Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Introduktion af ny hoppe
Forfatter: 
Dato:  28-08-2015 21:49

Har lige købt en pragtfuld 3 årlig hoppe og det har vist sig at vores ellers meget fredelige 25 år gamle hoppe pludselig ikke er så fredelig, hun er helt tændt og ret aggressiv i sin adfærd hun vrinsker, sparker og trasker voldsomt rundt i sin boks og hvis den nye hoppe skal forbi hendes boks, prøver hun både at sparke og bide hende, hvilket virkelig skræmmer vores nye hoppe. Den gamle går på nuværende sammen med en vallak, og de trives rigtig fint sammen, men vi ved ikke helt hvordan vi skal få introduceret den nye hoppe i flokken, da vi er bange for om det bliver voldsom, da den gamle er en stor tung hest og vores nye er en araber blanding. Hører meget gerne om nogle kan komme med gode råd og erfaringer.


Tidligere tråd om samme emne:
Sammenførsel af hest.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-08-2015 10:49

Den er lidt svær, for umiddelbart ville jeg sætte den nye hoppe ud med vallakken alene i et par dage først, så den får en "ven" inden den gamle hoppe lukkes derud. Omvendt kan det også være godt at sætte den nye sammen med førehoppen (i dette tilfælde den gamle hoppe) og lade dem finde en rangorden før man lukker andre med derud.

 

Da min 3-års hoppe, som aldrig har gået med andre heste end sin mor, skulle lukkes alene ud til 3 forholdsvis stride og store damer, var jeg også ret nervøs for det er aldrig rart i starten.

 

Der blev også løbet en del rundt de første par dage, sparket ud, jagtet osv, men den ældste af hopperne (som ligger nederst i hierakiet) tog min unge hoppe til sig, og blev faktisk en slags mor for hende i starten (min begyndte faktisk at have "patteadfærd" hvor hun prøvede at patte på den gamle hoppe ) -samt stå med hovedet inde under halen på den gamle og gemme sig

 

Idag ligger min nu 4-års øverst i hierakiet og er meget afhængig af førehoppen, som hun er blevet meget gode venner med. Men min er også fra naturens side rimelig "cool" og kom faktisk meget hurtigt op i hierakiet, da hun ikke uden videre flyttede sig for truslerne de ældre hopper kom med.


Mvh Mie

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider