Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Min hest er begyndt at sparke :(
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 19:25
Har en vallak på 7 år jeg købte i april og han har aldrig været det store nusse-hoved og har været meget urolig når vi skulle strigle.
Det var blevet meget bedre og han stod næsten stille hele tiden.
Nu er problemet at han er blevet urolig og lidt sur når vi strigler. Han er endda begyndt at sparke ud efter mig - han rammer ikke men det er ikke specielt hyggeligt at man aldrig ved hvornår han gør det.
Det er både når vi strigler eller han skal have dækken af og på.
Nogen som har erfaring med noget træning der kan få det til at stoppe?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Han skal
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 23:09

Han skal have at vide, at det der må han IKKE!!!

 

Jeg har en lidt følsom hoppe, så vi har haft vores diskussioner om hvad der er ok opførsel - men hvis hun sparker eller bider, taler jeg med STORE bogstaver og der er jeg ret ligeglad med fancy horsemanship, det er et klask og et NEJ og fatter hun den ikke med det samme, så henter jeg en pisk og så prøver vi igen.

Men hun bliver ekstra følsom når hun fryser, så når det er rigtigt koldt har vi tæppe på, som jeg må flytte ;)

Jeg vil så også skynde mig at sige at hun bliver rost MEGET når hun lader mig røre problem-områderne uden at kny :)

 

Så hvis han ikke fryser, eller måske har problemer med huden, så ville jeg tage den gode gammeldaws tilgang til hestetræning...


Sagde Johanna

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Klippet?
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 09:51

Er han klippet ? Det er min erfaring at huden bliver mere følsom når hesten er klippet.

 

Vores røde hoppe er meget følsom, og kan finde på at trippe, bider ud osv. men jeg skælder ikke ud, og slår aldrig, jeg ved at hun reagerer fordi det genere hende,ikke fordi hun vil være dum eller fræk.

Hun prøver at fortælle mig, på hendes måde, at det jeg gør når jeg fx. vil give hende dækken på er træls.

Jeg taler stille og roligt til hende, siger at jeg forstår hende og giver hende en godbid når vi er færdige med det trælse :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 10:18

Jeg ville få den undersøgt med det samme. Den kan stå med smerter af alvorlig karakter med den opførelse.

 

En hoppe kan undskyldes med at være hormon forstyrret (hvinsk), men den opførelse du beskriver er ikke normal for en vallak.

1
0
Svar på denne tråd
 
 statisk elektricitet
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 16:55

Jeg tænker om det måske kunne være statisk elektricitet siden det er ved striglning og når dæknet skal af og på? Bruger du syntetiske strigler? Og er der fleece på dækkenet?


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-11-2015 21:40

Han må selvfølgelig ikke sparke, men min hest er noget lignende, og jeg er sikker på, at hvis jeg ikke respekterede, at han ikke bryder sig om at blive striglet, kunne han godt finde på at give mig et spark.

Han har en enkelt gang sparket ud efter min massør, fordi vi ikke var opmærksomme på, at han sagde fra over for massagen.

 

Jeg har tidligere været vant til heste, der elskede at blive gnubbet godt igennem.

Det gør ham, jeg har nu, ikke. Han bryder sig absolut ikke om at blive striglet, hvilket især er et problem, fordi kræet elsker at rulle sig i mudder

Det er ikke helt nemt at få ham ren, når man helst ikke må tage fat, og da slet ikke strigle ham imod hårene

 

Det har jeg bare været nødt til at acceptere, så væk med den gode gnubber. Hvis jeg er forsigtig, kan jeg dog godt få lov til at bruge den til at få det værste mudder væk med, men ikke noget med at tage fat eller køre mod hårene!

 

Jeg har valgt ikke at forsøge med nogen form for træning, men at respektere, at han er sådan, og har fundet et kompromis mellem mit ønske om en ren hest og hans ønske om, ikke at blive striglet


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2015 11:55

Hej,

 

Du fortæller, at din hest er begyndt at sparke ud efter dig, når du strigler den. Du giver ikke så mange andre oplysninger, så her er mine tanker om dit problem.


Der er noget din hest ikke kan lide ved at blive striglet og du må finde ud af, hvad det er.

 

Striglepladsen er jo lidt som et puslebord. ;D Det er der, vi alle sammen håndterer vores heste fra jorden og ar mulighed for at afkode deres humør for dagen. Vi undersøger hele deres krop og ser, om alt er, som det skal være. Det er her, der er tid til en lille kløtur og lidt kærlighed.
Og det mener jeg faktisk er vigtigt.Du skriver, at din hest ikke er det store nussehoved. Det betyder nødvendigvis ikke, at han ikke kan lide en god gnubbetur med gummistriglen...

Jeg har set, at der er mange, som bare binder hesten uden nærmest at kigge på den, børster den lynhurtigt over, mens de snakker med veninderne, smider sadel på og så er det afsted i ridehuset.


Jeg mener faktisk, at det er essentielt at være nærværende på striglepladsen. Ja, det kan godt være, at vi "bare" har med en hest at gøre, men det er her på striglepladsen, at rideturen starter. Det er her, vi får en god eller dårlig start - måske kan man allerede her mærke, at hesten har en dårlig dag (den ene gang, jeg skulle sadle Madicken op, var hun f.eks. så brunstig, at hun hvinede, da sadlen kom på Så vidste jeg godt, at nu skulle vi have et par meget rolige dage uden nogle krav!).



Er du nærværende på striglepladsen? Kigger du på din hests ansigt, når du strigler ham rundt omkring og ser, hvordan han reagerer? Sparker han, når du når ned til maven? Når du håndterer hans ben?

Hvornår sparker han?
Det er ret vigtigt at vide.

 

Hvis du begynder at skælde ham ud og evt. slå efter ham/råbe, så gør du formentlig det hele meget værre. Han fortæller dig jo, at der er noget, han ikke bryder sig om. Ja, så kan man lange ham én og sige "så er det godt!" Det kommer man måske til i øjeblikket, fordi man bliver bange! Men så vil han bare bryde sig endnu mindre om situationen næste gang.

 

Du må finde ud af, hvad det er, han ikke kan lide ved håndteringen.

 

Er han alene inde i stalden?
Det kan stresse en hest meget!

 

Er der meget uro omkring striglningen? Snakker du med andre og der går en masse andre forbi? Det kan også stresse jer begge to, så der ikke er den hygge omkring striglningen.

 

Strigler du voldsomt og hurtigt? Det kan også stresse.

 

Giver du din hest godbidder i tide og utide? Det gør din hest usikker og kan få den til at vise uhensigtsmæssig adfærd. Det plejer godt nok at være bid...

Inden du kan træne hesten, må du lige finde ud af, hvornår han sparker og hvis du ved det, så må du lige skrive det lidt nærmere herinde. :)

 

Heidi

 

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider