Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Vaccination mod brunst
Forfatter: 
Dato:  11-04-2014 11:51
Hej

Er er nogen der har erfaringer med vaccinationer mod brunst?

:)

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Superlækker Passier young champ 15,5 -> 6000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja....
Forfatter: 
Dato:  12-04-2014 23:45

Eller dvs fordi det var så FULDSTÆNDIG håbløst besværligt så endte jeg med at droppe det igen..

 

Min gamle hoppe havde forelsket sig i en ny flot fyr der kom til stalden.. Jeg vidste det ville gå sådan så snart jeg så ham komme ud af traileren og ganske rigtigt - den brunst kom da over hende sådan lige på en gang..

 

Da der var gået 5 uger med konstant småtisseri, klistret hale, lange blikke på tværs af folden og i det hele taget en noget fraværende hoppe var jeg temmelig opløst og ringede til dyrlægen..

 

Regumate er en mulighed men det er hamrende dyrt og besværligt at arbejde med..

 

En anden mulighed er det der med at lægge et sølvæg (eller hvad det nu er lavet af) op i livmoderen så hoppen tror den er drægtig.. Det er selvfølgelig heller ikke gratis men til gengæld ryger de ofte ud igen (fortalte dyrlægen)

 

Da han var færdig med at grine af min 22 årige hoppes crush og min fortvivlelse blev vi enige om at naturen måtte gå sin gang..

 

Det var nu ellers ikke fordi min hoppe var voldsomt besværlig når hun var i brunst - altså på den måde at hun var hvinsk osv.. Det var mere at hun klæbede til de forskellige vallakker hun havde nu havde noget kørende med på det aktuelle tidspunkt, tissede i sin hale så den blev ulækker og ind i mellem optrådte som en slut i fuld offentlighed

 

Man kan få noget der hedder "stroppy mare" som vist skulle lægge en dæmper på dem - det er garanteret også dyrt!!

 

Held og lykke med det, det er en fornøjelse at være hoppeejer


Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elskede hende jeg havde over alt på jorden.

 

RIP Seven - 01.04.1990-26.05.2013

 

"Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 11:12

Min hoppe tendenserer til det hvinske, Dr. Dyr kommer på tirsdag og så må vi se hvad han siger. Jeg har afprøvet stroppy mare, men det tager kun toppen - men jeg synes også at hun er et slemt tilfælde. :-)

Jeg ved ikke, hvad jeg håber på han siger - alt er dyrt :-P stroppy mare gav jeg dog kun 150 kr for 1 kg i England - det koster ca 270 kr i Danmark.


- Sascha & Fame <3

In actis esto volucris!

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 11:27

Jeg ville få hesten tjekket af dyrlægen, måske den lige skal syes lidt bagtil :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang. vaccination af brunst
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 21:32

Jeg er selv en heldig ejer af en skør hoppe når den er i brunst og er nu blevet nød til at sætte hende i ridning , da hun blev meget voldsom i sidste brunst og blev farlig at ride, os efter . Hun er på stroppy mare nu og virker det heller ikke er næste skridt vaccinen , men det koster to gange 2oookr at vaccinerer også holder det mellem 3 og 6 mdr , hvis den virker .

Skal lige siges at min er scannet og har fået taget svaber.

Men tal med dyrlængen om vaccinen , han /hun kan undersøge fordele og ulemper ved den.


Heste er de bedste. De er bare livet.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Først for nyligt
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 08:38

Jeg har først hørt om det i år. Nogle af vores venner har solgt en super ponyhoppe til ridebrug, hvor det har vist sig at hendes brunster har givet ridemæssige problemer. Så hun er så vidt jeg har forstået med i et forsøg som Hørsholm Hesteklinik kører hvor hun bliver sprøjtet med 3? måneders mellemrum. Ejerne har dog fået at vide at de ikke skal regne med at hun kan ifoles igen efterfølgende.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Er træt af..
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 10:13

... at løsningen på hoppers hormon udsvingninger oftest ender i en syning bagtil... det er tit dyrelægernes eneste mulighed, og oftest hjælpe det da en anelse- Men når nu man kan gøre andet for dem end at operere hvor skal man så i gang med nål og tråd?

 

jeg kan kun anbefale at folk der har problemer med hormon hopper søger hjælp hos en Dyrekinesiolog! jeg anbefaler og hjælper gerne folk med at finde den helt rette til lige netop deres hest.

Har set tilfælde hvor træning havde en kæmpe invirkning på hesten(korekt træning betød en afbalanceret hest)

kinesiologen kan hjælpe med at få rettet op på de ubalancer der måtte forekomme.

Og så en lille ekstra ting Undgå gullerødde og andet der indeholde Betakarotene da det kan fremme brunsten( progesteron dannelsen)

Mvh Lea


***Find Your Cowboy Inside***


0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 11:22

Tak for svar :-)

 

Hoppen er tjekket med scan, biopsi og har været på stroppy mare. Lige nu prøver vi regumate. Umiddelbart er der ingen grund til at lave Caslick, men det kan være vi prøver selv om der ikke der burde være et problem.

 

Næste trin bliver nok en grundigere klinisk undersøgelse af ben og ryg inden jeg overvejer vaccination. Det kunne jo være noget andet der generer hende. Hun er ikke voldsom, men hun virker til tider meget irriteret på mig når jeg rider, og nej det er ikke konfliktadfærd på grund af ridningen, jeg kan trave ned ad langsiden i rolig trav for løs tøjle uden at bede om noget som helst hvorefter hun lægger ører og kigger surt tilbage på mig.. Det er ikke hver gang og der er ikke noget mønster i det. Hun kan være sur på benene, men det er også det eneste der er nogenlunde konsistent. Eller fungerer hun og er glad, men jeg synes jeg skylder hende at finde ud af om der er noget galt.

 

Min dyrlæge sagde også det der med at der ikke gives garanti for at hoppen kan komme i fol efterfølgende, men mente nu at de fleste ville kunne komme det.


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Superlækker Passier young champ 15,5 -> 6000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 111111111111111111
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 22:30

Har en halv flaske Regumate stående, hvis nogen er intr. Vi har om nogen haft en hormonforstyrret hoppe, som vi virkelig har gjort ALT for at redde..men måtte desværre opgive til sidst, da det viste sig at hun havde en tumor i æggestokken og dermed fik fred.....puha...det var sgu så hårdt..!!!!! føler virkelig med alle Jer hoppeejere med disse problemer......Skal aldrig ha en hoppe igen.....!!!!


Diva..)))

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ddjjejejke
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 23:19

Sikke en trist historie, Mio:(

 

Jeg er vild med hopper og næste gang der skal shoppes hest bliver det med al sandsynlighed også en dame. Men jeg har også være heldig...faktisk er min nuværende skønne dame, nemmest at have med at gøre når hun er i brunst. Bevares, hun opfører sig også temmelig slutty i fuld offentlighed (fed beskrivelse, MaggieMay:):)), men er samtidig så ekstra sød og kærlig at omgås, når hun er i brunst at man ikke kan lade være med at smile ad det. Og ridemæssigt giver det heller ingen problemer, snarere tværtimod.

 

Jeg følger interesseret med - så jeg er forberedt, hvis den næste skulle vise sig at være problematisk:/


1
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 11:18

Charlotte, jeg skulle lige tilat sige det, for jeg er jo en af de idioter der leasede en hoppe der var sproejtet imod brunst som avlshoppe, uden ejer havde fortalt mig noget som helst om dette... hoppen viste brunst ved hingst men den var steril, det var KUN udvendig brunst der var INGEN aktivitet i aegestokke (den var 7 aar gammel), og dette var 2 aar efter sproejten... kostede mig en MASSE penge i opstaldning mm for at forsoege at faa den i fol, hingsteejer syntes det var synd for mig og jeg slap for at betale stud fee.

 

Ellers som Mio siger kan det tit vaere problemer paa aegestokkene, tumor, eller noget saa simpelt som et hemorrhagic follicle det skal bare sproejtes af, men du finder det kun ved en scanning.

 

Regumate har jeg kun brugt for at holde paa draegtigheder, men har da hoert om sucess med det... Oestress fra NAF virker meget bedre and Stroppy Mare fra Dodson & H paa humoersyge hopper.... nogle har haft sucess med noget saa simpelt som magnitude...

 

Ang kugle i boeren, ved ikke hvorfor Danske dyrlaeger bruger soelvkugler, men marmorkugler med 2,5cm + diameter goer det samme og koster langt mindre... men jo nogle hopper frastoeder dem, hos andre har jeg hoert om rigtig fin sucess.


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 111111111111111111
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 23:19

Ja, det var sgu rigtig hårdt, at tage den beslutning...men jeg kan kun sige, at man skal tage hoppers hormonproblemer alvorligt...ellers kan det ende grueligt galt......

De kan virkelig have det så skidt, så de bliver farlige for deres omgivelser....


Diva..)))

1
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 08:12

Godmorgen

 

Jeg er helt forvirret Hvordan kan man vaccinerer mod brunst

Jeg kan forstå man giver dem homoner mod brunst, men dette har da intet med vaccine at gøre, eller har jeg helt misforstået dette.

 

Vacciner stimuler immunsystemet til at bekæmpe sygdom meget kort fortalt.

 

MVH Hanne.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 16:46

det er vel i teknisk forstand heller ikke en vaccine, men en voldsom hormonbehandling der stopper aktiviteten i aeggestokkene.


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 vaccination
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 20:18

Helt Enig Hanne. Det var det dyrlægen kaldte det: 'vaccination' - men det er det helt sikkert ikke Det er vel forsimplet så det er nemmere forståeligt for lægfolk :-)


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Superlækker Passier young champ 15,5 -> 6000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 111111111111111111
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 20:06

Ja, dyrlægerne kalder det for vaccination...men det er en sprøjte de får som en vaccination ved at de får den en gang og så igen en mdr. efter..derefter skal de ha den hvert år....Og det er temmeligt dyrt og der er ingen garanti for at det virker....Det kommer meget an på hvad det er for problemer hoppen har.....

Der er jo rigtig mange ting der kan være årsag til at hoppen er hormonforstyrret....

bla. ....cyster, manglende ægløsning, hvinskhed. tumor...osv.....


Diva..)))

0
0
Svar på denne tråd
 
 Noget nyt?
Forfatter: 
Dato:  30-04-2014 22:40

Ane - lige nøjagtig sådan en hoppe har jeg også.

 

Faktisk startede hendes problemer i efteråret for 1½ år siden, og hun er blevet undersøgt på kryds og tværs. Så har dr. dyr ment at det var krydset, så var det fordi hun var en smule halt, så en lille ledbehandling, så var der lidt spændinger her og der,og med kiropraktik og massage ind over hele forløbet flere gange :-(

 

Nu tror jeg endelig at 10-øren er faldet, efter at en anden dyrlæge har set på hende, og kunne umiddelbart ikke finde noget klinisk, og siger jeg tror det er hormonelt!

 

Så jeg er i syv sind omkring, hvordan vi nu behandler hende bedst muligt - Stroppy Mare er ikke en mulighed, da jeg har læst at det ikke er velegnet til lysfølsomme heste. Min dyrlæge siger at ifoling også ville være en mulighed, men synes ikke at jeg magler et føl pt. omvendt vil jeg også være ked af hvis en behandlig gør hende steril.

 

Trine

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider