Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Wrap på folden ok?
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 13:38

Kære hestefolk

Jeg har hidtil givet mine to heste hø i hver deres bunke med ud på folden hver morgen, men de får alt for hurtigt trampet rundt i det, og det er jo ikke meningen, det skal gå til spilde, og de så ikke har strå at hygge med i deres udetimer. Nu har vores kære nabobondemand lige været med en stor balle wrap i en høhæk (sådan en, der står på jorden) - jeg ville gerne have haft en stor balle tør godt hø, men han havde kun wrappet græs (uden korn i), nu er mit spørgsmål så, om det er ligeså godt? Jeg er lidt bekymret for, om der kan være for meget "krudt" i?

Jeg rider ingen af hestene, og de får hø og kvalitetsfoder på stald. Den ene hest er min pensionerede springhest, den anden er en mindre blanding, han er lidt mistænkt for mavesår, så ham fodrer jeg derefter - ved I, om wrappen ad libitum på folden kan volde problemer?

Jeg tænker, at de i dag og det næste stykke tid kun får nogle timer på den fold med wrapballen, og så skruer jeg lidt ned for krybbefoderet til aftensmaden og op for mashen.

Jeg håber, I kan fortælle mig, om jeg håndterer denne her wrap-historie rigtig, og kan I mane min bekymring i jorden, ville det bare være dejligt, da wrappen jo er kørt derud i bedste mening :-) Råber I vagt i geværer, må jeg lokke kæresten med derud og skovle wrapballen på vores lille traktor og få den ud af folden igen.

Bedste hilsner

Marianne

Lykkelig bondefrau på Elmely - endelig med hestene hjemme!

0
0
Svar på denne tråd

Et hvert
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 14:31

forderskift kræver tilvænding

Så når de pludselig får fri adgang til wrap, kan det give maveproblemer

Nogle timer med fri wrap synes jeg er rigtig længe, når de som sagt ikke er vant til det

0
0
Svar på denne tråd

Super...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 14:37

Jeg synes det lyder som en rigtig fin idé og du griber det fornuftigt an.

Her tænker jeg på tilvæningen fra hø til wrap.

Wrap i en god kvalitet er akkurat lige så godt at fodre med som hø, så jeg ser absolut ingen problemer i det.

Der kan måske opstå problemer hvis hestene eksempelvis kræver vidt forskellige mængder foder og de på sigt får adgang til wrap ad libitum.

Et tilskud af Yea Sacc (gærkultur) kan måske gives med fordel, specielt til mavesårshesten.

Med venlig hilsen

Lone...

Landejendom i Hald v/Skive sælges
www.robinhus.dk/54615

www.billund-hjemmeservice.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 18:53

Hej Lone og Jeanette

Tusind tak for jeres feedback

Jeg tog dem ind tidligt på eftermiddagen, så det blev halvanden time med wrappen, forinden havde de spist det hø, jeg gav dem med i morges, så jeg håber, det også har givet mæthedsfornemmelse til "eftermiddagswrappen". De virker tilfredse og har begge leveret fine hestepærer i boksene her sidst på eftermiddagen, spiser gladeligt deres hø i boksene, og jeg har givet dem mash, som de får igen til natten. Nu kender jeg ikke lige til Yea Sacc,Lone, men de får iøvrigt i forvejen begge Biotin, så mht. gækultur håber jeg også, de er dækket ind der.

Jeg håber, den fortsatte kombination af wrap ude og hø inde samt få timer på den fold med wrap kan tilvænne dem langsomt. Det er jo svært at dosere wrappen på folden i små mængder og trappe op, når den kæmpe balle nu engang står der solidt plantet

Jeg håber ikke, det kommer til at give problemer, men tusind tak fordi I svarede, nu er jeg ihvertfald ikke så bekymret, som lige da den kæmpe madpakke var læsset af derude ved mine hyppere

Bedste hilsner

Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Ølgær/gærkultur
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 19:28

Hej Marianne

Du kan ikke sammenligne Biotin med Yea Sacc.

Biotin indeholder rigtigt nok ølgær, men dette er ikke det samme som gærkultur der forefindes i bl.a. Yea Sacc.

Biotin/ølgær er rigt på diverse B vitaminer og bruges bl.a. til at forbedre hud/pels og hovkvaliteten.

Gærkultur er små "levende" organismer der har en særdeles positiv indvirkning på hele tarmfloraen, hvilket eksempelvis giver bedre udnyttelse af foderet (godt til f.eks ældre heste) men har også en stabiliserende indvirkning på mave/termfloraen. Herfor er dette godt at give sammen med wrappen.

Håber det giver mening...

Med venlig hilsen

Lone...

Landejendom i Hald v/Skive sælges
www.robinhus.dk/54615

www.billund-hjemmeservice.dk

0
0
Svar på denne tråd

Biotin etc.
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 21:14

Hej Lone

Ja tak, det giver mening. Jeg giver netop Biotin for hovkvaliteten, men nu vil jeg lige undersøge Yea Sacc også. Tak for tippet! :-)

Vh. Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider