Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Brugernes Arrangementer

 Monty og hans heste
Forfatter: 
Dato:  10-03-2012 23:25
Indsat fra nyheden Monty og hans heste:

Fredagens specialarrangement med Monty Roberts bød på hygge og fin horsemanship, men ikke noget nyt.

 

Aftenens første hest var en ung hest på fire år, der skulle have rytter på for første gang. Trods dens nervøsitet ved hele situationen, fattede den hurtigt tillid til Monty og gav ham alle tegnene på en succesfuld Join-Up.

Den accepterede uden forbehold rytteren, og virkede i det hele taget meget ukompliceret.

 

Billede

Monty med Shakespeare. JP-Photo.dk


Aftenens anden hest var angst for køer, så der fik vi også en ko i arenaen. Hesten virkede dog mere nysgerrig end bange, og endte ret hurtigt med at følge koen rundt i rotunden.

 

Den tredje hest var straks mere kompliceret. En islænder der var meget hovedsky gav Monty sved på panden og krævede hjælp fra en anden hest, Stirling.

 

Den fjerde hest havde problemer med læsningen, men enten overkom den sin skræk på vej til Herning, eller også har Monty virkelig magiske evner, for det varede kun knap fem minutter før den stod oppe i traileren.

 

Undervejs i demoen fik vi syn for Monty og hans gode humør, men har man set Monty Roberts før, så er man ikke gået glip af noget.

Der er ingen tvivl om at Monty Roberts kan sit kram, og at hestene finder tryghed og ro hos ham. Derudover har Monty Roberts en utrolig rar udstråling, og der er ingen tvivl om, at han fanger publikum og holder dem i sin hule hånd hele vejen igennem.

 

Men når det så er sagt, så var det en lidt letkøbt demo uden de store udfordringer, og reklamepausen med dertilhørende salg af Monty Roberts produkter kunne med fordel have været udeladt.

 

Se video med klip fra demoen her:

Video

0
0
Svar på denne tråd
 
 FEDESTE AFTEN
Forfatter: 
Dato:  12-03-2012 09:25

Viiiii - han gjorde det igen - gav mig en pragtfuld oplevelse. Monty Roberts er en fantastisk hestemand. Og hans erfaring i demonstrationer gør, at det er spændende for både den indsigtsfulde og den mindre indsigtsfulde.

Så AV, hvor gør det ondt at læse dette indlæg!

Men jeg tolker det som, at forfatteren ikke kender meget til hestetræning og specielt ikke meget til Monty Roberts metoder eller andre dygtige Horsemanship træneres metoder.

Når vi betragter en dygtig dressur- eller springrytter på opvisningsbanen, ser det legende let ud og det ser ud som om, alle og enhver kan sætte sig op og ride hesten MEN hvis man ved lidt om top konkurrenceheste, ved man godt, at det kan alle og enhver ikke. Der ligger MANGE timers træning i samarbejde/kommunikation imellem rytteren og tophesten og hesten reagere på bitte små fine hjælper. Ja, nogle så fine, at det er nok at rytteren tænker tanken som får rytterens krop til at give bitte bitte signaler pr automatik.

Sådan trænes der også i Horsemanship - og det er disse bitte små signaler, som vi som publikum har svært ved at se, fuldstændig som ved dressur- og springrytteren.

HVER gang jeg ser Monty Roberts løse en opgave med en hest, får jeg tårer i øjnene - for jeg ved, hvor svært det som han gør er og jeg syntes bestemt også, at de forskellige hesteejeres reaktioner understreger, at han udfører "mirakler".

Jeg ser Monty hver gang han er i DK og der er ikke 2 heste/2 demoer, som er ens og dermed kan man bestemt ikke sige, "at hvis du så det sidte gang...." AV, hvor gør det ondt, at tænke på, at der er folk som slet ikke kan se nyancerne - men kun ser på om hesten var vild og blev "tæmmet".

Må verden blive et bedre sted for dyr og mennesker

Lena Øjerson

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke begejstret
Forfatter: 
Dato:  12-03-2012 17:18

Jeg må indrømme at jeg ikke var begejstret over Monty Roberts. Det var første gang jeg så ham live, og jeg blev ret overrasket over hvor fantastisk publikum synes at han er.

I det daglige anvender jeg selv meget jordarbejde, og jeg har sat mig ret grundigt ind i de mange grene inden for det som benævnes horsemanshippens verden samt i hestenes læringsteori.

For mig så det ud som om han stresser en i forvejen temmelig stresset hest op ved at jage den rundt i rotunden, og så give den fred når den begynder at søge ind mod ham. Det kaldes negativ forstærkning.

Når hesten valgte at gå væk fra koen, som den var bange for, så gav han den nogle gevaldige nyk i den grime han kar konstrueret, så den har funktion som indbygget hingstekæde (kaldet dually grime) - når hesten nærmede sig koen fik den fred - dette er også negativ forstærkning.

Intet af dette hedder i min verden hestehviskeri.

 

Men jeg er helt enig med trådstarter i at han er super god til at underholde publikum og at han er en hyggelig herre.

 

Men mine heste fik han ikke fingrene i! Den kan jeg træne bedre selv - uden ryk i grimen og uden stress


Greystones Edison

Verdens sejeste lille Tinkerbasse

(Efter fantastiske Hubben Hinkesten!)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig med Lena..
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 06:54

..Jeg er så en af dem der har set monthy før -men ikke desto mindre finder jeg ham rigtig inspirerende....let købt...jamen så skulle vi da have haft "en anden " i ringen så kunne DV have sparet på budgettet..

Nej syntes bestemt ikke det var letkøbt...

Det altid en god reminder til en selv hvor "let" det kan gøres hvis man lige bagger baglæns.

Så herfra er jeg altid klar til at tage ind og se monthy....

Tilgengæld syntes jeg det var uprofesionelt af hans danske partnere at de ingen bøger havde med....


Til salg;

Lækker varm dyne jakke str. L

Easyboot Glove str 2

0
0
Svar på denne tråd
 
 Monty Roberts
Forfatter: 
Dato:  15-03-2012 09:35

Hej,

 

Noget af det, jeg kan lide ved Monty er, at han stiller hestene overfor et meget, meget simpelt valg. Enten vælger de at følge ham, eller også bliver de sendt væk eller får påført et overskueligt ubehag ved gentagne træk i linen/grimen. Der går ikke længe, før de fatter vitsen, og derefter kan han - på basis af sin store erfaring - stort set gøre med dem, hvad han lyster. Hestene har hele tiden en meget simpel problemstilling foran sig. Så kan man synes om brugen af Dually-grimen eller ej, og naturligvis er en demonstration, hvor der er x antal minutter til hver hest i en fremmed arena fyldt med mennesker ikke det samme som et arbejde, der kan udføres under rolige forhold over en længere periode.

 

Jeg synes godt om Monty Roberts og hans metoder, idet de ligger milevidt de metoder, han voksede op med (som læst i hans bog om Shy Boy), og derfor skal han have stor ros for at udbrede sine metoder, så mange hestefolk over hele verden får øjnene op for, at problemer kan løses uden at gribe til mere brutale metoder, som stadig er daglig kost rundt omkring i verden - og visse steder herhjemme. Jo flere mennesker, der finder ud af dette, des bedre for hestene sådan helt generelt.

 

Mange typer (eller vist de fleste) "horsemanship" arbejder med negativ forstærkning, det er Monty altså ikke alene om. Så kan man vælge med sig selv, om det er den måde, man ønsker at arbejde på. Jeg går personligt ind for positiv forstærkning, hvor det er muligt, men jeg kan sagtens se nytteværdien af at bruge negativ forstærkning og bruger det da sikkert også mere end jeg umiddelbart er bevidst om.

 

MVH

Jette

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Greystone, det er rigtigt
Forfatter: 
Dato:  15-03-2012 10:01

Greystone!
Jeg giver dig ret. Lige som jeg ville have beskrevet det.

Synes også han er en dygtig "underholder", men at jage rundt med en hest der i forvejen er presset, det er jeg ikke begejstret for.

 

Godt skrevet.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider