Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvor brede er jeres spiltov
Forfatter: 
Dato:  09-11-2004 12:33
Jeg synes hele tiden at jeg læser i fagliteraturen at spiltovet skal være lige så bredt som hesten er høj (Altså bredde=hestens stangmål :-P ).

Men når jeg ser heste i spiltov, synes jeg sjældent det ser ud til at spiltovene er så brede.

Jeg har dog aldrig målt efter - har I?

Hvor brede er jeres spiltove?

"Jeg er frygtelig karakterløs.
Det er derfor jeg har haft det så sjovt."

Dean Martin


B-)Lone
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vore spiltove....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2004 12:39
De to af dem er 1.50 m brede, og "det bette" er 1.35.

Hestene der står i dem p.t. er 1.44, 1.40 og 1.34 i stang.

Samtidig er de helt åbne, dvs. at der kun er spilbommen mellem hestene, og krybben går tværs gennem det hele. Rigtig gode gammeldags spiltove, som sikkert er lavet i 1940'erne, da udhusene er byggede.

Hestene kan altså frit nå hinanden (både med tænder og ben ;-)), og det har de megen glæde af. Det kan dog også gøre det lidt svært at fodre, da de kan nå hinandens mad, hvis det ikke bliver placeret præcist midt i krybben.

Hilsen Sif


Har du en fjordhest? Så er fjordhesteavlens kurser måske noget for dig - se mere her: fjordheste-kurser
0
0
Svar på denne tråd
 
 nu har vi ikke spiltove mere...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2004 14:30
...men den gang vi HAVDE spiltove var de 180-200 cm brede og 350 cm lange.
Mindre kan næsten ikke gøre det med "store heste".
:-)

jeg kan bedst lide at spiltovene er mindst 30 cm bredere end hesten er høj.
(i)

Med fx Coopers evne til at komme i klemme i alting er det rart at vide, at muligheden for at de kan "ligge fast" er yderst begrænset.
:-)



med venlig hilsen
atengstedt


Man skal aldrig slås med et svin.
Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det!
(desuden er svinet ofte den stærkeste...)



Link til debatten om FMS!
0
0
Svar på denne tråd
 
 javel så
Forfatter: 
Dato:  09-11-2004 15:11
I to overholder/overholdt altså anbefalingerne - og lidt til (y)

Hmm - men der må da også være nogen herinde, der kender målene på spiltove i rideklubber? De spiltove jeg har set, har (som sagt) set ud til at være for smalle i forhold til anbefalingerne. Men det kan jo også være mit øjemål, der er helt ad H. til 8-)

Jeg tog faktisk engang ud til Hjørring Rideklub for at måle spiltovene, men jeg glemte selvfølgelig målebåndet. Så jeg gik rundt og prøvede at "måle" med øjne og arme. Den store pige, der som den eneste var i stalden på det tidspunkt, så MEGET mistroisk ud. Hun begyndte faktisk at snige sig efter mig, så jeg skyndte mig at fortrække igen ;-D

"Jeg er frygtelig karakterløs.
Det er derfor jeg har haft det så sjovt."

Dean Martin


B-)Lone
0
0
Svar på denne tråd
 
 Spiltovene....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2004 15:15
... på "min" rideskole er 1.30 brede. I dem står fjordheste - så for nogles vedkommende er de en anelse for smalle.

Til gengæld er de ligeså åbne i siderne som mine, og der er aldrig nogle, der ligger fast - faktisk kan de nemt komme afsted med at rulle sig om på ryggen i spiltovene hvis de ønsker det.

På rideskolen har vi ofte diskuteret det udkast, der vil forbyde spiltove, og min ridelærer gruer for det. Ikke bare på grund af økonomien (at bygge alle spiltove om til bokse vil kunne få de fleste rideklubber til at gå nedenom og hjem), men også på grund af sikkerheden for de små børn. De kan nemt selv smutte op i spiltovene og strigle hestene og sadle op - men hvis de skal ind i hver sin boks og lukke døren efter sig, så er det ikke muligt for én mand at holde opsyn med dem allesammen - og han er bange for at klubbens 0-statistik på ulykker kan blive vendt til at vi også vil figurere på listen over steder, hvor man risikerer at blive bidt eller sparket af en rideskolehest.

Hilsen Sif


Har du en fjordhest? Så er fjordhesteavlens kurser måske noget for dig - se mere her: fjordheste-kurser
0
0
Svar på denne tråd
 
 spiltov
Forfatter: 
Dato:  09-11-2004 15:28
vores er de gammledags båse til malkekvæg.. de er ca 2.10 meter

Venlig hilsen kristian


Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget


medlem af AHNA

stifter og og formand i klageklubben
0
0
Svar på denne tråd
 
 så vidt
Forfatter: 
Dato:  09-11-2004 19:08
jeg ved er spiltove ikke lovlige længere... Eller også er det på ej til at blive ulovlig gjort.
Min personlige mening er at det er mishandling af hestene. Uanset hvor smalle eller bredde de er..
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kate..
Forfatter: 
Dato:  09-11-2004 21:29
Der findes et udkast til en lov ændring. Men ikke nogen lov om spiltove.

Udkastet var baseret på at skulle træde i kraft til Januar, men efter som det går meget trægt med revideringen af det så kommer det nok ikke til at holde.

Om det er mishandling eller ej vil jeg ikke kommentere.


Linda

:-P
hvis man er "Venner" med alle er man ikke "Ven" med nogen

Prima kvalitet oksekød sælges. Tryk: HER
0
0
Svar på denne tråd
 
 Spiltove
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 08:12
Først vi har ikke selv nogen spiltove.

Men jeg har lidt svært ved at se forskellen på om heste er opstaldet i spiltov eller boks.

I begge tilfælde er det dyremishandling hvis ikke hesten kommer på fold, og jeg har set rigtigt mange heste der kan ligge fast i deres boks uanset hvor stor den er.

Jeg har selv haft en hest der kunne ligge fast på fold, den endte med maven op ad et træ og benene lige op i luften. Den er også endt med benene udenfor hegnet, med skade på benene til følge.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2004 17:42
...med Charlotte :)
(Og jeg har heller ingen spiltove >o<

Jeg var egentlig ikke ude på at starte en (ny) debat om spiltov, men diskutér endelig alt det I lyster - bare I også lige husker at fortælle om bredden på jeres/jeres rideskoles spiltov ;-D

"Jeg er frygtelig karakterløs.
Det er derfor jeg har haft det så sjovt."

Dean Martin


B-)Lone
0
0
Svar på denne tråd
 
 brede.... billed
Forfatter: 
Dato:  12-11-2004 11:29
her er et billed af vores spiltov:


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider