Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Råd søges: Krybbebider med gener deraf.
Forfatter: 
Dato:  23-02-2015 11:17

Hejsa:)

 

Håber nogen har nogle gode råd til mig og min dejlige hest.

 

Han er krybbebider, og har været det fra 5-6 mdr alderen. Han blir 7 i år. Jeg har selv avlet ham.

 

Jeg har aldrig selv mødt en hest som krybbebider ligeså meget som min gør. Det er virkelig ekstremt, og han siger de højeste lyde samtidig.

 

Frem til for 1 1/2 år siden har krybbebidningen ikke været til gene for min hest, han var bare krybbebider og det er jo nemt til at lave med.

 

Det skal lige tilføjes at jeg i 2010 fik ham undersøgt for mavesår på Nørlund Hestehospital (sådan en kiggert undersøgelse ned gennem halsen og ned i mavesækken), for var der er årsag, skulle han selvfølgelig hjælpes. Men der var INTET at se, og da det på dette tidspunkt heller ikke generede hesten, så var det jo bare en vane som han har.

Han blir selvfølgelig fodret med foder med minimal stivelse og lucerne, samt alt det hø han kan spise, samt fri adgang til hø på folden.

 

Han krybbebider i ALT, krybben, jern i boksen, tovene på staldgangen, ja selv pælene på marken!

 

For godt 1 1/2 år siden begyndte han så at få gener af det.

Han er begyndt at vokse enormt i maven når han suger luft. Det gjorde han aldrig tidligere. Han ligner tit en tønde i maven!

Og når jeg så rider han kommer der enorme mængder luft ud, og når jeg sætter i trav stopper han brat op mange gange og skal af med afføring. Dette fortsætter den første 1/2 time af ridningen.

Meget frustrærende og så synd for ham. Men ridningen hjælper klart, da han nærmest er forstoppet og det så sætter gang i maven.

 

Det er en fantastisk hest jeg har, han går dressur på M niveau og har et bevægelsesmønster i særklasse, han elsker at arbejde. Så det er dybt frustrærende at vi skal døje med dette. Det ødelægger vores træning.

 

Er der andre som har oplevet dette? eller noget lignende?

Nogle råd?

 

Jeg har snakket med 3 forskellige dyrlæger om det, men de ved ikke hvad jeg kan stille op, udover de alle anbefaler at han skal stå med rem.

 

Jeg læste fornyligt at ny forskning viser at krybbebider ikke suger luften helt ned i maven. Det ville jeg også have troet indtil for 1 1/2 år siden, men nu kan jeg jo SE at maven vokser når han suger luft, og det gør det næsten umuligt at ride normalt pga alt det luft og nærmest forstoppelse han har?

 

Har i gode erfarringer med en bestemt dyrlæge som ved meget omkring dette?

 

Mvh Pia

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1111111111
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 08:38

Jeg har ingen mirakelkur at give dig. men jeg har haft 2 krybbebider, ( købt med denne fejl ) den ene måtte have rem på, på stald, han var også tjekket i hovede og rø. på dyrehospitalet. han havde meget lille antydning til mavesår, men det skulle ikke give så makant udslag. og der fik jeg at vide at det var hans sutteklud/dårlig vane. samlignet med bide negle/Ryge/drikke kaffe ec ec. det er en vane. og for nogle menesker(og dyr) er det nemt eller muligt at stoppe/ændre denne vane ( holde op med at ryge eller bide negle mm ) men for andre er det uanset hvor viljestære de er umuligt at ændre denne vane.

Men når min havde rem på var den mere afslappet og kunne slappe af, For remmen gjorde at han viste at så kunne han ikke "krybbebide" han fik alt sit foder serveret på gulvet og vand i en balje, så han stod i naturlig ædestilling. jeg fik en meget "smart model" halsrem som jeg var ret tilfreds med. jeg kan sender dig et billede hvis du har intresse.

 

Men ham jeg har nu, han er ikke ekstrem. Der har vi påsvejst en anordning på en stolpe i boksen, hvor der er monteret en træstople på, og den bider han i når han spiser, og ud over dette røre han ikke ved andet. så ham ville jeg aldrig lægge en rem på.

 

jeg ved godt mange er imod halsremme til krybbebidder, men jeg syntes man skal prøve sig frem, for at finde ud af hvordan hesten funger bedst. for der findes jo også heste der stresser mere op, hvis de får rem på, og det de forhindres i at bide i noget, så om det er 100% vil jeg ikke spille klog på, kan kun tale af erfaring.

men jeg er også bekendt med oprationer for krybbebidning, men det er desværre kun få heste der reagere posetivt på dette.


:O)

2
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 11:24

Han må jo have nogle smerter siden han vil indløse de endorfiner der kommer ud af at krybbebide og sluge luft.

 

Krybbebiderrem skulle forbydes, det er decideret dyreplageri!

 

Jeg ville overveje at få ham nærmere og dybere undersøgt. Dyrlægen må have en ide til hvad der kan undersøges som kan give smerter på hesten siden den vil krybbebide.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
3
Svar på denne tråd
 
 Krybbebider
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 11:37

Sådan en har jeg også - hun er købt som krybbebider... Hun begynde at krybbebide som 4 års da man tog hende fra Løsdrift og satte hende i tilridning uden megen foldtid - og vupti så begyndte det.

 

Hun er i januar 2014 behanlet for mavesår af Nanna Luthersoon (foderrelateret). Fodres på minimal stivelse og ad libitum grovfoder. Ifølge min dyrlæge så kan det være umuligt at slippe af med vanen når de først har fået den - og jeg vælkger at tro på FAGFOLK !!!!

 

 

Jeg døjer også med hendes mave - hun er til tider oppustet især hvis hun ikke bliver reddet og hun kan have tendens til forstoppelse (jeg kender hende heldigvis så godt nu at jeg kan tage det i opløbet). På grund af dette har jeg selv overvejet remmen - min bider i en træplade når hun er i boksen men på folden tager hun stort set ikke fat i noget (foldtid 12-14 timer). Så foreløbig klarer vi den men jeg kan godt forstå hvis du overvejer remmen! Jeg forestiller mig at den hurtigt vænner sig til det.

 

I starten da jeg fjernede "bidemuligheden" på folden (høkasser) vadede hun rundt og kunne ikke finde ro fordi hun ikke kunne bide. Men efter 1 uge faldt hun til ro og står nu helt stille og roligt og spiser hø på folden. Jeg tror jeg ville få samme reaktion med remmen i boksen hvis jeg gjorde det.


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2014

Rockness - DV 2005

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 13:08

Du skal skrive en besked til pretty fancy hun kan hjælpe herinde


 


western,skovturs, distancerytter som rider på hesten over dem alle
nemlig selveste Whitey

Hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 16:14

hvor lang tid er den på fold



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 18:41

Jeg ville helt klart vælge en halsrem, når problemet er så stort.

Det er nemlig 'bare' en dårlig vane - når alt andet er udelukket.

Jeg havde en plag der begyndte på det. Hun fik en afkortet stigrem om halsen, så hun ikke kunne sluge luft - og så stoppede hun. Jeg tog det med det samme jeg opdagede det. Og så kom hun i en boks hvor hun kunne stikke hovedet ud - når hun ikke lige var på fold i mange timer. Og hun gjorde det i øvrigt aldrig siden !!

Nu tror jeg at dit problem er blevet så stort, at samme metode ikke vil virke. Men måske en helt almindelig læderrem alligevel vil kunne fohindre den i at vindsluge ?? Jeg ville give det et forsøg !!!

 

Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Krybbebider
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 20:31

jeg har en gammel dreng på 20 der har været krybbebider i de 10 år jeg har haft ham. Han var også krybbebider inden jeg købte ham!

Jeg har prøvet ALT for at få ham til at stoppe, rem, foderskift, løsdrift. Intet har virket.

han er simpelthen dybt afhængig, jeg plejer at kalde ham for narkoman!

Han krybbebider på alt. Han går nu i løsdrift hvor jeg har fjernet alt han kan bide på.

hans fortænder er slidt helt ned til tandkødet pga. krybbebidningen, så tænk over hvor meget de gør det og prøv at minimer det så deres tænder ikke bliver slidt ned ligesom min :(


Sagde Julie

Med den fantastiske fuldblods vallak Sing a Long xx

Fuldblod - hesten med xx Factor!!

Og stjernehesten Portsmouth!

************************

1
1
Svar på denne tråd
 
 Kedsomhed
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 20:32

Jeg havde for mange år siden en hoppe der nok mest var genetisk disponeret for krybbebidning, og så skyldtes det også delvist kedsomhed. Hun gjorde det nemlig kun i boksen, men ikke hvis hun stod i løsdrift med nøjagtigt det samme foder.

 

Jeg ved at både hendes far og andre hingste der var beslægtet med ham havde en overvægt af krybbebidere i forhold til andre hingste.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 20:54

Jeg har en krybbebider stående, den bider mest i krybben, men desværre også på pælene på marken.
Hvis hun ikke har rem på ca 50% af dagen får hun vindkolik og virker i det hele taget oppustet samt spiser mindre stråfoder.

 

Hun gik til at starte med med en almindelig krybbebiderrem, men den skulle sidde så stramt og det brød vi os ikke om.

Vi har en miracle collar til hende, den sidder ikke specielt stramt og hun kan når hun stækker sig frem (feks græsser eller æder af krybbe/høkasse have den til at hænge løst om halsen.

Vores går med den på fold (for så bider hun ikke så meget i hegnspælene (mindre risiko for at vælte hegnet) og så står hun uden inde på stald.


Venlig Hilsen


Sisse


0
0
Svar på denne tråd
 
 tjekkes igen måske
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 21:04

Har du overvejet at den måske har udviklet mavesår i løbet af de sidste 1½ år og at problemet derfor er blevet større? - jeg ville helt klart få den tjekket igen.

 

at han krybbebider på pælene kan forhindres ved at sætte øverste stød-tråd oven på stolperne - men så ville jeg nok overveje at give ham noget andet han kan "hive i" hvis du oplever at han stresser over ikke at kunne tage hegnspælene.

 

Der er muligheden at han krybbebider mere fordi han har "luft i maven" så det er selvforstærkende - her vil det måske hjælpe at forhindre ham i det i størst muligt omfang.

 

I boksen kan du jo fjerne krybben og fodre i balje - ligeså med vand. Og så må boksen laves så han ikke kan tage fat i noget.

 

Hvad på græs? - gør han det også der?

 

Hvordan er han ellers? - virker han stresset? - blev han flyttet der for 1½ år siden?

 

Men før du forhindrer ham alt for meget i at krybbebide ville jeg helt klart få ham undersøgt for mavesår en gang til.


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-02-2015 22:09

Har du overvejet løsdrift? Tænker mest på at motion virker lindrende for ham i forhold til han bliver "forstoppet"....

 

Jeg ville få ham undersøgt for mavesår igen, når det er tiltagende med følgende bivirkninger, er der risiko for at han nu har udviklet mavesår..


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-02-2015 12:14

Nu har man jo påvist, at mavesår hos mennesker IKKE stammer fra stress, men fra en bestemt bakterie - det skulle ikke undre mig, om det er det samme med heste...

 

Så, jeg tror ikke det er smerter som udløser krybbebidning, men en form for stress, hvor hesten så lurer at der er en beroligende effekt i at "bide i krybbe" og vupti, så har man en dårlig vane.

 

En krybbebider kan man måske få til at dæmpe sin vane, ved at fjerne ting den kan bide på, give meget og stimulerende foldtid, 90 5 af sin energi fra grovfoder ( giver lang ædetid) og ellers leve med det. Er det så slemt at mave og tænder tager skade, ja så ville jeg overveje en rem i perioder. Det er lidt ligesom at putte vanter på en som bider negle.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Halsrem
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 12:47
Halsrem burde som en anden siger forbydes, det er virkelig grusomt.

Selvfølgelig er det noget gøgl med din hest, men det kan godt ændres på anden måde.

Læs fx den store foderbog, der er en masse gode ting deri. Kig på hestens miljø, er den for lidt på fold, og en hest der skal præstere på M-niveau kan sagtens være stresset, og dermed forværre krybbebideriet.

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider