Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Westie-ekspert søges! Dilemma.
Forfatter: 
Dato:  09-11-2007 11:51

Min kære brormand, bosat på Grønland, har bedt sin dyreglade søster om en tjeneste: De har i familien (mor, far og to børn på 7 og 9 år) besluttet sig for at få en hund. En af vores fætre deroppe har en Westie (west highland white terrier) og min svigerinde mener at det er en race som ville kunne opfylde deres ønsker og behov. Min svigerinde har så fundet en annonce med hvalpe tilsalg i nærheden af mig og jeg skulle så køre ud og tjekke sundhedstilstand mv. på kræet. Svigerinden har talt med sælger i telefonen og umiddelbart lød det ok.


Jeg har så altid kun haft bulldogger og kender ikke til faldgruber mv. ved køb af netop westien ej heller ved jeg noget om prisleje, stambogsføring og lign. på denne race. Min bror og svigerinde har ikke før haft hund, og umiddelbart mener jeg ikke at de bør få en:


Mit dilemma er, at jeg selvfølgelig gerne vil hjælpe dem med lidt af hvert, men der er så mange faktorer der gør, at jeg ikke mener at de ville være egnede som hundeejere. Bl.a. har min bror altid været allergisk overfor hund, kat og hest og lider af høfeber. Konen har div. allergier samt psoriasis og børnene er måske også disponeret i og med at de tit har været syge og lider af forskellige former for eksem. Samtidig er det en meget udadvendt familie; de er næsten altid på besøg hos venner og familie og hvis de endelig er hjemme, er huset som regel fyldt med gæster. Og det er altså HVER dag der er "run" på.


Min svigerinde har en dybt forankret frygt for hunde (naturligt nok når hun nu er grønlænder) og det har så til dels lejret sig hos pigen på 9 år. End ikke mine hunde er "godkendt" til trods for at de med egne øjne kunne se at hundene var/er søde og kærlige overfor både min egen søn som baby og nu som 10-årig, men også når de kom på besøg med deres to børn.


Men nu har de så i flere omgange passet fætters hund og børnene er glade ved den og konen er tryg ved den. Men samtidig har jeg en fornemmelse at at hvis hunden gør dem syge ville den omgående blive placeret i et andet hjem eller endog aflivet. En hvalp er heller ikke tjent med at der er så mange mennesker omkring den altid - eller er jeg alene om den mening? Og så er der alt andet lige en hel del mere arbejde i at have en hvalp end at passe en voksen hund et par dage ind i mellem.


Det nemmeste ville være at sige nej til at hjælpe dem, men så ville de bare finde en anden som kunne skaffe dem en hvalp. At fremkomme med mine meninger om deres evne til at have dyr i det hele taget ville heller ikke falde i god jord og igen - de ville anskaffe sig kræet under alle omstændigheder.


Der må da være en eller flere HN'er, som kan hjælpe her? Jeg har hvalpe-annoncen i min mail-bakke og ved ikke hvad jeg skal gøre!!!


KH Pia

Gratis opstaldning (u/foder) tilbydes mod hjælp til ridning af 4-års hoppe.

10 km fra Grenaa. Du skal være over 18 år. Skriv PB for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan det virkelig passe?
Forfatter: 
Dato:  10-11-2007 00:12

ca. 40 læste og slet ingen kommentarer???


KH Pia

Gratis opstaldning (u/foder) tilbydes mod hjælp til ridning af 4-års hoppe.

10 km fra Grenaa. Du skal være over 18 år. Skriv PB for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan du ikke...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2007 01:12

stille de "rigtige" spørgsmål når du inspicerer hvalpene? F.eks. "Den her race er den specielt god ved allergi?" eller "Trives sådan en hund godt med gæster hver dag m.m." Så kan det jo være, at sælger slet ikke ønsker at sælge og at hun kan få dem til at forstå at de skal tænke sig om igen. Ellers ville jeg kontakte DKK fordi de gør meget ud af at betone vigtigheden af at man finder den rigtige hund hvis man da overhovedet skal have hund. De har f.eks. lavet en DVD med alt hvad der er relevant før hvalpekøb, den fik ihvertfald mig til at tænke en ekstra gang og vi har sat vore hvalpetanker lidt på standby i erkendelse af at min mand ikke har tid til at træne sin jagthund pt. Men nu kan det være at vi overvejer længere tid end de fleste..


Hvis de virkelig insisterer så er de jo i deres gode ret, det kan du ikke forhindre. Og hvem ved, måske ender de som de bedste hundeejere du kan forestille dig. Det ved jo ingen - heller ikke dig. Men jeg forstår godt din bekymring.


Misund ingen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min veninde
Forfatter: 
Dato:  10-11-2007 03:53

har en lille hvis hund som er allergi venlig- jeg skal finde ud af hvilken race det er.

Den koster ca. 10.000-12.000kr.

Om sådan en er let at skaffe ved jeg selvfølgelig ikke.


Du er sat til at finde en hund- om du vil dette må være op til din egen moral og etik.

Jeg ville sige nej, hvis jeg var i tvivl- og give en saglig begrundelse- for det skylder du dem.

Dansk kennelklub har udgivet en DVD som kan bestilles for første gangs hunde købere( den kan anbefales til alle der vil have hund)- send denne til hende, og bed hende vælge når hun har set denne.


Du må fortælle de sælgere der er, om dit dilemma og tage dem med på råd- mange ansvarlige avlere vil have deres hunde ud til gode steder, og sige nej til en dårlig køber.


En westi er en aktiv hund der får stærke bånd til ejer, og er meget en flokhund( altså er i familien som et medlem og er god til at indgå i flokken).

MVh Dorthe





Vores dejlige kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.


Øremærke nr. ZGO383


Dusør gives 1500kr. ved fremskaffelse i live.


Dusør 500kr. i død tilstand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Her er link
Forfatter: 
Dato:  10-11-2007 03:56

til DVD- den kan ses direkte på net og bestilles. Du kunne evt. sende den uopforderet til hende.

Den giver vist de fleste noget at tænke på.

MVH Dorthe


www.dansk-kennel-klub.dk/999


Vores dejlige kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.


Øremærke nr. ZGO383


Dusør gives 1500kr. ved fremskaffelse i live.


Dusør 500kr. i død tilstand.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider