Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gå uden sko?
Forfatter: 
Dato:  27-11-2016 17:16

Hejsa HN :D

 

Kan man godt prøve at pille sko af en hest der har gået med sko på formindeligt hele sit liv? eller i det mindste bare bagskoene?

Han er en pony der virker til at have stærke hove og han har kun lige været halt her i sidste uge i meget få dage. Det var det første gang jeg har set ham halt i de 2 år jeg har kendt ham hvor han har været rideskolepony.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden sko
Forfatter: 
Dato:  27-11-2016 19:52

Måske kan det lade sig gøre - måske ikke. Det synes jeg at du skal lade smeden afgøre, det kan vi ikke gætte på, vi kender jo ikke hesten eller dens hornkvalitet.

 

Jeg synes dog, at det er en skidt årstid at gøre det på. Lige om lidt kan vi forvente frostvejr med hårde, knoldede folde til følge, og det er slemt for mange skoløse heste - også de, som er vant til at gå barfodede.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden sko..
Forfatter: 
Dato:  27-11-2016 20:49

Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at gøre det nu hvis det skulle ske, først til foråret eller derefter :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Barfodshest
Forfatter: 
Dato:  27-11-2016 22:47

Hej Tiffany,

 

De fleste heste og især ponier kan sagtens gå uden sko. Men jeg synes det vil være en god idé at starte med at tage bagskoene af og vente lidt med forskoene. Hesten har ca. 60% af vægten på forhovene, så derfor kan det godt være mere problematisk at tilvænne den til at gå uden forsko.

 

Der kan også være fordele ved at tage skoene af nu, fremfor om foråret og sommeren. Hvis der ikke er for meget frost, så er jorden jo meget mere blød og fugtig nu, hvilket kan være en stor fordel i overgangsfasen.

 

Desuden er der mange heste, der regerer på græsset om foråret og bliver mere ømtået. Så ideelt set, skal man tage skoene af om efteråret. Men hvis vinteren ellers bliver nogenlunde mild, så kan det også godt lade sig gøre nu. Men det afhænger jo også lidt af foldforholdene (hvor mudrede og knoldede de er).

 

Men spørg din smed og få evt. en second opinion fra en anden smed :-)


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak :P
Forfatter: 
Dato:  28-11-2016 15:13

Super :D så ved jeg at det i det mindste godt kan lade sig gøre :D

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det gjorde jeg
Forfatter: 
Dato:  30-11-2016 11:04

Hej,

 

Min hest havde gået med sko på alle 4 hove i 9 år, da jeg pillede dem af. Hun har en meget speciel højre forhov - det ses ikke umiddelbart og bliver derfor let undervurderet - men jeg fandt kun én eneste smed i DK, der kunne beskære/sko hende, så hun ikke haltede, og da jeg skulle flytte til en anden landsdel fik hun det kun værre og værre. Tro mig, jeg prøvede dygtige, velrenommerede smede, og de gjorde deres bedste. Det var bare ikke det, som hun trængte til. Det viste sig endda, at beskæringsproblemerne med højre forhov havde givet hende gigt i venstre forkode p.g.a. aflastning.

 

Til sidst tog jeg mod til mig og fjernede skoene og fandt en dygtig barfodstrimmer til at beskære hovene derefter. Det var en stor succes. Min hest fik det straks meget bedre, haltheden forsvandt som dug for solen (tilbage var kun nogle gener på grund af gigten) og efter et halvt år var alle hove vokset helt ud igen (det tager oftest et år men altså kun det halve for min hest). Jeg brugte boots på forhovene regelmæssigt i starten, og det har jeg siden gjort mindre og mindre. Nu bruger jeg dem kun, hvis jeg ved, at jeg kommer til at ride meget på grus, som stadig kan genere hende. Resten af tiden har hun det fint.

 

Så jo, selv om de går med sko i mange år kan man godt ændre på det, hvis man sørger for at tage hensyn til sin hest (undgå grus, bruge boots el. lign.), giver den foder, der indeholder alt det, som hoven skal bruge til at vokse af og giver den gode fold- og boks-forhold.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spring?
Forfatter: 
Dato:  30-11-2016 15:43

Hvis man kommer til at springe sådan ca 1-2 gange om ugen kan man så stadig godt ride uden bagsko? eller er det for hårdt for hovene? :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Springning
Forfatter: 
Dato:  30-11-2016 19:16

Det tror jeg bestemt ikke er et problem. I hvert fald ikke så længe, du rider på en nogenlunde fornuftig bund :-)

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-12-2016 10:51

Man kan jo altid prøve, og duer det ikke kanhesten få sko på igen.

 

Men når du tager skoene af forhovene, vil jeg anbefale dig at sørge for at have et par boots klar. De er virkelig gode at have til rideture, især de første par dage efter smeden har været der.


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Boots...
Forfatter: 
Dato:  01-12-2016 16:20

Min fasters hest i Schweiz bruger dem også så un kan sikkert hjælpe mig med at finde nogle gode nogle :P

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider