Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fodring af shetlænder?
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 19:32

Hej HN.

 

Jeg står og vil vildt gerne have mig en selskabspony, i form af en shetlænder.

- Shetlænder vil jeg gerne bruge til noget nusseri, tricks, læring, gåture, mm.

 

Jeg har søgt flere dage på nettet, om hvordan og hvorledes, med foder, græsning, mark osv.

- Da jeg har hørt en shetlænder nemt kan blive forfanget, skal man tage højde for det.

 

Men der har simpelthen været så mange muligheder på nettet, nogle mener man kan nøjes med vitamin/mineral tilskud, eller lucerne og så bare wrap/hø.

- Mens andre mener man skal give fuldfoder, og grovfoder, + lidt vitamintilskud, men man skal vel finde ud af, hvad der er bedst, for at den ikke bliver for tyk?

 

Hvor tit skal den på græs? døgnet rundt, sommeren, nogle timer om dagen? - for at den netop ikke bliver for tyk, når den også skal have hø, skal den have hø, når den har adgang til mark, eller skal den bare have mindre, når den går på mark? hvor meget mindre skal den så have?

 

Jeg er meget i tvivl om hvad min foderplan skal være, og jeg har kigget rundt omkring på nettet.. Jeg tænker, man også kunne forsøge, men vil allerhelst gerne have planen på plads, inden jeg får en shetter hjem.

 

Så hvad gør i, med jeres søde små shetlændere? i må meget gerne nævne stangmål, vægt og køn! :-)

 

Ved godt indlægget er lidt langt, men vil bare gerne have svar på alle mine spørgsmål, inden jeg begiver mig ud og finder en skøn lille shetter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ssssssssss
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 20:43

Kan anbefale dig at køre med ponyen også.

 

Vores går i løsdrift, er 89 cm og pt en smule for tyk da vi ikke har været så gode til at motionere hende pga tid her sommeren over.

 

Hun får 2x om dagen:

Lille håndfuld lucerne m. olie

150 gram vitaminer (Hippolyt)

Håndfuld opblødte roepiller

 

Roepillerne er kun til at give lidt mæthedsfornemmelse, hun får ikke så meget af det da det feder i for store mængder.

 

Hun får ca 3-4 kg hø. Får hun mere kan hun trille.

 

Absolut no go med græs. Hun får INTET græs overhovedet, går på jordfold i løsdriften året rundt. Hun kan ikke tåle det i hovene. (mundkurv er også afprøvet, men nix, den går ikke)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til #1
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 20:52

Hvor køber du dit foder henne? Altså Hippolyt, roepiller og lucerne m. olie?

 

Hvad er løsdrift helt præcis? ved godt navnet måske siger sig selv, men kan du forklarer det mere specifikt?

 

Hvis man nu kun har græsfold, hvad gør man så?

 

På hvilket tidspunkt giver du hø, roepiller, vitaminerne og lucernen?

 

Hvor længe skal roepillerne opblødes, og i hvor meget vand?

 

Mange tak for svar, og endnu engang undskyld alle mine spørgsmål :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 21:23

Hvis jeg nu fodrer med f.eks. Pavo Nature's Best, som der står der er beregnet til heste, der let bliver for tykke eller har tendens til forfangenhed. Skal jeg så supplere med lucerne, eller vitaminer/mineraler?

 

Eller er det nok med fodere, og noget hø om dagen, hvis den ikke skal gå på græs?

 

- Hvor meget hø skal den have, hvis den ikke skal gå på græs?

0
0
Svar på denne tråd
 
 De sde små
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 21:32

Min får pt hø og halm , lidt lusene og vitaminer.

Den går på græs fra tidlig morgen til sen aften, med mundkurv.

Når vi når tættet på frost/vinter får hun også lidt leuremix (fra brogården).

 

Det bedste du kan gøre er at se og mærke på ponyen regessigt og så give foder derefter.

 

Jeg har i mange år fravalgt døgnfold netop på grund af risikoen for fofangenhed, der er mange menineger ang hvornår der er størst risiko, men fakta er at alle heste/ponyer har en stor risiko hvis de ikke får en eller anden form for motion.

 

Du er nok nød til at finde foder der indeholder så lidt sukker/stielse som mugligt og så derfra få lavet en foderplan.

 

Min arbejder fint på overstående i forold til ridning, kørsel og gå ture som håndhest.

Foderplanen er:

ca 2 kg halm

1 kg hø

100 g lucerne

3 stk vitamin bolscher

1 dl lesure mix (vinter)

 

Stang mål 90

Vægt ca 200 kg

Køn hoppe

 

God fornøjele

 

Vh

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Anja
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 21:44

Går din så på spåner, hvis den får halm som foder?

 

tak for rådet, det vil jeg helt sikkert gemme. :-)

 

synes det er meget indviklet med foder, i forhold til hund, kat eller kanin.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sssssssssssss
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 22:01

Løsdrift er hvor de går på "døgnfold" på en jordfold med et læskur med halm de kan gå ind i :)

 

Græsfold vil jeg ikke anbefale til en shetter, så ville jeg nok overveje om man kan lave en jordfold alligevel. Eller finde på et alternativ. Det er de færreste shettere der kan tåle græs.

 

Vi køber foder i Roskilde. Det kommer helt an på det mærke du køber af roepiller hvor længe de skal opblødes. Speedi Beet kan du fx opbløde på meget kort tid, men koster lidt ekstra.

 

De helt alm. roepiller skal stå 12-24 timer. Vand er efter mængden og hvordan du vil have dem. Mere splattet eller mere grød agtigt, det er an på hesten.

 

Hun får mad morgen og aften (kl. halv 8 og kl. 18 ca)

Jeg giver også en smule lucerne med B vitamin i når jeg har redet den store (den store får nemlig tre måltider hver dag) så den lille ikke føler sig snydt plus hun fælder pt ret meget derfor B vitamin :)

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Benkjaer
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 22:29

Ja, min står på en bladings bund af træpiller og spåner.

 

Lucerne er kun "fyld" så den ikke sluger den smugle foder den får.

 

Vh

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 shetlændere
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 22:57

Ja, en shetlænder er nøjsom, så det er ideelt at have den sammen med anden nøjsom hest, så hvis du har en hest, der bare kan æde, så tror jeg du vil skulle opdele hestene fra hinanden det meste af sommeren.

Jeg har islændere og shetlændere og faktisk er islænderne sværere at holde slanke end shetlænderne. Ja, shetlænderne er nøjsomme også, men de spiser også langsomt.

Jeg fodrer i slowfeeder-kasser, de går i løsdrift, med adgang til sandfold og vandresti på 700 m.

Om sommeren kan mine islændere ikke tåle græs, så der må de alle pille på vandrestien, spise hø af slowfeederen og halm for resten.

 

Til gengæld går de på græs hele vinteren.

 

Jeg kan se, at shetlænderne napper ét strå ad gangen og tygger (fra slowfeederne). Islænderne tager mange flere, så de kan sagtens være med omkring slowfeederne hele tiden.

 

Mine får også roepiller med vitaminer, lidt pre Aspero , mineraler og pt. nyplukkede hyben.

 

Derudover ofte grene fra frugttræer, bøg, pil og birk.

 

halm ad lib. i slowfeedere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Shetter
Forfatter: 
Dato:  04-09-2014 09:58

Hejsa.

der er jo rigtig mange gode måder at gøre det på, men hos mig går der 2 små (95 og99 cm). De ser brand godt ud begge to. Det skal lige siges at den ene har for 4 år siden været forfangen 2 gange på samme år, så nu gør jeg sådan.

 

De går på en vinterfold med skur som er tilpasset deres størrelse, sådan så der hele foråret sommer og efterår er lidt græs, men om vinteren formår de at ødelægge det meste så jeg vurdere at der næsten ikke er noget at nippe i. Om sommeren har jeg et lille stykke(på størrelse med en lille ridebane) som ekstra, men det er hurtigt gnavet ned.

 

Der udover har de altid halm og meget godt frøgræs til rådighed. Om vinteren og efterår får de en rille hø hver og horselux easy, som er til easy-kipers. Sommer får de kun vitamin kiks som ekstra. Det er nogle meget pæne fyre og den sletter som har været forfangen, har der ikke været noget med i alle de år.

 

Jeg tænker det er bedst og nemmest at lave deres folde og omgivelser så det passer til dem og de undgår også mundkurv, som jeg ville være rigtig ked af hvis de skulle gå med.

 

en anden side er at hvis du skal bruge en shetter, så er den ene af dem ( ikke min) til næsten gratis afhentning.

 

held og lykke med det hele

 

Betina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fieogbaily
Forfatter: 
Dato:  04-09-2014 10:06

Det lyder godt, tak for rådet :-)

 

Må jeg se et billede af din shetter, er det hoppe, hingst eller vallak? :-)

 

Hvor henne i landet bor du?

 

Så de får halm og frøgræs forår og sommer, og en rille hø og "horselux easy" om efterår og vinter?

+ vinter får de nogle vitaminer :-)

 

hvor stor tror du folden skal være, hvis det skal passe med der foder du nævner?

 

hvad er horselux easy og det du nævner "easy-kippers"?

 

har de større fold om vinteren end om sommeren?

 

synes virkelig drt er svært at vide hvordan og hvorledes, for deres foder afhænger vel også af hvor meget græs de får? Derfor alle mine spørgsmål! Man kan vel prøve sig frem, og skære lidt ned på feks folden, hvis den begynder at blive for fed? :-)

 

mvh.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-09-2014 12:11

Ærligt så tror jeg ikke herinde du kan få nøjagtig og vide lige nøjagtig hvor meget din evt. nye shetter må få og spise.. Det er jo, også med den race individuelt og tror det bedste råd må være for dig og snakke med en god foderkonsulent og tidligere ejer om hvad netop den shetter du køber kan tåle...

 

MEN MEN.. Kan da fortælle at vi også har en shetter som selvskabspony hos os og den går altså på græs sammen med alle de andre uden de store problemer og uden mundkurv... Vi har så sået alle vores græsmarker med lavfruktanindholdigt græssorter (en blanding specifikt til forfangne heste).. Ikke kun pga. shetteren men også i forhold til vores andre heste.. Shetteren har været med på døgnfold hele sommeren uden problemer.. Om sommeren får han ikke noget andet end det han selv spiser på folden og hans vitaminer.. Om vinteren får han kun en lille håndfuld lucerne, vitaminer, hvidløgspasta (fåa alle vores heste for immunforsvaret og fluer til sommer) og så får han hørolie for hans pels/hud (han har haft lidt sommereksem, der er gået væk efter og have fodret med dette).. Desuden får han en håndfuld hø to gange om dagen og så står han på halm... Om vinteren er de ude fra ved 7 tiden til omkring 16.30 tiden og der har de et bur med halm ad libitum og så hvad de ellers kan finde på marken..

 

Min opfattelse af krybbefoder er det kun skal give det ekstra man ikke kan få på dem via stråfoder.. Så ærligt får vores shetter kun lucerne for han ikke skal føle sig snydt når de andre får.. Han har i bund og grund ikke behov for det andet end vitaminerne og det ander selvfølgelig.. ;-)

 

Det blev en lidt længere smøre.. Men bottom line: Som du kan se, er der mange måder og holde hest/shetter på og alt er indivudelt hvilke muligheder man har, hvordan man vil holde hesten og hvad den enkelte hest kan tåle.. Se disse svar som muligheder, vurder hvad du selv har mulighed for, tag en god foderkonsulent med på råd og få lagt en foderplan der passer netop dine omgivelser, behov og netop den shetter du evt. køber..

 

Held og lykke

1
0
Svar på denne tråd
 
 Shetter
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 07:09

Hej igen

jeg bor i Svendborg og mit nummer er 51 92 39 80. Jeg kan sende dig et billede pr mms hvis du lige skriver til mig. Det er en vallak, sort og hvid broget ca 7 år og han er så sød og meget nysgerrig. Skal du bruge den som selskab til anden hest.

 

og til noget af det du spørger om, så er Horselux Easy et produkt til nøjsomme heste hvor man kun skal give 100 g pr 100 kg hest for at de er dækket ind med vitaminers og mineraler. Det er en meget nem og billig måde at fodre hest/pony med som får det meste af sit foderbehov dækket via stråfoder. Jeg vil tro at det hø de får om vinteren max vejer 2 kg daglig.

 

og vitamin kiks får de om sommeren når de lever af græsset. Håber det var svar nok.

 

Betina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fieogbaily
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 07:18

Svendborg er nok lidt langt væk, da jeg bor i Sønderjylland ved Gram :-(

- Det er min første hest, men SKAL man have en de går sammen med? Ville det være synd, hvis den gik selv, men fik en masse kærlighed fra min side af?

 

har kigget på en anden shetter, og ville personligt selv have det bedst med at jeg havde en hest jeg flinke nusse om og ligge alt min tid i, men ville det være synd?

 

men har et andet spørgsmål så: hvor tit får jeres beskåret hove? Og hvad giver i hver gang?

0
1
Svar på denne tråd
 
 ikke alene
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 07:58

Ja, det er forfærdeligt for en hest at være alene og uden flok, uanset hvad du gør, kan du ikke erstatte en anden hest.

2
0
Svar på denne tråd
 
 et lille råd
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 08:39

Kære trådstarter (regner med at du har skiftet navn efter det første indlæg?).

 

Nu må du endelig ikke tage det ilde op, men ud fra de spørgsmål du stiller vil jeg anbefale dig at vente med at købe en hest. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er og om du evt har nogen erfarne hestefolk som kan hjælpe dig.

Ikke fordi jeg mener at man behøver at vide alt før man køber hest (så længe man kan finde ud af at finde de rigtige oplysninger), men ud fra dine spørgsmål virker det som om du har meget lidt erfaring med heste.

Jeg vil i stedet anbefale dig at få en part eller ligende og derigennem få nogle flere erfaringer.

Hvis du absolut vil have hest nu, ville det måske være en god ide at få den opstaldet på en gård, hvor der er nogle erfarne hestefolk der kan hjælpe dig.

Det at have hest er et meget stort ansvar. Det er vigtigt at man kender til hestens basale behov (her tænker jeg f.eks. at man ved at heste er flokdyr og derfor skal have en makker) og er i stand til at opdage hvis hesten er syg, tjekke at hesten ikke bliver for tyk/ tynd osv. Desværre kan man komme til at misrygte en hest uden at det er meningen (dermed ikke sagt at du vil gøre det)- misforstået godhed kan også være at misrygte sin hest.

 

Du må meget undskylde, hvis jeg har misforstået, hvor meget erfaring du har :) Held og lykke med det hele.

 

MVH Kristina


Cand. Agro.

4
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 08:54

Jeg er enig med KM.

 

Jeg tror du skal samle erfaring på en anden måde end ved at købe din egen hest på nuværende tidspunkt.

 

En part hvor du får gode råd og vejledning vil være det bedste.

 

Jeg bliver nødt til at tilføje, at en hest, der går alene - uanset om det er en shetlandspony eller ej - er absolut no go! De er flokdyr og meget sociale så det vil være dyremishandling at lade den gå alene.

 


HUSK!

Du bliver aldrig for stor til en shetlandspony

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zzzzzz
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 09:06

Jeg spørg netop også, for at få mere erfaring.

Der er ingen med hest tæt på, og har ingen hesteinteresserede i familien, som enten vil støtte op omkring det eller evt. kører mig hvis der var lidt langt til parten.

Udover det har jeg ingen hesteinteresserede venner eller andet rundt om mig, men jeg er selv utrolig interesseret. Og det eneste jeg kan gøre, er at have min egen, fordi ingen hænder har interessen..

 

 

det var bare spørgsmål om erfaring, fordi jeg har overvejet det. Ikke fordi jeg går ud og køber en hest i morgen.

 

har gået til ridning i 8 år, men det eneste man lærte det, var at ride det basale, intet andet.

 

 

Red dog også min ridelæres hest i en kort periode, og passede den faktisk som var det min egen, fordi datteren var "bange" for den, hvor jeg på det punkt var mere erfaring og kunne styre hesten. Men ds hun blev fyret, og hun alligevel Bode 20 km væk, gad mine forældre ikke køre så langt nærmest hver dag, så det gik også i vasken, selvom det var en fantastisk muglighed, Og en igennem fantastisk hest.. Hun var SÅ fantastisk :-)

 

min mor har en veninde, jeg kan ride ved, men det er heste, og har nærmest kun noget med ridning at gøre, ikke pasning. Men man kunne selvfølgelig spørge om mulighederne, selvom hest og pony ikke er ens. :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 shetter
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 09:26
Rigtig godt og omsorgsfuldt skrevet Kristina og du har fuld stændig ret
Betina
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider