Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 dermatifolose/regneksem eller andet??
Forfatter: 
Dato:  11-11-2015 21:20
(løsdrift har fået nogen underlige symptomer:

Stod og kløede ham på ryggen og cups så røg der totter af hår af ham så han blev fuldstændig bar flere sTe der.

Han har små knupper/knuder på ryg, brindbringe, hoved og lidt på inderlår.
når jeg piller i det fAller mange hår af og ved roden er dervligsom skæl agtigt klistret.

Hvad er det?? Er det dermatifolose eller noggt andet?

Hvis det er dermatifolose har jeg hørt sporal D skulle være goft at vaske og bebehandle i.

Men ville det så være bedst at klippe ham og tage dækken på og så i boks resten af vinteren? Jeg får jo aldrig den kæmpe pels tør igen..

Nogen erfaringer, råd?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Der skulle..
Forfatter: 
Dato:  11-11-2015 21:31
Der skulle have stået:
Min lille shetlænder vallak, øverst :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 hudbetændelse
Forfatter: 
Dato:  11-11-2015 23:03

Hej

 

Min gamle vallak stod også med hudbetændelse her til aften han var totalt hævet og væskende mellem forbenene.

 

Så nu står den på dyrlæge i morgen og så formentlig klip, selvom han ikke er voldsomt langhåret.

 

Jeg har vasket i mediscrup og tørret godt bagefter med et håndklæde. Og så taget dækkenet af så han kan få lidt ekstra luft til pelsen i boksen.

 

Med din ville jeg nok lave en jagt klipning og så beholde den i løsdrift.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-11-2015 08:29

jep, det er "rainscales" , dermatofilose, congoeksem--kært barn har mange navne.

 

en antibiotika behandling kan være nødvendig, hvis hesten er meget angrebet. Den skal derefter vaskes i noget decinficerende og tørre helt. At klippe kan hjælpe, men det er lidt som at tisse i bukserne for at holde varmen, især hvis din hest skal gå i løsdrift.

 

jeg fik et råd af en kollega, som har boet i skotland: lav en 0lie/eddike dressing til din hest! ja det lyder skørt, men ved at blande olie ( showshine tror jeg også kan virke, mend er kan jo være parfume i) og eddike og spray din hest på ryg og bagpart. olien holder vandet ude, eddiken hjælper med at oprette hudens ph-værdi, og bekæmper de bakterier som giver sygdommen.

 

Synderen er det varme og våde vejr- sørg for at din hest ikke har det for varmt, vask alt som har været i kontakt med hesten og husk- det kan smitte! så ikke bruge de samme strigler på to heste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for hjælp
Forfatter: 
Dato:  14-11-2015 00:33
Tak for jeres svarvogbgoder råd ☺
Men vil det sige at i ikke mener jeg skulle investere i et dækken til ham og bare prøve at behandle med den pels han har?
TænkEr jo også at jeg jo kommer til at vaske alt hans naturlige nonolin ud af pelsen når jeg vasker ham... jeg er gødet nok meget i tvivl 😐
0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  14-11-2015 11:29

Jeg ville bestemt klippe pelsen af og give dækken på. Det kan opstå for ponyen ikke kommer af med varmen.

 

Du skal dog stadig kontakte din dyrlæge.


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vask ham
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 13:55

Hvis du vælger at han skal gå med dækken, så husk at han skal behandles så al udslæt er væk først. Ellers risikerer du, andet bliver værre. Det er lidt ligesom muk (og kaldes også regnmuk) så ubehandlet og fugtigt vil det blive ved med at vokse.

Min tinker fik det faktisk af at gå med dækken - og nok ikke være ren og tør nok under. Den fejl begår jeg ikke igen! Nu lader jeg dem stå og tørre med fleecedækken på i et par timer (bundet op i løsdriften), og strigler GRUNDIGT før de får dækken på.

Jeg vaskede i en shampoo med brintoverilte, som jeg købte i Høøks. Det var noget af et projekt at vaske og tørre en tinker med vinterpels - og i et vejr der var lidt koldere end nu. 4-6 gamle badehåndklæder gik der til. Jeg vaskede et "afsnit" af hesten ad gangen, skrabede af med svedskraber, gnubbede med et håndklæde, og lagde et tørt håndklæde over. Til sidst et fleecedækken, til jeg var absolut sikker på, hun var tør. I mellemtiden vaskede jeg så det regndækken, hun havde haft på før. Det tog det meste af en søndag, men hun blev fin igen, og jeg har ikke haft problemet siden.


 

 

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klorhexidin
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 15:54

Nu har jeg været ude og kigge på flasken. Jeg tog fejl - det hedder Radital klorhexidinshampoo, og fås hos Horze.


 

 

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for
Forfatter: 
Dato:  17-11-2015 22:46

Tusinde tak for svar!

Jeg har fået fat i Sporal D shampoo som skulle være det førende middel til behandling.

 

Jeg har valgt ikke at klippe og tage dækken på da dyrlægen mente han godt kan tåle en vask og så komme i løsdrift, efter han er helt tør selvfølgelig!

 

Men super måde at gøre det på Marlene, det er jo ikke nemt når det er så koldt og ovenikøbet koldt vand, så må bare tage det lidt af gangen og håbe på det kan tage det :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-11-2015 12:01

Hej.

 

Du kan sagtens vaske ham i det her vejr, hvis du bare har en masse tæpper og håndklæder ved hånden. :)

Det skal nemlig bare tages i etaper - så sørger du for, at der er masser af tæpper der, hvor der ikke lige bliver vasket. Når jeg vasker i kulde, nøjes jeg også altid med en svamp, så der ikke kommer for meget koldt vand af gangen - ikke noget med at hælde vand over hesten. Men det siger jo sig selv - man fryser jo selv på fingrene imens, så man passer jo også på hesten! :)

Hvis du ikke har adgang til varmt vand i stalden, så kan du måske tage en billig elkedel ud i stalden og koge vand til at gøre vaskevandet lidt mere lunkent med?

Men sørg for at kom helt ned til huden! Det er næsten umuligt på en vamset shetlænder i vinterpels - de er fantastisk godt imprægnerede!

God bedring med den lille fyr! :)

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Inde fra
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 05:22

Hej

 

Jeg har rigtig god erfaring med at give en Microvitalkur fra St. Hippolyt. Havde en unghest, der blev angrebet. Ingen pencillin, ingen vask - kun kuren. Det svandt lige så stille ind.

3
1
Svar på denne tråd
 
 Anne Mette
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 09:29

Det er sjovt du siger det:)

Har overvejet det flere gange, syntes bare den var lidt dyr og hvad nu hvis det bhare er hocus p+ocus, men har rigtig god erfaring med mange andre af deres produkter så det kunne da godt være jeg skulle invistere i den :) :)

0
1
Svar på denne tråd
 
 God bedring :-)
Forfatter: 
Dato:  19-11-2015 13:33

God bedring med lillefisen. Og husk, altid at have en stak af familie, venner og naboers gamle, kasserede håndklæder i skabet. Man ved aldrig, hvornår man får brug for dem. :-)


 

 

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hudbetændelse
Forfatter: 
Dato:  23-11-2015 18:57

Har en ældre pony hoppe som fik det flere gange, og det var næsten umuligt at få bugt med. det der vendte bøtten var en micro vital kur og derefter har hun fået lina mix i sit foder, og vi har 7-9-13 ikke haft det siden.

Og ja det er en dyr kur, men det er super godt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Babyolie
Forfatter: 
Dato:  23-11-2015 20:52

Smør med babyolie. Babyolien er vandafvisende og holder huden tør, og bakterierne kan ikke leve i babyolien. Hvis huden er ren og tør, så er der ingen grund til at vaske først.

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider