Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 LU har snydt !!
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 12:31

Hej allesammen.

Jeg er medstifter af IKNR, International Knabstrupper Race Forening.

I skal være velkommen til at kigge på vores hjemmeside :

www.knabrace.dk

For at gøre lang historie kort, så har vi modtaget et brev fra Lars Barfod, hvor han skriver at INGEN heste i DK skal have pas/registrering. Det har ikke været vedtaget nogensinde.

I er også velkommen til at kigge på dette link :

www.biodiverse.dk/aktuel/nyt06.htm


Nu vil jeg så spørge jer om I var klar over dette?

Kan det være rigtigt at LU har "snydt" alle heste ejere i en del år og synes I det er rigtigt at LU som privatejet virksomhed, kan tillade sig at tage monopol på markedet?

Hilsen

Isabel

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tvivler
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 12:37

Jeg tvivler stærkt på at det er sandt. Passet er jo ikke en dansk men en EU-opfindelse, og så vidt jeg ved har DK faktisk været alt for længe om at få det gennemført. Fx. er Sverige nået meget længere i gennemførelsen, da de også har fået pas på heste uden afstamning.


Så jeg mener ikke at det er LU der er forkert på den, men derimod ministeriet der skulle se at få fingeren ud og komme i omdrejninger.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte.
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 12:40

Jeg går ud fra at du har været inde og se brevet fra Lars Barfod?

Hilsen

Isabel

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det giver vel
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 12:53

Det giver vel god mening, at der kun er eet sted hvor der udstedes hestepas.


På samme måde som DK-hostmaster er den eneste som styrer de danske domænenavne. DK-hostmaster er også en privat-ejet virksomhed.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Det han skriver...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 12:58

... er vel nærmere, at I ikke kommer i fængsel for at avle på heste uden papirer?


Jeg synes at du læser teksten som fanden læser biblen ;)


Det er ganske korrekt, at det ikke er forbudt at avle på heste uden hestepas - men det er også korrekt, at EU har fastsat krav om at der skal være pas på ALLE heste, også dem uden kendt afstamning. Hvis du gider, kan du selv lede forskriften op på EUR-lex


Hilsen Sif






Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt



0
0
Svar på denne tråd
 
 Beklager
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 12:58

Jeg mener stadig at der er et EU-direktiv som fordrer hestepas og at det er ministeriet der smøler.


Så vidt jeg læser brevet så står der bare at der ikke er krav om hestepas til alle heste, og det har vi jo heller ikke i DK. Der render masser af uregistrerede heste rundt. Dette er i modsætning til fx. Sverige som har krav om pas til ALLE heste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 EU har
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 14:29

lavet er regel ar pr. 1/7 2000 skulle der være pas på alle heste og ja det er fra ministeriet der er mangler...

Det koster MANGE penge at få indfoørt pas på alle heste og hvorfor skulle LU betale alle de penge ?? De skal komme fra ministeriet..


Så det er ikke LU som snyder...



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja ja...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 15:03

Der skal nok være pas på alle heste, med eller uden papirer, men...


Da vores lille Fru Captain fødte Conrad, tænkte jeg "åh, ja, de skal jo have hestepas, fordi alle heste skal være registrerede, og Conrads bliver jo grønt"... Men hvad pokker... Han kunne jo lige så godt få et først som sidst, og han var jo altså født...


Sendte så en fødselsindberetning ind, og gjorde klart, at forældrerne var papirløse... Jeg fik tilbage, at føl efter ikke-registrerede hingste, tog de sig ikke af... "nå... Jamen så sparede jeg jo de penge"


Såeøh... Hmmm... ja...


Zamangah


Flot jumpe sælges.

Welsh Cob hingst, 18 mdr. u. papirer sælges, se præsentation.


Vi kører brudeparret i hestevogn.




0
0
Svar på denne tråd
 
 En anden ting...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 16:23
Nu ved jeg godt det ikke ligefrem er det dit spørgsmål går på, men en lukket stambog som bygger på linieavl er det ikke lidt farligt kun at avle på indavl?
Jeg er helt med på at den oprindelige knapper er bevaringsværdi, men alligevel...

-Jane

Arrangerer Ute Lehmann weekendkursus i Aalborg Foråret 07

Venter guldfølle i juli 2007

Regulator Complete sælges ved Aalborg

Trailerlæsning og problemløsning
Se mere på min hjemmeside www.hms4life.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej igen.
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 18:45

Godt at se jeres reaktion.

Vi ser jo allesammen forskelligt på tingene, men lige dette her syntes jeg er for åbenlyst.

Jeg kan jo lige vende den lidt og så spørge;


Kære Landcenter.

I ejer jo Heste-Nettet, så jeg vil spørge jer;

Er heste-pas lovligt eller er det ikke?

Eller er ministeren galt informeret?


Hilsen

Isabel

0
0
Svar på denne tråd
 
 GGG...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 19:49

Det er forhåbentlig lovligt...


Spørgsmålet er vel, om det er lovpligtigt...


Zamangah


Flot jumpe sælges.

Welsh Cob hingst, 18 mdr. u. papirer sælges, se præsentation.


Vi kører brudeparret i hestevogn.




0
0
Svar på denne tråd
 
 igen er
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 07:31

du gal på den Isabel...


LU er en privat organisation det er IKKE deres pligt at registrere ALLE heste men ministeriet, at det så nok bliver Lu som kommer til at administrere det er temlig sansynligt, men igen hvem skal betale for en udbygning af deres eksisterende systemer ?? alle os som er tvungen medlem ?? nej, for vi gider ikke betale for at systemet skal laves om til heste uden papir, de forskellige avlsforeninge har betalt så rigeligt til at få udviklet systemer til at håndtere deres registrerede heste... så når ministeriet lukker op for kassen så bliver alle heste registreret, men gratis blive det ikke...






0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu har jeg slet
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 07:37
ikek pas osv på min, så ikek alle heste ejere er snydt :D



Ratster Zoo - avler af Vinterhvide Dværghamstere og Tamrotter


Den som aldrig laver fejl, laver heller ikke meget mere.

Tamrotte ejer, og STOLT af det

Shetlands pony - en stor hest i en lille pakning

0
0
Svar på denne tråd
 
 FORKERT INFORMATION
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 07:49

Lad os lige slå fast, at dette er forkert:

I ejer jo Heste-Nettet, så jeg vil spørge jer;


Heste-Nettet er IKKE ejet af Landscenteret. Heste-Nettet ejes af Heste-Nettet Fond og Dansk Landbrugs Medier: www.heste-nettet.dk/omhn/index.php




0
0
Svar på denne tråd
 
 Godmorgen.
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 08:27

Det er ikke helt korrekt, Jan.

Dansk Landbrug ejer Dansk Medier og Landcenteret.

www.dansklandbrug.dk/get/8226.html


Hilsen

Isabel

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja netop
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 09:18

Ja netop, Dansk Landbrug ejer Dansk Landbrugs Medier og Landscenteret. Landscenteret ejer IKKE Heste-Nettet, og har ingen indflydelse på Heste-Nettet.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jytte H
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 11:34

du skriver

"LU er en privat organisation det er IKKE deres pligt at registrere ALLE heste men ministeriet"

Vil det sige at det er ministeriets ansvar at sikre at alle heste blivr udsyret med et hestepas og ellers lever op til de EU krav der måtte vedtages ?

kan du underbygge at det forholder sig således -?

altså at det i sidste instans er deres ansvar at heste som af den ene eller anden grund ikke er under LU , bliver udstyret med et hestepas og dertil hørende livsnummer ?



0
0
Svar på denne tråd
 
 saraliv
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 12:54

det er almindelig viden, hvis man følger med i hvad der sker i deltager i de møder som der holdes og læser de papirer som der kommer fra LR.



0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke set
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 13:09

Jytte: jeg følger med i landsbladet hest og på nettet - men lige det har jeg ikke set nogen steder - har du evt et link eller en henvisning til hvor jeg kan finde noget om det?

0
0
Svar på denne tråd
 
 for dig handler
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 16:59

det jo lige nu om at finde et smuthul så jeres nye forening kan kåre heste på lige fod med knabstrupper foreningen !!!

Mener nu det er et skråplan at hingste bare skal kåret på grundlag af de er renavl på papiret og at i tilmed ville basere det på linieavl hvis man kikker på stamtavlerne på de dyr i i jeres nye forening har kåret så ender det da temlig hurtigt i en gang indavl har i overvejet de hvad det kan komme til at betyde for helbredet af de heste i vil avle




Hilsner Henriette

www.123hjemmeside.dk/knabstrupper
Den, der ler sidst, tænker langsomst
Hippo-Logisk Træning
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kiwie.
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 17:52

Jeg er slet ikke ude på at finde smuthuller.

Ikke nogen af os.

Vi tror bare mere på den rene Knabstrupper.

Men nu skal vi ikke diskutere det.

Den må vi tage en anden gang.

Jeg er da hellere interresseret i hvad du mener om LU.

Hilsen

Isabel

0
0
Svar på denne tråd
 
 Var ude
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 18:22

for det samme som Zamangah. Mit føls far er afdød, og min hoppe har ingen papirer, så kunne man altså ikke udstede pas. Jeg havde ellers betalt dyrlægen for, at udfylde diverse papirer og lave undersøgelser som det krævede.


Så jeg har altså 2 heste uden pas/papirer, men den ene er chippet og det bliver føllet også næste gang dyrlægen kommer forbi.


Er der en lov eller ej, jeg er fa.. forvirret?


Hilsen

Mumse





Rigtige kællinger kører Land Rover V8 og rider fuldblod








0
0
Svar på denne tråd
 
 Forplumret diskussion
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 18:29
Denne debat handler om to forskellige ting:

1) En ny avlsforening, der gerne vil godkendes.

I brevet fra Lars Barfod står der, at det er Dansk Jordbrugsforskning, der skal godkende nye avlsforeninger. (Lyder underligt, men det er, hvad der står?!)

2) I følge et EU-direktiv skal ALLE heste have pas- uanset race eller mangel på samme.

Det skal LU sørge for- men regeringeren har været sløv i optrækket og ikke bevilget penge/lovgivet på området. Derfor fungerer det ikke endnu.

Sådan har jeg ihvertfald forstået det- er det korrekt?

Så måske skulle man holde skæg for sig- hvis en ny alsforening bliver godkendt, så kan hestene få pas mv. Så behøver man ikke at blande EU-direktivet ind i sagen.


Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld



0
0
Svar på denne tråd
 
 let forplumret ja
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 20:42
EU direktivet er ikke vedtaget - er måske også en uønsket bureraukratisering af mindre hestehold, som nok vil rejse en folkelig proteststorm i mange EUlande.

Hvis det kommer er det Statens forpligtigelse, ikke LU; men det er klart at LU (LandcentretHeste) øjner en givtig forretning, hvilket de heller ikke lægger skjul på i årsrapporten.

Spørgsmålet er om hesteholdere på den måde skal bidrage til Peter Gæmelcke og Dansk Landbrugs imperium, der ellers især er kendt for at varetage interesse for industriel dyrefabrikation?

Og om det er rimeligt som Xtiny påpeger at Dansk Landbrug ligefrem skal have skatteyderkroner bevilliget til projektet?

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 misinformation
Forfatter: 
Dato:  15-11-2006 10:49

Det er vigtigt at vide at LU ikke SKAL sørge for at heste skal have hestepas - men det er noget de tilbyder at ordne for de foreninger som er tilknyttet dem - og da det ikke kun er sådan at det kun er de heste som er tilknyttet LU som skulle kunne få et hestepas - så efterlader det netop nogle seriøse avlsforbund i et tomrum, da LU jo har regler for hvem de vil have tilknyttet - og er der en gang tilknyttet en "race " så kan der ikke efterfølgende optages et andet lignende forbund- selvom de er væsensforskellige - i øjeblikket er der ihvertfald 4 avlsforbund, som har problemer : Knapstrupper renrace, Tyroler Haflinger ( som også laver renavl) Irish Cob og Palomino Sportsheste - nogle af disse er datterforbund til et andet EU forbund - og de opfylder alle EU krav til at være stambogsførende -men de har problemer med at for udstedt et dansk hestepas - pga LU´s monopol på området - flere at de forbund som får udstedt pas af LU- opfylder ikke EU´s krav til afstamning og stambogsføring og ville ikke kunne opnå ministeriel godkendelse hvis de søgte - LU varetager jo sine kunders interesser så de rådgiver imod at en forening som står udenfor dem bliver anerkendte, uanset de pt opfylder alle krav - så det dette handler om er for en stor del LU´s monopol på at udstede hestepas for avlsforeninger som ikke er ministeriel godkendte - de som er det - kan selv udstede - eller finde andre løsninger - som de fleste gør - nemlig at lade LU gøre dette.

I sidste ende er det jo hesteejerne som skal betale for passene - og det er jo helt rimeligt - men det er vel ikke ministeriet som skal støtte ET privat firma, som herefter kan score kassen på EU direktivet -Vi har jo et samfund som netop bygger og holder den frie konkurrence i hævd og som ihvertfald i ord går imod monoplisering - til gavn for forbrugerne i form af lavere priser - Bliver EU direktivet et krav - burde opgaven komme i udbud- det er en forretning ligesom enhver anden- og hvis der kom flere på banen ville alle heste i DK hurtigere få et pas - og måske endda til en billigere penge.

Til Xtiny: det er Danmarks Jordbrugsforsknings afdeling for genetik og bioteknologi som rådgiver i forhold til avlsforeningers bæredygtighed mv - og det er der jo god logik i - de er et statsligt organ - og har derfor ikke private økonomiske interesser i hvem der bliver godkendt eller ej.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er forvirret
Forfatter: 
Dato:  15-11-2006 11:22

min hest der ingen stamtavle har, har jeg endnu ikke bestilt noget som helst til. Jeg har aldrig fået at vide/læst at alle heste SKULLE have pas.


Hvis jeg bestiller et konkurrencepas til min hest, er det så det samme som I taler om eller?


Er omtrent ligeså forvirret som dengang alle heste skulle reg. mht. foder.



Sasser
0
0
Svar på denne tråd
 
 Saraliv
Forfatter: 
Dato:  15-11-2006 12:04

Saraliv, sådan som du skriver her:

Det er vigtigt at vide at LU ikke SKAL sørge for at heste skal have hestepas - men det er noget de tilbyder at ordne for de foreninger som er tilknyttet dem


Så lyder det til at det er en tjeneste som LU udbyder - er noget som forhindrer jer i selv at stable en ordning på benene i jeres forening og udstede hestepas?



0
0
Svar på denne tråd
 
 LU har ikke
Forfatter: 
Dato:  15-11-2006 12:28

monopol på at lave pas, de er en serviceorganisation for de racer som er tilsluttet deres "netværk" en hver race kan selv lave pas på deres heste, hvilket der jo også er nogle som gør.



0
0
Svar på denne tråd
 
 ja Jan
Forfatter: 
Dato:  15-11-2006 12:39

Det er jo netop det jeg påpeget - LU har monopol på at udstede hestepas for de foreninger som IKKE er officielt godkendte -

det er jo det det hele handler om - og at de aktivt prøver at bruge deres indflydelse overfor fødevareregionen for at forhindre godkendelse af foreninger som ikke er tilknyttet dem.

Dog kan både Palomino Sportsheste Avlsforbundet og Tyroler Haflingerne få udstedt deres pas af deres respektive EU godkendte moderforbund -men IKNR og Irish Cob har ikke umiddelbart denne mulighed - der er desværre en masse politik i denne sag og det handler vel om penge i sidste instans - det er min konklusion - ud fra de oplysninger jeg har kunne finde -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jytte H
Forfatter: 
Dato:  15-11-2006 12:46
er du sikker på dette? er der ikke noget om livsnumre som tildeles af ministeriet til enhver godkendt stambogsførende avlsforbund - men IKKE til en ikke officiel godkendt avlsforbund - dog må LU udstede til ikke officiel godkendt avlsforbund - hvis det er som du siger, ja så er der jo keine problemer - men passene skal jo leve op til de krav der er i EU - og der skal vel være en eller anden form for godkendelse af at de lever op til det - avlsforeninger udenfor LU kan vel ikke sidde og lave en valgfri udformet hestepas på Publisher - eller hvad ? LU er selv underlagt de regler for stambogsføring der er udstukket i bek. 566 - af juli 1999 - og de pas de laver opfylder kravene , selfølgelig - spørgsmålet er om avlsforbund udenfor LU kan udstede lovlige pas - uden godkendelse fra fødevareregionen ?
0
0
Svar på denne tråd
 
 link til
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 16:15
link til LUs årsrapport hvor de gnider sig i hænderne ved udsigten til den øgede omsætning for "Dansk Landbrug", når de nye EUpas kommer.

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 nåe ja...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 18:15

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen lovkyndige her?
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 09:43

Er der ikke nogen lovkyndige her som kan svare på spørgsmålet om hvordan avlsforbund, som står udenfor LU - og som ikke er godkendt af ministeriet, står i forhold til EU direktivet om paskrav ? Har de ret til at få udstedt/ udstede pas ? Har de pligt ? og hvilket instans er ansvarlig - Det er nemlig stadig meget uklart.


0
0
Svar på denne tråd
 
 uklart område
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 19:29
Det er jo et uklart område, den største aktør Dansk Landbrug og filialen LU har jo ret godt lagt røgslør ud over at passet slet ikke er et krav og det faktum at det er Peter Gæmelkes organisation ikke Staten. Man kan flere steder se LU omtalt som "den MYNDIGHED der udsteder pas".

Der er da vist et forbund der selv udsteder pas, så det må jo være muligt. Men der er ingen tvivl om hele Dansk Landbrugs organisation vil modarbejde det på mange planer. Det er trods alt en af de stærkeste pressionsgrupper med en halv milliard kroner på kistebunden, og stor indflydelse på både embedsværket og det politiske niveau.

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider