Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erfaring med ERU - måneblindhed
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 22:53

Vi har en lille fyr der har ERU. Jeg kender ikke andre der har hest med ERU så derfor forsøger jeg nu her. Hvad gør i andre for at give jeres heste de bedste betingelser.

Skal lige siges at jeg har fuldt tjek på medicinsk behandling og det foregår optimalt, så det er mere om der er andet jeg skal være obs på.

Jeg synes f.eks. at han har tåreflåd efter solen er begyndt at skinne rimeligt meget inden for den sidste måneds tid.

Håber I vil dele af jeres erfaringer :)

Hilsen Mette

*Mine børn har en pony, Sam* *Mine børn har en pony, Ibrahim*

*Sam er en drømmepony* *Ibrahim er en drømmepony*

0
0
Svar på denne tråd

Uveitis
Forfatter: 
Dato:  25-04-2012 08:43

Din hest har kronisk uveitis og skal bære maske døgnet rundt, deres øjner er meget følsomme overfor støv, lys og vind, min egen der har gået med lidelsen i 6½ år har altid har maske på inde og ude, for 3 uger siden er den nu gjort permanent blind på det øje da den begyndte at have smerter og behandling ikke længere kunne holde symtpomerne nede.

0
0
Svar på denne tråd

Maske spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  25-04-2012 09:21

Er det en bestemt maske du skriver om? Dækker den kun det syge øje eller.. ? Fortæl lidt mere :)

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  25-04-2012 09:36

jeg har brugt de masker der er med anti UV og sidder tæt til hovedet uden at berører øjet, og uden ører for det er for irriterende når man har den på som fast inventar, har kørt både dem fra Hööks, nogen helt alm. blå nogen seneste har jeg brugt dem fra Cashel

www.cashelcompany.com/ productdetails.aspx?C=...uctID=9570 og den her

www.cashelcompany.com/ productdetails.aspx?C=...ctID=10254

Men der findes en maske som man anbefaler i USA der er lavet til Uveitis heste en guardian Mask

http://www.horsemask.com/

0
0
Svar på denne tråd

Uveitis
Forfatter: 
Dato:  25-04-2012 16:55

Jeg har tidligere haft en hoppe som led af Uveitis. Hun bliver efter endeløse behandlinger med stærke øjendråber og maske, opereret med stor succes og havde ingen problemer herefter.

Det er en øjensygdom som de i USA og Tyskland har stor erfaringer med at operere for. Min egen dyrelæge Niels Tellerup udførte den med hjælp fra en anden dyrelæge Claus en eller anden ting.

Men prøv da at kontakte Niels Tellerup, han kan helt sikkert hjælpe :-)

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Operation
Forfatter: 
Dato:  25-04-2012 17:41

Jeg har læst om operationen og også snakket med DKs førende ekspert på området.

Det kan lyde lidt hårdt når jeg nu skriver at prisen ikke står mål med ponyens værdi, men sådan en operation koster det sammen som jeg gav for ponyen og er ikke godkendt til dækning ved sygeforsikringen, så derfor har jeg fravalgt det.

I øvrigt er der ingen garanti for at operationen holder øjet symtomfri i mere end to år selvom erfaringer viser, at hos nogle heste opstår sygdommen ikke igen.

Ponyen er en 'keeper' så jeg sender ham ikke videre ud i verden med risikoen for at han ender i forkerte hænder med sådan en sygdom.

Hvilke øjendråber har I brugt/bruger I til jeres ERU heste/ponyer?

Jeg har længe brugt Sofradex men er skiftet til Maxidex. Forskellen er at den første indeholder også antibiotika, men experten fortalte det var binyrebarkhormonet der hjalp.

Jeg har endvidere prøvet med serum fra ponyen og det havde overhovedet ingen effekt (andet end på min pengepung...)

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

operation
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 17:04

ja det var en dyr omgang og rigtig ærgelig at forsikringen ikke vil dække, vi forsøgte selv med hjælp fra begge dyrelæger, at få noget af det dækket.

Jeg kan desværre ikke huske hvikle øjendråber jeg brugte. Men kan huske at jeg dryppede alt hvad jeg orkede de første 24 timer og herefter 4 gange om dagen, samtidig med at hun havde maske på. Jeg købte en fluemaske, hvorpå jeg først havde sat gaffatape på men det holdte ikke så længe, med skidt og støv ude fra folden. Jeg fik senere min svigermor til at sy et stykke ruskind på istedet og det holdte.

Det virkede næsten med det samme og øjet blev hurtig pænt igen. Men problemet var at sygdomme vente tilbage efter 2-3 mdr.

Dyrelægen hed i øvrigt Claus Bundgaard og har skrevet en del artikler om sygdomme, hvis du søger på nettet.

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Uveitis kronisk
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 22:29

Når man når det kroniske stadie er det min erfaring og de dyrlæger jeg har haft inde over bla. Finn Boserup og charlottenlund, Laugø Gruppen er spersadex idet de har størst gennemtrængningsevne anvendes også til mennesker og hund og katte til samme lidelse.

jeg har behandlet i 6 1/2 år og været igennem Alt hvad denne sygdom kan byde på, utallige forløb af 3 uger med 3 gange daglige dryp med og uden serum og faktisk kunne holde det nede indtil for 6 uger siden og der tog jeg så beslutningen at hun skulle gøres blind eller have fjernet øjet for at slippe for smerter og irritationen ved de daglige indgreb som havde stået på i over 8 uger uden pause.

Det er den bedste beslutning jeg har taget og det kostede faktisk "kun" 4000 kr. Hvilket er peanuts i forhold til hvor mange penge jeg har brugt på behandling over de sidste mange år.

0
0
Svar på denne tråd

Det var det det hed
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 13:24

Det var også Spersadex jeg brugte til min hest

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Kort status
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 21:06

Hej igen,

jeg vil bare lige fortælle at ponyen de sidste tre døgn har haft en fluemaske på (på nær lige ved ridning). Det kan selvfølgelig være et tilfælde, men øjet er blevet mere klart, der er ikke så meget snask og det løber heller ikke så meget mere.

Jeg krydser fingre for den fortsat gode udvikling :)

Mange tak for input, og der er der flere gode råd, så kom endelig med dem.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 21:58

Det er da positivt behold den på også ved ridning det gør ingen forskel de kan både se og ride fuldstændig normalt med en maske jeg har reder med den i mange år uden problemer.

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering
Forfatter: 
Dato:  17-05-2012 14:17

Ponyen får nu kun dryppet øjet een gang hver anden dag, og det er fortsat i bedring. Det er helt fantastisk, så jeg er superglad for jeres meget brugbare råd.

Han har den ikke på når han er i ridning. Han er en temmelig tændt type og ind imellem er han lidt sen til at få øje på tingen når han har masken på - så kommer der en tydelig reaktion. Min datter er kun 7 år og har redet 1½ år, så jeg synes ikke jeg vil udsætte hende for de reaktioner når nu det er bedret så meget i forhold til før.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Enden på det hele
Forfatter: 
Dato:  30-01-2013 13:10

Som en sidste opdatering på tråden, så står vi nu med en rask hest efter 2år på nær een dag.

I december måned udviklede tilstanden sig voldsomt og jeg kunne sammen med dyrlægen ikke få bugt med det.

Ponyen havde tydeligvis smerter og var voldsomt irriteret over alle behandlinger, hvor det hidtil ikke har været det store problem.

Beslutningen blevet taget og i sidste uge fik han fjernet sit syge øje. Han var indlagt på hestehospitalet 8 dage og er helet fint.

Det er dejligt han er opereret her i vinteren, for så skal vi ikke bekyumre os om fluer i såret - til gengæld så ser det en anelse kikset ud at han er blevet barberet i en firkant rundt om øjet. Men det er absolut et luksusproblem!

Dyrlægen havde efterfølgende undersøgt øjet og der var ikke mere at komme efter - det øje var for sygt og istykker til at være til gavn for ponyen.

Han må rides og motioneres for hånd, men rer går lige et par uger endnu inden han må komme på fold og rulle sig. Jeg er helt sikker på han vil nyde sin første ræsetur hen over folden med vinden i pandelokken og hovedet uden maske på.

Billede

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider