Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Fleksibel / Standard sadelbom
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 14:02

Er der nogen, der kan fortælle mig hvad fordelen er ved en fleksibel sadelbom, contra en standard sadelbom?

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Versus
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 13:05

Nu findes der næsten ikke bomme på markedet, der ikke i er flexible mere, men der er i højere grad sat fokus på "blødheden" i bommen, hvis man kan sige det sådan.

 

Jeg har nogen billeder (selvfølgelig ikke her med mig...), der viser forskellen på en alm. flexbom og en af de nyere på markedet, der er langt mere flexibel.

 

Billederne viser en alm. bom, der "vrides" henover bagsvidslen. Hvis man forestiller sig, at sadlen ligger til på en hesteryg og du ser bagfra, så vil sadlen kunne vrides til, at den løfter sig 3-4cm. i den ene side (sadelpuden slipper i den ene side ved vridet).

 

Til sammenligning, så vil en mere flexibel bom kunne hæve sig 6-8cm.

 

Nej, det er der ingen sadler, der skal kunne i praksis, men flexibiliteten viser også hvor meget styrke der skal til, for at få bevægelse i sadlen. En mere flexibel bom skal der mindre påvirkning til for at få den til at hæve sig måske de bare 2-3cm. som ridningen nok kræver. Hestens rygmuskulatur jo delvis trækker sig sammen/strækker sig i begge sider af ryggen. I trav er den bevægelse præcis modsat hinanden (så højre side af ryggen er sammentrukket, så er venstre strukket).

 

Jeg har selv en Supreme Super Flex, som netop har den meget "bløde" bom og min dårlige rytterryg synes den er en klar fordel (y)


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak for svar :-)
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 15:33

Kan dog ikke lige gennemskue, om flexbommen primært er til for hestens eller for ryterens skyld? :-)

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 For mig at se...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 15:58

... afgjort for hesten! Den en jo mere flexibel mod hesten og kan bedre give efter for bevægelserne.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider