Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Protein- og rødeblodlegemer mangel
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 21:36

Hej alle.

 

Jeg har i dag fået at vide, at min hest er i underskud af røde blodlegemer og har meget få proteiner i kroppen. Det blev konstateret gennem en blodprøve, som egentlig blev taget, for at tjekke op på vitamin- og mineralværdier.

Godt at det blev opdaget, men trist resultat.

 

Dyrlægen var temmelig overrasket og forundret over resultatet, og udspurgte mig straks om foderrutiner, fold, ændret adfærd osv.

Alt dette så dog ud til at være i orden, da jeg fodrer med nærmest ad.lib. hø, mange timers fold med hø, lav stivelse og sukker i foder og rimeligt med protein i foderet pga ekstra lucerne osv.

 

Den lange samtale med dyrlægen, endte ud i, at han anbefalede mig at få hesten ind på klinikken, så hun kan kikkertundersøges for mavesår. Egentlig synes han ikke hesten burde kunne have mavesår, men han kunne heller ikke lige se hvad det ellers skulle være??

Dog viser hun ingen tegn på mavesår. Hun spiser fint, har ikke haft ændret gødning, såsom sort, tynd eller lign. Hun er ikke stresset eller virker utilpas på nogen anden måde.

 

Det er ikke fordi, at jeg ikke vil have hende tjekket. Men jeg er nu blevet helt forvirret, og lidt undrende over, hvorfor vi starter med denne undersøgelse, som dyrlægen alligevel er lidt skeptisk overfor?

 

Det skal lige siges, at hun var dækket totalt ind med vitamin og mineral, på nær kalcium som var en anelse lavt, men ikke alarmerende... Men jeg tænker jo straks, når mennesker mangler røde blodlegemer bliver de sat på en jernkur af lægen. Dette nævnte dyrlægen dog ikke noget om...

 

Suk, hvor er det frustrerende! Nogen som har prøvet noget lign eller som bare vil dele lidt tanker??


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad gjorde
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 21:56

at du foranledigede et dyrlæge besøg incl. blodprøver ?


Mvh Janni

 

Her er så stille nu...

0
0
Svar på denne tråd
 
 hesten skulle
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 22:00

Hesten skulle have den årlige tandlægetur :-)


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 08:51

Jeg fik også på et tidspunkt taget en blodprøve af min hest, der viste han havde for lave hvide blodlegemer.. Dengang sagde dyrlægen jernkur og så var det det..

 

Dejligt du har en dyrlæge, der går så meget op i din hest's velbefindende.. ;)

 

Det jeg gjorde, var og kontakte en rigtig dygtig foderkonsulent og hun gav mig så en ny foderplan ud fra svaret af blodprøven.. Synes det var superlækkert, for nu vidste jeg han var dækket ind 110%, med alt.. ;)

 

Så mit råd ville nok være også og tage en foderkonsulent med på råd, de kan se meget ud fra en blodprøve og de foderprodukter du bruger..

 

Held og lykke..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Røde blodlegemere
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 10:05

Et sted jeg engang stod opstaldet i 90erne, med min gamle hest var en pige hvis hest, også havde mangel på røde blodlegemere (dog ikke en amerikaner, men en DV).

 

Den var meget sløv/træt hele tiden......, både under rytter og i stalden og på folden.

 

Jeg troede bare at han var verdens flinkeste hest....., men en blodprøve viste noget andet.

 

Han var også dækket ind med alt vitamin, calcium osv.

 

Det hele endte med, at han blev sat på en jern behandling.

 

 

 

 

Mvh Signe :)





Highland Pony

Man er vel Skotte


I live in a House, But I'm home IN THE SADDLE

(Sitat: En anden)

0
0
Svar på denne tråd
 
 både rødeblodlegmer og protein
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 10:45

en hest kan godt være i underskud af jern, og så er det helt korrekt at man giver enten jern tilskud og eller b-vitamin

 

det jeg tror din dyrlæge reagerer på er at din hest også er i proteinmangel.

 

vi har en tendens til at overfodre vores heste med protein, så det ville jeg godt nok også studse over.

 

jeg ville nok forvente at dyrlægen snakkede immunforsvare og evnen til at optage næringssoffer.

 

jette


undervisning på ponyer for børn mellem 3 og 10 år

 

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

 

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

0
0
Svar på denne tråd
 
 svarer også her
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 13:26

Dette svar er postet til samme emne, dog under western. Synes også jeg vil poste det her, da jeg også svarer på tilbagemeldingerne herinde :-)

 

Har talt med dyrlægen igen idag. Jeg havde hørt lidt forkert. Spøge er i underskud af røde blodlegemer og i underskud af protein - men ikke i MEGA underskud, som jeg vidst havde opfattet det. Hestens blod skal indeholde mellem 56-79 gram protein pr. liter og Spøges lå på 51. Så ja det er lavt, men jeg troede det var helt i bund.

 

Jette:

Spøge har jo altid været en utrolig rolig, stabil og langsom hest. Folk siger tit at "Spøge er jo så rolig og sløv..." Har ikke selv tænkt, at hun skulle være FOR sløv - men nu jeg tænker over det i denne sammenhæng, så er hun meeeget afslappet

 

Ja, jeg har oplevet hævede ben, når hun står længe inde. Dette har jeg også drøftet med dyrlægen. Han siger det er pga mangel på proteiner, som binder væsken i blodet. Så hun taber væske udgennem årene, og dette bundfælder så ned i benene....

 

Ja, hun er tjekket for orm. Hendes tal var 250, hvilket er meget lavt. Men hun fik en kur alligevel, kan ikke helt huske hvorfor. Mener det var fordi der var nogle "nye" orme i hende, end sidst? Dette kan jeg godt undersøge. Mener ikke hun blev tjekket for bændelorm...

 

Under min samtale med dyrlægen i morges, virkede han også noget mere skeptisk overfor mavesår. Som sagt, har hun ingen andre tegn på at skulle have mavesår. Hun har god appetit, normal afføring som ikke har været under forandring. Bliver fodret med rigeligt grovfoder og virker ikke utilpas.

 

Så vi blev faktisk enige om, lige at vente med den kikkertundersøgelse. Han synes hesten skal have ro i 2-3 uger (hvilket hun i forvejen har, da jeg kun har mulighed for turridning, og dette er begrænset i dette møgvejr!) og så vil han tage en ny blodprøve og se hvad den så fortæller.

 

Jeg spurgte ham så, hvad jeg skal gøre med Spøges foder de næste par uger. Han mener jo, at jeg fodrer optimalt, så egentlig ikke burde ændre noget. Men på den anden side, er der jo altså noget som ikke stemmer!? Jeg kan godt se det smarte i, at ændre hendes foder nu og så se hvad prøven siger. Men på den anden side, er jeg i tvivl.

 

Spøge er kræsen, og derfor endte jeg med at fodre med det, som jeg fodrer med nu, på trods af at jeg hellere vil fodre med noget andet. Gav det mening?

 

Her er hvad hun får dagligt:

1 kg Hippolyt Struktur E - 18% stivelse, 6% sukker (1 kg er anbefalet mængde som skulle dække hende ind)

150 g hippolyt aspero lucerne - lav på stivelse og sukker

150 g Horselux lucerne - rig på protein og eponaolie

300 g hippolyt maiscobs - rig på fibre, energi (hele planten er snitter)

75 g SuperCondition fra hippolyt - det er lidt fyfy, da der er 32 % stivelse. Noget hun fik i starten af året da hun blev redet temmelig meget. Nu er jeg bare i gang med at bruge det op.

20 g hvidløg/ramsløg

 

 

Irish mash fra hippolyt

75 g MikroVital, som er et koncentreret vitamin- og mineral tilskud, hvilket hun får/fik (den blev tom i går) grundet muk.

150 g hippolyt aspero lucerne - lav på stivelse og sukker

150 g Horselux lucerne - rig på protein og eponaolie

 

Næsten fri hø. tror hun ligger på omkring 8-10 kg hø.

 

I den anden tråd, under røgt og pleje, henviser folk til jernkur. Dette spurgte jeg også dyrlægen om. Men hun mangler ikke jern. Og hvis en jernkur skal virker, er det noget med hæmoglobinindholdet i blodet. Og det var helt fint på Spøge. Så umiddelbart er dét ikke problemet....

 

Han mener at hun taber sine proteiner, da hun burde få nok gennem sit fuldfoder + ekstra gennem lucerne osv. Derfor er der et problem, når hun ikke kan holde dem i kroppen. Samtidig med manglen på de røde blodlegemer. Hesten kan enten miste dem eller ikke kunne danne dem.

 

Suk, indput nu! Tak


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Underligt, men
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 18:59

 

Jeg undres over at din dyrlæge ikke tænker på blodorm ell, bændelorm.

Jeg har ikke læst alle svar, men det var hvad der faldt mig ind og begge parasitter giver de mangler du oplyser.

Jeg har set nogle mavesårsheste, men aldrig oplevet at de fik sort afføring. Det er slet ikke sikkert at du kan se på afføringen at der er mavesår.

De Hippolytprodukter du bruger, er der pebbermynte i dem?
For det kan give mavesår.

 

MH Conny


Vi har masser af kvalitetsvarer til fornuftige priser
og en nyopdateret hjemmeside
WWW.WESTERNHORSEMAN.DK


Stedet hvor westernrytteren kommer godt i gang!
Udstyr, Undervisning, Træning....
Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd
 
 conny....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 19:37

Ja, der er en smule pebermynte i et enkelt produkt fra hippolyt. Men det kan godt nok ikke være meget hun får af det dagligt, men selvfølgelig lidt. :-)

 

Han har ikke nævnt blodorm eler bændelorm. Men har faktisk selv skænket det en tanke. Hun fik tager den alm gødningsprøve for ca en måned siden og der lå hun på blot 250. Men måske skulle jeg få taget en ny prøve og bede dem om at teste for begge?


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 For en sikkerheds skyld
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 23:32

Ja - for den ligger lige til højrebenet.

Mht Pebbermynte, så skal der uendelig lidt til for at skabe problemer, for få år siden havde tyskerne epidemi af brandsår i maven på heste pga af pebbermynte. Mængderne er med sikkerhed sat ned, men det er min erfaring, at nogle paintheste er uhyggeligt sarte i maverne, så jeg ville meget overveje om jeg ikke kunne erstatte med noget andet.

MH Conny


Vi har masser af kvalitetsvarer til fornuftige priser
og en nyopdateret hjemmeside
WWW.WESTERNHORSEMAN.DK


Stedet hvor westernrytteren kommer godt i gang!
Udstyr, Undervisning, Træning....
Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd
 
 men conny
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 23:46

Conny, det skulle dog være en anelse vanskeligt at konstatere bændelorm i hesten? Både mht til æggene i afføring og gennem blodprøve. Men derfor er det da helt sikkert et forsøg værd...

 

Jeg har tænkt mig at skifte foder på hende.

Regner med at køre hende over på fiberpiller, lucerne, equsana premium vit og omega 3 6 9 olie. Jeg er ikke sikker på mængderne endnu. Men tror du det bliver nødvendigt også at tilsætte sojaskrå?


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Du har ikke behov for
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 00:42

 

fiberpiller, hvis hovedbestanddel er hvedeklid, når du giver lucerne.

Desuden trækker hvedeklid fedt af tarmen, på heste som på mennesker, hvilket naturligvis ødelægger alle de gode olier du putter i hende.
Hvilket igen bevirker at hun får problemer med de fedtopløselige vitaminer.


Så det er penge ud af vinduet. Formoder at du giver rigeligt med hø/wrap med tilstrækkelig struktur.
Equsana kender jeg ikke og kan derfor ikke svare på hvad du har brug for i tilgift,men du kan give op til 2oo g soyaskrå dgl. udover lucernen, når du sørger for at mætte med olie. Men 200 g gives til hårdt arbejdende heste og hopper i højfol.


Min quarter får på vedligehold 75 g dagligt. Det er vigtigt ved tilskud af protein at sørge for godt med fedt. Jeg gir ca 1½ dl raps/solsikkeolie om dagen.

MH Conny


Vi har masser af kvalitetsvarer til fornuftige priser
og en nyopdateret hjemmeside
WWW.WESTERNHORSEMAN.DK


Stedet hvor westernrytteren kommer godt i gang!
Udstyr, Undervisning, Træning....
Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 00:56

Du kan få lavet en titer måling på hende, der kan de se om hun har bændelorm, dette gøres via blodprøve og denne skal sendes til England af din dyrlæge :)



*Her skulle der stå noget meget smart og klogt*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fiberpiller, pas på!!
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 08:23

Når man siger fiberpiller, må man også sige hvilket firma de kommer fra. Det er MEGET forskelligt, hvad de forskellige fiberpiller indeholder. Fiberpillerne som jeg anbefalede er fra NAG. Indlægssedlen ser således ud:

 

Råvarer

57,00 % Sojaskaller ***)

15,00 % Pulpetter

10,00 % Lucernegrønmel

10,00 % Hvedeklid

4,00 % Oliehørfrø

4,00 % Vegetabilsk olie

 

Altså kun 10% hvedeklid. Stivelsesindholdet fremgår ikke af indlægssedlen, men jeg har checket ud hos prducenten, som opgiver stivelsesprocenten til 4,7. (Pulpetter er det samme som roepiller, derfor anbefales det at give max 1/2 kg pr. måltid, medmindre forderet udblødes.)

 

Til sammenligning, er indeholder de såkaldt stivelsefattige færdige blandinger, som feks St Hippolyt omkring 20% stivelse og indeholder også sukker.

 

Til Conny: Jeg tror du har fået kigget på nogen andre fiberpiller. Dem fra NAG, har som du ser, et ret højt fedtindhold. Jeg syntes de passer ret godt til Quarterheste og jeg supplerer så med 100g soyaskrå, til heste på vedligehold.

 

Hvis jeg vil sætte stivelsesprocenten op, får de 100g majsflger, til arbejds-energi.

 

Ser det egentlig ikke ret fornuftigt ud?

 

Her er indholdsgarantien:

 

Indholdsgarnti:

 

95,0 FE pr. 100 kg 0,64 % Calcium

12,0 % Råprotein 0,25 % Fosfor

7,8 % Råfedt 0,02 % Natrium

26,0 % Træstof 0,24 % Magnesium

5,3 % Råaske

 


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 10:14

her er fiberpiller fra horselux

 

 

Indholdsgaranti:
88 FE pr. 100 kg
13,0 % Råprotein
4,0 % Råfedt
26,9 % Træstof
5,4 % Råaske
3,2 % Sukker
2,2 % Stivelse
5,9 g/kg Calcium
3,0 g/kg Fosfor
0,4 g/kg Natrium
2,6 g/kg Magnesium
 
Sammensætning:
Sojaskaller 56,49 %
Roepiller / Pulpetter 15,00 %
Grønmel 10,00 %
Hvedeklid 10,00 %
Rapskager, fedtrig 6,00 %
Oliehørfrø 2,50 %
Antioxidant, Paradigmox 0,01 %
 
Så Jette de indeholder jo nærmest det samme. Lidt mindre stivelse i denne :-)

 


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Horselux
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 18:30

Jo, de er stort set ens.

Tror vist nok, at NAG startede med at producere, men de holder jo kun til på Sjælland. Horselux er vist fra Jylland.

 

Du kan sagtens bruge dem fra Horselux. Og de er vist endda billigere, end de fra NAG.

 

Min nærmeste foder-pusher er en Dan Agro og jeg har tigget og bedt dem om, enten selv at producere fiberpiller, eller forhandle dem fra NAG, som de har samarbejde med.

 

De kom så glade en dag og fortalte at de nu forhandlede ikke mindre en TO slags fiberpiller. Det var fra 2 forskellige heste-foder-producenter. -Men når jeg kiggede på indlægs-sedlen, havde de intet tilfældes med dem fra Horselux og NAG. De indeholdt diverse kornsorter og havde en stivelsesprocent på ca. 20. Fiberne bestod i det ene produkts tilfælde af hakket halm .

 

Dette blot for at fortælle at fiberpiller ikke altid er fiberpiller.

 

 


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan ikke huske
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 23:19

hvor de fiberpiller kom fra jeg så, men jeg var ved at flippe af ærgrelse over at se, at de pågældende piller indeholdt 85% hvedeklid.
Må med skam melde at jeg troede det var gængse indholdsmål.


MH Conny


Vi har masser af kvalitetsvarer til fornuftige priser
og en nyopdateret hjemmeside
WWW.WESTERNHORSEMAN.DK


Stedet hvor westernrytteren kommer godt i gang!
Udstyr, Undervisning, Træning....
Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd
 
 husk lige
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 01:12

Huske lige, at det meste af hestens mad er grovfoder, altså hø i dit tilfælde.

 

Det ville altså¨være godt for dig at få lavet en hø-analyse, så du ved hvad hesten får derfra. Måske har det nogle skæve værdier, som så skal rettes op med en god foderplan?

 

Derudover, så synes jeg det er vildt mange forskellige ting, din hest fodres med?

 

Bare nogle tanker fra mig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Conny...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 07:13

Jamen, det er da også for dårligt, at du ikke har check på det

 

-Når man tænker på, at der nok udbydes hestefoder fra ca. 40 - 50 forskellige producenter i Danmark og at de forskellige producenter har 10 - 20 forskellige produkter, er det da mega let at overslue. Det drejer sig jo kun om ca. 1000 forskellige produkter.

 

Og flere af dem, er jo så venlige, ikke at overbelaste vores udenad-læring, ved slet ikke at opgive det præcise indhold, men blot skriver "havre-fri", "lav stivelsesindhold", "præstationsfoder til heste i hård træning", "Islænder-blanding", osv...

 

Er der egentlig noget at sige til, at folk bliver forvirrede, når det gælder fodring?


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Den kan
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 09:37

SAGTENS være i banalt, fodringsbetinget proteinunderskud, hvis wrappen er proteinfattig.

 

Den får formentlig kun ca 120 gram i krybbefoderet (de fleste ligger 12 % og så af 1 kg), men måske op til 150g og 300 g lucerne med ca.15% i, giver 45 gram.

Hestens behov er ca 1000 g (afh af størrelse og brug), så RESTEN, omkring 85 % skal komme fra wrappen.

 

Hvis der ikke er analyse på wrappen, aner man ikke en kat om den ting - så det hurtigste er da at stikke den 300-500 g sojaskrå i en måneds tid, da den jo iø ikke virker sådan syg.

 

Det er lige lidt hurtig hovedregning.......


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,ca 157 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009,ca.157cm.

* Lipizzaner/DSP-hoppe, 7 år , 155 cm, tilredet i skoven, trafiksikker.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eva....
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 10:21

Hun får altså minimum 600 gram lucerne om dagen. Og så fik hun tidligere de 300 g majs og 1 kg musli.

Men det kan da sagtens være fodringsbetinget, hvis høet ligger lavt på protein. Der er desværre ikke en analyse på det. :-)


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt behandllingsprodukt ved ....
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 11:27

... blodmangel er:

 

www.horselab.dk/bloodaid-mkonc- b12folin-syre-p-20.html

 

Indeholder masser af folinsyre....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du skrev bare
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 22:18

300 g lucerne ovenfor, men selv 600 g batter altså ikke så meget hvis wrappen er proteinfattig, da det kun vil give omkring 90 gram = knapt 10% af dagsbehovet.

 

Struktur E har 9,9 % protein så det er et decideret lav-protein fuldfoder, det giver så 99 g pr kg. De fleste andre fuldfodere ligger på 12-14 %. Struktur E er også relativt lav på kobber og selen, begge nødvendige for hhv proteindannelsen, de røde blodlegemer og stofskiftet.

 

Majs har ikke meget protein og det er dårlig kvalitet, så det du kan regne med er krybbefoderet, lucernen og wrappen...og wrappen skal altså give de 80 %, når krybbefoder og lucerne giver hver ca 10 %.

 

Det er kun sojaskrå der virkelig nytter som lynkur, men du skal op i 300-500 g for at det batter, det er typisk 45-50 % protein af rigtig GOD kvalitet. Eller skifte til fx et proteinrigt føl-og plagefoder som Super Plus fra Equsana eller Suregrow fra Brogaarden, hvor proteinkvaliteten i begge er meget høj, så udnyttelsen er bedre. Eller skifte til ren wrappet lucerne som grovfoder, 8-10 kg daglig et par mdr.

 

Jeg ville vælge sojaskrå eller et følfoder.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

* Lipizzaner vallak,150 cm, 8 år, tilredet

Alle 3 er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eva......
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 12:59

Jeg skrev 300 gram i foderet og 300 gram i mashen, det er begge dagligt. Men det er også lige meget, da det som du siger, ikke batter særligt meget.

 

Jeg har indkøbt sojaskrå, og giver hende ligenu 100 g dagligt. Sammen med horselux fiberpiller, lucerne, equsana premium vit, olie. Derudover har jeg også købt en b-vitaminkur til hende. :-)

Men jeg skal ikke være bange for at give hende helt op til 500 g sojaskrå dagligt? Jeg ved jo ikke om hende mangler er fodringsbaserede. Men efter din udregning, tyder noget da godt nok på det!!

 

Da jeg hentede fiberpillee i går, så jeg noget suuuper hø det havde stående. Simpelthen så lækker kvalitet, grønt og dejligt. Det hun får nu, er som sådan ikke dårligt. Men sammenlignet med det andet her, kan jeg godt se det ser en anelse kedeligt ud. Så jeg er i gang med at undersøge mulighederne for at få noget af det hjem. Derudover har jeg også mulighed for at fodre med noget godt wrap. Er det bedre med wrap? Der er ikke analyse på noget af det. :-)


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 ofre 700 kr.
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 22:12

Sofie, hvorfor ofrer du ikke de ca. 700,- kr. på en hø-analyse, i stedet for at købe dig fattig i tilskud?

 

På den måde kan du sende analysen til fx. Brogaarden sammen med blodprøven og få lavet en seriøs foderplan der tager hensyn til og genopretter manglerne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Analyse
Forfatter: 
Dato:  14-11-2012 22:43

Hejsa

 

Var for nylig til foredrag med Equsana's dyrlæge/foderkonsulent og hun oplyste at man kan få analyseret sit hø og wrap ved dem for 250,-. Til den pris er det kun en analyse af proteinindholdet + nogle få andre ting, men det er jo også nok i dit tilfælde.

Så hvis du bor i nærheden af en Land & Fritid kan du købe en kuvert der og indsende en prøve...

 

Med hensyn til bændelorm har jeg tidligere haft en hest opstaldet som viste sig af være hårdt angrebet af bændelorm. Ejeren sendte en gødningsprøve til EquiLab i samråd med hendes dyrlæge og den fik derefter ormekur (EquiMax) 2 gange på 30 dage (hvilket mine egne også fik for en sikkerheds skyld)

Den fik dog aldrig taget nogle blodprøver, så jeg ved ikke om dens tal ellers var ok, men den var også MEGET rolig + dens afføring var ren kokasse - så når jeg læser dit indlæg tænker jeg den også var i underskud med både det ene og det andet

 

Mvh.

Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det sikreste er da
Forfatter: 
Dato:  14-11-2012 23:18

at analysere grovfoderet, hvis du har samme batch til den næste periode...men ellers sker der ikke noget ved at give mere sojaskrå i en periode. Giver du for meget til at hun udnytter det, kommer boksen til at lugte ammoniak og så skruer du bare ned.

 

Vi er min. et par stykker herinde, med proteinfattigt hø/wrap, der giver føl 500-600 g sojaskrå for at pengene passer.......

 

Det er helt umuligt at sige hvilket noget hø eller wrap der vil være bedst, man kan ikke se proteinindholdt på udseendet, desværre.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

* Lipizzaner vallak,150 cm, 8 år, tilredet

Alle 3 er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 noget er helt galt
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 15:02

Din hest mangler calcium skriver du....Er det konstateret i blodprøven eller gennem tjek af foderplan?

For hvis din hest er fodret som du soger, med store mængder wrap og tilskud af mineralblanding og ydermere lucerne, så er det i hvert fald ikke din foderplan der mangler calcium.

 

Mangel på røde blodlegemer, er det det samme som lav blodprocent?

Mangel på kobber eller for meget i zink i foderet man medvirke til dette.

 

God bedring med ham




Foderplaner udarbejdes.



0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 15:27

måske du skal starte med og tage hvidløgen fra den, du giver 20 g om dage, er der hvidløg i noglene af de andre produkter du giver?

for så bliver det hurtigt for meget.

Anja.


Heste sælges eller evt lånes ud.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bændelorm
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 00:00

Vores pony blev også helt utroligt træt, sløv og trist sidste efterår, og jeg fik dyrlægen til at teste ham for bændelorm... hun fandt et enkelt æg, og han fik en kur... 3-4 dage efter var han komplet på toppen igen, med strålende øjne, perlehumør og bandit streger igen

 

I år var det anden hest fra stalden, som var muggen og øv, slet ikke som hun plejede at være... bændelorm havde hun, og igen gik der få dage efter kuren, så var hun sød og kælen igen.

 

Så bestemt noget man kan overveje, særligt i efteråret vist, hvis hesten pludselig ændrer humør og/eller energi...

 

Fik kun testet dem via gødning, ikke blodprøve.


Kærlig hilsen

Charlotte Bursche

0
0
Svar på denne tråd
 
 neizse
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 21:17

Neizse: Hendes lille underskud af calcium er konstateret gennem blodprøven. Hun er fodret med hø og ikke wrap. MikroVital tilskud fra hippolyt er vidst temmelig højt på zink, derfor brugt mod muk, ved ikke om det kan have givet hende for meget og forstyrret calciumbalancen....

 

Charlotte: Min hest er ikke pludselig blevet træt og sløv. Hun har altid været en stille og rolig hest. Det har hun været siden føl.

 

Anjabj: De 20 gram hvidløg er taget helt ud af foderplanen nu. :-)

 

Rosenholm: Jeg synes nu heller ikke jeg køber mig fattig i tilskud? Nu er jeg startet med at ændre foderplanen, så hun nu bliver fodret helt basic og "kedeligt" - Men også noget mere enkelt.

Grunden til at jeg ikke er sprunget ud og har fået lavet en analyse af høet, er at der kun er max 1 måneds forbrug tilbage. Så skal der ud og skaffes noget nyt. Jeg har mulighed for at give hende noget super lækkert wrap, som hun også fik sidste år. Jeg har også fundet noget utrolig lækkert hø, grønt, blødt i god kvalitet. Så nu overvejer jeg lige hvad jeg synes er smartest. Da jeg gerne vil fodre adlib. er det måske bedst med hø :-) Og hvis jeg beslutter mig for det lækre hø, behøver jeg ikke vente med at give hende det, til det andre er spist op.


Sofie med Spøgelset
 
 
 
 
 
 
0
0
Svar på denne tråd
 
 god kvalitet?
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 23:46

En god kvalitet grov-foder er en god begyndelse.

 

Men hvad er god kvalitet?

 

Ja, først og fremmest skal det være godt og velduftende og uden skimmel og ukrudt.

 

Men derudover?

 

Til mine nøjsomme ponyer, skal det være groft, med lang tyggetid og med så lidt sukker og protein som muligt.

 

til en unghest, eller småtspisende "varme" heste, skal der være meget mere krudt i.

 

Blot for at stille tingene på spidsen. Det ER ikke muligt at se om wrappen er egnet til hesten, uden at vide hvad den indeholder.

 

Det svarer til at købe en sæk Müsli uden indholdsfortegnelse. Det dufter sgu godt, men hvad mon det egner sig til? Er det til føl, ungheste, galopheste, langdistance-heste eller nøjsomme, fede ponyer?

 

Hvor mange gram/kilo mon de skal have for at være dækket ind med div. mineraler og vitaminer?

 

Fisk!

 

Hvis du vil se hvad jeg mener, og du er interesseret, kan jeg sende dig 2 af mine egne analyser og du kan med egne øjne konstatere HVOR stor forskel der er, i indhold af alt muligt og at 1. sletten fx. vil være meget uegnet til en unghest pga. det lave protein, med mindre man er opmærksom, og får regnet ud hvor meget protein mm. der skal tilsættes foderet. Samtidig er det lige så uegnet til nøjsomme ponyer, da sukkerindholdet er for højt og det kan der ikke rigtig kompenseres for.

Disse 2 ubalancer, kan man absolut ikke se med det blotte øje. Lækkert, groft, tørt, velduftende wrap. Fin fin kvalitet. Holdt sig meget længe i åben tilstand, men . . . . .

 

Det eneste man kan konstatere ved at se og dufte til wrappen er, om det ser ud til at være god kvalitet, nogenlunde gætte sig til tørstoffen. Zink? Kobber? Sukker? Helt umuligt at konstatere, ligesom de indbyrdes balancer mineralerne imellem, er helt umuligt at konstatere uden analyse.

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider