Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Borrelia- eftervirkninger?
Forfatter: 
Dato:  25-11-2015 16:05

Jeg står pt. med en borrelia-ramt 4 års hoppe, som i forvejen er lidt speciel og urutineret.

Hun blev pludselig for en måneds tid siden utroligt dårlig fra nærmest den ene dag til den anden, og totalt uridelig.

 

Vi fandt så ud af via. blodprøver at hun har borrelia, og det har sat sig på nervesystemtet. Hun er egentlig færdigbehandlet medicinsk (5 dages IV antibiotika og 20 dages prednisolon-kur). På fredag kommer dyrlægen ud og tjekker op på hende, og forhåbentlig må hun sættes igang igen :).

 

Jeg er dog noget bekymret for eftervirkninger af sådan en omgang borrelia. Jeg syntes stadig der er dage hvor hun er meget træt, andre dage virker hun frisk nok.

Jeg har læst mig lidt frem til at det kan tage halve og hele år før virusset er helt ude af kroppen, og i mellemtiden skulle det jo gerne kunne lykkedes at ride hende igen, om ikke andet på de gode dage.

 

Derudover er jeg lidt bekymret for om hendes små adfærdsændringer der er kommet i forbindelse med borreliaen, er permanente (f.eks er hun nu meget sur på fremmede heste i ridehuset, faktisk er det umuligt at være derovre da hun smider bagben ud efter alt og alle heste hun ikke kender )

 

Er der andre der har stået med en borrelia-ramt hest, som har lyst til at fortælle om forløbet?


Mvh Mie

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Du skal
Forfatter: 
Dato:  27-11-2015 20:38
desværre regne med, at det kommer til at tage noget tid.
Din hest har været helvede igennem, og de har som regel været syge af det et stykke tid, før de bare ikke kan holde til det mere, og symptomerne vises mere og mere.

Som sygepl. til patienter med bl.a. borrealia, må jeg sige, at det har været sindsygt hårde forløb. Folk har været væsentligt mærket flere mdr. efter. Du skal regne med at give din hest fri længe og starte langsomt op igen, hvis du vil have en glad, overskudsagtig hest m. lyst til at gå til ridning igen.

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

<3 Mor til Merle Karoline 23/1-14 <3

 

Heste er livskvalitet for mig

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 10:01

Tak for svar :)

 

Nu har jeg ikke indtrykket ud fra mine dyrlægebsøg og konsultationer med dyrlægen vedrørende sygdommen, at borrelia rammer hestene på helt samme måde som det gør med mennesker, og at det rammer meget forskelligt på hestene. Hende her har f.eks ikke været halt, nedsat syn eller nogle af de mest almindelige symptomer. Hun har været "slinger", hvilket dog er væk igen nu efter næsten en måneds behandling.

 

Dyrlægen var ude igår og tjekke op på hende og syntes hun virkede meget bedre når han trykkede på nervebanerne under kæben/ved tungebenet. Hun har fået meso-terapi ved skuldrene for at lukke de nervebaner der sidder der, og vi må forsøge at gå stille og roligt igang igen, og det er jeg temmelig spændt på hvordan kommer til at gå

 

Jeg kunne stadig godt tænke mig at høre fra andre der har været forløbet igennem med hest, selvom det er temmelig sjældent at hestene bliver ramt, og jeg kan derfor heller ikke finde særlig meget på google.


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det har du
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 12:14

helt ret i. Men mange heste har gået med sygdommen længe i kroppen, hvor den bare bliver mere og mere "svækket".

 

Jeg har en bekendt, hvis hest er i behandling for borrealia pt. Dyrlægens teori er, at det har smittet den allerede tilbage i marts måned.. Men hesten reagerede så heller ikke så positivt som forventet på 1. antibiotiske behandling (IV). Så den har fået 2 omgange + Prednisolon.

 

Det er dejligt, at det i din hests tilfælde allerede går fremad


Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

<3 Mor til Merle Karoline 23/1-14 <3

 

Heste er livskvalitet for mig

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-11-2015 15:23

Ja, hende her må også have gået med sygdommen ihvertfald et par mdr. ingen den for alvor "kickede" ind hos hende Der var intet at mærke på hende i sommers, men på en lille uge her i efteråret blev hun tiltagende dårlig, og til sidst kunne hun som sagt slet ikke rides.

 

Ved du hvordan dyrlægen vurderede at den hest du kender, ikke reagerede godt nok på den første omgang IV antibiotika? Altså udfra hvilke kriterier/adfærd?

 

Vi har nemlig slet ikke snakket om at give hende mere medicin, selvom det i princippet er svært at vide om hun reelt er blevet bedre, da jeg jo ikke siden det blev konstateret har siddet på hende :)


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eftervirkninger
Forfatter: 
Dato:  29-11-2015 10:23

Jeg havde også for år tilbage en hest, som blev ramt af borrelia. Først var han lammet et døgn, for efterfølgende at stå med 40-42 i feber i over en måned, på trods af han blev pumpet med penicillin. Hver morgen frygtede jeg at finde ham død i boksen, men langsomt gik det fremad. Han lignede efterfølgende noget, der var løgn og det tog det meste af et år, at komme sig, også fordi han tiltrak sig diverse vira og infektioner - sikkert fordi immunforsvaret var svækket!

Han kom sig og gik konkurrencer på lilleturs niveau, men borrelia'en havde gjort, at han var blevet strubepiber i en let grad og han fik jævnligt urinvejsinfektioner. Og en 5-6 år efter blev han voldsomt halt pga en infektion i hovleddet, som så igen var en eftervirkning af borrelia. Trods utallige ledbehandlinger over de næste par år, måtte jeg til sidst kapitulere og erkende, at borrelia'en til sidst fik has på min smukke, sorte hest.

Jeg håber ikke at du er blevet alt for skræmt af mine erfaringer, borrelia er desværre en lumsk sygdom. De bedste ønsker for dig og din hest.

mvh

Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-12-2015 18:00
Ejer synes stadig, at hesten var væsentligt forandret, og kunne mærke, at den slet ikke var glad. Hele dens almene tilstand var hun bekymret over. Og så fik den flere andre følger, som ofte kommer ifm. sygdommen. Derfor besluttede dyrlæfe, at den skulle have iv antibiotika igen + binyrebakhormon.

Pt har hun lige fået at vide, at den er så "god" nu, at hun må skridte på den 2 gange om ugen i 2 mdr.

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

<3 Mor til Merle Karoline 23/1-14 <3

 

Heste er livskvalitet for mig

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-12-2015 13:33

Åh altså det er jo lige den der type indlæg, man IKKE gider se når man har et dyr med borrelia

 

I skriver begge at de efterfølgende har haft komplikationer med følgesygdomme- hvor sikre er i på at det har udspring i borreliaen? Det har nemlig slet ikke været på bordet i mit forløb. Faktisk er det slet ikke nævnt af mine 2 dyrlæger der har været indover, at der kunne være en risiko for andre sygdomme som følge af borreliaen.

 

Hende her er blevet sat igang igen på dyrlægens "ordre", så hun har været longeret de sidste par dage hvor jeg gradvist har lagt mere udstyr på hende. Igår longerede vi så med trense+sadel, med longen fæstnet i selve trensen, og ud over lidt ungheste nykker var hun faktisk rigtig fin

 

Hun er blevet skiftet over på et mylerbid for at tage presset fra lader,- og tunge.

 

Fredag skal jeg forsøge at hoppe op og se hvad der sker. Det er her det sidst - inden vi vidste hun havde borrelia - viste sig meget tydeligt, at der var noget helt galt med hende.


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2015 23:30

Min veninde Dina, der havde sin unghest stående sammen med Teasers storebror hos Yuki, havde en hoppe der fik borrelia. Hun syntes aldrig den helt kom til at fungere ordenligt med bagparten efter dette, fik et føl og blev derefter aflivet.

 

Krydser fingre at Teaser snart er frisk igen!



/Line

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 pøj pøj
Forfatter: 
Dato:  04-12-2015 08:12

Først. Rigtig god bedring med din hest.

 

Hvilke begrundelse giver dyrlægen for at hesten skal i arbejde, når den stadig er mærket af sygdommen?

 

For mig virker det helt forkert at belaste en syg hest.

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-12-2015 10:18

Line: Ja, altså det der jo er lidt spøjst er jo at Teasers storebror vidst nok OGSÅ har haft borrelia

 

Heldigvis har hun som sagt ikke haft de klassiske symptomer med lammelser/stivhed/haltheder undervejs i forløbet, hun har faktisk bevægelsesmæssigt været ret fin hele vejen igennem, heldigvis :)

 

Rosenholm: Dyrlægen har ikke sat en syg hest igang. Hun er færdigbehandlet for to uger siden og har været medicineret igennem en måned, samt fået noget meso-terapi for en sikkerheds skyld. Ved tjekket i sidste uge var der ikke noget at mærke på hende, humøret og energien er kommet tilbage. Hun leger løs på folden og er lige så frisk og fræk som hun var før sygdom :)

 

Nogle dage virker hun lidt træt, men det er svært at sige om det er følger af borreliaen eller om det er andre ting der spiller ind- hun er kun 4 år som sagt.

 

Det er vidst, så vidt jeg er informeret, meget svært at vurdere om en hest med borrelia er 100% fri af sygdommen, da symptomerne kan være meget diffuse, hvilket de har været med hende her.

 

Derfor, så længe hun gerne vil arbejde og er glad for det, så bliver jeg jo nødt til at forsøge mig lidt frem og se hvordan det går.

Jeg er meget opmærksom på hende og hendes adfærd, og der er 2 andre personer med i forløbet på sidelinjen som kender hende rigtig godt + dyrlæge som opdateres og evalueres med pr. telefon og opfølgning i stalden :)


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 beklager
Forfatter: 
Dato:  05-12-2015 11:06

Jeg beklager at have misforstået dit første indlæg.

 

Jeg læste/læser det som om hesten ikke helt er sig selv endnu.

 

Håber at der ingen mén bliver.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-12-2015 14:54

Det er helt i orden Rosenholm :) som sagt er det svært at sige 100% hvordan og hvorledes, men jeg må jo bare være meget opmærksom på hendes humør og adfærd undervejs.

 

Syntes også det er svært at vurdere, man bliver meget over-sensitiv og over-analyserende på adfærden når man har en hest med borrelia. Og der kan jo være mange faktorer, f.eks vokseværk osv oveni, så er det lidt svært at sortere i :/

 

Jeg vil lige prøve at indsætte en video af hende fra igår lidt senere :)


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-12-2015 22:48

Nu ved jeg ikke lige hvor meget du kender til produktet Prednisolon. Men det er altså pest eller koleravalget, når man benytter det, da det kan medføre bivirkninger som for eks. diabetes hos patienter.

Prednisolon bruges ofte, hvor alt andet er udelukket.

Og vær glad. Din hest overlever Borelia. Det er bestemt ikke en sygdom, der er til at spøge med. Der er høj dødelighed, når dyr indficeres med Borelia.

 

Mvh


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-12-2015 20:37

Tina: Jeg er godt klar over prednisolon ikke er en slikbutik, og jeg tænker også at de har givet hende sådan en skrap kur for at komme infektionen ordenligt til livs :)

 

Hun har indtil videre ikke haft bivirkninger af det, og dyrlægen nævnte heller ikke rigtig noget om det. Hun har været helt ude af medicin i 3 uger nu.

 

Hun virker heldigvis til at have det rigtig godt trods hun var så dårlig for to måneder siden. Har været oppe på hende 4 gange nu, hvor vi har skridtet og travet lidt og ikke lavet noget som helst krævende andet end store volter og skråt igennem. Hun virker glad og tilfreds og vil gerne arbejde

 

Videoen kommer i meget mærkeligt format hvis man ligger den direkte herind, men man kan se den på Youtube. Det er den første ridetur på hende efter infektionen :)

 

http://www.youtube.com/ watch?v=UgmCVor8nSY&fe...e=youtu.be


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-12-2015 20:41

Nå, man skal altså åbenbart lige trække ordene sammen før den virker..Der er et mellemrum mellem / og "watch" der skal trækkes sammen.


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan
Forfatter: 
Dato:  15-12-2015 12:48

går det med din pruh?


Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

<3 Mor til Merle Karoline 23/1-14 <3

 

Heste er livskvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-12-2015 21:29

Det går faktisk rigtig godt med hende :) Hun rides omkring 2-3 gange om ugen, dog kun 15-20 minutter og indtil videre kun i skridt og trav uden der kræves det store af hende.

 

Jeg starter hende altid lige med et par volter i longe uden rytter, for at se hende an og hvordan humør og krop virker den pågældende dag, men indtil videre, så virker hun klar og er glad og frisk

 

Så forhåbentlig går det kun fremad med hende nu

 

Video

 


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-12-2015 21:30

Videoen er fra første gang jeg er på ryggen af hende efter sygdomsforløbet, har været deroppe et par gange sidenhen ;)


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider