Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 SUK!!!!!
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 14:40

Som nogen måske kan huske, havde Faxa en omgang uforklarlig kløe i efteråret. Det endte med at hun fra den ene dag til den anden begyndte at fælde (altså fælde vinterpelsen - IKKE kvikt! )

 

I januar fik hun et tilbagefald, hvorefter jeg pelsede damen for at kunne kigge nærmere på hende. Bortset fra nogle få knopper med lidt skæl var der ikke noget at se. Kløen stoppede med det samme pelsen røg...

 

Onsdag nat gik kløemonsteret så amok igen . Det resulterede i at hun i løbet af natten fik kløet AL pelsen af kinden i et håndsstort område, heldigvis fik hun stoppet inden huden røg med

 

Nå, ringede til dr. dyr og vi blev enige om at hun ville komme og kigge lidt på det dagen efter. Så skal jeg da ikke tænke over hvad skattepengene jeg får retur skal gå til...SUK!

 

Dr. dyr kom, kiggede og rystede på hovedet mens hun mumlede noget om gamle heste og deres særheder ... Vi blev enige om, at eftersom der ikke var tegn på noget som helst af nogen som helst art der kunne udløse kløen, så var det nok på sin plads med et vitamin boost...

 

Jeg blev ekviperet med Vita B-Forte og Immuno RS samt en kløestillende lotion. Så langt så godt - meeeeeen nu kender jeg jo min hest efter godt 12 år sammen, så var noget spændt på om hun ville æde det da hun er SERIØST dum på det punkt... Dvs. hvis ikke mokken synes det er spiseligt, ja så spises det bare ikke - SLUT!!!

 

Og ganske rigtigt - det kan IKKE spises OVERHOVEDET! Hun er frygtelig - for puttede kun en mikromængde i, som i det der kan være imellem 2 fingre... Der blev snust, der blev vrænget mule og der blev vendt rø... til . Næste fodring: der blev snust, spanden blev væltet og rø... blev vendt til... 3. fodring: der blev snust, der blev kigget ondt på mig, der røg en hov i spanden og rø... blev vendt til...

 

GODT SÅ, I´VE GOT THE POINT NOW MØGKRAMPE!!!!!

 

Igennem årene er alt forsøgt når hun har skullet have "problemmad". Kamufleret med gulerod, æble, juice, olie (mash æder vi heller ikke...), ting har været i fryser for at tage noget af lugten, det er opløst i vand og sprøjtet i munden (= en hest der "pludselig" groede en ENORM angst for sin grime (mens den vrængede mule og skred... - på trods af at sprøjten var i stalden og hesten på marken...)

 

SÅ - ænder - kom så med det ultimative trick! For jeg er løbet tør - og har nu produkter for den anden side af 600 kr. til at stå som ikke gavner noget...

 

Trine (Faxa)


1
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke en
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 16:01

bestemt dame

 

Tror jeg ville prøve at blande det i æblejuice eller flydende melasse


0
0
Svar på denne tråd
 
 Åh hopper :-)
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 16:03

Årh jeg ved ikke hvilke ideer man kan bidrage med desværre. For din hoppes diagnose er klar for enhver - hun er en RIGTIG HOPPE Med al den charme det nu indebærer, ligeså kommer problemerne. Heldigvis er dejlige netop det jeg elsker ved hopper - omend problematikken er svær! Mit bedste bud havde nok også været at sprøjte det ind i munden, men det er jo allerede forsøgt uden held...

Hopper kan blive noget så skrup fornærmet, så uanset hvad du gør, så forbered dig på at jeres venskab måske lige bliver sat på stand by i nogle dage


 

Venlig hilsen Nanna

 

Hedens Ruder Knægt

Monza´s Touché

...og nu også æslet Oscar

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hoppet...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 16:35

...oh yearh!!! Men kun i nøje udvalgte situationer Normalt er hun faktisk yderst velopdragen og gør gerne hvad hun kan for en - meeeen det her med mad/medicin - det bliver vi nok bare aldrig enige om

 

Jeanette O: Æblejuice udløser et ansigstudtryk som om man er ved at ville forgive hende Hun behøver ikke engang putte hovedet NED i spanden for at lure at det er hældt i...

 

Melasse - noooooo, det klisterstads DET rører vi ikke - det er jo på højde med mash i klamhed! Generelt er hun MEGET sippet med ting der klistrer... meget damet adfærd, hvem gider da også sådan noget gris?

 

Nanna Werner: Jeg ELSKER også hopper for deres meningers mod - men GODDAMMIT hvor er det til tider udfordrende når man nu prøver at hjælpe kræet

 

So far er jeg også kommet på planen om at opløse Vita B-forte halløjet og så må jeg jo bruge den tid det tager at få skidtet sprøjtet i hende - det gode er at hun ud af det blå giver op - det er bare et spørgsmål om hvem der mener det mest

 

Men Immuno RS er sådan nogle små piller, så der dur den taktik ikke...

 

Udfordringer udfordringer udfordringer... SUK!

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 19:50

hvad med noget naturmusli? det har sådan en meget kraftig lugt. bare til at blande det i.

 

da min hoppe skulle have pencillin i 1 mdr, efter at hun blev sparket i hovedet (ind til bihulen) var jeg også turen igennem. men hun blev altså snydt med at putte medicin ind i et æble. skiftede lidt imellem æbler og pærer (mine elsker pærer - faktisk alt sødt)

nu er jeg heldig for mine to ELSKER alt som ligner suppe. nu får de så grønpiller (roepiller gider de ikke at spise) og det spiser de med stor glæde. grønpiller lugter nemlig rigtig godt

 

det med æblejucie har jeg også prøvet, og det gider mine hellere ikke

 

har hun ikke noget som hun bare elsker ?



0
0
Svar på denne tråd
 
 skønne hopper
Forfatter: 
Dato:  29-03-2015 21:44

nå men det var egentlig noget helt andet jeg ville nævne...

Nu er hun jo ikke helt ung længere - og uforklarelig kløe kan jo være relateret til PPID (Cushings). Vores lille døjede med pelsproblemer - så som kløe uden nogen forklaring - og det flere vintre i træk. Efter han er startet på sin Pergolid er det forsvundet :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 selv om det ikke er sjovt
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 07:16

ja jeg indrømmer, at jeg ikke kunne lade være med at trække på smilebåndet, da jeg læste din beskrivelse, har du prøvet med honning, det brugte jeg til en pensionhest der var meget kræsen.

 

Jeg priser mig lykkelig for at jeg har en flodhest der er alt spisende.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klog hest
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 09:40

 

Det er sørme en klog hest du har dig med meget personlighed.

 

Hvis du på forhånd véd at din hoppe er omtrent umulig at lokke medikamenter i, hvorfor har du så købt det? Tænker du at efter 12 år sammen så er hun med garanti blevet nemmere..

 

Jeg har haft den samme hoppe i 22 år og hun er da bare blevet mere og mere stædig og enerådig over årene. Det virker som om hun føler sig hævet højt over almindelig høflig opdragelse nu.. Hun har altid haft sine egne idér, men med årene er det blevet mere belastende på en ikke altid lige charmerende måde..

Min far siger at gamle hunde og heste, "MÅ" lidt mere, dét har hun da bestemt taget til sig..

 

Det er min erfaring at dyrlæger ikke er specilet gode til sådan lidt udefinerbare ting. Har selv haft stor glæde af at bruge Tove fra Naturgaarden, da hun er en knag til at diagnostisere og finde homopatiske produkter der virker. Det er kun få dråber de skal have på slimhinden og noget din hoppe ikke vil kunne spytte ud. Med mindre det ligefrem er lus, for de er kun "bange for" Aloe Vera..


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvedeklid
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 10:17

Først og fremmest må jeg sige, at jeg ikke misunder dig at have en kræsen hest

Jeg har selv et styk fuldblod, som også er noget kræsen.

Dog kan jeg lokke størstedelen af alle former for medicin i ham, hvis jeg laver varm hvedeklid, river 2-3 æbler ned i og blander det hele rigtig godt sammen. :)

Og hvedekliden behøver jo ikke at være flydende, den kan godt være lidt tykkere i konsistensen. Af og til blander jeg også lidt lucerne i, hvis det ikke skal være ren suppe, og for at give det lidt "struktur". :)

 

I stalden har vi en tinker, som normalt er alt-ædende, men han er lige nu på smertestillende og det er ikke noget han er synderligt begejstret for. Han rører slet ikke sin mad, eller også sorterer han medicinen pænt fra, også hvis det er blandet med roepiller og mash Man kan godt give ham det i en sprøjte, hvis man altså gerne vil have over halvdelen spyttet i hovedet undervejs

 

MEN, så foreslog jeg ejeren at lave hvedeklid med revede æbler, og bummelum, nu spiser krikken det hele. :)

 


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 12:02

nu er det jo reelt "kun" et kosttilskud din hest skal have og ikke livsnødvendig medicin.

 

Så jeg ville vælge kampen med omhu. Hvis den mangler noget i kosten, kan man evt overveje at give den et mere koncentreret tilskudsfoder og være kritisk med sin kvalitet af grovfoder.

 

hvis en hest først har sagt ADDDDdd er det nærmest umuligt at blande det "ulækre i foderet."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 12:51

Har du evt prøvet gulerodsjuice? De har een i fx Aldi, der smager super af gulerod (Syntes jeg)


VH Pernille

 

"Sig aldrig Nej til en fristelse.... Den kommer måske aldrig igen!!"

"Tænk hvis der blev krig og ingen mødte op"

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 17:26

...man kan da heller ikke være væk fra arbejde før det vælter ind - det er SKØNT at så mange ænder giver et besyv med!

 

Nå, prøver at se om ikke jeg kan få svaret fra en ende af...

 

anja n ?detvarkattens?: Naturmüsli fik hun faktisk engang - desværre kørte hun træt i det, ellers en rigtig god ide...overvejer stærkt om jeg skal prøve et tiltuske mig en foderprøve og se om det gør tricket (20 kg "uspiseligt" foder er lidt øv at stå med )

 

Kræsenpinden elsker generelt bare ikke mad/guf af nogen art - hun spiser det hun føler for, og resten får en mildest talt noget aparte behandling

 

Svensen: Vi havde den mulighed oppe at vende, men umiddelbart har hun ikke andre tegn der peger i den retning...

 

inger christensen: GENIAL ide - for flere år siden var det "moderne" at bruge honning ved mukbehandling - og en af hendes foldbuddies dengang var smurt ind - med det resultat at Faxa stod og overslikkede hans ben - det må prøves

 

Shagya: Man håber jo altid at den er ved at blive voksen ik´?

 

Det er heldigvis mange år siden jeg sidst skulle lokke problemmad i hende - så HÅBEDE at hun var groet fra sit "pjat" - det var hun så ikke (endnu...)

 

Desuden har det altid været MEGET svingende HVAD det er vi ikke spiser. F.eks. er Ungulat fra hippolyt gledet rask ned, mens lamin fra samme blev sorteret fra... Så det er altid knald eller fald med hende - f.eks. åd hun i en LANG periode ikke gulerødder fra Coop

 

Mine forældre mumlede noget om at hun ligner sin ejer da jeg sidst brokkede mig over hende (bare fordi jeg ikke kan sluge piller...)

 

Tove har jeg også flere gange brugt med held, vil da overvejE om det er tid til et tjek af hende igen.

 

Josephine ?Maphard og Nuller: "Snask" af enhver art bliver prompte brugt som vægdekoration af gimpen - desværre...

 

leonidas: Du har ret i at det ikke er livsnødvendigt, men eftersom stråfoder og foder BURDE dække hende ind og måske ikke gør det (pga alder højest sandsynligt) så er et "boost" alligevel nødvendigt. Næste vinter ryger hun formentlig på seniorfoder - men er lidt ked at ændre foder så kort tid før den står på overgang til græs.

 

Praxis: Gulerodsjuice - det må forsøges , har jeg slet ikke skænket en tanke at man kunne få (er det meget tydeligt at jeg er lidt konservativ mht. juice ?)

 

I øvrigt, så har hun ikke kløet mere (7-9-13!), så håber det er ovre for denne vinter...

 

Trine (Faxa)

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 Kræsen hoppe
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 21:04

Den hoppe jeg havde part på spiste i sommer perioden sin medicin drysset på udskåret frugt. Ellers kunne vi glemme det mens hun gik på græs. Om vinteren kunne det blandes i hendes foder.

 

Så det er pulver hun skal have, så kan du måske skære æbler og pærer ud og drysse det på der.

 

Heldigvis har jeg fået købt mig en alt ædende vallak. Det er noget nemmere at fodrer på. Selv hvidløget slikker han gerne direkte fra bøtten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hoppe hoppen
Forfatter: 
Dato:  30-03-2015 21:44

Pærevælling: God ide - hvis altså gimpen hoppede på den, det gør hun IKKE . Ting der skal spises må KUN lugte/smage/føles som det Faxa mener det må... ellers udløser det hmmm, kreativ fjernelse af problemet

 

Note til mig selv: Næste hest bør testes grundtigt på dette område før overtagelse

 

Trine (Faxa)


1
0
Svar på denne tråd
 
 Rugbrød.....
Forfatter: 
Dato:  31-03-2015 09:04

Her virker (klistret) rugbrød bedst, men den går jo kun, når det er små mængder pulver. Sidst mente dyrlægen, at hun skulle have noget andet medicin, men det var ikke til at lokke i hende, da det var granulat og en noget større mængde. Producenten påstår ellers på pakken, at det er velsmagende. Nej tak sagde min ellers MEGET madglade hoppe. Jeg har prøvet æbler , gulerødder mm, men niksen biksen , om hun vil røre det, hvis der er blandet medicin i.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Rugbrød
Forfatter: 
Dato:  31-03-2015 11:09

Hejsa, lyder godt nok besværligt.

 

Min madglade vallak er ret god til at puste pulver osv. væk og så spise maden uden. Eller lukke læberne meget meget stramt sammen, så jeg ikke kan få dem fra hinanden, hvis jeg vil sprøjte noget ulækkert ind i hans mund. Men som skrevet ovenfor så virker rugbrød her. Lav en lille klapsammenmad med pulver piller olg mellem skiverne. Det har virket på min og alle jeg har foreslået det til - også besværlige hopper, men lyder til du har æren af et særtilfælde, men jo værd at prøve.

 

:0) Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi spiser....
Forfatter: 
Dato:  01-04-2015 16:31

...desværre heller ikke rugbrød (hvem sagde kræsen?)...

 

De sidste par dage har jeg fået lokket MEGET små mængder af Immuno RS i hende - men der er dælme langt op til de 2 skefulde hun skal have dagligt

 

Vita B-forte har jeg opgivet... Har nu købt B-ekspress fra BH, så må jeg se om hun gider det istedet...

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 En anden mulighed
Forfatter: 
Dato:  01-04-2015 17:12

Min ene ponyhoppe har gennem alle årene tabt manen eller pelsen i de sdste vintermåneder eller starten af foråret. Lige så snart sommeren sommeren så får hun pels igen. Men det har generet mig.

 

For en del år side gav jeg hende en vask i Virkon S lige inden jeg forventede problemet opstod, og så skete der absolut intet, faktisk ingen problemer i flere år.

 

I år begyndte hun for 3-4 uger siden, og så måtte jeg finde en dag hvor vejret var hædeligt og vaske hende. Alle de bare pletter er allerede dækket af små fine hår igen.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Alternativt
Forfatter: 
Dato:  01-04-2015 21:27

Hvad med f.eks at prøve at blande det i appelsinjuice eller rødbedejuice???

 

Jeg har kendt en del heste, der var meget vilde med rødbeder, hvordan har din kræsenpind det med dem??

 

Appelsinjuice foreslår jeg, fordi jeg lige har opdaget, at min hest er meget vild med clementiner. Så meget at jeg er nødt til at dele med ham = jeg får en lille bid, resten forlanger min ellers så velopdragne hest at få

 

Mange heste er også begejstrede for bananer, kunnne det evt. være en mulighed??


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 cushings
Forfatter: 
Dato:  01-04-2015 21:32

Angående cushings, så kan de nu altså sagtens være i farezonen, selvom man ikke lige umiddelbart ser symptomer.

Min gamle Chanell er testet for cushings og hun ligger lige på grænsen til at være positiv. Hun er langsom om at fælde sin vinterpels, men har ellers ingen symptomer overhovedet. Så det ville jeg altså teste for, selvom Faxa ikke har andre symptomer end pelsproblemerne.

 

Jeg troede i øvrigt, at jeg har en kræsen gammel dame, men jeg tror hun må se sig slået af din Faxa

Her skal jeg have et par tilskud i damen og dem kan jeg i øjeblikket camouflere i en 1:1 blanding af speedibeet og glyx mash. Jeg prøvede med ren speedibeet, men den gik IKKE. Jeg skriver også "i øjeblikket", for det kan nemlig sagtens være, at det der glider ned med stor fornøjelse nu, er blevet forvandlet til det klammeste stads om ½ år ifølge Chanell.

Chanell spiser gerne B-vitamin fra Brogaarden også uden camouflering.

 

Men i guder hvor jeg kender det der med at have en masse dyrt indkøbte produkter og foder stående, som dyret pure nægter at komme i nærheden af


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider