Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Vi skal flytte - bange for græsset
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 16:57

Vi står og skal flytte her til 1. maj.

Det bliver et skønt sted for hestene, men jeg er så ræd for græsset.

 

Der er ingen mulighed for at lave en midlertidig jordfold, sådan at jeg kan indgræsse dem på fornuftig vis (kontrolleret), så hvad gør man så?

Der er ikke nok græstotter hvor de er nu, til at de kan 'indgræsses' inden flytning.

 

Græsset på det nye sted, tror jeg dog er meget 'magert' - det er en eng omkring en stor sø, der er lidt siv og selvsåede pilebuske og det skulle ikke have været gødet eller omlagt i mange år (der fåes sådan en særlig økonomisk støtte, der netop går ud på ingen gødning/omlægning).. så jeg kan forestille mig, at når de først ér indgræsset og når græsset har overstået sit forårs-krudt, så kan de sagtens tåle at gå på det hele tiden.

 

Men kan græs virkelig være 'maget'?

Og er alt græs ikke en risiko her i foråret?

Gør mig lige lidt klogere - kom med jeres råd, forslag og meninger. :)

 

/Lisa :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 17:50

Jeg ville ikke lukke heste på græs endnu, måske hvis hesten var vandt til at gå der i forvejen, men ikke hvis den ikke er.

 

Græsset er farligst om foråret og temperaturene svinger fra 15 om dagen til under 5 grader om natten og det gør jo så at græsset de dage ophober fruktan da det ikke vokser under 5 grader.

 

Kan du ikke vente med at flytte hesten?

 

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 helt enig
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 17:59

Jeg er helt enig. Derudover, selvom man skulle være så heldig at have en hest der tåler mængden af sukker, så er det også et stort foderskift generelt, at gå fra hø/wrap til fuldtidsgræs.

 

Jeg forstår simpelthen ikke at der stadig er opstaldningssteder, som ikke har jordfolde til rådighed.

 

Men, hvis hesten SKAL flyttes til 1. maj, så må du trave rundt og lade den græsse for hånd i passende tidsrum, fra nu og til flytning.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jordfolde.....
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 18:31

Jordfolde får de fleste opstaldningsteder mega skæld ud for at have om vinteren - og nu er det så et problem, hvis de så har græs på foldene også :-)

 

Jeg ville da også være nervøs, for at de går fra ren jordfold til ren græs 1 maj, men så må man jo forberede sig så godt så muligt.

Håndgræsning er et muligt forslag, så de i det mindste har fået noget græs inden engen.

Man kunne også sige, at de i starten ikke må komme på fold hele dagen eller hele døgnet - øv at stå i boks, men bedre end forfangen.

Evt kunne man lave en midlertidig fold på engen, og så arbejde med stribegræsning ud fra denne.

Rid dem hver dag, hold dem slanke og i form. Giv evt magert hø om morgen før de skal på fold, så de er mætte fra start af, og ikke kaster sig over græsset. Sørg for de har halm, så de kan stabiliserer deres maver efter eget ønske. Evt give kosttilskud som stabiliserer tarmfloraen - Ysac e.l.

 

Et forslag var at vente med at flytte dem til 1 juni - så er de værste frostnætter over. Her kender jeg flere avlere, som venter med at smide plage og avlshopper i eng, ind til 1 juni for at undgå evt forfangenhed.

 

Og ja forfangenhed er en plage, men vi hesteejere er måske ved at gå "lidt i selvsving" - sagt udfra min baggrund, som er at jeg har store varmblodsheste, som motioneres og holdes slanke hele året, så jeg har 7-9-13 aldrig haft en forfangen hest.

Havde jeg nu en bollefed ikke-motioneret easykeeper, som hver forår er lige ved at blive forfangen, så ville jeg være i det helt røde felt. Men alt efter hvad heste du har, og hvilke forholdsregler du kan tage, så skal det jo heller ikke gøres til en større videnskab at putte ens hest på græs med omtanke.

 

mvh CharlotteCharlotte

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 jordfolde tjaaa
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 23:08

er totalt modstander af jordfolde. Og har altid været.

Når mine heste har gået hjemme, ja så går de på folden hele året.

Et opstaldningsted havde to store græsfolde som de havde hele vinteren og om sommeren fik de den ene pga at der skulle laves wrap på den anden. ejeren ville ikke have sine folde ødelagte om vinteren derfor fik de begge folde, og vi havde ingen problemer med plørre mm.

 

jeg har aldrig haft problemer. Og det samme sagde ejeren af stalden.

 

ja det er fint med jordfold hvis man har en hest med problemer. Men det skal ikke laves fordi man er bange for at ødelægge sine græsfolde.

personligt syntes jeg at der er flere skader når de har gået på jordfolde, større risiko for kolik, jorden bliver totalt pløjet op, og der er ingen change for at den nogensinde får græs igen. man skal bruge en masse tid på hvert år at græsse sin hest ind.

 

desuden så er der rigtig mange jordfold som faktisk slet ikke er lovlige da de simpelhen er for små.Men det er så noget helt andet

 



3
0
Svar på denne tråd
 
 sort og hvidt
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 23:20

Hvorfor skal det hele være så sort/hvidt, enten/eller.

 

Jeg synes ethvert sted bør have folde uden græs og folde med græs. Rigeligt store til at intet af det bliver mudderhuller.

 

Jeg har så lagt sand på min "jordfold", der ligger i forbindelse med løsdrift og vandresti, simpelthen fordi mine ikke tåler de små græsspirer i foråret og iøvrigt er det et fedt underlag for hestene året rundt. Tørre ben mm.

 

Hvert år læser man herinde, om frustrerede ejere der må give hestene mundkurv på, med risiko for at de smider den og dermed risiko for forfangenhed, da den pågældende hest enten er blevet alt for tyk eller har stor risiko for at blive det, men ingen mulighed har for at undgå græs, hvis ejeren vil have hesten ude. Ja nogle steder er stalden også lukket af for sommeren. Så det er græs eller græs.

 

Jeg forstår simpelthen ikke den enorme forskel fra sommer til vinter. Vinter : Små jordfolde og box. Sommer: Store græsfolde, som en hel del heste slet ikke kan tåle, lad dem dog gå dér - i hvert fald nogle timer dagligt om vinteren også, og suppler med hø, sommer og vinter.

 

Hvorfor ikke have et mere jævnt år, hvor der sommer og vinter er adgang til græsfolde - i det omfang hestene tåler det - sandfolde og en vandresti til resten af døgnet.

 

Det er da ikke rimeligt at hestene bare kastes ud på græs 1. maj, med kæmpe risiko for forfangenhed mm.

 

Så når jeg siger jordfold. Så siger jeg en ordentlig fold og naturligvis ikke hele døgnet, hverken sommer eller vinter.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 02:43
Er enig med dig Rosenholm, men måske er der flere som mig der har gode intentioner, som bare ikke kan gennemføre det. Jeg bor i et område med god, våd (meget ofte pladdervåd) lerjord, og har ca. 1 ha fordelt på 2 folde tilrådighed til mine to 1'er ponyer. 1 stor græsfold (0.8 ha) og en lille jordfold (0.2 ha).

Hver sommer er jeg fast besluttet på at det er meget bedre at lade dem gå ude på den store græsfold, så jeg slipper for en besværlig indgræsningsperiode næste år, med der tilhørende problemer for mulerne. Jeg diskuterer hele sensommer/efterår med moder natur og synes mine argumenter er logiske og velfunderede, når jeg påstår det er sundere og mere naturligt for mulerne at gå på græs hele året.

Det ender dog hvert år med at moder natur får det sidste ord, ved at åbne for sluserne og gøre markerne drivende våde. Efter 1-2 uger er græsmarken så optrådt at jeg frygter at stå med 1 ha knoldet jordfold næste sommer og derfor dropper alle illusioner om at have ponyer på græs helårligt, og de ender derfor resten af vinteren i boks med daglig adgang til den lille jordfold, hvor halvdelen i det mindste er med fast bund... ;-)

Sådan er det selvfølgelig ikke alle steder i landet, men i vores område er alle som ikke har et ubegrænset græsningsareal til rådighed, nødt til at acceptere dette, hvis der skal være græs til året efter.

Stod jeg i trådstarters situation, så tror jeg at jeg ville satse på time-indgræsning eller stribeafgræsning som nogen foreslår. Det er svært at regne med at græsset er magert, og det er umuligt at sige hvor meget magert græs kontra frugtbart græs heste kan tåle. Moder natur har desværre ikke en facitliste, og hvis hun havde ville det helt sikkert være et trick-spørgsmål! :-D
1
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 00:11

Pudsigt, jeg står i nøjagtigt samme situation.

 

Nu kender jeg ikke din specifikke jord, men det lyder til at være af samme slagt, som vores sommerfold.

Jeg er død-og-pine nødt til at flytte de firbenede på én dag. Vi har gjort det de sidste mange år uden problemer.

 

Jeg siger det IKKE som nogen garanti. Desuden var jeg heller ikke så oplyst som jeg er nu, og har voldmeget stress over hvordan det mon kommer til at gå - selvom det jo har gået de andre år.

Denne gang vil jeg tilmed lave track systen/paddock paradise, så de får da ikke samtlige 5tdr land på én gang, og vil forhåbentlige være mere tilbøjelige til at bevæge sig rundt.

 

Vores eng er blandet sand-jord, men så våd/blød at maskineri ikke kan køre der (jeg har desuden heller ikke noget, der kan pløje jord).

Jorden er ikke lagt om de sidste 10+ år. Sprøjte må jeg heller ikke, fordi det, som i dit tilfælde, også er beskyttet/naturfredet.

 

Krydser alt hvad jeg kan, både for dig og for mig selv!


Bissen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flytte-græs
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 18:35

Mange tak for jeres svar.

Det er en lejet ejendom vi skal flytte ud til, så det er derfor, at jeg er lidt begræset i hvad jeg må og kan.

Jers svar har bekræftet mig i, at det er en super dårlig idé bare at lukke heste ud på græsset - også om det så kun er for et par timer om dagen.

Vi bliver nok nødt til at flytte hestene omkring d. 1. maj, så jeg vurderer et par løsninger:

 

Jeg kan lade dem gå LIDT på græsset, og så ellers holde dem inde i stald.

Eller jeg kan lade dem gå LIDT på græsset og så ellers lade dem have et frimærke hver på (jord-)gangstien) det bliver nok ikke mere end 10 x 10-15 m) hvor de kan være ude og ellers stå og æde hø.

Eller jeg kan lave et par frimærker på selve engen, som så kan udvides lidt efter lidt (spørgsmål er bare, om det ikke er lige skidt, når det afgnavede græs så bliver stresset?).

 

Jeg er vild med hele Paddock Paradise ideologien, og vil nok senere hen tage en del af det til mig, men uanset om jeg nu lavede vandrefold, så vil der stadig være forårsfrisk græs.

 

Jeg må hverken pløje, harve, så, gøde eller sprøjte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 indgræsning
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 20:29

Hej

 

Jeg ville heller ikke lukke direkte på græsfold hele dagen, men allerede nu starte med at græsse ind for hånd.

 

Ja, det tager lidt tid, men hvis man lige tager sig tiden kan man godt få dem op på 1 time eller 2 inden 1. maj, og så burde det ikke tage mere ind 1-2 uger at få dem græsset ind til heldagsfold.

 

Alternativt er der jo også mundkurv, men jeg har ikke selv erfaring med hvor meget sådan en fætter begrænser

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 uden at være hysterisk
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 14:19

Så ville jeg bestemt heller ikke turde lade hestene komme på fuld græs fra den ene dag til den anden, så syntes det lyder som en god plan du har dig.

 

Jeg har før hen taget det meget afslappet, og mente bestemt ikke jordfolde skulle tilbydes om sommeren, men det var så ind til jeg selv stod med en forfangen hest, hvor dyrlægen vitterlig ikke kunne fortælle mig hvad den var blevet forfangen af, for det burde ikke have kunnet lade sig gøre, på den fold, med den stand hesten var i, samt det motionsniveau den var på, men fakta er, at den blev hamrende forfangen på alle 4 ben, fra den ene dag til den anden.

 

Siden da har hun ikke kunnet tåle at gå på græs, bare den mindste smule frisk græs, og hun får puls i forbenene med det samme, så jo, jeg vælger at mine heste går på jordfold med masser af strå foder om sommeren. Alternativet er at aflive, og det vil jeg bare ikke.

 

Så jeg syntes det er super godt, at du vælger at tænke dig om, og passe rigtig godt på dine heste for hellere safe end sorry


Hilsen Mette

Der har spist sig rask fra leddegigt


Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag


og barfodstrimmere burde forbydes....


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 23:46

Er gået så langt som til at håndgræsse. I ordets bogstaveligste forstand - dvs. plukke en hulens masse græs, og servere det i et hønet

 

Jeg har virkelig svært ved at finde ud af det med puls. Jeg ved ikke hvornår den er for kraftig

Går og observerer og måler, føler og mærker, stresser og og og!

Bissen er langt mere spinkelt bygget end de andre, og har heller ikke så meget pels i koderne, og måske derfor er hendes lettere at finde sådan lige umiddelbart. Jeg skal dog trykke fingrene lidt ind på åren for at mærke pulsen.

 

Uha, jeg synes det er svært

 

Til gengæld var jeg nede at kigge i engen i dag og der er ret store arealer, stort set uden græs - kun mos! Så dér kan jeg altid bure dem inde, skulle de træffe at få symptomer.

Var også ude med en le (jeps, en old school le!), men det er altså svært i knoldet terræn ). Må fine kanttrimmeren!


Bissen

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider