Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Pludselig adfærdsændring
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 12:50

For 1/2 år siden købte jeg den skønneste hoppe. Jeg har en datter der rider meget og købte derfor en ældre hest, så vi kunne ride ture sammen. Hun havde været rideskolehest i flere år, så hun var meget omgængelig og vant til lidt af hver. De først 5 måneder var hun den skønneste hest. Altid stille og rolig i alle sammenhænge. Min datter red stævne på hende og kunne gøre alt sammen med hende. For ca. 1 måned siden begyndte hun at ændre adfærd. Blev sky inde i boksen, når hun skulle have grimen af. Væltede nærmest ud og ind af boksen i ren panik. Går fuldstændig i panik, når hun skal ind og ud af stalden. Hvis staldgulvet er lidt glat, går hun helt i panik og kører sig selv op. Der er ikke sket noget med hende. Hun har ikke haft nogen dårlige oplevelser i stalden. Nu trækker jeg hende ind fra folden med en spand fyldt med gulerødder for at aflede hende, men når vi kommer til boksen rykker hun sig løs og vælter ind gennem boksdøren. Der opstår farlige situationer, da hun intet ser, når hun går i panik. Hun har haft en byld under øjet og nu er jeg bekymret for om den evt. har skadet hendes syn? Dyrlægen kommer imorgen og kigger på hende. Har nogen oplevet noget lignenede? Er meget bekymret for hende.Men er også meget bekymret for folkene i stalden og deres sikkerhed.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 13:07

godt det have noget med bylden at gøre eller at hun har slået hoften

 

Trækker du altid selv ud og ind af boksen?

 

Tænker at boksdøren måske ikke har været helt åben og hun har slået hoften og derfor er bange for at gå ud og ind


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ændret adfærd
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 13:23

Jeg har altid trukket hende ind og ud og været meget varsom med, at hun ikke slår hoften ind i boksdøren. Så det er ikke sket. Det var en stor byld, som hun havde da jeg købte hende og den blev opereret væk dagen efter jeg fik hende. Men den var meget dyb og måske har den skadet hendes syn gradvist. Har læst meget om blindhed ved heste og hun har desværre nogen af symptomerne på nedsat syn :(

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilken vej
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 19:42

skal den dreje ind i boksen?

Hvilken side var bylden?

 

Gør den det evt. også, hvis den skulle gå ind i en box til den anden side?


Cirkelinemus :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 adfærd
Forfatter: 
Dato:  01-02-2015 20:11

Hun skal dreje for at komme ind i boksen. Bylden sad under venstre øje og hun skal dreje til venstre ind i boksen, som hun står i nu. Men hun har tidligere stået i en boks, hvor hun skulle dreje til højre. Håber dyrlægen kan hjælpe med en forklaring imorgen :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Adfærd
Forfatter: 
Dato:  02-02-2015 12:30

Hun kan have liget fast, faldet ude på folden uden nogen har set, så få hende undersøgt evt. af en kiropraktor, der også er dyrlæge.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider