Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Syg hest - nogen der har prøvet?
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 15:56

Min gae luffe på 17 er gået hen og blevet underlig... Vi har haft tre dyrlæger ude på ikke engang en uge, og alle siger han ikke er syg blot lidt sløj.

 

Han nægter at spise, og tro mig - han er verdens største æde dyr, og folk "hader" ham fordi han er så grådig og nærgående.

Han ligger næsten konstant ned, og reagere ikke på man kommer ind og fodre, klør ham eller noget.

 

Han har ingen feber, han har ikke ondt i kroppen ( ben, ryg, nakke)

dyrlægerne har tjekker temperatur, taget blodprøver, gødningsprøver, tjekket Hals og spiseveje, maven er tjekket, de har haft hånd i måsen for at se om der var noget, hans øjne ser fine og ikke påvirket ud. Hangar lige haft smed, alt ok. Hans tænder er også finde, ingen tandspidser eller noget.

 

Dyrlægerne kan INTET finde på ham, og siger han blot er sløj.

 

Idag har jeg fået lidt mash med elektrolytter i ham og loppeskallefrø efter dyrlægens anvisning, men han drikker jo heller ikke særlig meget.

 

Det ene øjeblik er han næsten sig selv og vrinsker efter mad, og tigger, og det næste øjeblik ligger han igen i boksen og ligner en der hellere vil dø.. Nogle tidspunkter ligger han bare som om han hviler sig, andre ligger han på siden og sukker dybt..

 

 

Er der nogen der har oplevet nogen lign?

 

Som om sagt er der taget blodprøver og han er simpelthen tjekker for alt!


Mvh. Pernille.

 

 

Mor til rollingerne Storm og Sille.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil med..
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 17:07

95% sikkerhed tro at din hest har bændelorm..

 

Jeg vil få udtaget blodprøve og få den analyseret (I England, dyrlægen sender den ind for dig)..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har ogsåv
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 17:34

Været inde på at han har en form for orm, men alle tre dyrlæger mener ikke det er korrekt, og en enkelt sagde at der skulle tages 24 forskellige gødningsprøver for at sikre et korrekt svar... Pænt svært st tage 24 gødningsprøver på en hest der ikke vil æde, og dermed skider minimalt...

 

Jeg foreligger dit forslag for dyrlægen, og håber det er noget så simpelt.. :-)


Mvh. Pernille.

 

 

Mor til rollingerne Storm og Sille.

0
0
Svar på denne tråd
 
 med mindre
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 18:15

Med mindre det er direkte skadeligt for hesten, i den tilstand den er i ,så ville jeg bede (kræve) en ormekur, der tager blodorm, bændel og alm.

Men vær obs omkring anbefalingerne hvis hesten er meget massivt angrebet. (Mindre dosis over flere gange).

 

Køb noget Zoolac og giv hesten 5 ml. flere gange dagligt, for at få appetitten igen.

 

Hvad med mavesår?

 

Er der checket for at der kan sidde en en lille gren på tværs et sted i munden ?

 

Åh, kan slet ikke forestille mig hvordan det må være ingenting at kunne gøre .

 

Rigtig rigtig god bedring.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 18:34

Den ene dyrlæge var inde på at han måske havde fået slugt et bolche så det har siddet galt i halsen/lagt sig i en lomme så det skal opløses. Men de har åbnet og tjekker gabet på ham, de har følt overalt på ham, og blodprøverne viser intet...

 

Jeg må vende den med min bonusmor dom jeg deler hm med. Hun var også inde på orm, derfor blev prøven taget, men vi må lave en mere udvidet. Jeg er bare ikke sikker på hvor meget han klare pt.

 

Efter en gåtur på 100 mtr. Stillede han sig med hovedet mod det bagerste hjørne, og puttede mulen i spånerne... Sådan stod hn i ti minutter, og gad ikke engang sit foder imens..


Mvh. Pernille.

 

 

Mor til rollingerne Storm og Sille.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min ridevallak..
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 20:35

havde for en de år siden et lignende forløb..

 

Han havde massiv bændelormeangreb ogoveni fik han så begyndende mavesår fordi han ikke spiste ordentligt..

 

Han fik en ormekur der tog alt og to Pronutrin kurer.. Derefter var han 100% sig selv igen..

 

Derfor er jeg næsten sikker på at din hest lider af noget nær det samme ;)

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 bændelorm
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 20:45

Jeg ville også kræve at få den tjekket for bændelorm. Kender en der havde en hest der også var sløj, den ville kun spise lidt wrap og lidt gulerødder andet rørte den ikke. Den havde bændelorm.


Hilsen

Lonni


The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now


Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot


www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 21:48

M.h.t. bændelorm er det bedre at være helt sikker, fordi er det det, som er galt, så dør den ganske enkelt, hvis ikke i gør noget.

Det er lumsk og snigende.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua nykåret cremello varmblod . ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 nye anbefalinger
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 23:26

Vær lige obs på de nye anbefalinger omkring orm, nemlig at man én gang årligt giver hesten en ormekur mod ALLE typer orm og det andet halvår får checket hesten.

 

Jeg ville ikke begynde at checke en så syg hest, men tage fat i fx, Martin Krarup , og snakke med ham om det. Han har forsket ekstrem i ormeproblematikken og har nu altså meldt ud, at det anbefales at behandle hesten hvert år, modsat tidligere, hvor der skulle tages prøver begge gange.

 

Det er vigtigt at du får vejledning i hvordan du tackler så syg en hest, hvis det er orm, der er problemet. Det kan være at du skal ud i mindre dosis flere gange, for at hesten ikke udskiller kæmpe mængder på én gang.

 

Jeg ville så absolut ikke afvente en blodprøve, men komme igang og også give forbyggende imod mavesår, da heste ikke har spist ordentligt i flere dage og derfor helt sikkert har alt for meget mavesyre.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Orm og sand
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 09:10

Min gamle hoppe blev pludselig sløj og utilpas over en weekend.. Ikke voldsomt, derfor ventede jeg til min egen dyrlæge som kendte hende godt var på banen igen... Han tjekkede hende i hoved og r.. Og mærkede tilsidst efter i tarmene.. Ingenting, indtil han kom til blindtarmen.. Den var alt for tung og fyldt - sand! Hun fik lidt smertestillende og tarmafslappende og kom på en kur ned loppefrøskaller ( store mængder mener det var et par dl morgen og aften) og efter et par dage var hun på toppen igen..

 

det ville jeg få tjekket og så tage en alvorlig snak med dyrlægen om orm.. Taget i betragtning af de nyeste anbefalinger...


 

 

Kristina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 19:59

orm?

 

måske kulde

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 noget nyt
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 13:36

Hvordan mon det går med din hest?

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlæger
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 14:56

Dine dyrlæger bør jo så også vide, at over 60 % af gødningsprøver viser falsk svar. Henvis din dyrlæge til Martin krarup som en anden i tråden også henviser til. Han fortæller blandt andet, at dyrlæger SKAL give ormekur når så mange symptomer er til stede, uanset hvad en evt gødningsprøve siger, da denne analyse er ekstremt usikker.

Han skriver også at mindst en årlig ormekur til ALLE heste anbefales hvert efterår. Han anbefaler kun gødningsprøver til forår og sommerperioden, eller som stik prøve af kurens effekt.

Det er så slemt fat med underbehandling af blodorm om bændelorm (som netop har deres højdepunkt nu) i danmark, at Martin Krarup flere gange har skrevet flere artikler om det i bla. magasinet hest de sidste par år.

Jeg ville finde en opdateret dyrlæge på området eller kræve, at nuværende dyrlæge sætter sig ind tingene på ny, da der er sket meget på området de sidste 5 år. Der dør desværre rigtig mange heste på denne konto hvert år, fordi mange dyrlæger enten har misforstået emnet eller ikke holder sig opdateret.

 

Håber din hest bliver frisk igen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ormekur
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 19:49

Jeg har desværre ingen bud på, hvad din hest kan fejle, men vi har haft mange med bændelorm, og aldrig nogen der har været så syge, så det er ikke lige umiddelbart min første indskydelse.

 

Mht de nye anbefalinger, så er det rigtig nok, at Martin Krarup anbefaler ormekur til alle heste i efteråret. Jeg snakkede med min dyrlæge om det for nylig, og hun kendte godt de nye anbefalinger, men desværre er loven om hvornår der må gives ormekur ikke opdateret, så dyrlægerne må faktisk stadig ikke udlevere uden gødningsprøve.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 på mistanke
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 12:11

En hest kan dø af bændelorm og blodorm, så et massivt angreb kan godt give store problemer og meget syg hest.

 

En dyrlæge må gerne og har hele tiden gerne måtte give ormekur på mistanke. Ellers er jeg helt fejlinformeret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvordan går det
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 11:14

Hvordan mon det går med din syge hest? Håber den har det bedre?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 17:03

Luffe er heldigvis blevet rask igen... :-)

 

Han har fået ormekur, og så håber vi at det, som dyrlægerne sagde, blot var fordi han var sløj... Der har i hvert fald ikke været mere!


Mvh. Pernille.

 

 

Mor til rollingerne Storm og Sille.

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider