Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 tilbage på halm?
Forfatter: 
Dato:  16-12-2014 23:41

jeg flyttede for 5 mdr siden og her begyndte jeg så at have hestene på træpillesmuld.Og er endelig meget glad for det. det er nemt, fylder ikke ret meget....men

jeg er kommet i tvivl, for jeg kan ikke holde det ordenligt tørt hos dem - de har en stor fællesboks. har allerede på 4 mdr måtte tømme hele boksen ud 1 gang. så smed jeg spåner i bunden men det hjælper ikke meget

er bange for at de fryser - de er dog pakket godt ind i dækner

samtidigt er de to banditter så begyndt at æde mine hegnspæle - to gange nu har de haft nedlagt hegnet helt fordi pælene bliver bidt over.

 

men jeg ved at det er galt med pælene lige så snart de ikke står på halm.

så endelig har jeg mest lyst til at sætte dem på halm igen, og så tage den derfra

 

men hvor er jeg bare i tvivl. har nemlig en mega dårlig ryg, så det med for tungt arbejde er en dårlig ting. Men samtidigt skal hestene bare have det godt. Og lige nu er jeg bare i tvivl....

 

nogen gode forslag???

 

det skal lige siges at jeg er på kh så det skal være i den billige ende, da jeg vægter at de får godt hø, som det vigtigste



0
0
Svar på denne tråd
 
 Har ingen...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 09:40

erfaring med træpillebunde, men ville tro at en våd bund skyldes at der er for lidt strøelse i - så den er det i hvert fald med tørvebunde, som jeg efterhånden har brugt i 12 år.

 

Men jeg har aldrig forstået hvorfor det faktum, at man ikke benytter halm som strøelse, for mange automatisk betyder at hesten ikke tilbydes halm...

Jo, hvis årsagen til den alternative strøelse er, at hesten ikke tåler halm - men ellers er der da intet der forhindrer, at man tilbyder ædehalm?

 

Mine har året rundt adgang til halm, og især om sommeren, hvor de ikke får wrap, ryger der rigtig meget halm ned - de kommer ofte op fra græsset, bare for at æde halm, inden de går ned og græsser videre.

 

Hvis heste æder træ, selvom de har adgang til hø, tyder alt jo på at de savner træstof/halm - uanset om man som ejer foretrækker høet...

 

Dorte

4
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffff
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 10:10

Vores har træpiller i bunden og halm ovenpå i deres løsdrift. Fungerer rigtig godt.

 

De har også brug for træstof, måske derfor de spiser dine hegn.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil tro..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 10:51

at din bund er for tynd og at bunden suger fugt fra luften..

 

Jeg stod tidligere et sted hvor stalden var meget fugtig, det var simpelthen umuligt at holde bunden tyk og god.. Nu står hestene hjemme og jeg bruger ingen gang det halve træpiller som tidligere og bunden er meget tykkere.. Forskellen er helt klart at stalden nu er tør..

 

Jeg er ikke enig i at heste absolut skal tilbydes ædehalm.. Mine to heste har ikke fået halm i 2½ år og de har aldrig så meget som smagt på en træpæl på folden.. De får indimellem tilbudt lidt halm, de kigger fornærmet på mig og næste morgen er halmen spredt i hele boksen og ganske uspiselig..

 

Mine heste spiser hø ad libitum og der er jo altså også træstof i hø (så det er nok derfor de finder halm ganske afskyeligt) ;-)

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine får....
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 12:24

Mine får også tilbudt halm hele året rundt, og spiser af det hele året.

 

De står på træpillebund, og lige for tiden hvor ALT er vådt og klamt, der bruger de ekstra træpiller for at holde bunden fin.

Jeg tror det er en kombi af høj luftfugtighed, kold staldgulv og længere tid på boks, fordi de bliver taget tidligere ind når det øser ned.

 

Mine kan ikke spise af hønet - net er til at lege med :-)

Så der har jeg taget et hjørne af boksen (træbokse) sat to regler fast, og så fået fat i en gammel dør fra et klædeskab fra 70'erne, god tyk kvalitet, uden pyntelister og med et "hul" som håndtag. Denne dør er sat ned bag de to reglar, og står på den måde i spænd op med hver boksside. Så de har fået en trekantet høhæk på gulvet på den måde. Samtidig kan døren nemt tages op, når der skal gøres rent i halmresterne.

En billig og nem løsning :-)

 

Mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min anbefaling...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 12:10

Jeg ville - i dit tilfælde med dårlig ryg og KH - fjerne det våde nu, og købe noget tørv som du ligger i bunden, og herefter måske kører videre med pillesmuld øverst for at holde en lys bund....

Tørven indkapsler lugt/fugt langt bedre end smuld, og du behøver ikke tage det hele ud hver gang...

 

Vigtigt !

Er at du fylder rigeligt tørv i bunden - og kun fjerner pærer dagligt, fyld mere på hvis der er vådt, til du har en god tyk bund !!

 

Mine egne bunde kører på 6. og 7. år i boksen - jeg fjerner tissepletter ca. 1 gang om måneden, og fylder en ny pakke tørv ned i hullet og retter af....

Det fungerer så fint her !!

 

Held og lykke !

Hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 takker mange gange
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 16:17

beslutningen er hermed taget. de kommer tilbage på halm. De sidste par dage har de fået lidt halm at tygge på og det er bare væk om morgen. Og de har hellere ikke kigget på mine pæle i de dage.

nu skal jeg bare finde en i lokal område om har halm.

 

de har stået på halm i stort set alle de år jeg har haft dem - i 12 og 11 år. Så det er ikke noget nyt. jeg prøvede træpillesmuld fordi det lød nemt og mere "ryg-venligt", men fugten er jeg bare ikke herre over. Har også prøvet hamp og spåner. Men er altid vendt tilbage til halm - også fordi de så har haft noget at gumle på hele døgnet.



1
1
Svar på denne tråd
 
 Annemette...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 16:53

der vist heller ingen der skriver, at heste absolut skal tilbydes halm - men hvis de viser tegn på at mangle træstof, når de ikke får det, så er det oplagte vel at tilbyde dem halm...

 

Citat: "Hvis heste æder træ, selvom de har adgang til hø, tyder alt jo på at de savner træstof/halm"

 

Dorte

1
1
Svar på denne tråd
 
 halm i net
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 19:39

Jeg kan heller ikke forstå, at træpillebund eller lign. = ingen ædehalm.

Jeg har hampbund og har altid net hængende med ædehalm.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min tråd
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 19:50

Dette kunne lige så godt have været mit tråd bare omvendt. Altså fra halm til træpiller. Nu der er gang i debatten bliver jeg så nød til at høre jer.

Jeg har 3 (alt for mange) heste og en shetlænder. Vallakerne er nogle være bokssvin og derfor er den bette kommet på træpiller pga. slankekur og pillerne bedre kan klare den øget mængde urin. Efter hensigten virker det og har tænkt om den store vallak også skal på træpillebund. Men er bange for at også her, er det en stor pærevælling dagen efter som med halmen. Har i nogle erfaringer her? Det er jo lidt lettere med halm når det hele bare skal ud. Halmen er også billigere men meget hårdere at muge i når der muges en gang i ugen. Brugte alt for meget tid på at tage klatter hver dag så gik over til halm igen (her havde jeg ikke vallakerne) og pensionisten snorksov hver nat i halmen. Nogen der bruger begge dele og kan det fungere?


Rideveninde søges & FULDopstaldning tilbydes

7 års allround Trakhner hoppe sælges, byd evt. byt med kat. 1 vallak

- Forsvunden pony efterlyses-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dårlig ryg
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 12:29

Jeg har piskesmæld og dermed ikke decideret dårlig ryg, men nakken er jo en del af rygsøjlen. Jeg kan simpelthen ikke holde til at muge i halmen med min ryg. Så jeg har sat min hest på træpiller og siden da har min ryg haft det godt igen.

 

Mht. fugt har jeg ingen problemer. Men min står også i boks, hvilket måske gør en forskel i forhold til løsdrift?

Jeg prioriterer en bund på mindst 10 cm og hellere op mod de 20 cm hele vejen rundt. Så bliver den fast, fejdrende og har et godt blødt og løst toplag. Når det er meget tørt i vejret kan det være nødvendigt at vande pillerne lidt, da de ellers støver.

 

Jeg kan dog se at nogle af de bokse med en meget tynd bund, der ikke dækker hele gulvet i boksen. De er faktisk tit fugtige og fyldte med urinpletter helt oppe i toplaget. Vel sagtens fordi der bare ikke er nok strøelse til at suge alt det våde fra tis og luften?

 

jeg har rigtig gode erfaringer med i ny og næ at pifte træpillebunden op med en balle spåner. Det gør det lidt svære at muge, men giver en rigtig dejlig bund. Der i mine øjne er mere indbydende end bare træpillerne. Den er blødere og har et blødere toplag til at ligge i for hesten.

 

Med dårlig ryg ville jeg aldrig vælge halm. Men selvfølgelig tilbyde spisehalm. Særligt hvis hestene spiser dit træværk. Min hest har en blanding af hø og wrap ad libitum i boksen og fri adgang til halm på folden. Det fungerer faktisk rigtig fint. Selv om jeg gerne gav hø med på fold. Men nu bestemmer jeg ikke alt, når jeg opstalder ude.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider