Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ringfod hvad nu?!
Forfatter: 
Dato:  26-05-2012 14:06

Grunden til at jeg vil skrive det her indlæg, er for at fortælle at alt håb ikke er ude selvom din elskede hest får konstateret ringfod..

 

Her er min historie:

 

En helt alm dag sidst i marts 2008, kommer jeg ud på marken til min dejlige tinkerhoppe for at trække hende ind så vi kan ride en god tur, men da vi begynder at gå, kan jeg se at hun halter lidt, tjekker hovene og kan mærke at hun er lidt varmt på venstre forben så jeg lader hende selvfølelig få fri og vælger at se tiden an nogle dage..

 

Nogle dage senere, halter hun stadig og jeg kontakter dr.dyr som mener at hun skal have markro i en lille uge mere og hvis hun stadig har det skidt, vil han komme ud.. Stadig ingen ændring og dr. dyr kommer ud og får hende tjekket og hun får noget mod betændelse som jeg skal give hende (pasta) i nogle dage.. stadig ingen virkning og dr. dyr kommer igen igen, det hele varer ca til slutningen af juni hvor vi har prøvet forskellige ting, men intet virker.. til sidst siger dr.dyr at han synes at vi skal få hende røgtenfotograferet for der må sidde noget som genere hende..

 

D. 2 juli 2008 kører vi hende hen for at få hende røgtenfotograferet - hun er så sej, at hun tager det hele cool og behøver ikke at få noget beroligende for at stå stille og stå med hoven i forskellige stillinger - begge forhove og forben bliver røgtenfotograferet og jeg trækker ud for at vente på resultatet..

Da resultatet kommer - braser hele min verden sammen - hun har desværre begyndende ringfod på venstre forben og højre er på vej i samme retning så du skal nok ikke regne med at hun nogensinde blive ridehest igen!! Puha det var en frygtelig slem dag - de følgende dage havde jeg det meget svært ved at nusse med hende uden at det stod ud af øjne på mig Men jeg besluttede mig også for, at jeg ikke bare ville opgive hende om så hun så "bare" skulle være mit kæledyr selvfølgelig med dr.dyr ind over så hun ikke skulle lide..

 

I stalden hvor hun stod, var der en ældre nordbagge som havde været rideskolehest og som var godt op i alderen, men det kunne man nu ikke mærke for han var fuld af krudt og fræk som en plag.. jeg snakkede med ejeren som fortalte at hun brugte urter til ham den frække for han havde slidgigt i en af hans ben og ved at bruge disse urter, var han aldrig halt og virkede altid oplagt og glad (stod i den stald i ca 4½ år og han var ikke halt en eneste gang)

 

Jeg besluttede mig for at prøve disse urter for noget skulle gøres og jeg ville altså kæmpe for at hun skulle have det godt og være smertefri!! Urterne hedder: mobility fra Dodson & Horrell.

 

Smeden kommer ugen efter og lægger ringsko med lædersål og skum(støddæmpende)på begge forben og det ses tydeligt på hende at det lindre, hun stopper med at halte - de skiftes hver mdr - 1000 kr pr gang, men hvad hun er min snut

 

Tiden går og september kommer, dr.dyr kommer og tjekker op med at lave en bøjeprøve på hende og synes at tiden er kommet til at få alm sko på hende - de skal lægge godt tilbage siger han (har ikke meget kendskab til sko, da det aldrig har været nødvendigt før) Smeden lægger de nye slags sko på og dem går hun med til midt i oktober og så beslutter jeg mig til hun skal have dem af så hun kan vænne sig til gå med "bare fusser" inden det blir glat så hun kan stå bedre fast...

 

Tiden går stille og roligt med jævnelig tjek og markro samt en masse nusseri alt imens hun stadig får urter, men er kommet helt af med skoene (ingen sko siden oktober 2008) og halter stadig ikke..

 

D. 29 april 2010 kommer dr. dyr til endnu et tjek med bøjeprøve og jeg får den mest fantastiske nyhed overhovedet!! Din hest er blevet rask - begge forben har artet sig således at det lille led i hoven som generede hende, er blevet stiv så hun har ingen smerter mere så nu må hun rides på hendes betingelser og jeg blev SÅ glad - dr. dyr fik et knus og min hest fik et knus

 

Nu skriver vi d. 26 maj 2012 og min dejlige tinker har det stadig godt, vi rider ikke så meget som i "de gamle dage" men vi kommer ud på dejlige ture sammen og hun har faktisk aldrig været så frisk som hun er nu - en lille galop nu og da får vi også

 

Jeg håber ved at læse min historie, at flere vil lade være med at opgive sin hest alt for hurtigt selvom den får konstateret ringfod, for med tålmodighed, urter og ringsko kommer man langt. Det er også vigtigt at hesten holdes slank pga øget vægt på forbenene. Der er desværre flere typer ringfod, men jeg synes at det er værd at prøve. Det koster selvfølgelig nogle ekstra penge, brugte ca 1200 kr minus dr.dyr om mdr., men jeg syntes at hun er det værd

 

Med mit indlæg ønsker jeg ikke at fornærme nogle blot at fortælle at ringfod ikke behøves at være en dødsdom.. tak fordi du ville læse min historie


Glade hestevrinsk fra Chinna

0
0
Svar på denne tråd
 
 ringfod
Forfatter: 
Dato:  26-05-2012 14:59

Er det kun forben, de kan få ringfod på? Min har haft mange galleknuder i bagbenene, nu er det mest i det værste ben, højre. Benet er ikke hævet, det er kun de galle knuder.

 

De sidste dage jeg har haft back on track på, var den højre gamasche været helt våd efter max ½ time, benet bliver brandvarmt med dem på, den venstre var tør.

 

Sjovt nok er hun ikke halt. Dyrlægen sagde, jeg kunne prøve med BoT, og blev det ikke bedre, skulle hun have ledbehandlinger. Men det er blevet meget bedre, men synes stadig, hun er blevet tyk ved kodeleddet, altså ved knoglen, som man ser på billeder af kodeledsringfod?


Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Oftest forbenene
Forfatter: 
Dato:  26-05-2012 15:22

Jeg har været inde og læse lidt mere omkring ringfod og der står at det oftest kommer på forbenene, men det er jo ikke ensbetydende med at det ikke kan opstå på bagbenene..

 

Kender desværre ikke så meget til det din fejler, men det kan jo godt være at mobility også hjælpe din?!

 

Mobilityen hjælper jo med at "smøre" leddene og får det hele til at køre bedre - min hund får det også altså det som er beregnet til hunde (Canosan) da hun har lidt gigt, hun er næsten 13 år, og hun fungerer rigtig godt på det så det hjælper

 

Det gode ved mobilityen er at det er et natur produkt, jeg ville nok prøve det hvis jeg var dig - i løbet af 4 - 6 uger skulle du kunne se bedring..

 

Hvad med ringsko er det kommet på tale?? får hun markro eller rider du hende??

 

Held & lykke med hende


Glade hestevrinsk fra Chinna

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-05-2012 20:52

Dejligt, at læse om positive historier omkring ringfod- min dejlige hest fik også konstanteret begyndende ringfod for 3 år siden, han har aldrig været halt efter han fik ringsko og såler på, pga ringfoden de sidste tre år. Vi rider stadigvæk dressur, springer lidt og rider hyggeture.

 

For to måneder siden var han pludselig meget halt og jeg frygtede virkelig det var hans ringfod der var i udbrud- "heldigvis" han havde bare lavet fjol på folden og forskubbet sit korsled og bækken, så efter to kiropraktor besøg er han nu helt rengående igen- alle i min stald mente helt bestemt hans sidste dag var kommet,og jeg græd hver gang jeg så ham, for han har været en del af mit liv de sidste 6 år nu, så vil bestemt ikke undvære mig elskede hest :( hvis det er ringfoden, så skulle han jo også være kronisk halt og det var han bestemt ikke, min kiropraktor, som også er dyrlæge fortalte mig i sidste uge, at hun ikke ville kunne løfte hans ben og rokke i hans nederste kodeled, hvis det var ringfoden, da han så ville reagere :-)


Hilsen

Louise

Luna og Snippe <3



0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er det samme
Forfatter: 
Dato:  27-05-2012 10:06

som min dyrlæge gjorde med min og hun reagerede heller ikke på det, så det er bare så dejligt når det går den vej

 

Hun har heller ikke den der stikkende gang som der tit står beskrevet.. glæder mig til at se hvordan hun kommer til at gå på bane når vi får den lavet færdig - har ikke haft mulighed for at komme på bane, kun på tur som hun tager rigtig flot


Glade hestevrinsk fra Chinna

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang ringfod
Forfatter: 
Dato:  28-05-2012 14:21

jeg var selv ejer af en dressurhoppe som havde begyndene ringfod på højre bagben og det levede hun uden problemer med..

 

jeg red hende som om hun aldrig havde fejlet noget og nåede tæt på m øvelser inden jeg desværre blev nødt til at aflive hende på grund af en anden sygdom som desværre skyldes dyrlægesjusk i 2008..

 

så det afhænger meget af hvornår skaden er opdaget og hvor meget den har nået at udvikle sig inden den er opdaget..min hoppes ringfod sad foran i kronranden på højre bagben...

 


Billede



det var hende her det drejer sig om..skønne hyp..savner hende stadig selvom jeg har en dejlig unghest...

0
0
Svar på denne tråd
 
 mobility fra Dodson & Horrell
Forfatter: 
Dato:  30-05-2012 13:46

Hvor køber du urterne henne? Hvis jeg går ind på Brogårdens hjemmeside under nethandel, er der ingen beskrivelse af produktet. Vil super gerne prøve dette produkt, da jeg står og overvejer om min gamle vallak skal aflives pga ringfod ;(


Mvh

Christina



www.dyrogfyr.dk

Forhandler af kvalitetsfoder til hest, hund, kat og gnavere.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ringfod er ikke det værste
Forfatter: 
Dato:  30-05-2012 15:26

hvis man ellers får taget det i opløbet og er god til at passe det med smed og dyrlæge så kan man holde dem gående LÆNGE. Jeg har da haft redet Ma spring på hest med ringfod i udbrud. Det var ikke det den døde af.

 

Jeg undrer mig dog over at der går fra slut marts til juni førend i tager røntgen af den. Men det kan godt være at jeg bare er hurtigere ude med røntgen apparatet. Jeg bryder mig ikke om at de skal gå i flere måneder og have ondt.

 





Med venstre hånd
Line

 

http://linebergmann.dk/

 

 

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mobility
Forfatter: 
Dato:  31-05-2012 14:08

Christina: hvis du søger lidt på nettet, popper det op - jeg har fundet lidt til dig:

 

En speciel blanding af urter til understøttelse af muskler og led.
Indeholder brændenælde, sellerifrø, burre rod, mælkebøtteblade, venustorn og kulsukkerblade.

 

Jeg købte 1 kg af gangen hos en lokal hestefoder/udstyrs forhandler, men hun sælger desværre ikke hestefoder mere - du kan vist købe hele sække hvis det er.. min får det ikke mere, hun har det rigtig godt uden igen, men det skriver jeg vist også

 

Line: Det gør jeg bestemt heller ikke, men i lang tid troede vi at hun havde trådt noget op i strålen, da dr. dyr fandt et lille stykke træ som han fjernede og så gik tiden med at stå i blød i sæbevand og pastakur mod betændelse - hun var ikke stokhalt, men hun havde en urent gang.. håber at det bedre kan forklare tidsperioden


Glade hestevrinsk fra Chinna

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang ringfod
Forfatter: 
Dato:  01-06-2012 06:38

ja min hest døjede jeg også med dengang hun blev halt og selv om hesten var tilset af en dyrlæge som tog bøjeprøve osv(men bøjeprøven blev dog taget for sjusket og han "glæmte" at bøje det nederste led så skaden blev ikke opdaget før hesten næsten var aflivet).samtidig da den kom i røngten så blev skaden overset som noget ikke betydende..hm jeg skiftede selvfølgelig dyrlæge som fandt skaden på under 5 min i forskel fra første dyrlæge som havde været ude flere gange på 6 mdr..

 

og min hoppe haltede kun on and of..så det kan være svært at opdage hvis dyrlægerne ikke gør jobbet ordentligt..

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hoppe
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 07:39

det eneste jeg skulle ha på hende som også var tilfældet før ringfoden var 4 alm sko så intet fancy pga det..

 

men under pausen hvor vi ventede på at der gik ro i ringfoden og under den lange genoptræning(som jeg skulle ud i pga dyrlægen hmf) fik hun glucosamin for at hjælpe med at smøre leddene..så hun 1 år efter kunne få taget glucosaminen fra sig uden nogensinde at skulle ha det igen..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ringfod
Forfatter: 
Dato:  27-06-2012 14:51

Min hoppe har lige fået det konstateret i dag...på det ene forben. HUn skal have ringsko og sål på i 3 mdr, hvor hun så må rides ligeud i skridt og galop. Derefter skal vi så se om hun stadigvæk er halt på volter. Jeg håber på at det sætter sig ligesom spat kan gøre så leddet bliver stift. Men vil også give hende noget glucosamin. Jeg har været forhandler af havens, og har en del tilbage af tilskudsblandinger bl.a. matrix, så det bliver prøvet nu.HUn har gået med føl, der nu er et år, og har været halt i et halvt år, så hun har ikke været redet i over et år. Opdagede det da vi skulle til at igang igen...troede jo først det var en forvridning, en begyndende hovbyld osv osv... men røntgen viste så noget andet....desværre

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ringfod
Forfatter: 
Dato:  08-11-2016 14:43

Hej Chinna

 

Mange tak for dette oplæg, det har givet mig en smule håb med min hest som fik konstateret ringfod i April 2016.

 

Ved godt opslaget er en del år gammelt, men tænkte at jeg alligevel ville give det et forsøg og høre dig ad hvordan det står til med din hest og om hun/han klaret et liv med ringfod?

 

-Og hvilken behandling gav din dyrelæge og smed?

 

Kærlig hilsen

//Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Michelle
Forfatter: 
Dato:  09-11-2016 13:49

Jeg er glad for at høre at mit indlæg kan hjælpe lidt, det var også en af grundene til at jeg lavede det i sin tid..

 

Min dejlige tinkerhoppe blev desværre aflivet sidste år, knapt 21 år, det var ikke pga ringfoden at hun blev aflivet, men hun fik desværre spat i begge bagben og kollapsede mens hun havde smed, jeg valgte at ringe til dyrlægen med det samme og fik det afsluttet hurtigt så hun ikke skulle have ondt mere.. Det var frygteligt hårdt og så lige dagen før min datters 2 års fødselsdag

 

Min tinker blev erklæret rask efter 2 års ro hvor hun hyggede sig på marken sammen med hendes venner, hun havde i alt den tid ringsko, såler og skum på forbenene og fik Urter som hedder: mobility fra Dodson & Horrell, det gjorde at hun var haltfri og virkede glad.

 

Hun var 15 år da hun fik konstateret ringfod på begge forben

 

Jeg red hende i ca to år på hendes præmisser og valgte at stoppe da hun begyndte at rulle på bagbenene, det blev for farligt og hun virkede ikke glad for sadlen og hovedtøjet som hun plejede. Hun var blevet 19 år da. Tror at det var spat der var kommet til på det tidspunkt.. Efter kort tid som pensionisthest i løsdrift (hun gik i løsdrift de sidste knapt 5 år) (vigtigt at de får lov til at røre sig med ringfod) blev hun sit glade selv igen og kom på små trækture indimellem og ellers masser af strigleri og kærlighed

 

Smeden var det vigtigste med ringsko, såler og skum samt hendes urter. Dyrlægen kom kun for at tjekke hende med en bøjeprøve indimellem og selvfølgelig at hun ikke led på nogen måde.

 

Håber at du kan bruge det..

Alt held og lykke med dig og din kære hest


Venlig hilsen

Chinna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ringfod
Forfatter: 
Dato:  22-03-2017 20:23

Hej Chinna.

Årh er ked af at høre din hest ikke er i blandt os mere, men hun nåede at leve et værdigt og godt liv hos dig. Jeg bruger selv hypen, ingefær og tørgær til min, men kunne da være at jeg skulle prøve urterne. Hvor lang tid holder sådan en bøtte ca?

 

Jeg bruger selv almindeligesko, specielle såler med samme princip som en ringsko og noget stødabsorberende skum.

 

Hvordan kunne hun blive erklæret rask? Af hvad jeg dsv. har hørt kan man ikke slippe af med ringfoden :( og hvor henne i hoven fik din konstateret ringfod? I lav eller høj grad?

 

mvh. Michelle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Michelle
Forfatter: 
Dato:  28-03-2017 15:07

Jeg tror at sådan en bøtte holdte ca 1,5 mdr og så købte jeg en ny portion opfyldning så jeg ikke skulle betale for bøtten igen - kan jo ligeså godt spare lidt hvor det er muligt

 

De urter var virkelig alle pengene værd og mere til

 

Hun fik ringfod i tåen på begge hove, som så blev forbenet med tiden som gjorde at hun ikke havde ondt mere dog var ridningen på hendes præmisser og helst ikke for meget op og ned af bakker.. Dyrlægen sagde at hun var rask altså smertefri og kunne bruges til gode ture igen og lidt bane.. Jeg fik at vide at når det nu skulle være, så var det det bedste sted at få ringfod... Selvom jeg gerne ville have været foruden..

 

Jeg er utrolig ked af at høre at din hyp har fået ringfod har den fået det i begge forben? og hvor sidder det henne?

 


Venlig hilsen

Chinna

0
0
Svar på denne tråd
 
 At have
Forfatter: 
Dato:  30-03-2017 10:57

en rengående hest med ringfod, handler ofte om, at opdage det hurtigt og dernæst at ofre det der skal til ift. specialbeslag med hyppige intervaller.

 

Dejligt for dig, at du stadig har din elskede ven hos dig og kan give hende et aktivt liv


Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

Enggaarden - livskvalitet for heste

 

Fjordglimt Miss Armani - Welsh Cob.

Kongshøjs Happy Ending - Welsh sec. A.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider