Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kræsen fjordhest
Forfatter: 
Dato:  11-05-2013 21:11

Jeg har et problem med min fjordhest hoppe på 18 år, det lyder utroligt men hun er meget svært at fodre og hun spiser ikke så meget.

I januar mdr i år fik hun en voldsom gang kolik, som hun kom i behandlig for, det tog et par mdr før hun var fit for fight og begyndte at spise nogenlunde normal. Jeg har selv haft blandet hendes foder, havre, lucerne, vitaminer og horsespeed. Ud over dette fik hun også iris mash, som blev blandet som en suppe lignede masse, da hun heller ikke gad drikke så meget vand.

For 14 dage siden stoppede hun igen med at spise, det eneste jeg kunne få i hende var gulerødder og tørt brød og så den suppe lignede irish mash, og så selvfølgelig hø... Jeg kontaktede igen dyrelægen da jeg synes hun ikke har den normale adfærd vedrørende hendes madvaner. Han kiggede hende i munden og så hun havde nogle skarpe tandspidser og dermed havde nogle bidmærker i sin tunge, så hun fik raspet tænder, så munden burde nu være helt ok, men hun spiser stadigvæk kun det der passer hende, og det er ikke meget.

I mellemtiden er hun blevet flyttet hen til min veninde, som har prøvet at give hende noget af det musli foder som hendes egen hest får, og det gider hun lige nu godt spise, dog ikke den portion hun burde have. I går da hun spiste sit irish mash, stod hun og rystede og det synes jeg også er mærkeligt, jeg har påtalt det over for dyrelægen, men han har ingen forklaring på det.

Kan oplyse at hun har fået ormekur.

Håber der er nogle af jer herinde der kan rådgive mig så min fjordhest kan få en normal appetit igen..

I øvrigt fejler hendes humør intet, hun er trods sin høje alder stadig meget kåd, frisk, fræk og med glimt i øjnene...

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-05-2013 22:41

For mennsker er hvidløg appetit stimulerende. Ved ikke om dt samme gælder for heste.

Håber du får fundet en løsning på hendes mangel på appetit.

"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.

ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd

hejza...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2013 22:44

har du evt prøvet at bløde myslien op også? evt med flydende eller klidmelasse?

det plejer at få min kræsne hest til at spise sin mad i de perioder han ikke spiser nok.. eller blande din mash i det andet foder?

Stine nu med Frontiers Chico

R.I.P Klodshans 15/01/2001 - 05/09/2011

0
0
Svar på denne tråd

Pelleteret foder
Forfatter: 
Dato:  11-05-2013 23:27

Min hest er også ekstrem kræsen. Men efter jeg er begyndt at give ham pelleteret foder, er der absolut intet spild.

Det kan godt være, at det på os virker tørt og kedeligt, men jeg tror at hestene ser helt anderledes på det.

Jeg bruger p.t. Cool Performance fra Equsana, og det er et sikkert hit :-)

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Design for Pets

Lækkert udstyr til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge,

samt alt i tilbehør til katte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-05-2013 23:43

Zink mangel kan rode med hestens smagsløg og derved appetit på krybbefoder....

Ellers ville jeg kigge på Pre Alpin NaturMineral og AlpenGrün Mash til hende

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

Interessant ....
Forfatter: 
Dato:  11-05-2013 23:50

Har aldrig hørt det med sammenhængen mellem zinkmangel og modstand ovorfor kraftfoder. Min hest har faktisk lige ved blodprøve fået konstateret zink mangel, så jeg tænker jo lidt på, om det også var det der var tilfældet sidste sommer, hvor han bare nægtede at spise lucerne og musli fra krybben.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Design for Pets

Lækkert udstyr til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge,

samt alt i tilbehør til katte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-05-2013 23:54

Det er også ny viden for mig, men rimelig relevant kunne jeg forstå på agronomen, det oplever de nemlig tit, når en hesteejer får taget blodprøve hos en kræsen/småtspisende hest, hvor alt andet ikke viser tegn på mistrivsel, så er den lav på zink :)

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

1
0
Svar på denne tråd

Syg fjordhest...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2013 09:31

Jeg ville prøve en anden dyrlæge. Min den gamle er syg, hvis hun ikke spiser (alternativt har jeg puttet et eller andet virkeligt skummelt i hendes mad) - fjordheste er stort set altfortærrende.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-05-2013 22:18

Hvad med dejligt grønt græs ?? Det er jo årstiden nu :-) (selvfølgelig med ind-græsning osv.) Min gamle New forrest valak på 20 har tabt sig en del i vinter, og ikke rigtig gidet spise - men jeg skal da lige love for at han gider at spise græs ! Og huldet er i fuld fart på vej tilbage :-)

Vh Lise

http://www.lisevindt.dk

Malerier af det du holder af. Maler (feks. hesteportrætter) efter vel lignende foto - se mere på ovennævnte hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

mavesår er mit gæt
Forfatter: 
Dato:  12-05-2013 22:28

Jeg gætter på at din hest har mavesår. Når en Fjordhest eller en islænder mister appetitten, så skal man være bekymret.

Håber du får fundet årsagen, held og lykke herfra.

0
0
Svar på denne tråd

Kræsen fjordhest
Forfatter: 
Dato:  13-05-2013 08:02

Tusind tak for jeres svar og erfaringer. Jeg vil endnu engang tale et alvors ord med dyrlægen, det skræmmer mig lidt hvis det kan være mavesår.. Nu har jeg ingen erfaring med mavesår, så vil lige finde noget læse stof om det..

Det der undre mig meget, det er at hun nogle dage spiser normalt og andre dage ikke... Græs det spiser hun med stor velbehag, så heldigt at vi går den tid i møde ..

0
0
Svar på denne tråd

Efter kolik
Forfatter: 
Dato:  13-05-2013 08:54

Hej,

Kan det tænkes, at din hests tarme har taget skade efter kolikken, og at hun derfor har nogle dage, hvor hun har ondt i maven på grund af, at foderet måske ikke passerer helt så godt igennem systemet som andre dage? Måske afhængig af, hvor meget vand hun får drukket... Jeg tænker på arvæv eller områder af tarmen, hvor blodomløbet måske ikke længere er så godt. Jeg har selv haft en ældre dame, der efter en slem kolik aldrig blev lige så let at fodre igen, så hun havde helt sikkert taget skade indvortes.

Derfor kan opblødt foder være det nemmeste for din hest at håndtere.

Om ikke andet kan der jo ikke ske noget ved, at du i en periode fodrer med blødt foder (roepiller, opblødte grønpiller, mash o.s.v. med iblandet tilskud) og så ser, om hun får mere stabil appetit igen.

Held og lykke med det!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

mavesår
Forfatter: 
Dato:  13-05-2013 19:10

En hest får ret nemt ubalance med tarmsystemet. Du kan evt. også starte med at give Zoolac, 5-10 ml.3 gange dagligt. Den regulerer tarmbakterierne, hvis de "bare" er lidt i ubalance efter fx. medicin.

Det er virkelig et godt produkt og skal mine have medicin af nogen slags, så får de altid samtidig en kur med Zoolac for ikke også at ødelægge maven.

0
0
Svar på denne tråd

ps ps ps ps ps
Forfatter: 
Dato:  13-05-2013 19:11

Det er meget typisk for mavesår, det du skriver, med at appetitten kommer og går og græs foretrækkes.

0
0
Svar på denne tråd

Kræsen fjordhest
Forfatter: 
Dato:  13-05-2013 21:18

Rosenholm: Det der zoolac hvor kan man købe det henne ?? :)

Nu har jeg desværre ikke så meget forstand på mavesår hos heste, har siddet og læst en masse, men bliver bare mere forvirret og lidt bekymret, for er det mavesår, hvad kan der så gøres ved det ?, er der nogle af jer der har erfaring med mavesår... ??

Jette: ja kan godt tænkes at hendes tarme har taget skade af den voldsomme kolik hun havde, og hvis det er det så står den jo så på skånekost med opblødt mad, og det gider hun jo godt at spise... Uh hvor har man det skidt når ens hest ikk spiser :( ..... Men jeg er glad for at hun er så frisk og fuld af ballade trods sin alder og at hun er småtspisende... Hendes humør fejler absolut ingenting :)

0
0
Svar på denne tråd

apoteket
Forfatter: 
Dato:  13-05-2013 22:05

Zoolac køber du på apoteket. Bemærk det er IKKE mavesårsmedicin, men til genopretning af tarmbakterien, hvis den skulle være kommet ud af kurs. Du giver 5-10 ml. et par gange dagligt.

Jeg har aldrig haft hest med mavesår, men det er desværre meget almindeligt.

Prøv at se om Zoolac virker, det opdager du efter et par dage, og ellers så skal du ud i noget Gastro Care eller lignende.

Fortæl hvordan det går og god bedring.

p.s. Slowfeedere til hø'et/wrappen er rigtig god for deres fordøjelse. Jeg har kasser med meget småmasket net til mine nøjsomme islændere,shetlændere og det er det bedste jeg nogensinde har gjort, de elsker at stå og hive små totter ud og bruger meget tid på dette. Man slipper så for perioder med kun halm eller intet og det tilfredsstiller dem meget mere. Blot til orientering.

0
0
Svar på denne tråd

Kræsen fjordhest
Forfatter: 
Dato:  14-05-2013 19:47

Hej Rosenholm

Tak jeg vil forsøge mig med zoolac, og skal nok fortælle om det hjælper :) :), hvilket jeg håber meget på at det gør ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider