Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

erfaringer med stamme knæbånd/ knæskalsl
Forfatter: 
Dato:  02-05-2012 11:28

Læs mere om stamme knæbånd/ knæskalslåsning her netdyredoktor.dk/sw13393.asp

Min hest er for tre uger siden blevet opereret for for stamme knæbånd/ knæskals-låsning men det er desværre ikke uden efterfølgende bekymringer. Er der nogen der har erfaringer med denne operation og efterfølgende komplikationer? Min hest er netop blevet opereret i begge bagben og har fået snittet i begge ledbånd. hendes problemer med at låse eller rettere ikke at kunne låse op igen var værst på højre og havde tendens til det på venstre, derfor blev hun opereret på Kvl.

Da hun skulle hjem havde hun i uheld i traileren, det vidst om den efterfølgende hævelse ved operations arret og feberen kom sig af uheldet eller om det var efter operationen. Antibiotika og smertestillende blev givet i 3 dage og feberen faldt men ikke hævelsen. Dyrelægen har efterfølgende kigget på hævelsen som er hård og har størrelse med en golfkugle, han siger det går væk igen.

Efterfølgende får min hest flere knælåsnings-problemer end nogensinde før på venstre ben, desuden bliver den halt på både forben og bagben på højre. så hun kom til tjek igen på kvl, hvor dyrelægen sagde at jeg blot skulle fortsætte genoptræningen.

Så nu vil jeg meget gerne høre hvad andre har oplevet efter denne operation, måske nogen har oplevet ligende ?

Jeg ville blive glad for at høre fra jer.

0
0
Svar på denne tråd

ups skrivefejl i indlægget
Forfatter: 
Dato:  02-05-2012 11:32

hov der skulle selvfølgelig stå; det er uvidst om den efterfølgende hævelse ved operations arret og feberen kom sig af uheldet eller om det var efter operationen *Ups*

0
0
Svar på denne tråd

Stramme sener
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 18:17

Hej hej.

Min ismule blev opereret sidste år i aug, for stramme sener og knæskalslåsning.

Har ikke efterfølgende haft problemer med hverken hævelse eller halthed.

Hvis hun er blevet overbelastet, har hun trukket lidt på det andet bagben (hun er kun opereret i det ene), så har hun fået fred i et par dage og så er jeg startet roligt op igen, med skridtture.

Når en skåret hest bliver træt i musklerne, så er det at senerne skal tage over og aflaste musklerne, det kan de jo ikke fordi de er skåret over. Så derfor har hun ind i mellem trukket lidt på benet.

Det er en rigtig lang procces og den kræver godt med tålmodighed.

Hun har aldrig låst i det skårne ben, ej heller haft feber eller lign.

At din har haltet er nok tegn på at den aflaster og der er noget der gør ondt.

Jeg ville nok ikke fortsætte genoptræning. Det er en forholdsvis ny operation og det er ikke alle dyrlæger der bifalder den. Og det er ikke alle der har den fornødne viden omkring stramme sener, låsning og operation, så jeg ville nok bede/forlange et grundigere tjek evt. med scaning eller røngten - og på deres regning - jeg ville se det som en reklamation.

Håber alt går vel med din hest

Krydser finge for jer

Mvh

Helle

Retfærdighed er ikke at alle får lige meget.

Retfærdighed er, når man får, hvad man har behov for...

0
0
Svar på denne tråd

Operation
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 19:20

Jeg fik min hoppe opereret for 1,5 år siden. Hun knækkede sammen i bagparten når hun løb, men hendes bagben låste aldrig, hun fik kun de der knæk. Dyrlægen opererede hende i begge bagben, hun fik ikke senen skåret over men han snittede i senerne. Hun blev efterfølgende trænet men det blev desværre aldrig bedre, så det endte med en aflivning :-( Selve operationen gik fint ingen hævelser eller lignende...

0
0
Svar på denne tråd

Knæk...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 19:22

Hvis du vil se hende knæk ligger der en video på hendes profil, hun hedder Lara

0
0
Svar på denne tråd

Splitting knæbånd
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 12:02
Altså min fik også ordnet sine bagben men de var ikke en operation det blev vist kaldt splitting knæbånd hvor det med en kanyle lavede små huller i senen udefra Dette gjorde en kæmpe forskel for min hyp. Og der er ikke opdaget nogen eftervirkning ved denne behandling. Jeg ville til hver en tid gøre det igen og jeg ville ikke have problemer med at købe hest som har fået fortaget denne behandling. Jeg fik det lavet på Hørsholm og det kostede ca 3000 for begge bagben.

Sagde en Dressur Rytter.

Hemmeligheden ved ridning er at gøre lidt - og gøre det rigtigt ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Genoperation
Forfatter: 
Dato:  11-07-2012 10:50

Nu ser det ud til at hyppen igen er gående og gen operation er lykkedes helt fint. Jeg kontakede Hørsholm heste klinik og fortalte dem om Kikkis forrige operation og eftrefølgende gener, samt sendte jounaler fra KVL mm. Jeg gik hende gennemtjekket for jeg var begyndt at blive nervøs for om der var noget andet ivejen med hende,både rønten og scanning fik hun. De kunne se at ledbåndet i venstre side ikke var blivet provokeret nok, dvs bredt og langt nok så de gentog operationen. Der har ikke været nogen problmer efterfølgende og de gav mig smretrestillende med til hende hun skulle have i 10 dage (hvilket jeg ikke fik på Kvl før jeg selv ringede og hesten også havde feber), løsningen er væk og der har hverken været feber eller halthed, så det ser ud til at det har lykkedes denne gang.

Hvorfor låsningen blev værrere efter operatinon på det ene ben og hvorofr Kvl ikke ville scanne det ben der blev værrere får jeg nok aldrig svar på, men regner med min forsikring tager det op med Kvl.

Tusinde tak for jeres svar det har hjulpet at der er en del som har haft succes med denne operation , især fordi den er så ny. Og til jer som overvejer den vil jeg sige at i inden i går igang skal tjekke at en scanning efterfølgende som viser hvorvidt problemet med ledbåndet er afhjulpet bør aftales med dyrelægen inden,Min hyp gik igennem meget og det kunne have været undgået hvis bare Kvl gad lave eftertjek på deres operationer.

Jeg vender selvfølgelig lige tilbage om nogle måneder og fortæller forhåbentlig at hyppen nu kan gå bane springe og det hele.

Indtil da god sommer

0
0
Svar på denne tråd

Louise
Forfatter: 
Dato:  16-07-2012 11:22

Hvad mente dyrlægerne der var årsagen til de "knæk"? For stramme eller løse ledbånd. Jeg har en hoppe som gør noget af det samme,men dyrlægerne mener ikke det er løsningen at operere. Min hoppe har aldrig stået med stift ben, kun de der knæk og ubehag ved at gå ned af bakke. Jeg har haft kiler på hende med godt resultat, men det er jo ikke en endelig løsning. Hvilke dyrlæger i Jylland er mon eksperter på området?

Mange hilsner

Ditte

0
0
Svar på denne tråd

stramme knæbånd
Forfatter: 
Dato:  28-07-2012 12:16

Hej Ditte, for stramme knæbånd, eksp. i Jylland kan jeg desværre ik hjælpe dig med ;) Håber du finder en løsning for din hest

0
0
Svar på denne tråd

Creves
Forfatter: 
Dato:  28-07-2012 14:35

Har du set den video, som u03spurv (Louise) har til at ligge af sin tidligere hest på profilen?

Og er det sådan din hest også gør?

Min egen hoppe laver en sjælden gang i mellem noget der ligner det på Louises video - men det er sjældent.

Til gengæld laver hun relativt ofte lidt knæk i bagparten i overgange ned i tempo. Det er ikke voldsomt, men jeg ved jo det er der, så jeg ser den mindste ustabilitet i bagparten.

En dyrlæge, som også kan kiropraktik, mener ikke at det er bagknæene der er for stramme, ud fra hvad hun kan mærke.

Men ud fra denne tråd, kan det så være sener, der kan drille? Er det noget man skal scanne, for at finde ud af om de er for stramme?''

Hilsen LouiseN

Langsomt er hurtigt

0
0
Svar på denne tråd

Ledbånd
Forfatter: 
Dato:  03-08-2012 09:49

Hej Tina

Jeg har selv haft en pony med korte ledbånd i knæene på bagbenene. Har været opereret en gang for det hvor jeg skulle skridte ture på ham efter operationen, men allerede efter en måneds tid havde jeg problemet igen og måtte om-opereres hvor der blev konstateret under operationen at der kun var skåret på den ene side af senen men der skulle have været skåret på begge sider af senen og det var 2 forskellige dyrlæger det ikke havde noget med hinanden at gøre, som gjorde det. Har ikke haft vrøvl med det siden. Da han fik foretaget den første den første operation var han kun 4 år gammel.

Knude ved senen formoder jeg var en overanstrengelse af selve senen så den har blødt lidt og ikke kunne komme af med det, så danner senen en brusklignende knude som du nok må leve med. Man kan jo ikke gøre som man kan gøre hos mennesker hvor man kan knuse knuden en del. Håber du kan bruge det til noget.

Hilsen

Annette

0
0
Svar på denne tråd

knæskals låsning
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 21:07
Hej alle. Min hoppe
har en låsning på højre bag. Ved i hvad det koster at få det ordnet sådan ca.
Vh suzan
0
0
Svar på denne tråd

hørsholm
Forfatter: 
Dato:  10-09-2013 11:49

kan anbefale hørsholm mener jeg gav 8000 kr for det i begge ben

0
0
Svar på denne tråd

priser..
Forfatter: 
Dato:  10-09-2013 21:10

Det lyder dyrt.. jeg gav 3000 for to ben hos Hørsholm. Det løste problemet fuldstændig.

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

0
0
Svar på denne tråd

mønter
Forfatter: 
Dato:  10-09-2013 23:43
Tjekker li op på det ved lejlighed men mener ny regningen var på deromkring
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider