Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Træpiller, hvad gør jeg nu?
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 21:34

Et spørgsmål til jer, som bruger træpiller som strøelse:

For tre uger siden begyndte jeg at bruge træpiller som strøelse hos min ene hoppe. Jeg har alle dage brugt halm, så træpiller er dermed helt nyt for mig.

Jeg startede ud med et ca. 6-8 cm tykt lag piller. Indtil nu er det gået rigtig fint :-) Jeg har fjernet hestepærerne hver dag og revet overfladen med en rive for at fjerne det løse hø, som hoppen spilder fra høhækken = fin lys og blød bund.

Men nu er jeg i tvivl om, hvad jeg skal gøre:

Hoppen smider hestepærer og tisser altid bagerst i boksen. Det betyder, at bunden i den bagerste tredjedel af boksen nu er blevet mørk og efterhånden lidt hård.

Inden jeg gik i gang, læste jeg mig frem til, at når der begyndte at komme små våde pletter op til overfladen, så skulle man fjerne den fugtige plet og fylde efter med nye piller.

Men nu er det nærmest 2-3 kvadratmeter, hvor fugten er ved at sive op til overfladen. Skal jeg fjerne det hele i det område og hælde nye piller ind eller hvad?

Hvad vil/gør I, når bunden ser sådan ud ?:-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Staldkærre købes

se mine annonce på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 21:39

Hvor tyk er bunden nu pillerne er trådt ud?

Big søger legekammerat, løsdriftsplads derfor ledig til legesyg plag i 8740, send pb for info :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

15-20 cm
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 21:47

Den er ca. 15-20 cm.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Staldkærre købes

se mine annonce på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 07:28

Ja, jeg ville fjerne den våde bund som er kommet op til overfladen. jeg ville måske ikke fjerne det hele, men langt det meste.

Plejer man ikke at sige, at man ca skal bruge 30 kg om ugen i vedligehold? Så det kommer nok også til at passe i din boks?

God 17" Stübben springsadel til salg.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Fjern våde pletter
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 08:13

Jeg vil også fjerne de våde pletter. Dels for at undgå amoniaklugt men også for at bevare en blød og lys bund.

Jeg plejer at muge i bund (= fjerne det våde) ca. én gang om ugen, som regel samme dag, som jeg efterfylder med nye træpiller.

Det skader jo heller ikke at "vende" bunden en gang imellem. så undgår man nemlig også, at den bliver alt for hård.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fjerner..
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 08:19

den våde plet en gang i ugen.. Det drejer sig om en halv kvadratmeter ca.. Så smider jeg de mørkeste piller i og jævner så bunden ud..

Så syntes jeg boksen er ret lys og lækker i bunden..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Vender bunden
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 09:16

I mine bokse bliver bunden vendt en gang om ugen. Ud ryger alt det der er så vådt at det er klumpet. Bunden jævnes og der kommes 1-2 sække træpiller på.

Mvh

Mette

ledig boks på lille-hovgaard.dk i Kolding

0
0
Svar på denne tråd

hver dag
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 12:35

Jeg vender bunden hver dag og tager det våde ud så bliver den ved med at være dejlig luftig og fjedrende så hesten står mest skånsomt for benene... men selvfølgelig er det mere arbejde men jeg synes det giver den lækreste boks

0
0
Svar på denne tråd

træpille-boks
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 12:53

Min står på træpiller..

Jeg bruger ca. 25 kg. om ugen i strøelse.

Min hest får fjernet det våde ca. 1 gang om ugen, da han vælger at tisse mest foran boksdøren, og det derfor bliver meget vådt der, i forhold det det andet sted i boksen han tisser.

Når jeg har fjernet den mest våde plet og lige omkring der, så strøer jeg resten af bunden ud, så "hullet" bliver dækket, og så kommer der en ny gang træpiller ovenpå, i det her tilfælde 25 kg.

Det fungere for mig, og for min hest - Bunden er ikke super lys, men den er tør, hvilket er det vigtigste.

Mvh.

Eva og Rødhøj's Chapman

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 17:20

Ja okey, for ville sige at den netop skulle være 15-20 cm for at være tyk nok... Jeg ville fjerne tisse"hjørnet" helt, jævne ud og tilføre nye piller...

Jeg hverken vender eller lign på min træpillebund i løsdriften, det er meningen at den skal "pakke" sig og blive fast og kun toplaget skal være løst og luftigt.. Jeg tager alle klatter og tissepletter hver dag, jævner ud med rive og giver nye piller, når jeg kan se det trænger... Strør med stalosan et par gange om måneden, det tager det værste fugt øverst også og binder bakterierne

Big søger legekammerat, løsdriftsplads derfor ledig til legesyg plag i 8740, send pb for info :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

våd.....
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 20:02

Det kommer an på, hvor mange penge man vil smide efter projektet, og hvor stort et svin ens hest er!

Man skal lige lære det med træpiller, og det er endnu sværere, når alle gør det forskelligt. Gør det, som DU synes. men husk på følgende ting..

- Træpiller kan suge utrolig meget, mere end man lige tror. Hvis du vender bunden allerede efter en måned, og gør det hver uge, vil du smide noget ud, som sagtens kunne suge mere. Når bunden ikke kan suge mere, er du ikke i tvivl, for så vil det sted "sjappe", der vil komme vand op, når du træder på det. Så skal det ud, det kan ikke suge mere. Først der er træpillerne udtjent.

Jeg mugede alt for meget ud, som slet ikke var udtjent, det lærte jeg at lade være med på den hårde måde.

Hvis du spørger mig, skal du ikke vende bunden, men efter ca. 6 måneder skal det hele udskiftes. Vi har nogle, der stinker både af ammoniak og MUG (jeg kan lugte skimmelsvamp på 50 meters afstand), fordi der kommer mange træpiller ovenpå (sminke et lig) i stedet for at gøre som man burde - smide hele l*rtet ud.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vender..
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 20:19

nu også bunden, fejer gulvet, strør stalosan, jævner pillerne ud igen (prøver så vidt mulig at få de mørkeste i bunden), strør med stalosan igen og smider så nye piller ind..

Det er endnu ikke lykkes mig at få en tyk bund, men først blandede hesten alt sit hø i pillerne og så for 14 dage siden blev boksen oversvømmet.. Så startede næsten fra 0 igen..

Jeg smider 1-1½ trillebørfuld ud en gang i ugen, også selvfølgelig klatter dagligt.. Syntes ikke det er meget..

Foredrag:

Fokus på grovfoder til heste

www.heste-nettet.dk/forum/9/221279/ 221279/

0
0
Svar på denne tråd

sådan gør jeg
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 21:56

hos isabella fjerner jeg klatter hver dag, og vådt hver 2 dag cirka.. (tager en greb fuld, og vender den i et hurtigt tag, så det øverste kommer nederst og det nederste øverst... det der er klumpet sammen ryger ud (ikke altid det hele, man kan ligesom se hvilket af det der er "stampet" sammen og hvilket af det der er "klistret sammen" pga tis..

Ved entertainer fjerner jeg klatter hver dag, og så har han et enkelt sted eller to han tisser, og der fjerner jeg vådt HVER dag, da det ellers bliver helt klam klam klam....!

Isabella får sit wrap i en palle med palle sider på (hun spreder ikke sit hø, men hun nægter at spise det bare der er en lille smule træpille smulder i)

Entertainer får hans wrap i en trillebøre ude foran boksen... hvis det er i boksen bliver det tværet rundt i hele boksen

Isabellas tid stinker ret slemt.. så hos hende kommer jeg ½ pakke spåner ind i ny og næ.. samt stalren... spånerne gør VIRKELIG gavn...! og de gør bunden lækker løs og blød

Isabella er oven i købet super lækker renlig det irritere mig bare at der stinker af amoniak, nærmest lige gyldig hvad jeg gør (med mindre jeg putter spåner i)

Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider