Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Galle i bagben
Forfatter: 
Dato:  12-09-2014 11:31

Hejsa alle

 

Min skønne gamle vallak har egentlig altid haft galle i hans bagben når de har stået på stald, og det har vi afhjulpet med staldgamacher, skift mellem alm. og bot, men jeg synes han bliver mere og mere stiv om morgenen og tænke lidt hvad jeg mere kan gøre for at hjælpe ham.

 

Han er en 14 års vallak, som har knogleforandringer (samt artrose) i det ene kode- og kronled på højre bagben, hvilket han fik for 4 år siden efter et par kodeledsforvridninger, og det har egentlig ikke generet ham efter at der faldt ro over det og han blev rettet op kiropraktisk efter at have aflastet, men eftersom gallen er ens i begge bagben tænker jeg at dette ikke påvirker gallen, men måske kan være en del af årsagen til at han bliver mere stiv i leddene.

De går på fold mellem 11-14 timer om dagen gennem hele vinteren og når den unge er kasteret i næste uge vil de efter nogle uger blive lukket sammen med hopperne igen = fold på godt 2,5 hektar, hvor de 2 herrer "kun" har 1 hektar nu. og forhåbentlig giver det lidt mere bevægelse når de er flere.

Han gennemgåes regelmæssigt kiropraktisk, men hun finder sjældent noget på ham.

Han rides ikke så meget, primært pga mig og min nervøsitet.

Han står på træpiller/spåner, da han ellers æder sin halm og han har desværre tendens til at blive lidt tyk hvis der ikke holdes styr på hans indtag :)

 

Jeg overvejer et tilskud til foderet til leddene, men er lidt i tvivl om hvilket vil være allermest optimalt?

Vil regelmæssig motion kunne hjælpe på stivheden, som jo egentlig kun er til stede om morgenen?

BoT gamacherne har tydligvis allerstørst effekt men disse må jo kun bruges i et vist tidsinterval inden der skal holdes pause, og med almene stald gamacher er der nogle gange en lille smule galle tilbage i benene om morgenen, vil brug af en evt varmegel kunne være effektiv her?

andre ideer modtages med glæde.

 

Han er noget helt særligt, og betyder uendeligt meget for mig, men samtidig er det mit ansvar at sørge for at han har det godt og på ingen måder har smerter eller på anden måde lever et liv under en acceptabel standard. Så gode råd og erfaringer høres gerne, så jeg kan få mange flere år med min skønne dreng :)

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bukkehornsfrø...
Forfatter: 
Dato:  12-09-2014 22:40

Prøv at give bukkehornsfrø, det har jeg haft god effekt af at give til galle i bagbenene. Du køber det billigst i Matas i 1 kg's poser, mener prisen er ca 120kr...

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  13-09-2014 10:03

min hoppe har også "altid" haft galle i det ene bagben

 

efter hun kom i løsdrift for ca 6 år siden, har det hjulpet gevaldigt

 

bevægelse er godt,- måske du har mulighed for løsdrift?


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 Stor boks og store folde :-)
Forfatter: 
Dato:  13-09-2014 12:09

Boksstørrelsen har rigtig meget at sige mht. galle og stivhed i bagben. Min har slet ikke galle i bagbenene om morgenen mere, efter jeg har flyttet ham til et nyt sted med en lidt større boks. De ekstra seks m2 han har nu, har virkelig betydet meget :-)

 

Og så er det selvfølgelig også vigtigt, at der er nogle store og nogenlunde tørre folde, så han bevæger sig nok i løbet af dagen.

 

Du kan selvfølgelig også give noget tilskud mod stive led (f.eks. Equimobility), men hvis han ikke har mulighed for at gå rundt i boksen i løbet af natten, så vil der stadig opstå galle.

 

Hvis ikke du har mulighed for at flytte til en større boks, så må du jo bare fortsætte med BOT gamascherne.

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

1
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  13-09-2014 15:09

tak for jeres svar.

 

hvad mængder skal de have af bukkehornsfrø?

 

større boks eller løsdrift er desværre ikke en mulighed pt., vores gamle løsdrift bygning er i så dårlig stand at jeg ikke vil sætte dem derind og en istandsættelse er desværre ikke en mulighed det næste år eller to, vi har ellers altid haft stor glæde af den. og større boks kræver en gennemrestaurering af stalden, som der ikke lige er råd til på en su, jeg håber dog på at vi kan gøre det engang i løbet af de næste år, da jeg har en del ændringer som ville kunne gøre stalden mere funktionel.

 

jeg vil se på equimobilityen og se om det måske kan være en vej frem også :)

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Dosering
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 07:18

20 gram bukkehornsfrø dagligt...

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 12:52

Jeg har en gammel hest på 27, han har de seneste år altid haft meget galle i benene, men aldrig haltet af det, eller haft ondt - måske været lidt stivbenet de dage der har været meget dårligt vejr, f.eks. snestorm osv. fordi de kun har været ude MEGET lidt eller slet ikke.

MEN - efter han er kommet i løsdrift, har der absolut ikke været noget, fordi han har muligheden for at gå rundt hele tiden - og før i tiden, så faldt det jo også ned når han havde gået lidt :-) det har helt sikkert været bedre for ham, at kunne gå rundt hele tiden :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cortaflex ha
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 21:12

Var et vidundermiddel til min den gamle, startede altid her om efteråret, efter 14 dage gik det som smurt og så skulle hun bare have hele vinteren indtil varmen kom igen :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  19-09-2014 10:08

Løsdrift er som nævnt desværre ikke en mulighed, ellers var han gerne sat i det for at se om det ville give en god effekt.

 

Som det ser ud har BoT desværre ikke længere helt så god en effekt, på trods af at han står med dem er der stadig galle i benene om morgenen, så dyrlægen kommer ud i næste uge og undersøger ham, samt tager nye billeder og så må jeg tage en beslutning derfra, er artrosen og knogleuddannelserne aktive igen er det jvf dyrlægen ikke sikkert at han vil kunne blive rentgående uden daglig smertestillende og det synes jeg ikke er et liv, men jeg håber dyrlægen kommer med yderligere guldkorn og om han mener at tilskud som equimobility eller cortaflex vil være en god mulighed.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider