Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Er der nogen som har Fedekvæg?
Forfatter: 
Dato:  10-09-2007 21:49

Ja, som overskriften lyder, så vil jeg spørge, om nogen af jer har fedekvæg?


Vi planlægger at anskaffe os 3 kviekalve (Herford) for at fede dem op, spise og sælge dem( altså slagte dem først )


Vi overvejer meget ang papirarbejde, om det er et herrens papirnusseri, eller om det er muligt i kontrol Danmark, at have sådan 3 stk uden alt for meget bøvl.


Hvis nogen har disse prægtige dyr, hvad så om vinteren? Er de inde om natten, eller er de udedyr med læ og ly?

Ideer og erfaringer modtages med tak


Hilsen Vibeke


Wrap sælges, mini bigballer, Nordjylland 200 kr


Jeg ønsker overhovedet ikke, at du ændre din mening, men jeg vil gerne have, at du prøver at se tingene fra en anden vinkel..


0
0
Svar på denne tråd
 
 Er der virkelig ingen...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2007 14:06
som kan hjælpe mig lidt med denne tråd

Hilsen Vibeke


Wrap sælges, mini bigballer, Nordjylland 200 kr


Jeg ønsker overhovedet ikke, at du ændre din mening, men jeg vil gerne have, at du prøver at se tingene fra en anden vinkel..


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg prøver
Forfatter: 
Dato:  11-09-2007 14:37

Man skal ihvertfald først have et CHR nr, for at have kreatur på sin ejendom.



Jeg synes du skal skrive alle dine spørgsmål ned, og ringe til landbrugsrådgivningen og få helt korrekte svar.


Du får lige et link www.lr.dk





Mvh Rikke



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja tjo lidt
Forfatter: 
Dato:  11-09-2007 14:41
kan jeg vel bidrage med som datter af en far der pusler lidt med kødkvæg. Først, hvis I køber med henblik på at slagte så køb tyrekalve da de er billigere. Det bedste kød sidder vist på hereford og limousiner mener jeg. Vær opmærksom på at nogle racer er avlet så meget at de har svært ved at kælve på normal vis men ofte ender med kejsersnit ud gennem maven - klamt skal jeg hilse og sige - vi har oplevet det. De kommer ud fra stald når nattetemp. er ok og ind igen i år okt - nov. Fodres naturligvis efter behov. Kødet bliver lidt bedre hvis de slagtes inden de kommer på stald - altså lige fra græs. Skotsk højland og Galloway kan gå ude hele året rundt på lige vilkår som islænder og shetlænder. papir arbejde - YES. Og ikke besværet værd. De når knap og komme ud førend de skal øremærkes. Men kødet - smager som en bid af himmelen - en mørbradbøf med nye kartofler og en masse rødvin er det hele værd. Gammelnok tager 45 kr pr kg og det er vist den almindelige pris. Og der er kunder nok, også på venteliste. Til gengæld er min mor træt af at købe kød i brugsen, fordi han ikke vil spise sine elskede kobasser. Det skal I også lige tage i betragtning om I kan, ellers byt evt med en anden der slagter. Og vi får vores 1/4 1års stud hjem i fryseren om 11 dage når den er modnet. Så er der fest når vi skal pakke i poser. 2 stk i alt. Så der går nok en eller 2 kasser øl til. Det er så hyggeligt når vi står 12 - 14 mand og damer og pakker og fortæller røverhistorier...(o;
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kødkvæg
Forfatter: 
Dato:  11-09-2007 14:50

Vi har selv kødkvæg og jeg synes faktisk ikke papir arbejdet er så slemt, det er mere alle de regler i skal sætte jer ind i, bl.a med blodprøver, alt skal være indberettet inden 8 dage, anskaffe sig en staldregistrerings blok og sådan nogle ting, det er derfor jeg råder jer til, at kontakte nogen der kan give jer de helt rigtige svar, man kan få nogle pjecer til sendt.


Hvis I har planer om at have kreaturerne ude, vil jeg råde jer til at købe kvier selvom de er dyrere i indkøb, men tyre når altså en alder hvor de ikke er spændende at have med at gøre, og det er altså ikke altid en god kombination når man ikke er vant til at have med kreaturer at gøre.




Mvh Rikke



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2007 20:52

Mange tak, så var der lige lidt hjælp at få Det er rart at høre om erfaring, når man er nybegynder.


Jeg satser, skriver satser, på at vi godt kan spise af vores egen muh... Manden min har godt nok, noget skeptisk spurgt mig, om jeg forventer det. Men altså, i stedet for at købe i en forretning, hvor jeg ikke aner, om dyret har haft det godt, så tror jeg på ( håber ikke jeg er naiv ) at det kan gå at spise sin egen Agnes...


Vi arbejder videre på sagen


Hilsen Vibeke


Wrap sælges, mini bigballer, Nordjylland 200 kr


Jeg ønsker overhovedet ikke, at du ændre din mening, men jeg vil gerne have, at du prøver at se tingene fra en anden vinkel..


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan gik det?
Forfatter: 
Dato:  10-04-2016 10:21

Jeg ved at et er et rigtigt gammelt tråd jeg hever op her, men jeg overvejer det samme som Vibeke og vil gerne høre om du har gennemført projektet eller ej.

 

Vi har CHR nr (er certificeret øko og avler får og heste men aldrig haft med kvæg at gøre)

 

mvh, Lisa

 


Ozalynda Akhal-Tekes





0
0
Svar på denne tråd
 
 Hereford
Forfatter: 
Dato:  13-04-2016 21:50

Hereford er "min" race, jeg elsker dem. De har et super godt temperament (vigtigt når det bare er for sjov), er sjældent syge, kælver let og kan/må gå ude hele året. Det kraver at du får et CHR nr for at have klovdyr i Dk, papirarbejdet er overkommeligt. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du køber i Jylland, må du ikke føre dem videre øst på i dk pga salmonella, det gælder dog for alt kvæg. Du kan læse en del mere ved RYK. Held og lykke, du kommer til at elske det både levende og døde, for de smager så englene synger

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider