Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Abnormal adfærd under fodring
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 15:48

Kære brugere på HN.

Har gennem en periode haft problemer med min DV når han er blevet tilbudt foder. Han er holdt op med at spise. Han har fået tjekket tænder 2 gange inden for det sidste halve år, og er tjekket af hestemassør. Der er intet galt. Han skal nu undersøges for mavesår, selvom dyrlægen er skeptisk overfor dette. Er der nogle der nogensinde har haft en hest med lignende symptomer der kan hjælpe med at afklare det? For mere info tjek denne hjemmeside, den bliver opdateret dagligt, og er en informationskilde om et længere sygdomsforløb

www.123hjemmeside.dk/amazingdancer

Mvh Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

interessant
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 16:33

det er da et sært tilfælde.

Skud i tågen....

Han kunne ligne en der har oplevet at få stød på mulen i forbindelse med krybbefoder.

Kan han have et uopdaget brud på kæben foran ved fortænderne?

Og er adfærden ens om du tilbyder mad af en stor murerbalje eller af krybbe.

Sorte søger part :)

Spalding dressur sadel sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej :-)
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 17:04

Hej Svensen

Ja det er meget mærkeligt. Adfærden er uændre om jeg prøver at fodre ham i spand, i krybbe, i trillebør eller fra jorden. Hans mule er tjekket, men der er intet mærkeligt at se. Den ene dyrlæge mente dog den var lidt tyk, men sådan ser han vist bare ud. Men han fik 5dages penicillin alligevel. Han har spist normalt det sidste halve år jeg har haft ham, han har dog aldrig været den mest madglade hest. Det er begyndt her den sidste månedstid, altså hans ændrede adfærd :-)

Hjælp os videre, tjek

Alt det bedste, Cecilie og Dancer

0
0
Svar på denne tråd

meget mystisk
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 19:30
Det lyder godt nok mærkeligt kan godt forstå du er frustreret!

Jeg tænkte om du har haft en kiropraktor ude og tjekke ham om han skulle være låst så det gør ondt at tygge selvom han jo godt nok spiser sit hø.. Har du prøvet at give ham mash for at se om det måske kunne lokke ham til at spise?

Men mavesår kunne sagtens være en grund også, normalt vil de gerne spise hø og wrap mens krybbe foderet ryger meget langsomt ned er hvertfald min erfaring med mavesårsheste..

Det var mine tanker omkring din hest, håber godt nok det løsner sig for jer!

Venlig hilsen

Majbritt
0
0
Svar på denne tråd

Hej Majbritt
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 20:00

Tak for din tid :-)Har ikke fået ham tjekket af kiropraktor, kun af massør, men vil helt sikkert få det gjort hvis det ikke er mavesår der er i vejen. Han vil heller ikke spise mash, siger nej tak til havre grød, og røre ikke æbler, gulerødder, rugbrød mm. med en ildtang! :-( Har dog på det seneste fået ham til at spise en smule müsli, men han reagere stadig negativt, som man kan se i det seneste videoklip på hjemmesiden.

Hjælp os videre, tjek

0
0
Svar på denne tråd

synke..
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 21:57

Har han problemer med at synke foderet ?

Jeg har haft en hoppe som drejede hovedet til den ene side, når hun spiste maden, spiste meget langsomt. Hun havde nogle lammelser i svælget.

Han ser noget stresset ud, når han spiser, som om han er sulten men har svært ved at spise.. mystisk..måske noget i spiserøret som generer ham ?

Spiser han hø/ wrap ?

Håber for dig og hesten at I hurtigt finder ud af hvad der generer ham.

Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

0
0
Svar på denne tråd

Hej Lennert :-)
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 22:17

Ja, han er nemlig rigtig stresset når han spiser! Han synker fint, spiser hø og græs, men intet andet. Han har jo spist normalt indtil for ca. en måned siden, det er kommet meget fra dag til dag syntes jeg. Jeg vil gerne have lavet en gastropi, så ser de vel på vej ned om der er enten en forsnævring el. lignedne kunne jeg forestille mig? Hm, ringer i hvert fald til dyrlægen igen imorgen (igen, igen, igen) :-)

Hjælp os videre, tjek

0
0
Svar på denne tråd

Hov, glemte lige..
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 22:18

Og ja, han ligner en der er vildt sulten, men ikke kan spise maden, det er så synd for ham!

Hjælp os videre, tjek

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 23:05

Har han haft spiserørsforstoppelse mon?

Jeg har haft et par heste der har haft det, og de reagere tit meget uroligt i en tid efter.

Dvs, de er urolige og nervøse ved at skulle spise deres krybbefoder, fordi de husker smerten og panikken ved at hvae haft spiserørsforstoppelse.

Ved forstoppelse i spiserøret , kommer de små rifter og derefer arvæv i røret og dette kan gøre passagen af foder mindre.

Jeg havde en hest der blev så bange for pille foder af en forstoppelse, så først da jeg skiftede foder turde han spise igen.

Valbjerggaard heste og hunde center, stedet hvor børn lærer at behandle dyrene ordenligt.

www.valbjerggaardhestecenter.dk

0
0
Svar på denne tråd

Stress....
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 10:23

Jeg har skimmet hele tråden her, men beklager hvis jeg har overset noget, så mit bud ikke giver mening.

Da jeg så videoen tænkte jeg to ting - et at han måske ligner en hest som ikke åbner munden når han spiser? men jeg aner ikke om jeg blot ser spøgelser..... - to, han ser som andre siger meget forstyrret ud - han er opmærksom på dig der står med kameraet og skal også lige holde øje med den hest der går forbi... Kan han have oplevet noget, som gør at han føler han skal passe på når han spiser.

Mit bud vil være at give ham en boks med fred og ro, når han skal spise og så lade være med at "forestyrre ham" - forudsat at han ikke fejler noget altså.

Held og lykke med det.

Hilsen Dagmar

www.avlogfoder.dk Dejlig plag af super springafstamning sælges!

Ástund, Classic, sort 17 " med smal bom. Ældre sadel, men pæn og absolut rideklar. 2800 kr. Salg eller byttes til passier dressu ...

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 11:41

Hej Line - Kan spiserørsforstoppelse opstå i løbet af et par dage? Ved intet om lige det. Men han stoppede med at spise fra dag til dag. Jeg har skiftet fra piller til müsli, dog uden særlig meget ændring enddnu desværre. Min plan er at ringe til dyrlægen idag for at høre om de vil foretage en gastropi.

Stutteri Springglad - Godt nok har han en lille mund, og den fungere efter sigende (dyrlæger der har tjekket) fint. Han får da i hvert fald maden ind? :-) Han har spist fint og i store mængder gennem det sidste halve år. Det med uroligheden. Så snart jeg går bare lidt væk, så smutter han også selv fra maden. Ergo, spiser han altså kun fordi jeg faktisk gerne vil have ham til det. Har prøvet at fodre ham væk fra de andre, dette giver blot endnu mere urolighed. På klippet du har set, er han faktisk det mest rolige han har været længe, og han blev stående for at spise, det er kæmpe fremskridt!

Hjælp os videre, tjek

0
0
Svar på denne tråd

Ondt i halsen?
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 12:07

Jeg tænker, om han kan have en halsinfektion? Det ser vitterligt ud som om, han skal tvinge maden ned gennem halsen.

Græs og hø bliver jo tygget og opblødt på en helt anden måde end krybbefoder, så det glider sikkert lettere ned.

Har du prøvet at opbløde krybbefoderet til en lind grød?

Hilsen Sif

P.S. Hvis han fik en spiserørsforstoppelse ville du ikke være i tvivl. Tro mig - det er MEGET voldsomt!

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej Sif :-)
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 12:13

Jeg tror jeg kan udelukke div. infektioner, da jeg lige har behandlet ham i 5dage med penicillin, den dosis han fik, skulle gerne kunne tage sådanne infektioner. Jeg har prøvet både med opblødt foder og grød, det syntes han vist er direkte ulækkert høhø. Er glad for at jeg måske kan udelukke spiserørsforsnævring! :-)

Hjælp os videre, tjek

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 12:18

Det var ærgerligt - men et skud værd :)

Spiserørsforstoppelse og spiserørsforsnævring er ikke det samme, så en forsnævring kan ikke udelukkes, blot fordi han ikke har været helt forstoppet.

Var det min hest, ville jeg prøve den gastroskopi, du selv er inde på.

Pøj-pøj med det!

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 12:28

Ja, jeg tager imod alle gode råd, bud og meninger med kyshånd. Har haft ringet til mit forsikringsselskab, og de dækker en gastroskopi, så jeg vil ringe til min dyrlæge med det samme for at høre om de mener det vil være et klogt træk! :-)

Hjælp os videre, tjek

0
0
Svar på denne tråd

Nervesmerter
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 12:45

Hmmm bider mærker i at du skriver han ikke kan lide berøring af mulen - kan han have noget med nerverne?

Han ser bestemt heller ikke ud til at syntes at det er særlig sjovt at spise - Har i tjekket for tandbylder eller en flækket tand?

Vil anbefale en hestetandlæge til at kigge. Min tidligere hoppe havde en tandbyld, og opførte sig lidt ligesom din dog lidt mere voldsomt, havde dyrlægen ude som kiggede i munden uden at finde noget, vi prøvede med binyrebarkhormon hvis det var allergisk relateret. Men havde den så hos en hestetandlæge, som kunne konstatere at en af kindtænderne var flækket.

0
0
Svar på denne tråd

Lige en tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 12:48

Min skrabede også som din - dog gjorde hun det bare meget voldsommere, hun var også en meget sensibel hest, så tror det har gjort rigtig ondt på hende.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Leslie
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 12:51

Jeg ved ikke hvordan man finder ud af om det er nerverne? Ved du det? Man kan godt vænne ham til at man holder hånden mod hans mule, det har jeg gjort nogle gange. Tænker at han så måske også bare ville undgå stråfoder, da det da i den grad på prikke hvis mulen er lidt følsom? Men ved det ikke. Han er godt nok kun tjekket af alm. dyrlæge, og af en dyrlæge med speciale i tænderne. Hvis ikke en gastroskopi giver noget, vil jeg prøve hestetandlæge. Efter han også er tjekket af kiropraktor. Du godeste hvor skal jeg ud og finde et godt job hihi :-)

Hjælp os videre, tjek

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 12:53

Jeg har kun lige skimtet tråden og vidieoen men min første tanke er også at han ser meget utryk ud. -Kan han være blevet bange for at æde af krybben? Har du prøvet fra en spand? Eller måske der er noget med ædehøjden? Har du prøvet at give ham foderet direkte på jorden? -der er jo ingen problemer med græs eller hø.

Håber du finder løsningen.

Cand. Agro.

0
0
Svar på denne tråd

Hej KM
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 12:57

Det er fra krybben han spiser bedst. Har prøvet fra spand, jord, stor flad trillebør, hånd og løftet spand. Det er først når det ligger i krybben han vil kigge lidt på det :(

Hjælp os videre, tjek

0
0
Svar på denne tråd

De kære heste
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 12:59

Ja ved hvordan du har det ;o)

Noget andet jeg lige kommer til at tænke på - står han tit og bider i træet der ved hans krybbe?

Min hoppe havde nemlig stået og gnavet godt i en spånplade som naboejeren syntes der sku op imellem hestene. Vi havde to tilfælde med heste med tandbylder i bokse hvor der hang spånplader. De små træspliter kan åbnebart bore sig ind i tandkødet fik jeg forklaret efterfølgende af dyrlægen som skulle operere tanden ud. Så tjek alle gummer og kroge i hans mund.

0
0
Svar på denne tråd

Til Leslie :-)
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 13:01

Ja det rigtig hårdt. Nej han bider ikke i noget som helst, kun hø oh græs *s* - han er meget nysgerrig, men bruger ikke munden som de fleste andre heste. Har faktisk aldrig set ham bide i noget som helst rigtigt

Hjælp os videre, tjek

0
0
Svar på denne tråd

underlig hest
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 15:54

han åbner godt nok ikke munden ret meget, har han altid skrabt med forbenet, vi har en fuldblod der konsekvent gør det, hun er desuden det største fodersvin man kan tænke sig, det halve af hendes foder ryger ud på gulvet fordi hun slår med hovedet og benet ryger op og ned hele tiden, derudover er hun mega sur ved fodringstid, men hun spiser godt og fejler intet.

Har ikke umiddelbart noget bud på hvad der kan være galt, men som også skrevet tidligere ville jeg nok prøve at sætte ham i en boks hvor der er helt fred og ro hvis du har mulighed for det!

Mash er ikke bare mash, konsistensen af denne er vidt forskellig fra hest til hest, vi har 2 der indimellem får mash og den ene skal have det så han nærmest kunne spise det med et sugerør, lidt ligesom MEGET TYND øllebrød og den anden skal have det som øllebrød der har stået et par dage i køleskabet, hvis det ikke er forholdsvis fast ja så skal han ikke nyde noget af sådan en omgang blæversuppe, du må prøve dig frem hvordan lige netop DIN hest gerne vil have sin "øllebrød"

Er spændt på hvad I finder ud af med ham

mvh
Vipse

Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

Han kan sagtens
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 21:04

have en virusinfektion som antibiotika jo ikke virker på.

De andre har sagt det meste- jeg ville også endoskopere ham og se om der er tandsærheder som man ikke kan se ved alm undersøgelse, forsnævringer, lammelser i svælget eller hævede lymfekirtler derinde...men han ligner OGSÅ en der har ondt/ er låst i selve halsen så jeg ville få kiro på og evt røntgen af halshvirvlerne, hvis der skulle sidde en mus eller noget og genere.........

Man kan sagtens lave en neurologisk undersøgelse og tjekke fx afværgereflekser- det bør enhver dyrlæge kunne gøre.

Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd

Knopper ?
Forfatter: 
Dato:  03-02-2012 21:48

Ja, overskriften er lidt underlig, men han har da helt utrolig mange knopper både på hals, hoved og under kæben !!!!

Eller er det bare video'en der er dårlig ? Men hvis det er knopper, hvad er så årsagen ? Det kunne måske være derfor.

Karen

0
0
Svar på denne tråd

mystisk
Forfatter: 
Dato:  04-02-2012 00:01

Jeg har set videoen og jeg synes det ser ud til, at han har ondt.

Det ser ud, som om han ER sulten, men at denne seance skaber ubehag eller smerter hos ham.

For mig ser det ud til at han har besvær, om ikke ondt, i halsen. -Om det er en forsnævring eller en halsvirvel eller andet kan jeg ikke sige. Men det er som om han strækker halsen og svinger med sit hoved hver gang han tager en mundfuld. evt for at hjælpe maden på vej.

Er han normalt hovedsky? -Siden du skriver at du har trænet med at røre ham på mulen med hånden...

Hvis ikke kunne denne hævelse, som din dyrlæge konstaterede men ikke synes var relevant, jo være efter et spark ved spisning (du skrev at han ikke kunne med den lille pony..)

Jeg ville få foretaget sådan en endoskopi, som du jo selv er inde på og så ville jeg få taget røntgen af hele pivetøjet, eller bare hals og hovedregionen, kan jo være at der er en flækket tand eller et brud, som man ikke umiddelbart kan se/mærke.

En kiropraktor ville heller ikke være at kimse af (kan jo være at der sidder en nerve i klemme et sted i kroppen)

Jeg tænkte også at han måske, skal ha tjekket øre for betændelse og/eller skidt eller/og måske bihulerne evt.

Og så ja, selvom du ikke har set ham bide/gnave i noget, kan man jo ikke udelukke dette. Så jeg synes ikke at ovenstående bud er så skidt fundet på endda, mht spånplader eller andet der kan give splinter. -Noget andet er at han jo også kunne have nogle avner siddende fra foderet, en lille sten evt han kan have pillet op fra marken, som enten sidder i tandkødet eller, som han kan have tygget på og som har flækket/knækket en tand...

Bare strøtanker fra en, der prøver at hjælpe med at komme med ideer, som du evt kan høre din dyrlæge omkring.

Alt er jo nærmest relevant lige nu, når denne abnormale adfærd er uændret gennem så lang tid!

Mvh og mange ønsker om at du finder løsningen, så din hest og du kan få det godt igen!! :)

-Jeannett

Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd

Svar til alle
Forfatter: 
Dato:  04-02-2012 11:17

Nu gik det lige pludselig meget hurtigt :0) Tak for alle der er kommet med input. Lige til Karen (om knopperne). Han har haft noget udslet der er på vej retur, det er også hele grunden til han er klippet.

Nå, til alle jer andre. Har læst jeres forslag er dog af én simpel grund, nød til at sortere i hvad der er muligt og ikke muligt, nemlig fordi jeg kender hesten og ved hvordan han ellers har det og hvordan hele hans bevægeapperat fungerer.

Og så strækker en kontanthjælp (er sygemeldt) heller ikke til både indgreb og undersøgelser på dyrehospital + hestetandlæge + kiropraktor + røngten og hvad i ellers har foreslået :0) Derfor er jeg nød til at prøve, i samarbejde med min dyrlæge, at indsnævnre området lidt. Det skal lige siges til min helt store lettelse, at han faktisk har spist hele to dage i træk! Dyrlægen skulle have kontaktet mig igår men må være blevet forhindret, så må ringe igen mandag, det er ikke så akut at de skal komme i weekenden. God weekend til alle!

Hjælp os videre, tjek

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-02-2012 18:46

nu tænker jeg måske lidt på tværs af andrer.

Men kan det være fordi han er bange for de andre kommer og jager ham væk.

Har set en før, der var urolig og til tider ikke åd, men efter få dage i boks ved fodring, så var han sit gamle jeg

Det er et skud i tågen, men hvem ved :-)

Ejendom sælges

DV og Palomino Heste sælges

Hoppemaver udlejes

hjælp til ridning og hygge af heste søges

http://www.stald-lgo.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Tandlæge
Forfatter: 
Dato:  05-02-2012 13:21

Havde det været mig, havde jeg nok overvejet en uddannet hestetandlæge. Selvom dyrlægen måske har speciale i tænder er der faktisk rigtig mange af dem der ikke er helt så gode som en hestetandlæge. I det daglige ville jeg mene at en dyrlæge er ok, hvis de ellers er grundige, men opstår der problemer omkring munden ville mit første bud være en rigtig hestetandlæge.

Du skriver han havde nogle rifter ved tungen. Kan han have oplevet at der var en sten e.l. i foderet og derfor ikke er helt tryg ved det?

Derudover skriver du at han er flyttet hjem og der er udfordringer med ponyen omkring fodring. Hvis han er en meget følsom hest tænker jeg om det er stress omkring hele situationen med nyt hjem og en pony som han måske ikke altid kan så godt med.

Jeg håber i hvert fald at han fortsætter med at spise nu:)

HP: www.staldlindskov.dk

Undervisning af begyndere tilbydes:

www.staldlindskov.dk/ undervisning.html

0
0
Svar på denne tråd

Fodring væk fra de andre
Forfatter: 
Dato:  05-02-2012 19:38

Det er nu 4.dag i træk han spiser sin mad! Og idag spiste han 75% normalt! Pyh, det er så lettende at han får noget indenbors. Jeg har prøvet at fodre ham uden for folden, og vi har flyttet hans krybbe ind i hestehuset og så kan der blive lukket for at de andre ikke kan komme ind, mens han spiser. Rifterne i tungen er 100% sikkert bidemærker, han har bidt sig selv, det var ganske tydeligt at se :-)Det er Dancer der jager de andre væk, han er helt klart den der bestemmer.

Hjælp os videre, tjek

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider