Denne advarsel til alle, som tænker på at handle hos Horseconsult - få en demonstration af din vare før du køber, ellers kommer du måske i samme situation som os.
Det er nu ikke længere pengene som er vigtige i denne sag - selvom 500 kr vel også er en slags penge - men faktisk principperne om hvordan man behandler sine kunder, ikke overholder sine aftaler, hverken skriftligt eller mundtligt, og sågar er villige til at lade sine kunder komme i klemme både økonomisk og tidsmæssigt i ventetiden på, at en evt. producent svarer på diverse spørgsmål??
Det er sørgeligt, at et firma som Horseconsult, som faktisk virker meget professionelt, tillader sig at behandle deres kunder på denne måde, og ikke bare forsøger at løse problemet på en hurtig måde, men lader som ingenting, og tror at strudsesyndromet virker?
Vi tror desværre at evt. tidligere købere af et analysespyd - hvis der ellers er nogen!- ikke har orket besværet for så relativt få penge, og ikke har ønsket og råbe op og advare andre, hvorfor vi nu er klar til at gå hele vejen til Forbrugerklagenævnet, hvis det bliver nødvendigt?.
Men læs selv vores oplevelser med Horseconsult?..:
I starten af august 2014 køber jeg og en veninde et ensilagespyd fra Horseconsult.
Vi skal selv lave analyser af vores wrap og hø, og spørger i første omgang her på hestenettet om erfaringer omkring dette spyd, desværre kommer der ingen respons, hvorfor vi er enige om, at hvis det ikke virker, kan vi jo bare annullere handlen, og få vores penge retur.
Spyddet bestilles på webshoppen, og leveres på min adresse allerede dagen efter bestilt - fin service, og vejledningen bliver sendt pr. mail samme dag til mig, da den desværre ikke var kommet med i kassen med spyddet.
Ugen efter mødes veninden og jeg for at tage prøver af mine wrapballer, og vi har store forventninger til hvor nemt det skulle være denne gang !
Men ak, sådan gik det desværre ikke?.
Vi har læst vejledningen, men spyddet tager INTET materiale med ud af ballen - uanset hvordan vi maser det ind i ballen, som er almindeligt tør wrap i rundballer.
Jeg kontakter med det samme Horseconsult pr. telefon, og Dorte forklarer hvordan vi skal gøre, hvilket er præcis som vejledningen siger, og som vi allerede har prøvet i flere forskellige baller?..
INTET materiale kommer med ud?..
Dorte fortæller, at de har solgt rigtig mange prøvespyd, og at de aldrig har hørt at det ikke virker efter hensigten.
Vi aftaler at prøve igen på venindens høballer, men det går desværre lige så dårligt?
Jeg kontakter igen telefonisk Dorte fra Horseconsult, og meddeler hende som sidst, at spyddet ikke tager noget materiale med ud, uanset hvilken vinkel vi holder det i, når det stikkes ind i ballerne?..
Horseconsult vil gerne afprøve spyddet for at se om der skulle være fejl på, og mandag den 25. august kører jeg til Horseconsult, og afleverer spyddet personligt til Dorte.
Jeg forklarer, at vi meget gerne stiller op til en demonstration af spyddet, og hvis det virker efter hensigten, vil vi selvfølgelig beholde det, men i modsat fald ønsker jeg pengene retur, da vi så vil finde et andet spyd der virker.
Hun lover at se på det snarest, og vil vende tilbage til mig.
Dagen efter mailer jeg til Horseconsult mhp. om de har fundet ud af noget, og hun svarer mailen onsdag den 27. august:
"Vi har modtaget spyddet, og du skal nok få en tilbagemelding inden for 8 dage"
Den 31. august tager jeg på 14 dages ferie, og har endnu ikke hørt noget fra Horseconsult.
Den 7. september, altså 11 dage efter de har lovet mig svar, mailer jeg atter til Horseconsult, som jeg endnu ikke har hørt fra, og skriver at jeg endnu ikke har fået nogen tilbagemelding derfra, og at jeg hermed forventer at få mine penge retur inden for et par dage.
Den 11. september modtager jeg svar fra Horseconsult:
"Du har returneret et ensilagespyd, som du har taget i anvendelse, men fundet at det ikke virker. Derfor har vi afprøvet varen samt undersøgt den for fejl og mangler men ikke fundet nogen.
Da vi ikke kan tilbyde dig en anden lignende vare, får du i stedet et gavekort.
Selvom varen har været brugt, har vi valgt at pålydende svarer til det fulde beløb du har betalt for varen, nemlig 498,- inkl. Moms"
Herefter kommer en forklaring på hvordan man indløser gavekort hos Horseconsult.
Mailen slutter med: "Vi håber du finder det tilfredsstillende i den givne situation".
Jeg befinder mig i Tyrkiet, da jeg endelig modtage denne mail, og guderne skal vide, at jeg blev rasende !!!
Først over den lange svartid fra dem, og at jeg har skulle rykke dem 2 gange pr. mail, og ikke mindst over ikke at få mine penge retur !!! Det er overhovedet ikke tilfredsstillende !
Jeg vil ikke have noget gavekort !!!
Nej ellers tak, jeg ønsker et spyd der virker efter hensigten, eller mine penge retur !!!
Jeg videresender svaret fra Horseconsult til min veninde til info, og hun bliver lige så vred som jeg.
Hun skriver omgående en mail til Horseconsult, hvor de igen anmodes kraftigt om at demonstrere spyddet eller betale pengene retur.
Senere på dagen modtager jeg og veninden svar på mail fra Horseconsult, hvor de skriver, at de mener at have strakt sig længere end købeloven tilskriver, ved og tilbyde at tage spyddet retur, selv om det har været brugt, samt at de ikke har fundet fejl på det. Derudover anklager om injurier, og at de ikke kan tilbyde et lignende produkt, hvorfor de udsteder et gavekort på beløbet.
Samme dag skriver min veninde igen mail til dem:
At naturligvis er spyddet brugt, da vi jo 3 forskellige mennesker har forsøgt at få det til og virke, og at de vel ikke forventer, at vi blot ved at kigge på det, kan se om det virker eller ej.
At vi har ønsket og købe et spyd, da vi har brug for at kunne lave grovfoderanalyser, og det gentages igen at hvis Horseconsult kan demonstrere at spyddet virker efter hensigten, nemlig at "hive" en repræsentativ prøve ud af ballerne, vil vi selvfølgelig beholde det.
At vi altså har betalt for et ubrugeligt produkt, da Horseconsult ikke ønsker og demonstrere dette, og det derfor ikke kan bevises at det rent faktisk virker, men at Horseconsult samtidig ikke har fundet nogen fejl på det.
Der er også indsat et link til et udsnit af købeloven, specielt 4. mulighed i en handel, hvor varen viser sig at være mangelfuld:
- Du kan få manglen afhjulpet, f.eks. at få varen repareret (men der var jo ingen fejl på!)
- Du kan få byttet varen til en ny vare (dette er ikke tilbudt! - hvorfor mon??)
- Du kan få et afslag i prisen (ikke aktuelt, da varen ikke virker efter hensigten? og Horseconsult ikke ønsker og demonstrere at det faktisk virker!)
- Du kan få pengene tilbage - hæve købet. (som er præcis hvad vi ønsker!!)
Tilføjelse til punkt 4: Hvis du vælger at få pengene tilbage eller et afslag i prisen, kan sælgeren dog afvise dit krav, hvis denne i stedet tilbyder dig at vælge mellem, at få manglen afhjulpet, f.eks. en reparation eller at få varen ombyttet.
(Her pointeres i mailen, at bemærkningen nederst til punkt 4 henviser til at få varen ombyttet til et produkt MAGEN til det bestilte, men et produkt som altså virker, og ikke et tilfældigt andet produkt, som man ikke har brug for.
(dette ønskes meget, især en demonstration af spyddet, som Horseconsult siger de har solgt mange af, uden reklamationer, men det er åbenbart ikke en mulighed fra Horseconsults side)
Der gøres ligeledes slutteligt igen opmærksom på, at hvis ikke pengene returneres, vil vi gå videre med sagen til Forbrugerklagenævnet, reklamation på Heste-nettet samt Joras, for at forhindre at andre begår samme fejl fremadrettet, og kommer økonomisk og tidsmæssigt i klemme hos Horseconsult.
Den 12. september modtager både jeg og min veninde igen mail fra Horseconsult, at de ikke længere vil kommunikere med min veninde, og at hvis jeg som part i sagen, kan dokumentere at de har overtrådt købeloven, vil de gerne se på sagen igen.
Jeg svarer mailen senere på dagen, og skriver til Horseconsult, at jeg er fuldt ud informeret og enig i alt hvad min veninde har skrevet, men at jeg befinder mig på ferie i Tyrkiet, hvorfor det var lettere for kommunikationen, at veninden skrev.
Jeg skriver også, at det eneste jeg hele tiden har bedt om, var en demonstration af spyddet, der viser at det virker, og at vi i dette tilfælde selvfølgelig ville beholde det, samt gentog, at jeg ved afleveringen af spyddet personligt sagde, at jeg ønskede at få mine penge retur, hvis det ikke virkede.
Herefter kunne denne sag afsluttes.
Yderligere skrev jeg, at det ikke virkede som om Horseconsult ønskede at demonstrere spyddet, da den mulighed ikke på noget tidspunkt blev kommenteret i deres mails.
Der kommer ingen svar fra Horseconsult, og jeg kontakter dem pr. mail tirsdag den 16. september, hvor jeg skriver at jeg endnu ikke har modtaget svar på min mail fra den 12. september, at jeg er hjemme fra ferie samt at jeg forventer at høre fra dem snarest, da vi ellers ser os nødsaget til at gå videre med denne uacceptable handel og den afslutning.
Igen ingen svar (og mailen er læst !!!), hvorfor jeg kontakter dem igen, denne gang pr. telefon, onsdag den 17. september.
Jeg får fat i Dorte, forklarer kort sagen, og at jeg bare ønsker mine penge retur nu, hvorefter denne sag kan afsluttes.
Hun har pludselig ikke læst min mail, og vil gerne have tid til at sætte sig ind i sagen.
Hun vil også gerne have tid til at kontakte producenten mhp. en video som viser hvordan spyddet virker, men tilbyder ikke på noget tidspunkt selv at demonstrere dette, på trods af at jeg tilbyder at vi kan komme over samme dag, hvis det passer hende.
Hun mener også, at producenten skal have lov og svare, hvortil jeg kun kan sige, at jeg som kunde ikke ønsker og komme i klemme der, hverken økonomisk eller i uvis tid, mellem hende og producent, og at jeg mener hun som sælger skulle holde mig uden for hendes kommunikation og ventetid på producenten, og at betale mine penge retur havde klart været en rigtig fin service kundemæssigt.
Vi taler om hele forløbet frem og tilbage, hun mener ikke at sagen kan afsluttes anderledes end gjort, men vil gerne se på sagen igen - hvilket jeg mener hun har haft mere end rigelig tid til, også til at kontakte en evt. producent, da der på nuværende tidspunkt er gået mere end 1 måned fra jeg kontaktede hende første gang.
Jeg mener at sagens kerne er, at hun ikke kan tilbyde mig et produkt som virker, og ikke ønsker at demonstrere, at spyddet faktisk virker, hvorfor hun skal returnere mine penge, og så er den sag slut.
Derfor mener jeg ikke hun ikke har overholdt købelovens mulighed for at annullere handlen og returnere pengene.
Hun mener, at det er fint som hun har gjort, og holder fast i udstedelse af et gavekort på beløbet.
Essensen her er, at intet i hendes webshop kan lave analyser, hvorfor jeg ikke kan bruge noget af dette til noget, altså bliver mit behov ikke dækket med et gavekort.
Jeg gentager, at hvis hun ikke returnere mine penge, ser vi os nødsaget til at gå videre med sagen til Forbrugerklagenævnet, samt fortælle om den service (eller manglende på samme) fra Horseconsult, samt advare andre på diverse hestefora, så ingen andre ikke skal komme i samme ubehagelige situation.
Vi kommer ikke videre?.
Dorte insisterer på at ville svare på min mail, og endelige afgørelse af sagen, men vil ikke give nogen tidsfrist for hvornår jeg får svar, hvilket jeg ikke vil acceptere, men informere hende om at vi vil gå videre med sagen.
Samtalen slutter med en aftale om et svar på mail senere samme dag.
Der kommer bare aldrig noget svar???
Venlig hilsen
Tina Førsterling og Ulla Lunau Hansen