Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hjælp.... Har han blærebetændelse ?
Forfatter: 
Dato:  26-02-2017 09:34

Jeg famler lidt i blinde og søger i alle kroge for at tyde det han fortæller.!

 

Har 7 årig Frieser vallak, der er begyndt at stille sig op i tisse position hver gang vi skal ride. Problemet er opstået for nyligt, men har taget til i sådan en grad at vi ikke engang kan gennemføre et alm. program uden utallige stop.

Historikken kort:

Jeg har desværre måtte flytte han 2 gange på 1. mdr. fra vores ellers rolige tilværelse & er endelig landet et dejligt sted. Indtil for 1,5 mdr. siden har han de sidste 3 år gået med en lille tæt gruppe på mellem 1-3 heste på en plan fold.

Nu går han med en stor gruppe drengerøve :) 10 stk. på en STOR skøn bakket og kuperet fold. Grimeleg og div. udfordringer i hirakiet er ved at aftage og han har fundet sin plads og et par venner. Han har taget flytningen rigtig pænt og har ikke virket synderlig stresset over sin nye tilværelse, men virker glad og tilfreds.

Jeg har taget højte for at det bakkede fold-terrent nok ville tage lidt ekstra på energien.

Tænkte først da vi løb ind i problemet at han måske havde ondt i skroget og han fik derfor KST. behandling.

Diagnose: ondt i nakken: sandsynligvis pga. grimeleg.

Udposning på ryggen, ved sadellejet,? forsvandt ved behandling.

Halebenet lidt skævt til venstre.. måske grundet skævhed hos rytter !! da han kompencerer. Alt i alt noget vi kan forholde os til... og rette op på.

Ellers OK. 1 uge fri. Med daglige gå ture og masser af omsorg og kærlig pleje.

 

Det er nu 2,5 uge siden og det er noget begrænset hvad han har kunne mande sig op til : han er uoplagt og virker slukket under ridning, spænder op og løber fra "problemet" i bedste Frieser stil, når han da ikke stopper helt op og gør antræk til at tisse.

Han skafter IKKE ud og der kommer heller ikke noget.. heller ikke hvis jeg stiger af.

Han får dagligt tisset alm. i sin boks og her skafter han ud. Han er ikke øm, ved nyre, lyske eller bug. ingen hævelser eller gener.

Han er sat op i foder, får ekstra vitamin ekstrakt, roepiller med ekstra væske, hø og wrap ad libitum. fin mave, ingen feber ingen snot eller hoste. Bliver proppet med hvidløg og Citronmelisse.. ( boost til imunforsvaret :) Han har 400g dækken på og han Ingen vinterpels sat iår, ej heller på halsen.

Så han skulle have alle forudsætninger for at sprudle af energi og velvære... men lige nu er vi så langt fra.

Har han blærebetændelse ?

Er han bare godt og grundig ridehus træt ? Og Fundet en fin fidus til ikke at skulle lave noget. ( ikke helt usandsynligt for ham :)

vinterdeprition / afsagn.

Uanset hvad udviser han en adfærd, der ligger ud fra normalen.

 

Håber der er en eller flere der kan komme med et kontruktivt bud på hvad jeg evt, selv kan gøre & hvad jeg må overlade til dokror Dyr.

På forhånd tak.

Christa.

 


3660

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-02-2017 20:36

ved unormal adfærd er det dyrlægen- en god en- du skal have fat i.

Frisere har en udfordring med en højt ansat hals og en tendels til en lidt lav ryg. Det er altså en hesterace hvor man skal være ekstra opmærksom på ryggen. Noget driller jo hesten- og hvis han er en meget flink hest, så giver han måske udtryk for ubehag på denne måde, frem for at sætte rytteren af.

udposninger i sadelleget og skæv haleføring er ikke lige noget som hverken opstår eller forsvinder som dug for solen.

Så jeg ville klart ringe til dyrlægen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har han blærebetændelse ?
Forfatter: 
Dato:  27-02-2017 20:59

Hej og tak for input.

 

Doktor dyr,har været forbi til morgen og renset en god portion smegmasten, skidt og møg ud fra tissetøjet. Det ville undre hende hvis det ikke skulle have en væsentlig effekt i løbet af et par dage.. ! Alt den "rengøring" har selvfølgelig gjort ham lidt ekstra øm Idag.

Men han virker glad og tilfreds og har Ikke gjort antræk til at stoppe op og stille sig i position, de par gange han har været ude at gå Idag og til aften.

Hun løsnede ham ligeledes i ryggen, da han stadig var noget anspændt.

så vi krydser hvad krydses kan for at det "bare" var det der skulle til,for at hestebassen igen trives.


3660

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider