Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Nedbidt fold og stråfoder, hjælp!
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 20:32

Hej alle

Jeg står i en lidt træls situation hvor jeg godt kunne tænke mig at høre andres tanker, ideer og erfaringer. Sagen er den at jeg har en 5 års dansk varmblod der står på døgnfold på en meget nedbidt fold, hvor alt er svitset væk pga. tørken = intet græs og vi skal derfor have fundet en løsning der passer både heste og pengepung(hvis det altså er muligt )

Min egen er hverken nøjsom men heller ikke svær at fodre på og det ville være super godt for ham hvis han kunne få ad libitum hø. MEN han står på fold med 2 nøjsomme heste hvor vi er lidt bange for at de ikke vil kunne styre det - ingen af dem bliver brugt rigtig og er allerede nu uden foder til den tykke side. Vi har netop afprøvet at sætte en minibigballe hø på 200 kg ud til dem, og 2½ dag efter så var det væk. Man kan allerede se det på de nøjsomme heste og pengepungen er heller ikke glad for hvis vi skal ud og købe hø hveranden dag.

 

Jeg har også prøvet i en periode at kaste 2 småballer hø(30kg i alt) ud om dagen til dem, men synes desværre at min egen stadig virker sulten efter dette. Derudover et det også meget tidskrævene da det mest kun er mig der smider derud, fordi jeg gerne vil have det fordelt over flere gange om dagen.

Min egen får foder ved siden af for at holde huld.

Lige nu er det ikke en mulighed at sætte i boks, hverken om natten eller dagen, og vil af personlige årsager helst heller ikke flytte på ham men er også indstillet på at hvis ikke vi kan få det til at fungere med stråfoder på folden skal han et andet sted hen.

 

Jeg har selv tænkt om man kunne sætte en bigballe halm/frøgræs ud til dem også give dem små baller hø ved siden af, men er ikke selv super stor fan af for stort indtag af halm/frøgræs og er derudover også bange for at min egen vil indtage for meget sand/jord med græsrødderne når han ikke har noget lækkert at tygge på hele tiden.

Han er en MEGET kræsen hest, der kun vil have det bedste og det lækreste, så han rør ikke kedeligt stråfoder(kedeligt efter hans mening) og tilskud i foderet såsom loppefrøskaller og urter.

 

Gode råd modtages med kyshånd :-)

 


 

Line B.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Små bunker wrap
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 23:11

Hej Line,

 

Er det ikke muligt at fordele wrappen i små bunker ude på folden, så der er en til hver hest/pony?

 

Ved godt at det er "Survival of the fittest", men hvis nu din hest er større end de andre, så kan man måske tildele ham en større portion og lægge nogle mindre bunker i en vis afstand til de to "foldbumser" ;-)

 

Jeg er bestemt heller ikke tilhænger af wrap ad libitum. Det er alt for dyrt og skidt for hestenes maver.

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 har selv to styks
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 23:25

nu er jeg så heldig at være ejer af to nøjsomme heste, som i år har fået lov til at gå på døgnfold pga flytning

jeg er også ved at mangle græs nu - håber på vand (og masser af det)

 

men mine lever kun af hø og vitaminer hele året.

 

men jeg kan godt se at de nu efter 3 uger på græsfold, er blevet lidt runde, men det er nok mere græsvom end det er fedt. så jeg er ikke bekrymeret.

 

er selv begyndt at give lidt hø, men det er mere fordi de begynder at komme på stald i næste uge - dels fordi jeg er færdi med deres boks, og dels pga græsset. vil gerne kunne tilbyde dem græs også længere hen på året



0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 00:51

 

Få lavet en slowfeeder løsning?

 

Kan være et net imellem to pæle - den billigste og letteste løsning vil jeg mene, eller en kasse med net i.

 

Så kan du blande hø rundt med halm så de får en tot af hver når det tager noget. Godt for de tykke, men også godt for din der ikke står uden hø.

 

www.minihorseshop.nl/media/catalog/ product/cache/1/image/650x650/ 9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/ t/st.0036.3- smhn_slowfeeder_hooinet.jpg

www.minihorseshop.nl/media/catalog/ product/cache/1/image/650x650/ 9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/ t/st.0036- smhn_slowfeeder_hooinet.jpg

 

Der findes alverdens løsninger :)


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 12:47

Slowfeeder løsning


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 123432
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 20:02

Selv om man laver slowfeeder, så vil de, der ikke kan tåle så meget jo stadig få. Men jow, det får da høet til at holde længere.

 

Er der ikke mulighed for at i kan flytte rundt, afhængig af, hvor meget de har behov for?

0
0
Svar på denne tråd
 
 dumdidadej
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 20:24

Hvis jeg læser din tråd rigtigt, vil jeg mener, at mens der skrues op for fodermængden på folden, så vil din egen hest nok have behov for at komme ind og få et ekstra tilskud af foder. I denne tid med denne tørke er der bare ikke nok foder til de heste, som ikke er nøjsomme. Står selv med en 3-års i voksealder og hoppe med føl - så genkender situationen og det er på dette vis vi klarer skærene :O).

De bedste hilsner

Sus

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme problem
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 20:48

Jeg er så heldig at have hesten hjemme, men her har jeg to fede duller og en drægtig avlshoppe med føl ved siden....jeg kunne nogennlunde styre slagets gang ved at stå på marken under fodring og lege bodyguard og så gik det lige med græs....så tog vi een uge på ferie...og jeg kom hjem til en ekstrem tynd hoppe og to super fede banditter.

 

Min løsning = 2 folde, så de der skal have mad kan få og spise i fred uden opsyn og de der ikke skal have, ikke får for meget.

 

Du køber nogle tentor pæle og noget hegnstråd og så inddeler du folden og kobler det til stødhegnet! Det kan jo kun være optimalt for de andre også at de ikke bliver mere fede end godt er og at din hest kan få hvad den skal. Og de vil stadig kunne se hinanden og nusse med hinanden.

 

Det er en billig løsning, som jeg tænker at alle parter vil få det bedre af :-)

Her har det med intensiv indsats taget 2 uger at få hoppen på ret køl og her mener jeg virkelig massiv fodring af alle slags.

 

Rigtig god sommer!

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar12
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 21:20

Tusind tak for svarene alle sammen. Dejligt at høre nogle forskellige bud. De pokkers krikker kræver godt nok mange frustrationer ind imellem ;) Vi kan desværre ikke flytte så meget rundt på hestene :( Slowfeeter har jeg tænkt på, men er ikke sikker på at de andre kan overbevises til at det er en god ide at bruge så mange penge på hønet, når de ikke ser det som et problem at der ikke er så meget græs derude :) - Men jeg vil prøve at nævne det.

Jeg har også tænkt på at dele folden op således at min egen kan komme på en anden i hvert fald om natten, også få ad libitum hø der, men så skal der en del planlægning til fra min side, når jeg selv skal lukke frem og tilbage.

De små bunker er også prøvet, det er det der tager så pokkers meget tid, fordi jeg skal derud igen flere gange om dagen også er stalden hvor høet er, ret langt væk i forhold til folden - men det kunne sagtens blive det der måtte være løsningen, har i hvert fald svært ved at se andre forslag end hvad der allerede er givet. :-)

Han vil altid få foder ved siden af for at holde huld :-)

 

Ved I hvad forskellen er på halm og frøgræs mht. fordøjelse også videre? har jo som sagt tænkt på at sætte en bigballe halm ind, men ved ikke om det er en dårlig idé, i forhold til hvor varmt det er nu da indtagelse af halm generelt kræver rigtig meget væske og også pga. frygt for for høj indtagelse af halm og dårlig fordøjelse. De ville i dette tilfælde stadig få tildelt hø ved siden af :)

 


 

Line B.

0
0
Svar på denne tråd
 
 En timer!
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 22:39

Hvad med en ledtimer? Jeg kan ikke huske, hvad de hedder, men det er der helt sikkert andre der kan.

 

Du deler folden op, monterer timeren på leddet, lukker din hest ind med så meget wrap som du tænker den kan nå at spise, og så indstiller du timeren til alt fra 1-12 timer, og når den tid er gået så springer leddet op (og ruller sig selv sammen).

 

Så skal du mindre frem og tilbage... Det synes jeg lyder som den eneste holdbare løsning. Det er ikke fair over for easykeeperne at der bliver mere mad tilgængeligt (dog kan man overveje, om ejerne gør det rigtige ift at få dem til at tabe sig, men det er jo uden for din kontrol),

 

 

I

3
0
Svar på denne tråd
 
 FeedEasy
Forfatter: 
Dato:  26-07-2014 06:58

Den automatiske ledåbner hedder FeedEasy og er ganske smart

 

http://feedeasy.dk/ny-forside

 


Hilsen Anne





Jeg vil ikke komme til livets afslutning, og finde ud af at jeg kun har levet det i sin fulde længde. Jeg vil også have levet det i sin fulde bredde.

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider