Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Nervøs og dårlig mave
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 10:55

Hej :)

 

Min dejlige hest og jeg døjer med et-to problemer, som jeg lidt mangler nogle nye øjne på :)

 

Min hest er en 8 års vallak, dansk varmblod, avlet som springhest, blever brugt som ridehest på et LB/LA nivau i dressur og LC i spring, men ikke stævner eller ligende.

 

Problemerne har været lige siden jeg købte ham for nu snart 2 år siden, har fra tidligere ejer at han altid siden hun købte ham fra avler, har været på denne måde.

 

Nå, problem 1 er at han er lidt nervøs anlagt, ikke panik nervøs, men lidt mere stress nervøs. Det er specielt ved ridning at dette giver udslag - han vil gerne arbejde, men blever måske stresset eller illede op og hans mave går fra at være fint til tynd stråle (han gøder nok 4-5 gange i løbet af en tur)- specielt hvis man presser ham lidt(ber ham om at galoper lidt frisk frem) han virker ikke stresset, men gør hvad man ber ham om.

 

Jeg har siden jeg fik ham, givet ham B-vit og det har en god virkning og kan tydlig mærke forskel hvis han ikke får det. Dog har hans mave været lidt on/off hele tiden, altså i nogen perioder er mave fint under ridning og andre gange som beskrevet ovenfor.

 

Problem 2 er at jeg oplever ofte at ride på en super cool hest den ene dag, hvor "verden - kom an!" hatten er på og andre dag bliver han usikker eller nervøs over ting han ser hver dag - umildtbart er det ikke det samme som udløser fnysen og store øjne, det virker lidt tilfældigt og lidt uprovokeret - her til kan sige at jeg også tydeligt kan mærke forskel på om han får sit B-vit eller ej.

 

Jeg synes vi har et godt tillids forhold, han respektere mig og kan får ham til at reagere med blot min stemme (bakke, går frem, bliv stående, vende omkring)- og han elsker at stå og sove i mine arme - lille pus (har jeg aldrig oplevet en hest før gøre)

 

Vil lige nævne at jeg haft dyrelægen indover mange gange, alt fra zylkein, probiotika, mavesårs hæmmende produkter, blodprøver m.m. er prøvet og men det hele gælder at at det virker den første uge og derefter er det, det samme igen (også selvom han stadig får produkterne)

 

Så please hjælp mig, jeg er frustreret over at jeg har en hest med et super dejligt sind, men som ikke fungere 100%

 

Hvis jeg mangler at give noget information, spørg endeligt :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 11:42

Hvad får hesten at spise?

 

Jeg ville give den en magnesium kur over 4-6 mdr. Der udover ville jeg også give ham en Microvital kur fra Hippolyt.

 

Ville overveje at købe ormekuren Equimax som tager ALLE orm, for en sikkerheds skyld. Det skader i hvert fald ikke, så du er sikker på at det er er orm der laver ravage i den.

 

Ville sætte den på hø (hvis ikke den får det, du har ikke skrevet foderplanen ned) samt noget fiberrigt foder uden for meget sukker.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
2
Svar på denne tråd
 
 Foder og hø
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 11:53

Ja det var måske smart at nævne ;)

 

Han får dagligt for delt på 3 måltider (stor hest på ca. 600 kg):

ca. 1,5 kg lucerne mix fra st. hippolyt

600 g First Horse Omaga 3 classic

600 g opblødte fiber/roepiller fra Horselux

100 g vitaminer også fra Horselux

 

og 15 kg tørt hø i boks og libitum frøgræs på folden

 

Derudover får han som tilskud:

Loppefrøskaller

Biotin

B-vit.

YSY

 

Han fik for 2 måneder siden en Equimax ormekur og blev efterfølgende igen tjekket for orm og der er ingen af betydning :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 hhhhhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  16-04-2015 14:54

Når nu din hest lider af dårlig mave skal du starte med at fjerne de roe- og fiberpiller der er opblødte.

 

Jeg ville i stedet skifte over til at give alm. fiberpiller. Jeg bruger selv dem fra enten Saracen eller Spillers, de er rigtig fine. Spillers Fibre Cubes eller Saracen Fibre Pencils.

 

Fjern frøgræsset på folden. Frøgræs svinger alt for meget i kvalitet og kan gøre en hver hestemave rigtig dum :(

Udskift i stedet med fx halm og hø.

 

Så ville jeg fjerne den B vitamin og give en MicroVital kur i stedet for. Hvor længe har du givet YSY og har det haft en virkning? Hvis du har givet den længe så ville jeg fjerne den hvis ikke den har haft en effekt.

 

Hvis ikke din hest har brug for en højere energi indhold ville jeg fjerne det fuldfoder du giver FIrst Horse Omega Classic) Det er et foder med et højt energi indhold til hårdarbejende konkurrenceheste, det lyder ikke som om din hest (udfra adfærdsmæssige du beskriver) har behov for sådan et foder.

 

Som basis foder kan jeg anbefale dig Hippolyt Natur Musli, den har jeg i hvert fald været rigtig glad for til min hest.

 

Så i bund og grund:

Behold lucernen

Skift over og giv 600 gram Spillers/Saracen Fibre Cubes/Pencils

Skift over og giv 800 gram Hippolyt Natur Musli

Smid roepillerne/fiberpillerne og vitaminerne væk (den er nu dækket ind via Natur Muslien)

15 kg hø

 

Fjern frøgræs på folden

 

Giv en magnesium kur og en MicroVital kur fra Hippolyt. Fjern B vitamin (evt YSY hvis ikke det har effekt)

 

Så han ellers et sted med masser af foldtid, god udluftning, gode foldvenner - uden at stresse og virker han glad og tilfreds i sit miljø? Det har jo også ganske meget at sige..


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 uden at jeg
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 14:11

skal gøre mig klog, så ville jeg nok også udelade Frøgræs. Jeg læste forleden dag, at der altid vil være svampesporer i Frøgræs uanset hvor god kvalitet det er - fordi frøgræs når at lægge sig på jorden inden det bliver høstet. Prøv med halm i stedet. Pøj Pøj


Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 gode svar
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 12:34

Tak for de gode svar :)

Min hest står desværre et sted hvor mulighederne er små og begrænsningerne store, så...

Jeg kan/må ikke fjerne frøgræsset fra marken.
Der foderes i stalden kun med (ingen mulighed for at fodre med andet :( ):
- first horse robust classic
- firste horse omega 3 classic
- lucerne
- haver
Han går ud mellem 3 og 7 timer daglig - ikke mulighed for mere.
Hans foldbodies er nogle bisser, men han er selv en lige så stor bisse (legebarn) ;)

 

Som der er nu få han ikke længere de opblødte roe/fiberpiller og kun 300 g omega 3 (fordelt på 3 måltider), prøvede en periode på 2 uger uden b-vit og det var desværre en meget kedelig oplevelse - spøgelser over alt, nervøs for bare at skulle ud fra stalden, samt over sensibel overfor alm kendte ting (hans vandkop på marken f.eks.). Så han er altså på b-vit igen.

 

Jeg leder efter et andet sted til ham i sammenhæng med at vi selv skal flytte til sommmer, men indtil da har jeg lidt brug for nogle gode midlertidige løsninger. Vil i løbet af det næste stykke tid afprøve en magnesiumkur.

 

Selv er jeg begyndt at overveje om det måske alligevel kan være mavesår? - lyder det som det?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et lille tip
Forfatter: 
Dato:  27-04-2015 14:06

Hej,

 

Eftersom du har mistanke om og hesten tidligere er behandlet for mavesår, så kan det måske have noget at sige. Jeg har lige hørt en nyhed om, at hesten under arbejde trækker musklerne sammen omkring mavesækken, hvilket giver hesten "sure opstød", altså mavesyren presses op i den øverste del af mavesækken og måske endda helt op i spiserøret mens den arbejder (så det kan skvulpe godt rundt og lave ravage).

 

Jeg havde en overgang (for mange år siden, før det blev mere almindeligt anerkendt, at ikke-væddeløbsheste kunne have mavesår) mistanke til, at min hest havde mavesår (den blev senere flyttet og fik helt anderledes gode forhold), og jeg vænnede mig til at give den lidt hø, mens jeg striglede, umiddelbart før jeg red. Siden har jeg hørt, at det er en god ide, idet det danner en slags "flydelåg" på mavesyren. Jeg bruger det stadigvæk, hvis jeg skal ride lige umiddelbart før fodringstid, fordi jeg ved, at det er et stykke tid siden min hest har fået fordøjelige fibre ned i maven - og det er jo ikke til at vide, hvornår den sidst har guffet af sin halmballe på folden, før jeg hentede den.

 

Jeg synes, at det har en udmærket virkning på min hest (beroligende), og i hvert fald er det let at gøre og ingen skade til. Hvis du har problemer med at få lov på dit opstaldningssted, kan du evt. købe en sæk O-Grass eller lignende og bruge i stedet - det kan serveres i en almindelig spand.

 

Held og lykke med din hest - jeg håber den får det bedre.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nervøs/dårlig mave
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 09:54

Hej,

Jeg ville uden tvivl ringe til St. Hippolyt og få gode råd. Deres foderrådgivere er rigtig dygtige. De giver gratis råd på telefonen. Og så ville jeg uden tvivl bytte til kun St. Hippolyt produkter. Også selvom det evt. vil give dig nogle ekstra omkostninger. Det lyder somom din hest mangler noget i sin mad, siden han kan være så forskelllig fra dag til dag, og at du mærker forskel vedr. B-vitaminer. Desuden; når han først har dårlig mave, så er tarmen jo endnu dårligere til at optage næringsstofferne.

Min "nye" hest, som jeg har haft i 2 år nu, havde også "overreaktioner" på ting da jeg fik hende. Og hun var meget sur og hysterisk omkring fodringstid. Nu er hun meget roligere og cool. Ingen tvivl om at hun var sulten og manglede noget i maden dvs. sporstoffer/mineraler osv.

Held og lykke med ham. Synes det er synd at han ikke trives.

Mvh

Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 10:23

Ville kontakte Winnie Stubkjær, som kan spørge din hest direkte.. Og dermed spore sig ind på hvad der går galt-mangler i dens hverdag...

Hun kan kontaktes på info@deklogedyr.dk og du kan læse mere om hende på http://www.deklogedyr.dk :)


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder op til ridning
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 12:31

Jeg prøvede i går lige op til at jeg skulle ride, at give ham noget foder, omkring 200 - 300 g - Hvilken forskel! :) glad hest, ingen dårlig mave, ekstra gear i gangarterne:) Om det lige har været foderet eller noget andet der har spillet ind er jo ikke til at sige.

 

Charlotte: Jeg tror du har fat i noget, han må jo mangle noget i sit foder som giver til udslag i hans adfærd, men skal der ikke en boldprøve til for at vide hvad det er der er mangel på?
Hvis han skal fodres med andre produkter, skal jeg selv gøre det (vil gøre det med glæde hvis det, er det der skal til) men jeg har kun mulighed for at nå ned i stalden 2 gange om dagen (morgen og aften) og frygter at det bliver for store mængder han skal have for at være dækket ind :/

 

Jeanette: Har overvejet i frustration og mangel af løsninger der virker, at få en ud der kan spørger ham - også selvom jeg ikke helt er overbevis om det med at tale med dyr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 14:34

 

En hest i zink og/eller magnesium mangel, kan være vågen og nervøs.

Ville derfor give en microvital kur, som booster op på alle områder hvis hesten er i vitamin/mineral mangel.

Eller en fuldfoder blanding der har lav stivelse, de kan findes på foderdata.com hvor du kan vælge under 10% stivelse.

 

Der udover, ville jeg hoppe over på ikke noget af fuldfoderet der tilbydes og kun give vitamin/mineraler også lucerne, samt evt. fiberpiller for at holde huld.

 

Du kan evt. se om det hjælper at hesten får noget lucerne eller hø 1-½ time før du rider. Dette hjælper på at neutralisere den mavesyre, der kan blive skabt ved manglende grovfoder/tyggetid.

Den mavesyre der er og som er der hvis man ikke giver noget til at neutralisere den, skulper så rundt i maven under ridning - ikke behageligt.
Det kunne også give splat maven.

 

Der udover, kan heste der er låste i nakken også være nervøse.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2015 15:12

Det bedste er absolut grovfoder-lucerne inden den skal trænes, det ligger den bedste hinde på mavesækken mod mavesyren

Det er ikke et issue her, da hesten altid har adgang til grovfoder-græs 24/7, så skal ikke tænke over han skal have noget i maven inden der trænes :)

 

Prøv det af og se om det virkelig "bare" er det der skal til...


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider