Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Roepiller
Forfatter: 
Dato:  30-12-2022 14:45

Jeg er blevet anbefalet at give mine Shetlændere roepiller af dyrlægen, pga jord i maven. Men på posen står der ikke noget om hvor meget de skal have og hvor menge piller til hvor meget vand. Er der nogen her inde der kan hjælpe eller kan henvise til et sted jeg kan finde det?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad får de ellers?
Forfatter: 
Dato:  31-12-2022 12:17
For at kunne give et godt svar, så vil jeg spørge tilbage - hvad får de ellers??

...
Jeg er selv stor fan af roepiller.
De indeholder kun ca en ting. Fordøjelige fibre.
Så, egentlig er det grovfoder serveret i krybben.

Hvis jeg selv ejede shetlændere, så ville jeg kun give dem afmålt hø /wrap blandet med god vårbyghalm, det sidste er ikke for at tvinge dem til at æde halm, men for at tvinge dem på at bruge tid på at sortere kedeligt halm og lækkert wrap fra hinanden.
Og så vitaminer og lidt opblødt roepiller.
Dvs ikke "kraftfoder".

...
Roepiller i tørvægt indeholder ca samme mængde kalorier som kraftfoder.
Men, i god tid før servering så hælder du vand over så det mere end dækker roepiller. Og venter til roepiller er blødt op.

Jo lavere temperatur, des længere tid tager det...
Om vinteren, når vandet er 5 grader, luften er 2 grader, så skal roepiller sættes i blød mange timer før.
Fx server et måltid og sæt straks næste måltid over.

Jeg gør noget uautoriseret selv. Jeg hælder kogende vand på. Så er det opblødt når jeg er gået fra vandhane til hesten.
Du må ikke bruge vand fra den varme hane, hvis du er uheldig, er der nok bakterier i de lune rør til at dyret bliver sygt.

Men, en opskrift på din foder plan kunne være "fortsat hø / halmblanding, server vitaminer og mineraler oveni den mængde roepiller som de kan få uden at tage på. Drop müsli"
0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan..
Forfatter: 
Dato:  05-01-2023 20:25

betragte roepillerne som krybbefoder og/eller stråfoder, forstået på den måde at med mindre dine ponyer trænger til ekstra FE, skal en del af deres nuværende foder erstattes af roepillerne.

 

Jeg har i 20+ år erstattet fuldfoder/krybbefoder med roepiller og vit/mineraltilskud - giver du i dag fuldfoder er det oplagt at udskifte det, men du kan fint opskalere og evt. justere lidt på stråfoderet, hvis FE regnskabet vælter.

Blandingsforhold på almindelige roepiller er ca. 1:5 - det burde også stå på sækken?

 

Bortset fra det - jeg er selv ret overbevist om, at roepiller har en gunstig forebyggende effekt på sand i tarmene, men er der mistanke om at ponyerne har sand i tarmene, ville jeg vælge at give et målrettet tilskud, f.eks Sandxpell.

0
0
Svar på denne tråd
 
 1:2 opblødning
Forfatter: 
Dato:  07-01-2023 10:38
Hvis du ikke er tilfreds med øjemål, så er det 1:2 der står på sækkene fra Land og Fritid.


Jeg er glad, når det er blødt op, øjemål er nok.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dr. Who...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2023 17:54

jeg tror du skal holde fast i øjemålet - for der opgives faktisk 1:5, også på DLG's...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-03-2023 12:08

Roepiller er super supplement til hestemaver

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider