Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring af udsultet hest??
Forfatter: 
Dato:  26-01-2012 19:44

Hej piger.

Jeg har været så letsindig at købe en udsultet og misrøgtet hoppe. Hun skal selvfølgelig fodres op igen. Nogle der har gode råd i den forbindelse? Til fodertype, mængder og fremgangsmåde? Hun er araber og virkelig tynd. 2-3 år og ca. 155 i stg.

Her ud over har hun et grimt sår har jeg ladet mig fortælle. Hvad ville I anbefale at behandle med. Jeg skal selvfølgelig have dyrlæge på hende, men jeg vil gerne havde noget sårpleje med der over og hente hende, så hun ikke skal gå længere end højest nødvendigt.

Hilsen Katrine

0
0
Svar på denne tråd

fodring
Forfatter: 
Dato:  26-01-2012 20:22

til at starte med ville jeg give hende alt det hø hun kan kværne, og så fx travo performance (staves) og fiberpiller.

Giv hende min en md på denne kost og se om det ikke er nok. hvis ikke så tilsæt fx linamix el olie eller evt majs (enten poppet eller flager)

Hvordan grimt, er det dybt eller stort eller ??? og hvor sidder det henne...

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Misrøgtet hest
Forfatter: 
Dato:  26-01-2012 21:10

Det lyder som om at du har købt en hest som du ikke har set???

Hvis den er meget underernæret, så må du for guds skyld ikke bare give den fri adgang til foder/wrap/hø med det samme - så dør den for dig.......

Hvis jeg var dig, så ville jeg henvende mig til nogen som har forstand på den slags og få gode råd.

Og hvis du ikke ved, hvad man skal behandle sår med, så synes jeg slet ikke, at du skal gøre noget uden at have dyrlægen med på råd. Hvis den har store åbne sår, så skal du overhovedet ikke røre ved det, før dyrlægen har set det.

Sår skal hele indefra og det kan de ikke, hvis man behandler på dem udefra. Det eneste man får ud af det, er betændelse når såret ikke kan komme af med puds, hvis overfladen lukker til. Det bedste til store sår er vand, hvis der ikke er betændelse i.

Mindre sår har som regel bedst af at få fred, både for vand og diverse salver m.m.

Held og lykke med projektet.

Hilsen

daniela

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-01-2012 22:03

Okay, tak...

Såret er på det ene ben og det er stort. Jeg tænker selv rensning og forbinding. Men findes der nogle creme er noget som hjælper?

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  26-01-2012 22:46

Dyrlægen har en virkelig god creme til sår pleje! Spørg efter den ved din dyrlæge.

Jeg fik den til mit føl da hun gik i tråden.

Vi har fodret en hest op efter køb og den fik foder 6 x daglig samt grovfoder.

Selve fodertypen er jo en smags sag.

Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

Ville give den
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 10:20

Mange små portioner hø om dagen. Afhængigt af hvad maven er vant til mht mængde. Er den feks vant til at æde en del halm kan du starte ud med mere tørt hø end hvis den næsten ikke har fået stråfoder.

Start med 4-6 kg hø om dagen givet med 1 kg ad gangen. Evt blandet op med lidt kvalitetshalm hvis den er vant til at æde halm.

Sørg for masser af friskt tempereret vand så maven ikke stopper til.

Giv den 2 x ½ liter mash om dagen blandet op med en masse lunkent vand så det er godt lindt. Igen for at holde gang i maven.

I 1-2 uger ville jeg slet ikke give den andet hvis den virkelig er hårdt medtaget.

Vil du ofre ekstra ville jeg bytte lidt af høet ud med Pre Alpin Senior fra Hippolyt som er forarbejdet stråfoder i flager beregnet til heste med dårlige tænder/fordøjelse/optagelsesevne. Giv den et kg om dagen i starten blødt op med vand og fordelt over tre fodringer.

Lad dyrlægen se på såret. Evt kan du købe sterilt vand med lidt salt etc på apoteket eller hos dyrlægen beregnet til formålet til at skylle med hvis det væsker meget men ellers lad det være til dyrlægen har set det.

Når hesten er stabil på ovenstående kan du begynde at give den et par håndfulde foder og lidt vitaminer og en smule olie om dagen. Trap meget langsomt op over 1-2 mdr.

Pas meget på med ikke bare at smide en ormekur i den men tal med dyrlægen. Er den hårdt angrebet kan den få flake off af døde orm i maven der kan stoppe et blodkar.

Hvis den ellers tygger nogenlunde ville jeg vente med tandlæge til den har en lille smule mere modtandskraft og kan tåle en bedøvelse. Feks 3-4-5 uger. Igen vend det med dyrlægen.

Endelig. Er den alt for udsultet og er såret på benet ikke nødvendigvis noget den kommer over, så skulel du måske overveje at aflive den i stedet. Men det kan du jo ikek afgøre før du ser den.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

2008 meget velredet Quarter Hoppe til salg.

Direkte datter af World Champion reiner.

(RESERVERET pr 23.01.2012)

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Spørg din dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 13:41

Ring og spørg din dyrlæge, og lad være med at tage råd fra "kloge hoveder" som tror de ved det. Vi har vel alle en mening om, hvad der kunne være en god idé, men en dyrlæge har rent faktisk viden om, hvad det bedste er for hesten, hvis den er meget udsultet og ikke vant til at få mad. Det skal nok trappes meget forsigtigt op, og kraftfoder kan den sikkert slet ikke tåle i starten. Det koster ikke noget at ringe til din dyrlæge og få et råd.

... sagde Randi

"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd

Min udsultede
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 20:16

pony havde i 3 uger boet hos en bekendt der var igang med at fodre ham op og det var også noget med mange små omgange wrap om dagen og forsigtigt til det.

Dyrlægen var ude og tjekke til ham og vaccinere samt lave klar til papirer et par dage efter han kom hjem til mig. Hun ville vente nogle uger med ormekuren og det gjorde vi så.

Topper så sådan her ud den dag jeg var ude og se ham. Det man IKKE kan se på billedet er at man faktisk kunne tage ned over ryggraden på ham og at man kunne tælle hans ribben mindre end 5cm fra ryggraden

Nu kom han så på græs hos mig - og tog langsomt men rigtig fint på - og han ER altså en stærk pony.

Men han ser sådan her ud i dag:

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

2-års shetlændervallak sælges.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd

Udsultet hoppe
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 20:49

Jeg fik en udsultet hoppe hjem i oktober.

Jeg spurgte dyrlægen til råds og blev rådet til at give stort set udelukkende hø i begyndelsen. Dette skulle så suppleres med et strukturfoder, som blev Happy Hoof fra Spillers og derudover olie, som også skal tilføres laaaangsomt. Langsomt tilføjede jeg så fuldfoder, i mit tilfælde også fra Spillers, men jeg tror næsten, det kan være lige meget, hvad du vælger. Jeg var over en måned om at få hoppen op på fuld foderdosis, og i hele perioden har hun fået hø ad libitum (og nu også wrap). Ja, og så har jeg givet lidt roepiller for fordøjelsen.

Det er godt tre måneder siden, og hun er nu i god foderstand igen, dog temmelig muskelfattig stadig. Og hun var altså virkelig udsultet. Hun er i øvrigt også araber.

Sår ved jeg intet om, men jeg vil anbefale dig at få dyrlægen til at undersøge hende under alle omstændigheder og først af alt få lavet en kontrol for orm.

Her er min lille hest efter 1 1/2 uge ca. Hendes hals sidder da heldigvis lidt anderledes efter opfedning :-)

Billede

Billede

mvh Stine

Hestebokse sælges. To fronter, to sider, 3x3 meter - 4000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 21:24
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider