Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Min hest tager ikke på :(
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 18:25

Hej alle.

Håber virkelig nogen kan hjælpe, evt nogen med foderprogram?

 

Jeg har en dv vallak på 4 år, 1.61 høj.

Han er lige blevet tilredet.

Han ligner en Plag og er meget smal. Alle kommenterer at han ligner en på 2 år.

ville gerne have lidt mere fylde på ham.

 

Han får: (pr måltid, 3 måltider)

 

500 g equifirst classic basic omega 3 (med 20% linamix)

2 håndfulde lucerne

 

har så lige købt epona olie han skal have og så tænker jeg 500 g fiberpiller pr måltid også.

 

Håber på en masse svar :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grovfoder
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 18:28

Og det skal lige siges han får wrap ad libitum på boks og går på græsfold.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Første indskydelse
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 18:46

Den første indskydelse er jo altid - er den tjekket for orm, og er tænderne i orden?

Hvor længe har den set sådan ud?

 

Trives den generelt? Ingen stress eller mavesår der gør at den ikke udnytter foderet/wrappen optimalt?


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tjekket
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 18:50

Hov det glemte jeg at tilføje.

Han er tjekket for orm og fik ordnet tænder D 28/1. Så de burde være helt fine :)

 

han har set sådan ud siden jeg købte ham i september.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere foder
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 21:05

Der findes heste der kan leve af den mængde du nævner, men der findes nok flere der ikke kan. 500 g foder pr. måltid er meget lidt foder til en ung hest. Du kan roligt give den 1-1½ kg foder pr. måltid. Om det er det ene eller det andet har næppe den store betydning, så længe det er letfordøjeligt (= har et vist indhold af stivelse) og har en høj foderværdi.

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fodermængde
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 21:57

Jeg kan da ikke bare begynde at give ham mere end anbefalet. Så skulle han have over 3 kg foder, det er det dobbelte af anbefalingen.

 

Har lært at krybbefoder er mindst vigtigt i forhold til mængde, bare de har adgang til grovfoder ad libitum.

 

Alle kommenterer hvor meget mad han får i forhold til de andre.

Billede

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Opfedning
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 07:56

Du kan altid tilsætte 500 g NAG horseprofiber pr. måltid. Det feder og er uden tilsatte vitaminer. Samt majs eller noget havre.

 

Evt. kan du også tilføje et fjerde måltid med 300-400 g roepiller (tørvægt før opblødning).

 

Det et brugte jeg til min noget større DV, da han skulle fedes op. Herudover Hesta Mix Classic og strå ad libitum.

 

og ja sådan en unghest, der skal sætte muskler og tage på, kan indtage helt enorme mængder foder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 skift foder
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 09:38

det foder du bruger er ikke til heste i vækst men heste i arbejde. din hest er i vækst og arbejde, så et forslag kunne være at skifte til et foder der specielt til denne gruppe dyr ?

 

6-8 uger på build up kunne også være en mulighed.

 

 

Karina

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 orm prøve
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 12:33

og så undersøger den alm. ormprøve ikke for bændelorm, der skal tages en speciel prøve, det havde min og det gik hurtigt med at tabe sig, men til gengæld meget langsomt med at tage på.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mit råd
Forfatter: 
Dato:  01-07-2015 14:15

Mit råd til dig er at få taget en ekstra ormeprøve, som du sender ind til Equilab (eller lignende), og hvor du krydser af i, at han skal tjekkes for bændelorm. Det bliver der ikke tjekket for ved en almindelig ormeprøve.

 

For nogle måneder siden stod jeg selv med en hest, der blev ved med at være for tynd, ligegyldig hvad jeg gjorde. Jeg havde en dyrlæge ude for at tjekke for bændelorm, da jeg var 100 % sikker på, at det var det, der var galt - Han har nemlig haft bændelorm en enkelt gang før med samme sygdomsforløb. Prøven var negativ, og jeg var virkelig overrasket!

 

Jeg brugte i dyre domme på ekstra wrap (han fik ellers alt det hø, han ville æde), ekstra foder, olie og hvad man nu ellers kunne finde på. Jeg tog efter nogle uger en ny prøve og sendte til Equilab - Prøven kom tilbage positiv, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den også var positiv, da dyrlægen tog prøven på ham.

 

Det skal siges, at dyrlægen tog prøven om fredagen og først vendte tilbage med svar efter knap en uge (til trods for at jeg rykkede for svar).. Så hvis prøven har ligget i flere dage uden at blive testet, så er det vel klart, at resultatet ikke er til at stole på. Så var det jo heldigt, at det kun kostede knap 4 gange så meget at få dyrlægen ud for at teste, som at få testet hos Equilab

 

Nå, men efter en ormekur mod bændelorm er han bare lynhurtigt blevet SÅ fin igen :) Jeg har haft fin erfaring med at tilsætte Maxirice til det sædvanlige foder til opfedning.

 

Håber du finder en løsning :)


Venlig hilsen


Rosen

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tynd unghest
Forfatter: 
Dato:  03-07-2015 23:55

Måske der skal et andet foder til. Når din hest ikke kan tage på af det foder du fodre med og ikke vil sætte den op, så er det måske en ide at prøve et andet mærke med en anden sammensætning.

 

Jeg har pt to 3 års, den ene lever fint på græs, hø, vitaminer og lidt lucerne men det anden æder sig gennem 15 kg hø om natten (græs) om dagen og får 5 kg foder fordelt på 4 måltider. Der er tjekket for orm 2 gange. Han er også en kæmpe bulderbasse på 169 cm og ikke den sporty type tværtimod.

Hver gang jeg brokker mig til dyrelægen siger han jeg skal give den noget mere og spise

 

Jeg håber du finder en løsning

 

 

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd
 
 build-up
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 10:50

Hej

Jeg har en ældre vallak der har været ret tynd.

 

jeg skiftede til Brogaardens build-up 2½- 3kg om dagen.

På en måned blev han normalvægtig.

Prøv det!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alderen
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 13:16

Jeg synes ofte at de unge ligner teenagere, man fodrer og fodrer og der sker intet, når nu alt er checket og i orden så kan det være at du bare skal give hesten lidt tid til at sætte huld.

Min hoppe var noget af en havelåge indtil hun blev 5 år, så kunne hun holde huld på en almindelig mængde foder.

Hendes afkom er ligesådan, lidt skarpe hofteben osv. men jeg væbner mig med tålmodighed og tænker at hun stadig er teenager:-)

 

Jeg giver strå så de ikke kan spise mere, da de voksede fik de foder efter det, feks sure grow, da de nåede 4 år fik de voksenmad. Det jeg syntes virkede bedst var Linamix, jeg har hældt tonsc´vis af olie i dem, men det andet virkede bedre og nu er der en billigere udgave fra Equsana, der hedder Bodyboost,


 

 

 

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 oooooooo
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 10:26

Ville give Saracen Show Improver (2 kg dagligt), vitaminer, lucerne m. olie og 3 dl olie.

 

Fri adgang til hø/wrap.

 

Evt. lige tjekke for bændel- og blodorm.

 

Så skal du bare se..


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 er du sikker
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 12:33

jeg tænker er du sikker på den ikke bare er muskelfattig og derved ser tynd ud.. samt at den vokser.

 

Mit store af en vallak på nu 6 år har fra han var 3 lignet noget der er løgn og muskelfattig over ryggen.. når jeg havde dyrlæge mv. fik jeg altid af vide han er i fin foderstand men mangler muskler.. nu er han 6 år og ENDELIG begynder der at sættes muskler på ham, så han rent faktisk ligner en hest.. mødte en til et stævne, der kunne huske ham fra sidste år.. fik en bemærkning om nu ligner han da en hest og ikke en forvokset plag. det er så godt nok en herre på 176 cm i stang..

men tænker at det måske skyldes vokseværk..

Men ellers er risklid godt til at give en slank og måske muskelfattig hest op med...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Soyaskrå
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 13:19

Da min hest var 4-4,5 år, var den meget tynd og spinkel. Jeg kunne simpelthen ikke få den til at tage på... Jeg blev anbefalet alle mulige dyre produkter, men det eneste der virkede var noget så simpelt som soyaskrå

www.landogfritid.dk/Råvarer/ Sojaskrå_Gm_Sække_(15_kg)/V19601

 

Det brugte jeg 1 gang dagligt i ca 5-6 måneder, herefter var det ikke nødvendigt længere.

 


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider