Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gammel pony - vinter
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 11:32

Hej alle sammen. Jeg skriver fordi jeg har en 23 år gammel pony hoppe, der sidste efterår var gennem et længere sygdoms forløb. Hun startede med at blive behandlet for almindelig orm, men efter en dyrkning viste det sig, at hun også havde blodorm, hvilket hun så også blev behandlet for. På det tidspunkt var hun allerede til den tynde side. En måneds tid efter hun var blevet behandlet for orm, begyndte hun at virke meget sløj, lå utrolig meget ned og mistede efterhånden appetitten. Kiloene raslede af hende.

Jeg fik dyrlægen ud, og han undersøgte hende på alle leder og kanter. Han kunne ummidelbart ikke finde ud af hvad der var med hende, men tog nogle blodprøver. Dem fik jeg så svar på en uges tid efter. Hun havde en infektion, men han kunne ikke sige noget om hvad og hvor den infektion var.

Hun fik antibiotika, men spiste fortsat næsten ikke noget (hun lignede virkelig noget der var løgn!), jeg havde det forfærdeligt med det. Dyrlægen havde sagt, at jeg ikke skulle gøre mig de store forhåbninger om at hun ville blive rask, men mente at vi lige skulle give hende et par uger. (Jeg begyndte at forberede mig på, nok at skulle tage afsked med hende). Men efter en uges tid med antibiotika, begyndte hun at spise godt. Men hun fortsatte hele vinteren med at være for tynd.

 

Da græsset kom her i foråret skete der så endelig noget, hun livede helt op og tog rigtig fint på hen over sommeren :D Jeg blev helt optimistisk i forhold til, at hun skulle kunne klare denne vinter. Men...nu nærmer vinteren sig og hun har allerede tabt sig lidt igen, ikke at hun overhovedet er for tynd nu, er bare så bange for at hun bliver det hen over vinteren!

 

Hun går i løsdrift og har gjort det næsten alle de 12 år jeg har haft hende. Sidste vinter og denne vinter har hun fri adgang til wrap. Derudover får hun 500 g equsana balance og 500g alfalfa lucerne.

 

Efter denne lange smøre kommer jeg nu til mit spørgsmål: Hvad kan jeg gøre for at hun ikke taber sig vinteren over? Kan jeg gøre noget, når hun ikke ligefrem har den største appetit mere, her på hendes gamle dage? Er det måske bare et tegn på, at hun er ved at være gammel og træt af dage, og hun egentligt bare burde få fred?

 

Synes godt nok det er svært med en hest, der ikke har særlig meget appetit og meget mærkeligt at opleve, fordi hun virkelig var en madglad ædedolk, da hun var yngre!

 

Håber i har nogle forslag og ideer :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 fodring
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 14:29

For nogle år siden, havde jeg også en gammel, som var besværlig at holde huld på. Jeg gik over til senior foder og det hjalp gevaldigt. Jeg brugte det fra Dodson & Horrell, der hed 16+. Ellers kan der jo tilføjes lidt olie til maden. Lige et pip: det sker også at vores "gamle venner" skal have ordnet tænder lidt oftere, så det kan være en ide at få dem tjekket, hvis det er ved at være længe siden. Første skridt er jo, at de kan tygge. Held og lykke, håber I får mindst en vinter mere sammen.

1
0
Svar på denne tråd
 
 bare et forslag
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 14:47

læg dækken på hende. og så være obs på om hun fryser. mange heste bruger for meget energi på bare at holde varmen.

mine har også tit tabt sig om vinteren. men efterhånden er jeg blevet mere obs på hvornår jeg skal skifte dækner til noget varmere.

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 linamix....
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 16:36

Du kan evt supplere foderet med noget linamix.

Start med 100gram og sæt langsomt op til 300gram, så få den gamle lidt ekstra og som bonus bliver den også rigtig fin i pelsen :-).

Syntes linamix er langt bedre for en sart mave end olie.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 17:48

... give dækken på. Af foder ville jeg sørge for at pony fik hvad den havde behov for, dvs små mængder foder og foder tilpasset til gamle heste. Hvis den ikke spiser så meget kan et vitamintilskud måske være vejen frem sammen med et godt fuldfoder tilpasset hendes alder. At bløde fodret op kan hjælpe på optagelsen i tarmen og bedre udnyttelse af fodret. Ligeledes er det vigtigt med super godt stråfoder og naturligvis så meget den vil spise.

Tænder skal være i orden, måske er de blevet lidt løse med aldren?

Min gamle fuldblod tabte sig også om vinteren og det bedste jeg kunne give hende var regulator complete, grøntpiller, roepiller og olie. Dertil massere af godt stråfoder

 

Mvh

Britt


 

 

Savnet er stort:

 

 

Lady Lianna 1984-2004

Magic 1996-2006

Cherie 1986-2009

Freja 1991- 2010

Miss Kath xx 1992-2014

 

Wintec wide dressur 16.5 - 17" KØBES

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen lucerne
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 08:14

Jeg ville droppe lucernen. Ældre heste kan - ofte - ikke tåle alt det protein.

Jeg ville få fat i noget hø eller wrap med ret højt FE, så ikke hesten skal spise SÅ meget for at få kalorier.

Jeg ville også give 16+, som er genialt til ældre heste.

Dækken som der skrives, for at spare på forbrændingen.

Hvis der derudover er behov for mere, så er Irish mash en lækkerbisken, som de fleste heste elsker som et dejligt lunt måltid.

Hvis du vil have noget tyggetid i stedet for lucernen, så laver Agrobs en masse, der er målrettet typen af hest. Fx. Pre Aspero osv.

1
0
Svar på denne tråd
 
 gammel pony
Forfatter: 
Dato:  26-10-2014 08:15

Hun får dækken på om vinteren, så hun ikke skal bruge så meget energi på at holde varmen. Hendes tænder bliver tjekket to gange om året og dyrlægen er meget imponeret over hvor fine hendes tænder er i forhold til hendes alder, så ikke noget der :)

Tror jeg vil kigge nærmere på de forskellige senior produkter og ellers tilsætte noget olie til hendes foder.

 

Tak for svar!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider