Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Strøelse til bokssvin
Forfatter: 
Dato:  30-11-2015 14:50

Jeg er ejer af et stk. vallak, der simpelthen vender bunden, godt og grundigt.

Han står pt. på tørv, men blander "prutterne" ned i bunden.

Om han vandrer rundt eller hvad han lever, det ved jeg desværre ikke. Halm og hø hænger i småmasket net, wrap lægges i bunden.

 

Hvad står jeres bokssvin på? og hvad koster det jer om måneden?

 

Halm er desværre ikke løsningen.


Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd
 
 oooooooo
Forfatter: 
Dato:  30-11-2015 15:46

Min har træpiller og spåner, min boks bliver tømt hver 4. uge. Så har han hønet med virkelig små masker, det er dyrt at have en bokssvin.


 

Stolt ejer af fjordhesten
Aikon!<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  30-11-2015 16:47

Træpiller og spåner er faktisk rigtig godt.

 

Men et stort bokssvin - så er halm faktisk den bedste løsning - ikke det du ville høre :D


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hej med jer
Forfatter: 
Dato:  01-12-2015 05:54
Sandra: Nej, vi må ikke stå på halm der hvor hesten skal stå ;-)
Så er nødt til at finde en anden løsning, men ellers tak for input.

Ang. spåner, blander dem oven i min tørvebund pt, men allerede dagen efter er de møg våde og ikke lyse mere. Nogle erfaringer med det??

Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hamp....
Forfatter: 
Dato:  01-12-2015 08:09

Hamp er bedre oven på en tørve bund, syntes jeg :-)

 

Ellers vil jeg selv prøve med halmpiller, de skulle være bedre end træpiller.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hhhhggg
Forfatter: 
Dato:  01-12-2015 08:14

Prøv træpiller og spåner. Du skal bruge en del til opstart af bunden :)

 

Min erfaring siger mig at folk prøver at spare for meget når de har muget og skal smide ekstra spåner og træpiller ind. Der skal faktisk en del til.


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tyk bund
Forfatter: 
Dato:  01-12-2015 09:19

Finten plejer at være at lave en rigtig tyk og fast bund, der så hat et lækkert løst toplag øverst. Om det er tørv, træpiller eller spåner, det tror jeg egentlig ikke gør den store forskel. Bare bunden er tyk nok og får lov at sætte sig. Det skal være en ren bund.

 

Når du skriver at det hele er vådt dagen efter, lyder det som om du bruger for lidt strøelse.

 

Hvad har du med i staldlejen af strøelse? Tørv? For så ville jeg primært bruge tørven. Lave en 20-30 cm bund og lade en sætte sig til en god fast bund og strø så eventuelt oven på med træpiller. Det har jeg set fungere virkelig godt til store og tunge heste, der sviner en del.

 

Har aldrig selv arbejdet med hamp eller halmpiller. Så om de produkter er bedre ved jeg ikke. Måske og det kan nok ikke just skade at prøve dig lidt frem.

 

Halm ml synes jeg aldrig giver en god eller ren bund. Sugeevnen er bare for dårlig og det går ud over hovene.

1
0
Svar på denne tråd
 
 strøelse
Forfatter: 
Dato:  01-12-2015 09:57

Jeg er superglad for hamp - det suger utroligt godt, og som de andre siger - sørg for at lave en god tyk bund fra start - jeg muger kun i bund en gang om året, jeg fjerner klatter hver dag, og våde pletter 1-2 gange om ugen, jævner bunden og en sæk ny strøelse 1 gang om ugen i hver boks... det skal så siges, at mine heste er ude fra 6-17 hver dag, så det kan godt være at du skal bruge lidt mere strøelse, hvis din hest er mere i boksen.


Maggie


Boons Black Betty

American Quarter horse

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme her
Forfatter: 
Dato:  01-12-2015 12:25

Jeg har også en vallak, som ikke kender til feng shui

 

Det er ikke atypisk at vallaker er nogle svin i deres boks. Min står på spåner og han får en halv til en hel balle hver anden dag. Udmugningen tager lidt tid, da han slæber det hele rundt så hans efterladenskaber bliver spredt i hele boksen Det er lidt lige som at grave efter guld.......eller!

 

Jeg giver kr. 1317 for en palle spåner med 21 baller af 23,5 kilo hos TM spåner.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Tina C
Forfatter: 
Dato:  02-12-2015 11:37

Hej Tina C.

Får du leveret dine spåner til den pris, eller er det ved selvhent? Jeg giver ca 70 kr pr balle spåner, incl moms og levering. Men det løber jo op, når jeg har 5 heste og ihvertfald bruger 1 balle om ugen pr hest. Så alt der er sparet er jo tjent.

 

Hilsen Ane

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-12-2015 13:26

Jeg har også sådan en. Og det er et kæmpe arbejde at holde sådan en boks!

 

I år har jeg startet hende op på en tørvebund (5 baller) - Jeg syntes tørv er det mest hæslige både at muge i og se på. Men da bunden havde sat sig, smed jeg en træpillebund henover den (ca. 10 sække), og derefter opfyld hver 6-7 dag med 1-2 sække. Det har faktisk fungeret ret godt og hun har en god og fast bund i boksen modsat sidste år, hvor den konstant var fugtig.

 


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spåner
Forfatter: 
Dato:  03-12-2015 14:09

Hej Ane :-)

 

Jeg har sendt dig en PB :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træpiller
Forfatter: 
Dato:  15-12-2015 11:09

Har en hoppe der køre alt rundt, da træpillerne er lyse og tøre, så suger fugten fra hestepærene, derfor er det rimeligt nemt at fange hestepærene. bruger den lille plastik greb som vist er beregnet til spåner. selvom de roder rund, så syntes jeg godt man kan finde det sted de tisser mest, det skraber jeg fri for tørre piller og køre ud hveranden dag.


Gør ik´ting svære end de er.

Logik er tit en løsning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har
Forfatter: 
Dato:  15-12-2015 12:41

hamp i min løsdrift til 2 svin. Det fungerer super, da sugeevnen er utroligt god.

De bliver også mørkere med tiden ligesom spåner, men de holder sig tørre. Og å er jeg startet ud med et kæmpe lag på 30 cm.

Det er 3 mdr. siden, og der er ikke skiftet bund. (Firmaet siger, selve grund-bunden kan holde 2 år, man må bare ikke begynde at grave i den). Om det passer, aner jeg ikke endnu, men det er den billigste form for strøgelse jeg har prøvet indtil videre. Jeg har puttet 3 alm. trillebøre fulde ovenpå forleden. That´s it.


Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

<3 Mor til Merle Karoline 23/1-14 <3

 

Heste er livskvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træpiller/spåner.
Forfatter: 
Dato:  15-12-2015 18:12

Jeg har sagt til mit bokssvin af en hest, at jeg ønsker mig en renlig hest i julegave

 

Men indtil da, står han på træpiller og spåner. Hans boks er ca startet op på to pakker spåner og 6-8 poser træpiller, hvor af de 4 af dem er blødt op i vand, inden de er lagt ind i boksen. Nu supplerer jeg med to poser træpiller og en pakke spåner i ugen. Og ca hver 4. uge får han et ekstra sæt ind. Og hans boks ser rigtig fin ud.

 

Den står på madras. Og jeg ryster alt (på nær selve madrassen) op minimum 3 gange i ugen. Og ellers tager jeg bare klatter ud og det værste af det våde uden at komme ned til betonet.

 

Ca 2-3 gange om året ryster jeg hele bunden op inkl madrassen.


Med venlig hilsen

Zooropa - Anne




*** Impossible as they may seem
You've got to fight for every dream
'Cause who's to know which one you let go
Would have made you complete ***

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider