Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Roepiller må IKKE blandes med musli?
Forfatter: 
Dato:  02-01-2011 22:01

En fra stalden fortalte mig idag at hun havde fået afvide i maxsø dyrefoder, at man ikke måtte blande musli og roepiller. Da roepillerne ville fjerne alt næringen fra muslien, og hesten så ikke fik de vitaminer den skulle have. Jeg har aldrig hørt dette før, og har med glæde blandet alt mit foder sammen, dog brugte jeg speedi-beet, men jeg går ikke ud fra det gør nogen forskel.


Er der nogen der har hørt dette før?

Og er der hold i det, eller er det bare sludder?


håber at blive lidt klogere på dette :-)


----------------------
WWW.AnjaJanum.Wordpress.com


Min blog om heste og ridning

0
0
Svar på denne tråd
 
 Såfremt det er korrekt..
Forfatter: 
Dato:  02-01-2011 23:44

At roepilerne trækker mineraler ud af selve müsli´en, så burde det ikke være et problem, da hesten stadig spiser hele måltidet (hvis det vel at mærke er afmålt efter hestens størrelse og appetit)...


Men derudover synes jeg ikke det lyder plausibelt... Så medmindre andre kan smide et par hårde facts på bordet, ville jeg sige, det var en røver-and :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar.
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 00:20

Det var præcis også min første tanke. At det jo skal samme sted hen alligevel, alt sammen.

jeg har aldrig hørt det før, så det undrede mig nemlig også .

Jeg har søgt og søgt på nettet bla. Foderplan.dk hvor jeg ofte kigger, men kan ikke rigtig finde noget om det. Så jeg aner ikke hvor ham ekspedienten fra maxsø skulle have den info fra :-)

Håber nogen ved noget mere om emnet :-)


----------------------
WWW.AnjaJanum.Wordpress.com


Min blog om heste og ridning

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 00:29

Hvor mente ekspedienten så, at næringsstofferne ville forsvinde hen? Kan de også fjerne kalorier? For så begynder JEG at spise roepiller


Christine
Lilleprinsen, Dullen
& Honeyponyen

"Rønnebærene er sure!" sagde ræven

0
0
Svar på denne tråd
 
 christine
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 00:50

hahaha, jeg det melder historien ikke noget om. Det må jeg spørge hende i stalden om imorgen engang :-)

Jeg har bare aldrig hørt det før og glædeligt blandet musli og roepilleri en stor grød :-)

Og min hest der da rimelig ud, så et eller andet må den da få ud af foderet .-)


----------------------
WWW.AnjaJanum.Wordpress.com


Min blog om heste og ridning

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øh......
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 00:56

Rigtigt eller ej - eftersom hesten formodes at spise det hele alligevel, så kan det jo være lige meget ;-)


Jeg har aldrig hørt den forklaring før.


Det eneste jeg kender til, som ikke bør blandes med roepiller/vådt foder, er lucerne. Og det skyldes ikke næringsstoffer men konsistens. En blanding af lucerne og andet vådt foder skulle øge risikoen for spiserørsforstoppelse. Det har jeg i hvertfald fået at vide af en uvildig foderrådgiver.


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg


Trenser sælges,

se mine annoncer på markedspladsen


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tine sommer
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 02:45

Det kunne bare være meget rart med en forklaring på hvordan nogen er kommet frem til at det ikke må blandes. Jeg synes ikke det er ligemeget eftersom jeg åbenbart ikke må blande det på mit nuværende opstaldningsted. PÅ baggrund af noget jeg absolut aldrig har hørt om før. :-)

Så hvis der stadig sidder en derude med et bud på, hvad der menes med at næringsværdien forsvinder i muslien når det bliver blandet med roepiller, så ville det da være rart at vide..


Det skulle eftersigende være noget med at de musli'en og roepillerne modarbejder hinanden i systemet. Men jeg kan intet finde om det nogen steder..

Så jeg kan simpelthen ikke rigtig tro på at det kan hænge sådan sammen.
I såfald er der rigtig mange heste i danmark der ikke for den næring de skal have ;-)


----------------------
WWW.AnjaJanum.Wordpress.com


Min blog om heste og ridning

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 09:15

Tænker at det kan have noget at gøre med temp. på vandet.. Feks. vil kogende/meget varmt vand i roepillerne kunne ødelægge vitaminerne i foderet. Men det er bare et bud !


Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 blandning
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 09:19

Som B8006 »Serupgård« skriver kan det godt have noget med vandet's temperatur at gøre, f.eks. ligesom med råmælk må ikke opvarmes til over en hvis grad, da det ødelægger det goode i råmælkenb..

Det er bare et bud herfra :)


Sagde Berit:)


Ejer af gadekrydset Sirocco

og af welshplagen Lærkegårdens Charm Boy


en vallak skal du fortælle
en hingst skal du spørge

en hoppe skal du diskutere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gæring...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 09:27

Jeg har ikke hørt, at man ikke må blande det pga vitaminer/mineraler. Men at korn gærer, hvis det står i blød, så man skal ikke blande havre, müsli el lign i flere timer før hesten skal spise det.


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 09:43

Når jeg bager langtidshævet brød sker der altså absolut intet med kornet ved at det står i blød i mange timer... Det eneste der udvikler sig er gæren og hvis man bager rugbrød er selv det jo ret begrænset da der næsten ingen gær skal i.


Jeg ville ikke stille hverken roepiller eller noget som helst andet opblødt i mange timer en varm sommerdag, men under mere normale temperaturer burde der ikke være nogen risiko.


I forhold til temperaturer, så er det ikke alle vitaminer, der tåler kraftig opvarmning (C-vitamin gør eksempelvis ikke), så hvis man blander sine roepiller med kogende vand er det en god ide først at tilsætte vitaminerne når de er kølet ned.


At roepillerne skulle trække vitaminerne ud af muslien lyder i mine øre som en skrøne ad rang Lidt i samme stil med en anden tråd herinde, hvor trådstarter havde fået at vide, at roepillerne trak vitaminer og mineraler ud af pelsen på hestene og at det var derfor hendes hest havde fået skæl... Jeg ville være rimelig skeptisk hvis en foderforhandler kom med den slags historier, og det var nok ikke der jeg ville søge råd en anden gang.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lucerne
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 10:29

@ Tine Sommer

Interessant at du har hørt man ikke må blande lucerne og roepiller, da det er en udbredt blanding i flere stalde..

Desuden kan man jo købe et produkt der er en blanding af netop de to - nemlig Alfa-Beet fra Dengie...?


Voksen rytter søges til herlig fell pony :)

Læs mere på min profil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusindfryd
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 10:31

Du bager jo dit langtidshævede brød - håber jeg


Derfor dræber du de eventuelle bakterier der kan dannes når kornet står i blød.




Mvh
Alice


Nu med to smækre RDH-hopper i stalden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 11:26

Ja naturligvis bager jeg mit brød - min pointe var såmænd også bare at ved normale temperaturer og normale forhold går gæringsprocessen ikke igang fordi kornet er udsat for fugt fra roepillerne i et par timer. Det skal stå væsentligt længere tid og kræver også temperaturer over et vist niveau.


Jeg går ikke udfra man decideret sætter muslien i blød natten over sammen med roepillerne, men derimod at der blot er tale om at man blander musli og allerede udblødte roepiller sammen forud for udfordringen. Og det sker der altså ikke noget ved:)


0
0
Svar på denne tråd
 
 maxsø.
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 11:38

Jeg fik også at vide af en mand fra maxsø, at roepiller ikke er så godt sammen med anden foder. her fortalte han af hvis jeg gav naturmüsli og roepiller, så ville roepillerne tage vitaminerne med ud igen, inden at det bliver optaget i hestens krop. roepiller kommer hurtigt ud igen, og her vil vitaminer/mineralerne komme ud med samme "fart".


synes nu det lød logisk nok, så jeg stoppede med roepiller


det blev lidt rodet, jeg er ret dårlig til at genfortælle, men det var det jeg fik at vide..


SIETSE - Min sorte perle <3


MISRAL -> Hvil i fred min baby <3


Glem fortiden

Lev nutiden &

Red fremtiden

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 11:41

Det lyder som enten en sælger, der lyver værre end en hest kan rende, for at sælge sit produkt - eller en hesteejer, der har misforstået noget. Kunne forklaringen være, at hvis man pga. roepillerne sparer på müslien og giver mindre end det anbefalede, så er hesten ikke dækket ind med vitaminer / mineraler. Og hvis man så generaliserer udfra at man har fået at vide, at det skal man ikke gøre ved sin hest, så bliver det pludselig til, at roepiller aldrig må blandes med müsli????

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bare et forslag...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 12:09

- Hvad med at spørge producenterne af foderet eller spørg en dyrlæge eller andre fagfolk som har forstand på fodring og ernæring..




http://www.prestov.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lucerne
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 12:23

Det med lucernen kan ikke være rigtigt. En del lucerneproduktet SKAL opblødes, for netop at undgå spiserørsforstoppelse. Logisk set er det vel også nærmere tørt smuldret lucerne som kunne give forstoppelse, fremfor en våd fugtig masse.


Den med roepillerne har jeg aldrig hørt om heller...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 12:53

det må være fordi, nogle mennesker tror at roepiller 'bare' er fibre, ligesom når mennesker spiser fibre.


Det er de ikke - de nedbrydes og optages af hestene ligesom stråfoder gør (y) - Mennesker kan jo heller ikke optage græs :-P


Jeg er helt sikker på, at det er noget sludder.


I øvrigt er det også noget sludder, at man ikke må blandes lucerne i roepiller. De skal netop blandes i for at nedsætte ædetiden, så roepillerne ikke bare sluges.


Nanna Luthersson, som har skrevet Den store Foderbog, anbefaler her (hestedoktoren.dk):


I denne foderplan er mængden af

hø sat op og hesten får både Safe & Sound og Speedi Beet.


:-) fra NinA


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)


epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 roepiller og musli..
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 15:15

Jeg tror at enten er ekspidienten enten ikke har formuleret sig korrekt = budskabet er kommet korrekt frem eller at han ikke har den basale viden omkring fodring på plads..


Roepiller og musli må gerne udfodres sammen, men bør ikke være i samme spand, pga. de vandopløselige vitaminer i muslien vil blive ødelagt = hesten ingen glæde får af dem.


Tilsættes muslien i roepillerne, skal man være meget opmærksom på om der evt. er piller i muslien der suger vand, som derfor kan skabe problemer i spiserøret.


At roepiller kommer hurtigere ud, kan man vist ikke sige, eftersom at de omdannes til energi i stortarmen, hvor vitamin/mineral/protein optages i tyndtarmen, som kommer før stortarmen.


Kort sagt der er intet belæg for at roepiller suger vit/min. ud af muslien, men musliens vandopløselige vitaminer, kan blive ødelagt af at komme i blød. Af samme grund er vitaminerne i BH Feed complex coated for netop at undgå dette problem, og man derfor kan have vitamin/mineral i flydende form.


Det kan godt anbefales at købe den store foderbog, jeg har desværre efterhånden oplevet flere fodersælger m.m. der kun kan hvad der står på sækken, men som reelt set ikke har den store baggrundsviden for hestens næringsoptagelse.


www.forskningsbase.life.ku.dk/ fbspretrieve/15375953/ Speciale_pdf.pdf


Vangs Mee-Malu & Hirse Bakkely

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 15:47

Sikke en gang sludder! det eneste der kunne være hold i er at hvis du lader müslien og de opblødte roepiller stå længe så kan vandet du har hældt få vitaminer til at fordampe, især hvis det er varmt/kogende vand. Men fodrer du umiddelbart lige efter ar müslien er kommet i, så sku der ikke ske noget ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hehe ...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 16:28

Sikke en gang vrøvl! Selvfølgelig skal man ikke, som Ange også skriver, lade roepiller og müsli stå og trække sammen, men at man hælder müsli oven på roepillerne i krybben sker der altså ikke noget ved!


Lucerne kan også sagtens gives sammen med roepiller.



"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja sludder for en sladder
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 16:36

Ja det er noget være sludder.jeg laver dagligt roepiller som jeg blander i foderet og hestene elsker det og ingen af vores heste har taget skade af dette.Man skal sku ikke altid tro på det man høre.hellere prøv dig frem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 19:08

Hvis vi som mennesker skulle følge alle de anbefalinger der gives mht. den mad vi spiser, kunne vi ligeså godt sætte os hen i et hjørne og vente på at dø langsomt. For iflg. anbefalingerne er der jo nærmest ikke noget vi kan gøre rigtigt.


Som nogle skriver skal man bruge sin sunde fornuft og bruge sine øjne. Er hesten sund og rask, fodrer man med omtanke og ikke med for meget af gangen, vil jeg mene man er godt på vej. Jeg gør ihvertfald som jeg plejer: Sætter Betfor i blød i en spand for sig selv, der tilsættes kogende vand lige inden fodring, så de ikke er for kolde og blander dem med müsli, majsflager, olie og lucerne. Pruhtten æder med velbehag, er sund og rask og glad og jeg er tryg ved det jeg gør, så det bliver jeg ved med.


Men jeg synes det er fint at du tjekker op herinde og ikke bare følger det (spøjse) råd, eller dropper roepillerne. Man har jo altså heller ikke tid og mulighed for at rende og fodre sin hest først med müsli, så med lucerne og så med roepiller med mellemrum, man kan jo ikke lave andet så ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 puha :-)
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:57

Puha, sikke en masse svar der pludselig kom, tak for alle jeres bidrag og "teorier" :-) Jeg bruger ikke selv roepiller lige pt. det var mere fordi jeg aldrig havde hørt dette før, hvilket undrede mig, hvis det skulel være sandt.

Så mange tak for jeres svar, så blev jeg det klogere :-) Og kan den dag jeg hiver roepillerne frem, gøre det uden at gruble over om min hest nu får de vitaminer den ska have :-)


Jeg læser tit en masse artikler på www.foderplan.dk og der var også en laaaang artikel om roepiller, men intet sted stod der at disse ikke måtte blandes med musli. Så derfor blev min undren over det udsagn maxsø-fyren er kommet med endnu større.


----------------------
WWW.AnjaJanum.Wordpress.com


Min blog om heste og ridning

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 21:16

Bare lige for at få de sidste fakta på bordet, så bliver vandopløselige vitaminer IKKE ødelagt af at komme i vand. Vandopløselig henfører til at nogle vitaminer (bl.a. C)skal opløses i vand i mavesækken for at kroppen kan optage dem. De fedtopløselige vitaminer skal bruge fedt i mavesækken for at kroppen bliver i stand til at optage dem.


Vandopløselige vitaminer tåler ikke høje temperaturer men de kan sagtens tåle at blive opløst i vand uden at der sker en disse ved det.

Appelsiner indeholder eksempelvis en stor mængde C vitamin opløst i netop vand.


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 21:17

Sagt på en anden måde bliver vitaminer ikke ødelagt af at komme i vand (det sker jo også i mavesækken) men nogle af dem bliver ødelagt af for høje temperaturer (fx hvis man koger dem).


0
0
Svar på denne tråd
 
 ring ring
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 21:52

Hvorfor ikke ringe til marxsø sælgeren og spørge hvad han egentlig mente :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 fordi, fordi..
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 00:07

fordi jeg desværre ikke aner hvad ekspidienten hedder, eller hvordan han ser ud. Det er en fra mit opstaldningsted der har fået det fortalt i maxsø. Og om det er 1 uge eller 1 år siden sagde hun ikke noget om.


Så det vil sige at det er helt ufarligt at at blande iforvejen opblødte roepiller og musli sammen ? Man skal altså ikke tro på at næringen forsvinder, bliver opløst, eller suget ud i det uendelig univers osv. osv. ?


----------------------
WWW.AnjaJanum.Wordpress.com


Min blog om heste og ridning

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lucerne
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 00:23

Nu var der vist indtil flere, som kommenterede på det jeg skrev om blanding af roepiller og snittet lucerne. Så et samlet svar fra mig:


Jeg kan kun sige videre, hvad jeg selv har fået oplyst. Jeg fik lagt foderplaner for mine hopper for 4-5 år siden og i den forbindelse var det min plan, at mine hopper skulle fodres med roepiller og for at forlænge tyggetiden, ville jeg gerne blande snittet lucerne i roefoderet. Men foderrådgiveren frarådede det. Hun fortalte, at hun tidligere havde lagt flere foderplaner, hvor begge produkter indgik i samme fodring, men efter at flere af hendes kunder havde oplevet deres heste få spiserørsforstoppelse i forbindelse med fodringen med lucerne og roepiller, ville hun ikke længere anbefale folk at give det samlet.


Jeg ved godt, at man i dag kan få foderprodukter, hvor der netop indgår både roepiller og lucerne.


Det må være et spørgsmål om blandingsforhold. Jo mindre vand jo mere klumpet og klistret må det blive og det øger måske risikoen for forstoppelse.


Jeg endte med at opdele produkterne, dengang jeg fik forklaringen, så mine fik lucerne ved morgenfodringen og roepiller om aftenen.

Siden er planerne lavet helt om, så jeg har aldrig prøvet at give de to produkter ved samme fodring. Jeg kan dermed kun fortælle, hvad andre har fortalt mig...


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg


Trenser sælges,

se mine annoncer på markedspladsen


0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har givet
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 01:31

mindst 4 og op til 6 heste Speedibeet og lucerne + travo og diverse fx YSY igennem mange år. Vi har aldrig haft nogle problemer med det ;-)


De får 1 til 1½ liter (i opblødt tilstand) roeflager og en håndfuld lucerne morgen og aften + salt og tilsætning.


Vi sætter det parat hver aften, fodrer normalt selv - og staldejer fodrer om morgenen.


:-) fra NinA


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)


epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 06:44

At det er pænt interessant, for vores vinterfoder har netop bestået af musli blandet med en grød af lucerne og roepiller..

Alt dette der blir beskrevet i denne tråd at man ikke må blande..

Jeg ved det ikke..

Vores 4 haffere og ene shetter har ihvertfald den tætteste fineste skinnende røde pels, og er friske og legesyge konstant så de ser ikke ud til at mangle noget....


Hilsen Sanne

Med Rebekka & Ice ( Og Sulle altid i mit hjerte!)



R.I.P Suleika 27/05-1980 - 10/12-2010

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider