Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 HJÆLP, låsnings problem- håber i svarer
Forfatter: 
Dato:  05-02-2012 12:36

Hej, håber der er nogle der ligger inde med noget viden og gode forslag.

 

Er ved at være godt træt af min hypper sensitive hest. Vil forsøge mig at gøre en ellers meget meget lang historie forholdsvis kort(lykkes ikke).

 

Hesten har haft en låst manke, som desværre blev opdaget lidt sent, da dyrlægerne ikke kunne finde ud af hvad han fejlet til en start (Hørsholm). Man kunne se at hesten var utilpas da han var begyndt at ryste på hoved, som om der var noget i øret og kaste med hoved. Dette gjorde at udover manken var der nogle små låsninger rundt omkring i kroppen. Hesten blev behandlet med kiropraktik, massage, mikro strøm og diverse tilskud (fra i sommers). I slut efterår var hesten blevet helt fin igen, efter et absurd antal behandlinger og en masse longe arbejde i perioder. Hesten begyndte at starte stævner igen (dressur), hvilket gik fint indtil en dag hvor han på stævne pladsen lige fik hoppe lidt for meget rundt (uden rytter) og fik låst manken igen (december). Kiropraktor lidt akut igen igen (han fik stadig kiropraktor, massage og mikro strøm ca hver 5 uge, var ved at blive udtappet, før manken sat sig fast igen) og manken kom på plads, gik ca. en uge og så var hesten dårlig igen. Manken var fin, men låsninger havde nu sat sig lidt længere nede (ca hvor sadlen sidder). Behandling igen og 1 uges longe. Stille start igen med en del longe og lidt rytter. Hesten for lige hoppet, da han bliver bange (nervøs og vågne hest) og så er han dårlig igen.

Hesten får generelt meget nemt ømme muskler og er meget dårlig til selv at få mælkesyerne ud af kroppen.

 

Lige lidt info: sadel tjekket flere gange både af sadelmager dyrlæge (også kiropraktor, Betina fra hørsholm ), intet af finde. Betina forslog et akton geleunderlag for at tage stød, da hesten jo er meget sart, siger fra ved en lille øm muskel, hvor andre heste ikke plejer at gøre det. Taget røgen billeder af ryg, lansemærke og manke. Fandt låsninger på manken men intet på resten. Intet på tænder.

 

Er bare meget frustreret over at han har så svært ved at komme ovenpå igen og at det så nemt kan gå galt igen. Kulden nu, gør jo også at han er endnu mere vågen og hopper endnu mere L.

Ved ikke om der er nogle der ligger inde med nogle guldkorn. Har selv tænkt på om det var en god ide at få taget en blodprøve på ham. Han skulle være dækket ind i hoved og røv, undskyldt sproget, men det kan jo være at han har nogle optagelses problemer. Ellers har jeg overvejet om man kan ligge en masse blokader i ryggen, så den på den måde kan få noget ro og kan blive opbygget til at blive stærkere (Han har ellers en fin muskulatur, åbenbart ikke stærk nok). Ellers scanne hele ryggen, men da låsningerne bevæger sig lidt rund, ved jeg ikke om man får noget ud af det.

 

Puha det blev ellers langt, men hvis det hele skulle havde været med havde det nok blevet 5 sider. I må jo sige hvis i mangler info.



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-02-2012 23:36

Hejsa,

Ved godt, det er guldkorn, du efterlyser, og ville ønske, jeg lige havde nogen.

Men jeg vil rose dig for alt det, du har gjort/gør for at få din hest i orden igen. Det er godt nok hårdt, når ens hest trods et hav af behandlinger ikke bliver bedre, eller den får tilbageslag.

Jeg har tænkt på, om det er den samme kiropraktor, du har brugt gennem hele forløbet? Hvis du (og din pengepung) stadig er frisk på flere behandlinger, kunne du måske prøve en anden kiropraktor (f.eks. Rikke Andersen), eller måske endnu bedre (når nu han har haft kiropraktor) en osteopat eller kranio-sakralterapeut. Det, der ikke virker på den ene, virker tit på den anden og omvendt.

Det kunne godt lyde, som om den har mange muskelspændinger, og det er det, der gør, at manken bliver ved at låse, og spændte muskler er svære at styrke. Så måske en behandler, som også er massør?

Har du prøvet tilskud mod mælkesyre? Hvis ja, men det ikke har virket, så kunne et homøopatisk middel måske hjælpe?

Uanset hvad, så tror jeg, det vil være en god idé, at droppe ridningen i en lidt længere periode, og så sørge for, sammen med en evt. behnadler at få lavet et program, der kan styrke din hest i musklerne inden du begynder at ride igen. Når musklerne bliver stærkere, vil skelettet jo også blive mere stabilt, og nye låsninger kan forebygges. Du skriver, du har longeret meget: hvordan longerer du? Der findes mange forskellige metoder, men prøv gerne én, hvor der er fokus på, at hesten i starten går temmelig langsomt, frem-og-ned (uden indspændinger, pessoa eller andet, men det skriver du jo heller ikke, at du bruger), og ligeudrettet, dvs. bøjet efter volten og med fokus på at skulderen ikke falder ind eller ud af volten (find gerne inspiration i f.eks. akademisk dressur, klassisk dressur, ARR, træning á la Blueberry Hill, Kirsten Hansen metoden el.lign. Jeg siger ikke, at du behøver helt at skifte træningsstil - og måske bruger du allerede en af de nævnte metoder, hvad ved jeg- men man kan altid hente inspiration og guldkorn i andre træningsformer). Der findes mange ok longeringsmetoder, når bare man fokuserer på, at hesten skal være ligeudrettet (som i ikke-skæv) og afspændt. Hvis hesten ikke har decideret ondt, kan det med stor fordel suppleres med versader og traversader (i skridt) fra jorden, dvs. uden rytter. Derudover kan der med fordel suppleres med lange trækture, meget gerne i varieret terræn og op og ned af bakke. Men al træning afhænger selvfølgelig af, at dyrlæge og evt. andre behandlere siger god for, at han må trænes. Jeg tror, uanset hvad, at hvis han skal have en chance for at blive god igen, så er det vigtigt, at han får afspændt musklerne og styrket dem med passende træning, det er meget vigtigt at han ikke bliver presset til noget, når han har så let ved at blive nervøs og spændt. Ofte skal der ikke meget til at sådanne følsomme heste føler sig pressede og derfor bliver usikre og spændte, selvom man som rytter allerede føler, at man er meget opmærksom og rimelig i sine krav til hesten. Sørg for at træningsmiljøet (dig) altid er roligt, tålmodigt og med plads til fejl. Og så skal man nok lægge al sin ærgerrighed væk i en periode og bide i sig, at man går helt tilbage til grundtræningen.

Det er meget svært med så fysisk og psykisk (det hænger ofte sammen) følsom en hest som din, og det virker på den anden side som om du har gjort alt hvad du kunne. Husk i øvrigt på, at ovenstående er baseret på, at jeg intet kender til din træning/ridning, og det derfor ikke er en kritik heraf, blot en opfordring til, at det går så langsomt, som hesten har brug for, og at formålet med træningen, i hvert fald i en periode (måske 6 måneder eller mere) udelukkende er at bygge hesten op og lære ham at slappe af og være tryg, fremfor at du som rytter måske føler, at 'nu burde vi også være klar til at starte stævner' osv.

Jeg håber det bedste for jer, og husk nu: selvom vi elsker vores heste og vil dem det bedste, så er det også ok på et tidspunkt at give op, hvis intet virker.

 

Venlige hilsener

Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 glemte lige...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2012 23:39

Hov, trods det laaaange indlæg, glemte jeg lige: Bomtræning/longering over bomme er også super, og undersøg evt. dual-aktivering. Sidstnævnte har haft supereffekt på mange nervøse/spændte og skæve heste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange tak for svar
Forfatter: 
Dato:  06-02-2012 17:52

Vil prøve at se om jeg kan få svaret på det hele, ellers må du jo lige sige til.

 

Hesten får tilskud som skulle hjælpe på mælkesyre, men har ikke prøvet et homøopatisk middel - kan du evt anbefalde noget?

 

Hesten har og får stadig en gang i mellem kranio sakrel terapi, hvilket også hjælper lidt. Ja, det er den samme kiropraktor som jeg bruger og er utrolig glad for hende. kiropraktik er meget hårdt for ham, men desværre nødvendigt hvis det komplet helt låser fast.

 

Det som virker bedst og det som jeg bruger mest er en som laver noget ledmanipulation, massage, laser og mikro strøm. :)

Du kan lige få link www.hest-kropsterapi.dk/index.html

 

Før han nu blev dårlig igen fuldte han en plan som dyrlægen og jeg lavet. Han fik tid nok til at komme sig igen, problemet er bare at han har fået en bule på virvlen på manken, som gør at han lidt nemmere vil kunne låse den igen end hvad andre heste kan og var bare virkelig uheldig. Denne gang er det bare virkelig svært at få ham på rette spor igen. manken er helt fin igen, men der er nogle småting i ryggen som kom med den låste manke. Min hest er utrolig sensetiv og siger fra ved det mindste, hvilket jo egentlig er godt nok.

 

Han bliver longeret varm først uden indspænding, går fint rund og søger selv ned og frem, og når han er varm får han passoa på, efter dyrlægens og hans andre behandlers anbefalinger. Bomme bruger vi også.

dual-aktivering, hvad er det?

 

Hvordan jeg rider er jo svært at beskrive, men hesten er startet op til LA5 hvis det kan sige lidt.

 

Det er dog et must at han bliver holdt i gang, da pause gør det meget værer. Men han laver ikke noget som han ikke selv er med på. Han går fint i longe og bliver derfor mest longeret nu.

 

Er meget rolig og tålmodig, det lærer man hurtigt når man har en hest som jeg har. Han er en tryghedsnarkoman og har det bedst når jeg er ved hans side.

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 glemte lige
Forfatter: 
Dato:  06-02-2012 18:12

Er begyndt at stå med back on trak dækken og kommer i solarie efter træning så håber det vil hjælpe.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Har du prøvet bomløs?
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 00:24
Ville bare høre om du har overvejet en bomløs.sadel? De trykker ik så meget ved mankebenet som en sadel med kopjern. sensation g4 er en super lækker sadel, og som er godkendt til stævner. Den ser lidt spøjs ud, men det ser man ik så meget når man sidder i den;) Min hest har os haft låsninger ved manken, og os korsbenet og lænden. Min hest får både fyf og kiropraktor, og det ska han desværre nok blive ved med, slog en koldbøtte på is sidste år.. men det har hjulpet ham meget at jeg rider med pad og bomløs, han slapper af på en helt anden måde nu. Træner akademisk fra jorden, hviket os har rigtig god effekt, samt bomtræning. Kan godt forstå du gerne vil fortsætte med at ride, da mange ting er nemmere. man kan få dem til at yde mere og bruge ryg og bagpart mere, og derved holde dem i bedre for. Håber du finder en løsning der virker for jer:) Hilsen Anna
0
0
Svar på denne tråd
 
 bomløs
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 09:22

Da jeg købte ham i sin tid prøvet jeg en bomløs dressur sadel, men han kan ikke passe dem. Er ikke særlig nem at finde sadel til.



0
0
Svar på denne tråd
 
 homopatisk
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 13:20

Prøv at søg på Lise Bang Hansen. Hun er rigtig god, og tager ud til heste. Har selv brugt hende til mine katte.

 



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider