Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Bagsko, hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  04-10-2015 13:43

Jeg overvejer om jeg skal lægge bagsko på min quarter.

 

Men inden jeg tager beslutningen vil jeg lige høre jer hvorfor i har bagsko på. Er det pga slid af hovene, giver det en bedre gang eller andet?

 

Samtidig har jeg tænkt lidt over hvorfor jeg måske gerne vil have bagsko på.

Han kan ikke gå uden forsko, og blive næsten trebenet hvis han taber en forsko. Han slider sine hove fint, men må dog heller ikke slide dem mere end han gør. Han går laaangsomt når vi skridter på grusvej og lign. Kan det være pga manglende bagsko, kan bagsko give lidt mere gang bagtil, så han kan være lidt "blødere" bagtil på banen. Han har aldrig haft bagsko på, så jeg ved ikke om der vil være en forskel. Kan man bare prøve?

Vores springhest kan feks ikke bevæge sig uden 4 sko på, ellers bliver det til gakkede gangarter ?

 

Kom gerne med inputs, hvad gør bagsko?

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  04-10-2015 20:58

Jamen bagsko er en løsning hvis hesten slider for meget på sin hov så den kommer til at gå for meget "på ballen" bagtil. Derfor gør det jo ondt for den fx at sætte sig bagtil.

 

Min dressurhest har aldrig gået med andet end forsko. Men for en måned siden måtte jeg give mig. Da vi rider M plus laver øvelser som piaffe og galop piruetter. Der skal hun helt ind og sætte sig og kom derfor alt for langt ned på "ballen" på bagbenet. Dette gjorde at hun sled for meget, sled hul og det gjorde ondt på hende.

 

Så bagsko kom på og siden hen har hun sat sig endnu mere bagtil, givet mig endnu mere, givet mig meget mere afskub og bæring. Hun er ikke "så bange" for at give mig en masse aktion bagtil fordi hun ved skoen gør at det ikke gør ondt at "tage stød eller tage i mod" fra bunden som uden sko-.


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bruger bagsko...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2015 21:58

... Pga slid - hestene bliver ømfodede, hvis de ikke har fire sko på. Og vi slider dem op på et smedeinterval.

 

Der er formentlig ikke nogen, som lægger sko på uden grund - det er både dyrt og dumt.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 eeeeeeeeeee
Forfatter: 
Dato:  05-10-2015 07:58

Den ene har 4 sko på, idet han altid er ømtået, uden sko.

Den anden har 4 sko på, idet den har behov for mordax på alle 4 ben. ( springer i terræn )


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bagsko
Forfatter: 
Dato:  05-10-2015 09:35

På min gamle hest startede jeg også med forsko men kunne mærke, at der stadig var lidt hængen i bremsen på grus samt at han snublede bagtil (når han trådte på en sten) og at han valgte at gå på asfalt frem for i vejkanten - alle tegn på at bagfusserne var ømme, og det hjalp da også at få sko på dem.

 

Og ja, man kan bare prøve. De kan jo fjernes igen, hvis du ikke kan mærke bedring, men giv det lige et par uger og test på forskellige underlag.

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-10-2015 23:44

Min går altid med forsko, derudover får han bagsko på i sommerhalvåret. Jeg vil gerne ride nogle vejture om sommeren, men han slider sine baghove helt ned, hvis ikke han har sko på.

Om vinteren kan han godt gå uden, fordi det ikke bliver til det helt store med ture når det er mørkt og koldt.

 

Bagsko er gode til heste, der har for lave dragter og til heste, som slider deres baghove for meget ude sko.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider