Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hesten springer over/bryder gennem hegn
Forfatter: 
Dato:  26-08-2012 16:42

Hej.

 

Jeg har fået denne hoppe e. Credilo. Hun er super sød på stald og på banen. Men hun er umulig på fold!

 

Går egentlig stille og roligt og spiser græs med sin foldkammerat, men det næste øjeblik er hun ude af folden.

 

Leddet var cirka 100cm højt, hvilket hun bare sprang over. Så har vi fået det lavet så hegnet nu er 140-150cm højt og alligevel spriger hun bare over (dog hev hun den øverste tråd af hegnet denne gang)

- Har nu valgt at lade hende stå inde til i morgen.

 

Nogle der har nogle idéer til hvordan man kan få hende til at blive på folden?

 

Der er både græs, halm, vand og en foldkammerat.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-08-2012 17:53

Hej.

 

Der skal være kraftig strøm på hegnet og det skal selvfølgelig være så højt at hesten ikke kan springe over.

 

Har du observeret om den anden hest er hård ved hende?? Og om der er mange insekter på folden?? De 2 faktorer kan få heste til at gå igennem hegnet.

 

Hvis hun lige er blevet flyttet kan det også være fordi hun vil ud og lede efter sin gamle flok, og ikke er tryg ved at gå uden dem.

 

Håber det kan hjælpe lidt.

 

Vh Charlotte

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 check liste
Forfatter: 
Dato:  26-08-2012 18:15

nogle heste kan man bare ikke holde inde, andre er der årsager der kan ændre på.

 

Jeg håber selvfølgelig for dig at det er det sidste.

 

men du kan jo fx. checke

 

1. der er mad nok på folden (giv lidt ekstra hø eller wrap)

2. der er strøm nok på tråden (check strømme hele vejen rundt)

3. der er ingen der driller/bider/sparker

4. der er foldkammerater hun er glad for eller går de på en anden fold

5. der er ændringer i foldvaner (hvis hun fx. er vænnet til at komme tidligere ind osv.

 

hvis disse årsager er checket, så er jeg bange for at jeg ville ty til grovere midler, men det plejer ikke at være nødvendigt hvis disse ovenstående årsager er på plads.

 

jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Modsvar
Forfatter: 
Dato:  26-08-2012 19:12

Der er massere strøm på hegnet!

- Den går sammen med en anden pony, som er meget sød overfor hende, så tror heller ikke det er derfor.

 

- Det eneste jeg vil kunne sige, er at den lige er blevet flyttet. Men har aldrig oplevet dette som et problem før.

 

^^ Hvad skal man gøre ved det, skal man lade den stå inde et par dage eller?

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  26-08-2012 21:52

Jeg kan fortælle dig at man lærer mange hingste at blive på deres folde, ved at tage noget hegnsnor (det der kan komme strøm i) og snøre rundt på hele indersiden af grimen og lade et stykke hænge ned - så når hesten springer over hegnet, rammer den ikke med benene, men snoren rammer stødhegnet og sender stød op igennem tråden på grimen. Det skulle virke bare efter et enkelt hop henover hegnet.

 

Held og lykke med det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min Dejó
Forfatter: 
Dato:  26-08-2012 22:10

www.youtube.com/watch?v=BXroo7q-r00

 

 

videoen er 4 år gammel, han har altid gjort sådan, og det bliver han ved med.

Han springer hegn som dobbeltspring, over hjørner og ned dyb landing - det er liemeget for ham

Det skal dog siges at han er mest tilbøjelig til at springe der hvor der er to snore over hinanden - hænger vi kun et af leddene på i indgangen, vælger han et andet sted med to snore som oftest. Jeg vil tro det gør det nemmere for ham at bedømme. Han er dog ALDRIG i snoren med sine ben - den fejl begår han ikke

 

Vi har opgivet at gøre noget ved det, han får lov at gå som det passer ham. Det skal dog sigs at der er opsyn i al den tid hestene er ude - Hestene er ikke "alene hjemme"


Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó
Kuhlmanns Liva & Plissé K.

 

Billig Welsh bedækning 2012:

Fronbach Hello Casanova


Sponsored by

Kopenhagen Fur - Sadelmager B. K. Rützou - HERI

Ll. Haspeholm hestefoder - Kronborggaard.dk ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 haha Dejó
Forfatter: 
Dato:  27-08-2012 09:42

Vicky, tog han ikke også et 120 hegn ude i Meløse, flere gange?? Synes jeg blev det fortalt :)

 

Han er sjov!

Godt i kom igang med millitary!!!

Han vil jo bare ikke forspilde sit talent!! ;)

 

Til trådstarter: Nogen hænger en kæde om halsen på dem, så rammer den hegnet først, hvis den vel at mærke bare braser igennem hegnet, det kan jo være ligemeget hvis den hopper over så når kæden jo ikke at røre... afhænger selvfølgelig af længden..

 

Det der med hegnstråd i hele grimen, synes jeg er lige hårdt nok! Og jeg bryder mig egentlig heller ikke om, den metode jeg selv skriver, men den virker mere human, hvis hesten som sagt bare trasker igennem.

 

Passede heste et sted hvor en fjordhest bare stod lænet op ad hegnet og havde trukket det over en meter ud og bare stod og hang i det, mens den spise græs, ligeså fredeligt.

Vi tjekkede at der var rigeligt med strøm i!

Aner ikke hvorfor den ingenting mærkede, den havde vinterpels og dækken på, derudover var dens undskyldning at den var fjordhest ;) -Som naboen sagde og det var ham der kom med kæde idéen.


Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd
 
 havde et hingsteføl
Forfatter: 
Dato:  27-08-2012 11:12

faktisk min første hest. Han var hammer god til at komme over hegnet. Men det var træls når det var tæt på vejen. Han gik dog aldrig nogen steder, da de andre heste ikke kom med. Så det var bare at sætte ham ind igen.

Så fik jeg en snak med sælgeren af føllebassen. Det viste sig at han faktisk aldrig havde fået stød. Noget mange avlere gør, som det første når føllet kommer på fold. For at skabe en vis respekt for hegnet.

Så dagen efter skulle han så have stød - han kom bare til at bide i hegnet i stedet for. Og siden den dag, skulle han overhovedet ikke i nærheden af hegnet.

 

De to jeg har i dag, kan jeg lade gå ude uden strøm i hegnet. De ved at man bliver på den rigtige side. Dog er min hoppe fræk. For hun tjekker det en gang imellem. Så der er altid strøm på mit. Men har haft dem gående på små græsfolde uden andet end en halmsnor. Den er nemlig hammer farlig.

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  01-09-2012 21:27

måske keder han sig


behanle dyrene som du selv vil behandles

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har arbejdet et
Forfatter: 
Dato:  02-09-2012 00:49

Sted, hvor hingstene blev gjort våde, og derefter fik berøring med hegnet. Dette kunne kurere dem for, at smutte ud, selvom avlshopperne gik tæt ved.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uvane...
Forfatter: 
Dato:  02-09-2012 08:23

Har "kureret" denne uvane flere gange på flg. måde:

 

Tag hesten ind i folden i en god lang snor (mindst 3 m) og evt en longe-pisk til at holde den på plads med.

 

TVING hesten op i hegnet og vær sikker på den får stød. Se om du kan holde den op mod hegnet, lidt tid (10-20 sekunder) så den bliver lidt klaustrofobisk, ved at blive tvunget så tæt op i hegnet, som den lige har fået stød af. Det gør ikke noget den får et stød eller to mere.

 

Vær opmærksom på at der er mulighed for at du selv kan få stød via tovet og sørg for at at det ikke er vådt.

 

Hvis hesten er våd inden behandlingen, virker den bedre.

 

Ikke så rart at gøre, men det tager under 1 minut og jeg har ikke haft en hest det ikke virkede på.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-09-2012 09:47

Jeg kan godt se det ikke er skide smart med heste der render ud af folden når det passer dem.. Men puha, nogle metoder i kan komme med...

 

Anyways, optimalt set får man lavet hegnet så det bliver for højt at springe, men egentlig skal grunden til at hesten vil ud findes.. Hmm.. Den er svær syntes jeg, for hvis der ikke er en egentlig grund og den stadig gør det, så ville jeg foretrække højere hegn!



"Kun den der lytter, hører hestens sande sprog"

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jo ikke
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 01:37

Dyrplageri, idet strøm ikke gør ondt, men bare er voldsomt ubehageligt.

 

Ja, årsagen skal findes, men samtidig skal hesten også holdes inde, da den jo kan være til fare for både sig selv, og trafik osv.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gør strøm
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 07:54

ikke ondt?

 

Nåhda - jeg synes ellers personligt det gør direkte ondt at røre ved et strømhegn så det udsagn stiller jeg mig vældigt undrende over for. På den anden side så er det bevist ved flere lejligheder at jeg ER mere følsom over for strøm end andre er (Alle former for strøm) - jeg gætter i øvrigt på at det samme gør sig gældende for heste

 

Jeg ville også undersøge hvilke forhold på folden der gør sig gældende for at hesten ikke har lyst til at være der. Et par af mine kravler under hegnet hvis græsset er grønnere på den anden side - og der ikke er nok strøm i hegnet


/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

 

Lækker tilridningsklar palomino-vallak sælges.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ku ALDRIG
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 19:16

drømme om at "grille" min Dejó i hegnet - NO WAY.


Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó
Kuhlmanns Liva & Plissé K.

 

Billig Welsh bedækning 2012:

Fronbach Hello Casanova


Sponsored by

Kopenhagen Fur - Sadelmager B. K. Rützou - HERI

Ll. Haspeholm hestefoder - Kronborggaard.dk ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 øvøvøvøvøv
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 23:17

Hvis alle ting er udelukket hvorfor den gør det og fejlene er rettet.

 

Vi siger det er en dum uvane konklusion

 

Det er farlig for hesten at hoppe over hegnet

 

det er endnu farligere at gøre hegnet højere hvid hestens ego er stort forsøger den alligevel at spring over.

 

hesten kan komme til at sidde fast i hegnet og evt trække andre heste med ud af folden de kan blive kørt ned du får regningen og bøden og dyrelæge regninger og evt en død hest.

 

GIV den et stød een gang for alle det er ikke sjovt men det er det heller ikke den dag den kommer slemt tilskade.


EASYBOOT original str 2 købes

EASYBOOT original str 3 ny boot sælges

 

 

Det der er godt er enten ulovligt, umoralsk eller o ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 06:32

jeg forstår godt at det ikke er rart at grille en hest - men ben i hegnet, trafik, og alt hvad der ellers er nævnt - det skal jo stoppes!

 

Den med sætte hegnsnor i grimen - og lade et stykke hænge, så får hesten så at sige valget. Der er intet der generer - men vil den hoppe over, så får den stød.

- og lukke hesten i boks resten af livet dur ikke - hvis alt ellers er fint på folden og der er god strøm i hegn, så lad den forstå at det gør nas at hoppe over hegnet.

 

 

 

 


nu med norsk fuldblod igen igen - én gang fjordhest, altid fjordhest!

 

 

 

JACO GODTHAAB

RÖST FRA SANDBJERG

0
0
Svar på denne tråd
 
 ALLE...
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 17:17

...heste har på et tidspunkt fået stød af hegnet. Det er jo årsagen til at de respekterer det.

 

Hvis de er blevet så smarte, at de ikke respekterer det, er årsagen som oftest at hegnet ikke har været godt nok = ikke har ført nok strøm. Evt. at der kun har været én tråd og hesten er lidt lille og har lært sig at "snige" sig under. Ses tit med pony-føl.

 

Heste med meget pels, får mindre stød, hvilke også kan gøre dem mindre respekterende. (Derfor er det en god idé at gøre hesten våd, når man træner med hegnet, da strømmen så bedre trænger igennem.)

 

Det er tjenligt for hesten, at man altid sørger for at der godt med stød på hegnet, så den ikke lærer sig at hoppe over, eller kravle under. Så bliver man fri for at grille den.

 

Strømmen afgives i pulser, som er lig med de blink strømgiveren giver. Det er derfor man bliver nød til at holde hesten op i hegnet, til der er kommet et par pulser. Den kan nemt have været "heldig" og har forceret hegnet mellem pulserne. Den skal så at sige have gen-vakt sine ubehagelige minder omkring hvad det har af betydning at komme for tæt på et hegn.

 

Men som øverst skrevet: ALLE heste har fået stød på hegn. Ellers ville det på ingen måde være muligt at holde heste indespærret på små mudderfolde osv.

 

Det er i mine øjne dybt misforstået dyrevelfærd, at tro at smerte/ubehag ikke er en del af en hests liv. Fra naturen er det sådan de lærer rigtig mange ting.

 

Dermed ikke sagt, at jeg i dagligdagen opererer med dette faktum, men jeg kan sagtens se det fornuftige i at benyttet det, ifb. med korrekt indhegning af hesten.

 

I gamle dage havde man pigtråd. Det holdt også hestene på folden pga. smerte-påvirkning. Det havde så bare den ulempe, at det afstedkom rigtig mange skader. Så godt for moderne el-hegn.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 et stød, okay
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 20:26

men at medbringe longepisk og tvinge den ind i hegnet i 10-20 sek?

 

Aj det sku ikk iorden

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tror nok...
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 22:47

jeg skrev:

 

"Vær sikker på at hesten får stød" Og at det ikke gør noget at den får et par stykker.

 

Hvis der er 5 sekunder mellem hver puls, vil det jo tage 10-20 sekunnder.

 

Longepisken er beregnet til at holde dens skylder på plads, ikke til at tæske med. Det er for din egen sikkerhed, så hesten ikke brager ind i dig, men går FREM, hvis den bliver nød til at flyttet på sig. Derfor skal man også bruge et langt tov.

 

Hellere 20 sekunders ubehag og så have en hest der resten af livet respekterer hegnet, end pladderballe-romantik og have heste der kommer til skade på hegn som de river ned, så også andre heste kan komme kommme ud og komme i fare osv. osv.

 

Folk der ikke har arbejdet praktisk med problematikken, kan muligvis syntes det lyder hårdt og kynisk, men det er desværre det der skal til. At gå ud med et kort tov og en sukkerknald, vil blot resultere i at man bliver rendt ned og at hesten ikke har lært noget som helst brugbart af seancen.

 

(...Øhmm, er det så også synd at vaccinere, bøjeprøve, raspe tænder osv., som jo også tilføjer hesten smerte?)

 

Det bør jo så heller ikke være nødvendgt at være med-indgribende i at lære hesten at respektere et el-hegn, hvis den altid har gået ordenligt indhegnet. Så har den jo taget turen med sig selv og fået lært sin lektie, allerede som føl, hvor den første gang uforvarent stikker mulen på hegnet.

 

Det er mennesker der hegner for dårligt, der er årsag til at man desværre kan være nød til at gen-indlære hesten respekten for tråden. Og der det skal altså gøres kort og effektivt og så er der ikke mere i det.

 

 

 

 


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor bliver det
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 15:46

altid så sort eller hvidt herinde??

 

Stød og pisk eller sukkerknald. Der er da en mellemvej, som i de fleste andre tilfælde.

Ville aldrig stå ved siden af en hest jeg vidste ville få stød om et øjeblik. Du risikere at den brager dig ned-pisk eller ej.

 

Jeg har intet imod at hesten skal lære at blive inde, selfølgelig skal den det. Har selv været der med min egen hingst.

Men at prøve på at få den til at blive stående 10-20 sek, aj så barsk er jeg ikke. hvis der så er 5 sek mellem hvert stød, så taler vi om 2-4 stød, før man lader den gå??!-eller før man selv bliver slået omkuld af en panikslagen hest.

Lyder ikke særlig optimalt.

 

Og at sammenligne det med vaccinationer mm? Aj come on altså

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min hoppe
Forfatter: 
Dato:  08-09-2012 23:08

 

havde et ynglingssted at hoppe over, så jeg lavede et højt træhegn på den langside, hvor hun hoppede over. Sådan at der først var det alm. to lags trådhegn og så et noget højere træhegn ca 1 meter længere bagud. satte også nogle farvestrålende posestrimler på hegnet og så var problemet løst:-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hegn..
Forfatter: 
Dato:  10-09-2012 16:08

Må indrømme jeg ikke har læst alle indlæg, men har selv en hest der gerne hopper over hegnet i ny og næ. Der hvor hun er mest tilbøjelig til at springe, er hvis det er et hegn af træ (også selvom der er stod opkring det). Hun er dog også smuttet over alm hegnstråd nogle gange, og det om det har været en meter eller halvandet, så hopper hun let og elegant over.

Men er der træhegn eller kun alm hegnstråd omkring foldene?



*Dressursadel sælges; Rossner Amerika plus 17" 4.700,-*

 

Mvh Jannie


Engedals E.T. & Astoria


Engedals Piaffe, savner dig, du vil altid være min lille prinsesse:) <3

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider