede. Glukosen lagres blandt andet i musklerne som glukogen. Ved intensiv træning reduceres glukogenreserverne relativt hurtigt, og det bliver sværere at opretholde den samme intensitet i træningen. Derfor ser man ofte mennesker, der træner intensivt i længere tid, spise en energibar eller lignende. Måske det også er noget distancerytter gør brug af til deres heste?

Hvis træningsintensiteten er høj nok nedbrydes musklerne, hvorefter de genopbygges (restituere). Restitutionsbehovet stiger i takt med intensiteten og varigheden af træningen. En utrænet atlet der udfører samme mængde træning som en trænet, har et større behov for restitution end den trænede.

Restitutionen starter allerede når man stopper med at træne. Derfor bør man blandt andet skridte sin hest af, det hjælper den til at starte med at skille sig at med den ophobede mælkesyre.

For at sikre den mest optimale restitution er det vigtigt at der er de rigtige næringsstoffer tilstede. Protein er vigtigt fordi det hjælper med at genopbygge muskelvævet. Men det er også vigtigt, at tilføre kulhydrat for at genopfylde glukogenreserverne. Til mennesker anbefales det, at indtage kulhydrater og protein lige efter hård træning da depoterne her er "åbne".

Hvis man har planlagt sit træningsskema så der ikke er tid til at musklerne kan restituere, så risikerer man en overbelastning.

Jeg synes i øvrigt at have læst noget om at glukogenreserverne tømmes når man er stresset, er der nogen der kan be/afkræfte det?

Mvh Jannie

Det er aldrig dumt at blive klogere

0
0
Svar på denne tråd

For heste
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 16:28

kan man ikke sige at der er samm behov for tilførsel af kulhydrat, da heste omsætter mikrobielt modsat os mennesker. Så hesten kan godt udføre hårdt arbejde på en diet af fibre og fedt.

Man kan nemlig ikke overføre menneskets fordøjelse og omsætning til hestens :)

Heste har også store glykogen depoter i musklerne i forhold til fx mennesker, som meget hurtigere danner mælkesyre.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Ah ok...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2009 16:32

det var jeg ikke klar over, men har da forsøgt i lidt tid at blive klogere på hvor meget man kan overføre

Mvh Jannie

Det er aldrig dumt at blive klogere

0
0
Svar på denne tråd

Jannej
Forfatter: 
Dato:  09-05-2009 09:43

Tak for forklaring - jeg tror faktisk at jeg forstår hvad du skriver (her skulle være en meget glad smilie, men lige pludselig virker mine smilier ikke)

I forbindelse med mælkesyre, så hestes muskler syrer hurtigere til, end menneskers???

Er der sådan man skal forstå jeres sidste indlæg??

Misser: Tak for rosen til den ko-farvede;-)

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Mælkesyre
Forfatter: 
Dato:  09-05-2009 15:24

Det der sker når der dannes mælkesyre er at glykogen depotet forbrændes. Desto mere glykogen der forbrændes, desto mere mælkesyre.

Lidt om muskler fra Alrid.dk:
Hesten har tre type muskelfibre: Den hurtige, den hurtige og udholdende og endelig den langsomme type. Det der sker under træningen er, at hesten opbygger flere af de hurtige og udholdende muskelfibre.
Når hesten skridter eller traver, bruger den de langsomme muskelfibre. Åndedrættet er ude af takt med gangarten og den energi hesten bruger, udnyttes helt- det vil sige, at iltomsætningen er høj, og der ophobes ikke affaldsstoffer, såsom mælkesyre i musklerne.
Ved øget tempo bruger hesten de hurtige og udholdende muskelfibre. Her er iltomsætningen knap så høj. Der dannes mælkesyre, som ophobes i musklerne, hvilket bevirker at hesten bliver træt.
Ved meget hurtig tempo - galop - bruger hesten de hurtige muskelfibre. Hesten trækker vejret i takt med bevægelsen, men iltomsætningen er lav og der ophobes en masse mælkesyre. For at komme af med mælkesyren og trætheden har hesten brug for ilt som nedbryder mælkesyren.
Når en hest puster og falder i sved, er det også fordi den har brug for ekstra ilt til at komme af med mælkesyren.
En høj iltomsætning betyder skridt eller pause.
Formålet med træningen er, at vænne hestens muskler til mælkesyren og gøre den bedre i stand til at nedbryde den. Ilt skal der til og omsat til anatomi betyder det flere blodkar og flere muskelfibre.

Hestens forbrænding: (netdyredoktor.dk)
Energi til muskelarbejde produceres enten aerobt med slutprodukterne CO2 og H2O, eller anaerobt med slutproduktet mælkesyre eller laktat. Den aerobe forbrænding kan udelukkende finde sted, når der er tilstrækkeligt ilt til stede. Ved træning er det den foretrukne forbrændingstype. Ved den anaerobe forbrænding opstår en akkumulation af mælkesyre, således at der sker en ændring i blodets sammensætning, med en pH forskydning i sur retning. Denne forskydning angives som standard base excess eller SBE. Jo mere negativt dette tal er, des større mælkesyreophobning i blodet.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider