Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Middel mod klæg
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 14:08

Hej. Nogen, der har erfaring med et effektivt middel mod klæg? Ikke insektfanger, men noget, der kan påsmøres med en klud?

Hilsen Lis K.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, var der bare noget...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 14:25

Klæg har ingen lugtesans, så du kan smøre i hvad det skal være - de vil ikke opdage det...

 

De orienterer sig kun ved synet.


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Det findes ikke
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 14:29

Klæg har desværre ikke noget lugteorgan, så du kan ikke få et middel der skræmmer via den vej. Det bedste er mulighed for skygge på folden (træer er ikke nok) eller insektdækken med hals. Disse fås også til ridebrug.

Klæg tiltrækkes af store varme ensfarvede flader = en hest. Så ridning udendørs er bedst tidlig morgen eller aften. Der går de til ro. Så har man tilgengæld mitter og myg i stedet. Jo jo det skal ikke være let at være hesteejer :-)

så jeg tror ikke du finder noget at smøre på... Desværre

 


Do not corner something that you know is meaner than you.

...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Insektdækken
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 14:30

Så vidt jeg har lært det (har en hest der angribes af alt der kan stikke og bide) så er problemet med klæg at de ikke bruger lugtesansen, men ser de infrarøde stråler fra varmen på hestene.

 

Derfor findes der vist ikke noget der rigtig er effektivt mod klæg af insektmidler.

 

Jeg mener jeg læste at maler man hvide streger på hesten, som en zebra, er der nogen der har fået en effekt af, da de hvide striber udstråler mindre varme og dermed forvirrer klægen (også derfor der laves insektdækner med zebra). Jeg har selv seriøst overvejet det, men nej, jeg orker simpelthen ikke at lave min store hyp om til zebra :D

 

Jeg vil dog følge spændt med i tråden, vi har nemlig prøvet alle de forskellige midler mod insekter der er, inklusiv tektonik (og flusa) og diverser midler, der nu er blevet ulovlige (powerphaser og ansorbine eller et eller andet X) samt diverse hvidløgssprays, sommer deoer og mange andre sprays.

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 17:20

Er der nogen der kan linke til forskningsresultater om at klæg ikke har lugtesans? :D


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 17:54

Der er ihvertfald noget med farven, de sidste par dage har været slemme, og jeg kan se at de går 80/20 på min mørkerøde i forhold til den hvide. Der kan også være noget med selve varmeudstrålingen, han er meget tyndpelset og føles altid varmere at røre ved, end den mere ponypelsede hvide dame.

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Karen :-)
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 20:14

Køb du bare en zebradragt - det har en effekt. Vi har alt, hvad der kan bide og stikke, og der er mere ro, når zebraen er på fold :-).

 


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skadedyr....
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 20:31

Jeg har fundet dette fra Århus universitet, hvor der dog ikke står specifikt, at de ingen lugtesans har - men at de jager via synet, at der ikke umiddelbart er nogen form for kemisk produkt som kan bekæmpe dem....men de anbefaler myggemidler, hvis man skal være i klægbefængt område :

www.dpil.dk/dpil2005/HTML/ klaeger.htm

 

På denne engelske hjemmeside er der beskrevet, hvordan man til forskning fanger regnklæg i fælder med ko-urin, fåre-urin ect. Men de beskriver også, at det nok også kunne være deres bevægelse i området hvor de satte fælderne op, som aktiverede regnklægene....

 

Mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Zebraer på folden
Forfatter: 
Dato:  23-07-2016 06:26

Nyagergaard :) Jeg synes også jeg havde set tråde om effekten af det.

 

Vores problem er dog at et insektdækken promte giver dermatofilose, eller en form for hudbetændelse, hvis han bliver det mindste smule fugtig. Bare det at han sveder hvor halsen bukker, når han græsser, skal passes og plejes for ikke at der kommer problemer (ja jeg har en hest der åbenbart ikke er vandtæt og dyrlægen ryster lidt på hovedet af det, men kan intet forklare) og det eneste jeg indtil videre har fundet hjælper en smule, er linamix i foderet, ellers er nærmest alle andre tilskud, fodere osv afprøvet.

 

Så når jeg skrev at han skulle males, så mente jeg helt bogstaveligt males :D Og der tror jeg min tålmodighed siger stop til at stå op kl 5 for at tage ud og male en zebra på min hest.

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Male hest?
Forfatter: 
Dato:  23-07-2016 08:01
Helt seriøst.

Hvorfor ikke bare male den hest, hvis der er grund til at tro striber virker?

Man kan gå refleks spray, som er beregnet til at spray direkte på pels, hud eller tøj.
Min mand købte det til vores sorte hund.
Ingen havde fortalt os at sorte hunde er usynlige i mørke. Lysende halsbånd er bedre til at gøre hunden synlig, så du kan få den sidste flaske.
Der er ikke meget farve i, men jeg er sikker på at andre produkter er skabt til give farve og være lette at føre på.
Jeg er også uenig i kl 05.
Hvad med efter ridetur? Farven bliver vel på, til den bliver slidt af eller skyllet af?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Male hest?
Forfatter: 
Dato:  23-07-2016 08:01
Helt seriøst.

Hvorfor ikke bare male den hest, hvis der er grund til at tro striber virker?

Man kan gå refleks spray, som er beregnet til at spray direkte på pels, hud eller tøj.
Min mand købte det til vores sorte hund.
Ingen havde fortalt os at sorte hunde er usynlige i mørke. Lysende halsbånd er bedre til at gøre hunden synlig, så du kan få den sidste flaske.
Der er ikke meget farve i, men jeg er sikker på at andre produkter er skabt til give farve og være lette at føre på.
Jeg er også uenig i kl 05.
Hvad med efter ridetur? Farven bliver vel på, til den bliver slidt af eller skyllet af?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Et effektivt middel mod klæg?
Forfatter: 
Dato:  23-07-2016 11:22

 

Løsningen er faktisk ret simpel eller i det mindste god nok til at reducere plagen med 80 - 90 %

 

 

 

Svaret er...

 

Billede

Altså bare i flertal.

 

Siden vi fik høns for nogle år siden så er insekt niveauet og især regnklægen kraftigt reduceret. Høns ELSKER regnklæge (og edderkopper, myg, hjemmebag oma. )

 

For noget tid siden skulle jeg forbi en nabo og jeg blev vældig chokeret over hvor mange regnklæge han havde i sin have blot 100 m fra vores. Jeg er slet ikke i tvivl om, at hønsene gør et stort arbejde med at fjerne uønskede stikkende bæster fra jorden.

 

Desværre så er der kommet en rigtig aggressiv ræv til området, som har fået smag for høns. Så lige nu er de under hegn til de nærmeste marker er høstet og bæstet skudt!

 

Vi har kælehøns og ikke rævebuffet!

Billede

Toffiee endte desværre som madpakke for skvat-mikkel..

 

Om man kan have en høne med på tur ved jeg ikke, men det kunne da komme an på en prøve. Ved en ridebane kunne de sagtens være effektive.

 

Læste forøvrigt dette:

www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/sov- med-en-hoene-og-undgaa-malaria

og overvejer faktisk at afprøve det, da især vores yngste er meget plaget af myg om natten til trods for myggefanger.

 

 

Bortset fra det så siger min kære mand, at han aldrig har fanget klæg i de fælder han sætter op på marker bl.a. for at fange agerugler og alt muligt andet flyvende kravl. De er aktiveret af duft så den med klægen ingen lugtesans bruger passer jo meget godt.

 

 

Desuden så har jeg for nogle år siden afprøvet at male en af mine sorte frieserhopper med hvide striber, men det gav ikke et så godt resultat at jeg gentog det. Omvendt hvis det var effektivt, så var der også "hestemaling" på markedet, er jeg ikker på.

Dækken har jeg endnu ikke prøvet, men det overvejes, så hvis nogle har info om hvilke mærke / butik man skal investere i så vil jeg blive glad.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Male heste
Forfatter: 
Dato:  23-07-2016 21:39

Jeg vil ikke male hesten af flere årsager :)

 

Punkt 1. Så har jeg endnu ikke set en helt giftfri "maling" til dyr, der ville kunne holde, og derved holde natten over.

 

punkt 2. Med den sarte hud han har, så er jeg lidt tilbage ved noget af punkt 1, jeg tør ikke udsætte ham for alt for meget, og når han kunne blive stukket selv med insektdækken på, så tænker jeg at både maling (ej giftfri) og fluesprays osv er at skubbe os ud i en kemisk sammensætning, der kunne blive problematisk.

 

punkt 3. Som stor legebarn så ruller han sig meget, gnubber med de andre heste, ligger ned og sover i boksen og så er han meget varm og sveder nemt, og så er jeg netop igen tilbage til punkt 1, ingen maling vil holde ordentligt natten over, og jeg skulle dermed igen ud kl 5 og male hest. :D

 

Stod han hjemme, tjaaa så har jeg set nogen maler med kartoffelmel (tror jeg det var) eller kridt eller sådan noget, og det kunne jeg måske have fundet på at afprøve, men han står ude.

 

Vi er heldigvis rykket til nyt sted og der er markant færre klæg, men da han åbenbart smager godt (han bides voldsomt mere end en anden mørk hest på samme fold) så er insektplagen stadig stor, men dog i år trods alt mindre end de andre år :)

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 klægplage
Forfatter: 
Dato:  26-07-2016 18:02

Tak til alle for diverse gode forslag! Jeg må nok erkende, at jeg ikke har mulighed for afprøvning af jeres gode indslag. Hverken maling, dækken osv. Problemet er midlertidig løst ved vejrskifte, mere vind og lavere temperaturer. Yderligere er vores heste flyttet tilbage til deres "gamle" fold, hvor der er mere luft. Jeg har googlet mig frem til, at disse klæg har deres "kronede dage" fra midt i juli til midt i august, så der er håb om, at sommeren først for alvor kommer, når skolebørnene begynder igen i skole!! Så må vi se til den tid, hvad vi gør, hvis det bliver et problem igen. I værste fald må vi tage hestene ind på stald i den varmeste tid på dagen.

Med venlige hilsen

Lis K

1
0
Svar på denne tråd
 
 klægfanger
Forfatter: 
Dato:  24-08-2016 23:26

jeg har i år opsat klægfanger og derefter sendt hestene ud af hjemmet

 

dog grundet at hoppen skulle insemineres og den 3 års ikke gå alene.

 

 

Må sige at jeg er mega imponeret af det store antal klæg der er gået i fælden selvom den står halvvejs i haven på en lille fold omgivet af høje træer og i skygge det meste af eftermiddagen, så næste sommer kommer der en op ude på solskinsiden også.

 


Mvh Naja

 

Ydmyg tjener for Donna og Bob

og lykkelig ejer af Cirkeline

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er på insektdækkenet
Forfatter: 
Dato:  06-09-2016 20:23

Hej Lis,

 

der er vist bred enighed om, at det bedste middel mod klæg er insektdækken. Jeg må selv ud og investere i et par til mine heste, som er ved at blive spist af klæg og fluer her i sensommeren. ØV!!

 

Men derfor har samlet 14 insektdækkener på min blog, for at få et overblik over udvalget - du kan se dem her:

 

www.horsesandlipstick.com/ insektdaekken/

 

Håber du kan finde lidt inspiration ;-) Der er tilbud på nogle af dem, og det er jo altid rart...

 

KH Line


 

Grevens Rumba, e. Blue Hors Romanov x World Cup 1, tysk oldenborg, B-hest i dressur, Vallensbæk Ridecenter

0
0
Svar på denne tråd
 
 intet til smørelse mod klæg
Forfatter: 
Dato:  08-09-2016 10:13

I år har vi jo haft det både varmt vådt og koldt og vådt og her hvor vi bor, er vi plaget af både mitter, myg og klæg an masse. Vi satte vores klæg fælde op tidligt i år, heldigvis for de ventede ikke til august med at komme frem. De første så vi allerede i slutningen af juni.

Hos os er vores sortbrogede fede kvæg og vores gråbrogede køer altid meget plagede af klæg. Den sorte hest går med insektdækken klæg og mitter elsker ham. De 2 røde højst med maske.

Klægfældere har dog ikke fanget så mange som sidste år- men det har vores svaler så gjort for plagen har ikke været så slem som forventet.Tilgængæld har vi haft mange svaler- de kom tidligt og et eller to par med unger er her stadigt. (vist 3 kuld)

Vi håber de fleste svaler og gerne flere vender tilbage næste år. Hos os er de super velkomne (også selvom de sviner en del i lade/ stald), fordi er de bedste, mest effektive og mest miljøvenlige bekæmpere af klæg hvepse myg osv..

Så mit råd må være undgå langt græs (gemmensted for klæg, mitter og myg) og lav en åbning så svalerne kan komme ud og ind af en bygning. Læg evt. aviser under hvor de klatter eller fej gulvet (og ting) jævnligt.

Vores svaler dropper på min havetraktor, så den har fået et dække af et stk. brugt wrapplast

nb og så er det jo gratis gødning


 

 

Håndstrikkede halsedisser sælges.

skriv privat besked for flere oplysninger.

 

What ever you say or do

it always return to you

1
0
Svar på denne tråd
 
 Myggemiddel
Forfatter: 
Dato:  08-09-2016 14:45

Det absolut bedste er at give hestene mulighed for at gå ind. Dette hjælper også mod hestebremser.

Men har på egen krop erfaret at myggemiddel virker. Klægene summer stadig omkring en, men de sætter sig ikke længere. Var på ride tur med en flok, hvor jeg som den eneste havde taget myggemiddel på og alle andre end jeg klagede over stik fra klæg. Så prøv det.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider