Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Det svære valg
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 11:52

Halløj folkens

 

Jeg står i den situation at min "gamle" hest skal aflives grundet en skade, der popper op hele tiden og har taget beslutningen at hun ikke skal endnu en vinter igennem med fald og 4 hævede ben.

Hun har for nogle år siden lavet en kodeledsforvridning og den er aldrig helet op til trods for hun har gået og hygget sig lige siden. I vinters begyndte hun så at falde - benet gav simpelthen efter og specielt når marken var frossen til - hvilket resulterede i slag og sår på kæbe og ben.

 

Nå men mit spørgsmål lyder:

Skal de andre heste ud at snuse til hende efter aflivning???

 

Hun går med begge sine afkom på henholdsvis 5 + 6 år og vores pony.

Det er en sammentømret flok som altid hilser med vrinsk, når en kommer retur fra stald og ud.

 

Jeg er virkelig i tvivl, har hørt både for og imod....

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 00:02

Da min ene hest blev aflivet sidste sommer, fik hans makker lov til at se ham og sige farvel, da han var død... Det var utrolig rørende at opleve, og jeg er i dag så glad for at jeg valgte den beslutning.. Det gjorde også, at makkeren kom sig ret hurtigt over savnet.. Så jeg vil til hver tid gøre sådan igen, når næste hest skal til de evige grønne græsmarker :)

Mvh Ulla

0
0
Svar på denne tråd
 
 tage afsked
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 07:06

Det gør mig ondt at høre med din gamle hest .

 

Du skal helt klart lade de andre sige farvel, snuse osv. De vil forstå hvad der er sket og kalder ikke.

 

Jeg synes det er meget vigtigt at de får lov til denne afsked og kan huske at min lille shetlænder bare stod 1,5 time foran sin gamle, døde ven. Han tog afsked og da det var overstået, så gik han stile og roligt ned på græsfolden og "lod livet gå videre". Men han brugte altså god tid til sin afsked, har oplevet at det er meget forskelligt, alt afhængig af hvor tætte de var med den pågældende hest.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mang tak
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 10:34

Mange tak for svar.

 

Ville jo nok håbe jeg kunne have ungået det, da hun kommer til at ligge helt op ved vejen hvor folk køre og går forbi.

Det er desværre ikke muligt at ligge hende andre steder, med mindre hun skal trækkes af en traktor op til vejen ved afhentning af Daka og det kan jeg slet ikke forene min hjerne med.

 

Men I har nok ret - de andre skal have lov at tage afsked, det er trods alt deres mor og førehesten for ponyen.

Phy ha det bliver en hård tid mine muler og jeg går i møde

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Presenning
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 14:26

Ja, jeg føler med dig og mulerne . Her måtte min også ligge ud til vejen, af hensyn til Daka. Da alle havde taget afsked,lagde jeg en presenning over, med store sten i kanten og en buket blomster ovenpå. Daka løftede pænt presenning og blomster af, før de tog hesten.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 19:55

...naturligvis skal de have lov til at sige farvel, men vær opmærksom på at ikke alle heste vil sige farvel.

Den 30.7 fik jeg aflivet min gamle fuldblodshoppe. Hun var i min meget sammentømret folk og især min anden hoppe brugte meget tid sammen med hende. Min vallak var vokset op med hende og hun var helt sikkert en meget skattet tante. Jeg ville jo også gerne have at de fik sagt farvel til hende, men da jeg trak dem op til hende blev de paniske, ingen af de 3 andre ville være i nærheden af hendes døde krop. Heldigvis lå hun med ca 3 meter mellem kroppen og hendes fold og de kunne derfor se og lugte hende uden problemer. De veg ikke fra hendes side, men vandrede frem og tilbage langs hegnet resten af dagen. Især har min hoppe sørget meget

Jeg sender lige et par trøstende tanker, det er så hårdt at sige farvel.

 

Mvh

Britt


 

 

Savnet er stort:

 

 

Lady Lianna 1984-2004

Magic 1996-2006

Cherie 1986-2009

Freja 1991- 2010

Miss Kath xx 1992-2014

 

Wintec wide dressur 16.5 - 17" KØBES

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Farvel...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 20:02

Tusind tak skal I have og nej det er ik nemt og specielt ik når man selv skal tage beslutningen og man kan se sin helt specielle ven gå rundt og hygge sig uden smerter, men ved jo det ændre sig senere på året og det skal hun som sagt ik mere....

 

Er forberedt på de panikker men håber på det bedste:)

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider