Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forslag til god boksbund
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 09:38

Hej alle sammen :)

 

Dagene bliver kun kortere og det betyder også at hestene får lidt mindre til på fold og flere timer i boksen.

 

Jeg har en dejlig dejlig hest, som står opstaldet privat. Pt. står han på halm, men jeg ville godt se om der var en anden mulighed og hvor man ikke bliver ruineret :)

 

Mit problem er, at jeg har 3 rygskader og jeg kan mærke at min ryg synes det er frygtelig hårdt, at muge ud i halm, da det er enormt tungt. Der er desværre ikke en mulighed at betale sig fra udmugning.

 

Mit spørgsmål til jer og nu, hvilke andre løsninger er der, hvor jeg tager lidt hensyn til min ryg og som ikke er for dyrt?
Der findes jo mange varianter på markedet, halm, tørv, savsmuld, træpiller og sikkert mange mange andre, som jeg ikke ved/eller har glemt.

 

Jeg har altid haft hesten på halm, så jeg er HELT grøn.

 

Så hvis i vil give jeres råd om hvad din hest står på, hvorfor, hvordan muger du/hvor tit, hvad koster det, er der speciale hensyn, hvor købes det (gerne omkring Randers, hvis jeg er SÅ heldig) osv. osv. Muligvis et billede.

Evt. hvor meget hø/andet giver i hesten med en IKKE halmboks, så den har noget at gumle i?

 

Beklager det blev så langt :)

 

Tusind tak for hjælpen :)


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Boksbund
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 10:10

Hej.

det aller billigste er nok at starte en bund med 4-5 sække tørv. Koster 85 kr stk. Så kan man efterfylde med 1-2 sække træpiller om ugen, alt efter hvor meget hesten står inde. De koster vel 35-40 kr pr sæk. Der er ikke noget der er lige så billigt som halm. Det er ikke så tungt at muge boks i tørv og træpiller, men det tager noget længere tid at stå og sortere. Taler ud fra egen erfaring. Jeg har både heste på den bund og på halm. Det er langt billigere og hurtigere at muge i halm, men det giver en meget bedre lugt og et bedre miljø i stalden med tørv- træpiller.

 

god fornøjelse

Betina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spåner/tørv
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 10:12

Hos os står hestene på en blanding af tørv og spåner :) I starten syntes jeg det var mærkeligt at muge i, men nu elsker jeg det.

 

Jeg ved ikke hvor billigt/dyrt det er, da det er med i min opstaldningspris, men jeg kan som regel nøjes med at bruge 1½-2 pakker om ugen af enten tørv eller spåner, og så er boksen også rigtig pæn og bunden godt tyk. :) Mener det koster 80 kr. pr. pakke, hvis man køber et større parti.

 

Tørv klumper sammen og bliver helt mørkt når det bliver vådt, så det er meget nemt at skelne rent fra beskidt og spånerne gør at boksen ser lidt mere "lækker" ud :) Desuden gør blandingen af tørv og spåner at bunden bliver luftig og dejlig affjedrende.

Jeg fjerner klatter og alt vådt hver dag samt vender bunden, men det er en smagssag hvad man er til.

 

Desuden holder tørv lugten af ammoniak nede ;)

 

Min hest får ca. 10 kg. wrap om dagen i vinterhalvåret. Ca. 3 kg. på folden og 7 kg. i boksen. Derudover kan man sagten have en hønet med halm hængende, så man er sikker på at hesten har noget at tygge på, hvis den løber tør for wrap/hø :)

 


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Halmpiller
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 10:32

Hej,

 

Min hest står på halmpiller, og selv om det ikke er ligefrem billigt, så er det et super produkt. Pillerne bliver hurtigt trådt ud og danner en god bund, så man kan pille klatterne fra - medmindre man har et svin, der graver hele bunden igennem, så man skal lede efter klatterne og bliver nødt til at fjerne tissepletter ofte. Der er hesteejere i stalden, der stort set aldrig fjerner tissepletter og som kun bruger 5 min. på at muge hver dag, og deres bokse ser fine ud. Det går så ikke for min hest, desværre, hvor jeg lægger noget større arbejde i at holde boksen fin og må bruge ekstra strøelse for at opnå det. Det er meget individuelt, hvordan hestene opfører sig på sådan en bund, men jeg er alligevel meget glad for produktet!

 

Til at æde har min hest sine småtmaskede hønet og et hønet fyldt med halm, så den altid har forsyninger at gumle på.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er lige....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 12:43

Jeg er lige gået fra halm over til træpiller, primært for at minimere mødding og lagerplads til halm.

 

Jeg har lavet en "trekants-kasse" i det ene hjørne af boksen, som halmkasse, så de altid har halm at gumle på, når høet/wrappen evt er ædt.

Jeg har hjemmelavede træbokse, så jeg har bare sat to tykke lister i hver side af hjørnet, fandt et par gamle tykke træskabslåger som er 60 cm bredde og 160 cm lange. Lågen bliver lagt ned, og sat inden for de to trælister, så den står fast, men nemt kan fjernes ved rengøring.

Her i får de dagligt to ikeaposer fyldt med halm, så har de halm hele døgnet rundt.

 

Hø/wrap havde jeg store planer om at de skulle have i en slowfeedernet - det mente hestene så ikke ! Så nu får de bare deres høration smidt oven i halmen, så er alle glade :-)

 

Jeg har købt en god greb med høje sider til udmugningen, og da hestene står hjemme, så kan jeg jo fjerne klatter når jeg ser en :-) Jeg fjerner mindst klatter 2 gange dagligt - ved god nat tid, og om morgenen. Og i alt bliver det til en trillebør fuld fra to store varmblodsheste på et døgn. Med halm mugede jeg mindst to, oftest tre trillebør med top ud dagligt.

 

Den ene hest har altid været renlig i boksen, og klatter ved bagvæggen. Den anden klatter hvor han står, så der skal man bruge lidt ekstra tid på at fjerne atomiserede gåetrundti klatter.... :-) Men det er korte tid jeg bruger på udmugning og strøelse ifht halm.

 

Jeg købte træpiller hos en af dem som sælger til træpillefyr, og der var levering med. Opstart af boksen er dyr, men så skulle det ellers kun være en lille smule dyrere end halm, og som sagt med minimering af mødding og behov for lagerplads til halm.

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar alle sammen
Forfatter: 
Dato:  12-09-2014 09:15

Morgan: Jeg har lige lidt spørgsmål, som jeg håber du vil svare på.

 

Hvor tit muger man i bund med træpiller?

Hvor meget fylder du ind om ugen/måenden eller hvad man gør?

Kan man godt bruge træpiller til pillefyr - er det det samme?

Har du et økonpmiske overslag på det?

 


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidej
Forfatter: 
Dato:  12-09-2014 13:25

Man muger ikke i bund, som på en halmboks - man fjerner den "våde plet", eller ligger de våde ud i kanten af boksen og lader det tørre.

Jeg har hørt om folk, som kører med deres bund i årevis, hvor de altså ikke fjerner den helt på noget tidspunkt.

 

Jeg har startet med at fylde 250 kg træpiller ind i hver boks, det har givet en fin bund.

Der går ca en månedstid før man skal fylde ekstra træpiller i, når man lige har startet op med helt nye piller.

Herefter fylder man alt efter foldtid/bokstid, bokssvin eller renlig hest ect 16-25 kg træpiller ind om ugen.

Træpiller er træpiller - og rent faktisk tror jeg det er vigtigere for pillefyret at de er meget rene, fremfor vores heste som måske ville kunne tåle at der var lidt mere sand i træpillerne.

 

Jeg har købt for 2000 kr leveret et læs træpiller i 16 kg's poser. De første 500 kg røg så til opstart af boksene, de resterende knap 500 kg har jeg lavet en beregning på 100 kg/mdr/pr hest.

Så regner vi med 1 hest - så vil de første 250 kg ryge til boksopstart og den første måned. Så ville du have ca 700 kg tilbage, dvs 100kg/mdr, dvs en Palle ville holde ca 8 måneder til 1 hest. Næste Palle man køber vil så holde ca 10 måneder.

 

Omregnet igen for en opstartspalle træpiller til en hest, bør holde det meste af en vintersæson - dvs 8 mdr a 2000 kr = 250 kr/pr mdr i strøelse. Hvis vi ikke regner opstarten med, ville 10 måneders forbrug give en pris på 200 kr/mdr pr hest.Hos mig i Midtjylland bruger jeg ca for 200 kr halm pr hest om vinteren.

Jeg skal dog stadig have halm, da jeg bruger det som spisehalm. Men kan måske nøjes med for 50 kr/pr hest/pr mdr.

 

Så måske koster det mig 50-100 kr ekstra pr måned pr hest ikke at strø med halm.

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak tak
Forfatter: 
Dato:  12-09-2014 13:55

Charlotte: Tusind tusind TAK for en god og grundig beskrivelse! :) Hvor køber du henne?


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

1
0
Svar på denne tråd
 
 Halløjsa
Forfatter: 
Dato:  12-09-2014 14:42

Jeg købte hos Thostrupvejens træpilleudsalg ved Thorsø - han leverer gratis ud inden for 25 km.

 

Men jeg har allerede hørt nogle af dem som bruger træpiller som brændsel, at jeg ville kunne få det lidt billigere andre steder.

 

Så find et sted i nærheden af dig, hvor de sælger træpiller og hvor levering er incl :-) Jeg googlede bare, og faldt over det sted jeg brugte som det nærmeste sted. Træpillerne kan også købes i Stark, xl byg, lh foder o.l. Men nu havde jeg fint plads til en Palle i min lade, så det kunne vist ikke svare sig at kører ud med traileren og fylde på et sted.

 

mvh Charlotte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-09-2014 21:06

Halvdelen af vores står på en blanding af tørv og hamp og resten på halm..

 

Tørv/hamp boksene koster os 2700 kr pr. boks for et helt år (vi køber stort ind en gang om året.. ;-))

 

Vores bokse er 3x3 meter og vi starter med og lægge tre pakker tørv ind,vander det og lader hestene stå kun på det en uges tid, for at de kan træde bunden lidt sammen.. Fjerner pærer dagligt og retter det øverste af bunden der er løs til.. Derefter lægger jeg en gang om ugen en halv pakke hamp med eukalyptus ind ovenpå det andet (køber dem med eukalyptus for og få et endnu bedre indeklima uden ammoniak lugt)..

 

Vi muger aldrig i bund og hos os har der ikke været nogle våde pletter heller så derfor bliver der kun fjernet pærer... Når hestene kommer på sommergræs bliver boksene tømt og folk står i kø for og komme hente "mulden" til deres haver, så andre har faktisk muget boksene for os for og få indholdet.. ;-)

 

Spisemæssigt får de både lidt halm og meget hø.. Hvad angår mængde er det jo meget individuelt fra hest til hest, så det synes jeg ikke rigtig jeg kan udtale mig om også der er stor forskel på mængde alt efter hvor meget de er ude..

0
0
Svar på denne tråd
 
 træpiller
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 10:41

Vores to heste står på træpiller. Både fordi vi synes det er nemmere at muge i, og så er der mindre "spild" når vi fylder i containeren.

 

Vi sprøjter vand ud over træpillerne, så de opløses og bliver til en blød bund (det ligner lidt en bund på spåner når de alle er helt opløst). Det gør vi for så skal man både anvende mindre træpiller til opstart af bund i boksen og til når man vil fylde ind løbende, plus så æder hestene ikke halvdelen af pillerne, hvilket begge heste gør hvis de ligger hele i boksen.

 

Det eneste vi muger er deres klatter. Tisset river vi i og fordeler ud over boksen, så det har tid til at tørre. Passer man boksen ordentligt behøver man kun muge tis 3-4 gange i løbet af en sæson.

 

Hestene står i 3*4 bokse, og der har vi begge brugt 6 poser à 16kg. træpiller til at lave en bund.

Vallak'en står ganske dårligst i boksen(rigtigt bokssvin) så der er det nødvendingt at fylde om med en frisk pose træpiller hver 10. dag, hvorimod hoppen er mere renlig, og der er det kun nødvendingt at fylde en ny pose ind hver 6.-7. uge.

 

Vi køber træpillerne(de lyse, 8mm) i Harald Nyborg for 33kr./16kg. sække.

 

Så har du boks af nogenlunde samme størrelse som os skal du bruge omkring 6-7 poser til opstart
= 6 * 33 = 198kr. for opstart til boksen.


♥ Damm ♥

-en engel i forklædning

Hvad du ikke dør af, gør dig stærkere!

-i så fald må jeg være rigtig stærk!
Verdens bedste pony; Thorsen!
-jeg var bare heldig!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 12:47

Som altid synes jeg det er spændende, med disse tråde.

 

men mon vi må,se billeder af jeres boksbunde??


dont go faster than your angel can fly.

1
0
Svar på denne tråd
 
 gummi måtter
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 13:08

og så enten spåner eller træpiller.....det kræver et minimalt arbejde

0
0
Svar på denne tråd
 
 træpiller
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 14:56

Jeg har en enkelt på træpiller og så de sidste 3 på halm, men træpillebunden er klart den nemmeste at arbejde med. Dog prøvede jeg at sætte min ældre hoppe på træpiller sidste vinter og med det griseri hun lavede blev det alt alt alt for dyrt (skulle fylde 2-4 sække ind i ugen til hendes griseri)

 

Den ene jeg har på træpiller bruger jeg ca. 1 palle på pr. år med opstart = 1800kr leveret.

 

På de 3 i halmbokse bruger jeg 150-200 kr årligt på halmen, så træpiller her er bestemt langt dyrere, men med så mange fordele at det i mine øjne godt kan betale sig og jeg ville gerne have de sidste på træpiller også, men ingen af dem døjer med sur stråle eller overvægt eller andet, er halm bare et billigere alternativ og da jeg ikke skal spekulere på møddings mængde bliver de på halm indtil videre.

 

Ham jeg har på træpillebund, gives der ca. 6 kg hø til natten i slowfeeder og der er som regel stadig noget tilbage om morgenen, men ellers sættes mængden lidt op. Her gives ikke halm til spisning ved siden af da han bliver rund af bare 1 kg halm om dagen :/

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Af hjertet tak!
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 10:10

Tusind tak for alle jeres kommentar! :) Det er guld værd!

 

Damm: Jeg synes Det lyder hel vildt billigt - sådan som jeg læser det. I har brugt 6 poser á 16 kg. = 198 kr. til opstart.

Derefter fylder i ca. 3 poser á 16 kg. = 99 kr. pr. mdr. (til vallaken)

Og til hoppen, 1 pose á 16 kg. = 33 kr. hver 6.-7. uge.

 

Vallaken, opstart + et år = 1287 kr. ca.

Hoppen, opstart + et år = 462 kr. ca.

 

Er det rigtig forstået?


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 træpiller
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 13:07

Jeg har også mine stående på træpiller (4 stk).

 

Jeg har på 1½ år brugt knap 2 paller piller til 2 heste, 1 pony og så også et føl i år. Dette er inkl. opstart (faktisk 1½ gang, da vi først startede op i laden, og derefter kom de over i den nye stald, så der flyttede vi kun de "gode" piller med over.

 

Der er stor forskel på mine. Ponyen skider samme sted - HVER dag, den træder aldrig rundt i det så der er det 3 klatter på en nat og ingen piller går til spilde. Den får kun sjældent nye piller.

 

Min 4 års er et rigtigt stort svin! Den skider over alt, tisser over alt og vader så meget rundt i det som den nu kan komme til. Der synes jeg næsten jeg kan tage vådt ud hveranden dag. Den får nok nye piller 1 gang om ugen.

 

Den sidste boks er en foleboks med hoppe og føl. De skider og tisser rimeligt samlet, men da det er dobbelt op på klatter og tis går pillerne i det område hurtigt til. De får nok også en pose 1 gang om ugen.

 

Jeg fjerner klatter hver morgen når de lukkes ud, og 1 gang om ugen ca. tager jeg så våde pletter. Til daglig tager jeg en alm. trillebørefuld i det hele. Og så 2-3 om ugen med tis.

 

Jeg valgte det pga. vi ikke har plads til at opbevare halm og vi kører møddingen over til vores nabo, så der holder bare vores traktor med en lille trailer bagpå jeg tømmer op i hver dag og så kører vi over og tømmer 1 gang om ugen ca. :)


- Jannie Baggesgaard Jensen -

 

Baggesgaards Amazing

(i fol med Vincent Maranello)

Baggesgaards Floriziana

Sandie Ravnskov

Calandias Bright Star

 

Sponsor: valsoe-horses.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider